Gå til innhold

Jeg ammer og røyker :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror dere har misforstått litt. Det er når man er gravid det er farlig å røyke. Babyen får ikke stoffene i seg så lenge mor røyker ute og passer på klærne osv..

Kjempe bra at du ammer!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anonym, det er dessverre feil du...

Nikotinen gaar i melken er der i opptil 3 timer.

Og man puster ut giftstoffer igjen mange timer etter en roeyk...

*se, jeg vet det faktisk..!!!

Skrevet

Jepp, de vet det og har visst det hele tiden. Derfor er det skremmende at de fortsatt holder på. Når det er sagt, er det selvsagt ytringsfrihet for dem - og for meg. Og uansett hva jeg sier så gjør folk likevel som de vil. Men når man slutter å bry seg, slutter å si fra, slutter å vise engasjement og slutter å våge å bli sint bare fordi man alltid skal ta hensyn, hensyn, hensyn - DA blir verden et utrivelig sted å bo. Det jeg sier er utrivelig ja, men det ville som sagt vært mye mer utrvelig dersom alle ga f... i alle.

Skrevet

Hvordan forklarer du da alle som har et avhengighetsproblem, være seg det er nikotin, alkohol, heroin, spilleavhengighet, you name it!

Noen slutter på dagen, det gjorde jeg også det, men det er jo ikke de vi snakker om her.

Synes det er utrolig naivt og dels tåpelig å dra noen ned på den måten.

F.eks. så skrev ikke jeg i det andre innlegget ditt om mm i 6 mnd ;" at dette err noe de fleste er klar over, OG AT DET STÅR PÅ GRØTPAKKEN at barnet helst skal ha mm i 6 mnd. Så hvorfor ga du din datter grøt da hun var 5" Fordi det synes jeg ville vært unødvendig og dårlig gjort.

Skrevet

støtter juniprinzessin fult ut her. dere røkere er så egoistisk når dere skader barna deres på denne måten. det har ingenting med prektighet å mene det, det er galskap avmødrene som røker å skde barna sine på denne måten.

dere bør ksnakje lese litt litteratur o.l. så får dere se at det er TULLETE OG MENINGSLØST å påføre barna sine slik gift.

Skrevet

Avhengighet har mye med psyken å gjøre OsloMor, det må du da vite. Virkelig tunge stoffer som heroin, f.eks., krever derimot mye mer enn bare viljestyrke. Har ingen respekt for de som ikke klarer å slutte å røyke når de er gravide eller har små barn. Sorry. Hva resten av den røykende verden gjør, bryr jeg meg fint lite om. Naivt? Eh...nei. Kjenner for mange osm har sluttet på dagen til at det jeg mener er naivt.

Hvis du hadde kommet med innspill på grøtinnlegget mitt, hadde det vært helt greit. Jeg ga ungen grøt da hun var 5 mnd fordi hun ikke virket fornøyd med bare å få mm. Nå er hun 10 mnd, og det er bare dager siden jeg fant ut at tarmene til ungen ikke tåler grøt så godt før de er 6 mnd. Jeg har hele tiden visst at man gjerne kan fullamme til 6 mnd og at det er bra, men som sagt så visste jeg ikke at ungen ikke tålte grøt før. Så det på TV for noen dager siden, det var noen barneleger som uttalte seg. Hadde jeg gitt henne grøt da hun var 5 mnd og VISSTE at hun ikke tålte det, hadde jeg vært rimelig dum ja. Det er sant. Sre du forskjellen der? Når det gjelder røyking, er det snakk om å VITE at det man gjør er galt, og likevel gjøre det.

Skrevet

å herregud anonym, du kan ikke ta mere feil og være mindre oppdatert. det er vel noe alle vet at det går over i melka. LES OG LYTT TIL FAGFOLK

Skrevet

Provoserer:

hva m de som kler på babyene alt for mye i varmen,

kjører bil,

fly,

legger de på eget rom når de er nyfødt,

kler på de for lite,

går fra de liggende alene i vognen ute,

putter i seg godteri m mengder av e-stoffer og altslags,

kler på babyene for lite osv osv.

Skrevet

Jepp. Jeg tar meg av dem senere.

Skrevet

Ah og da greide jammen noen anonyme aa ta kverken paa denne debatten med usakligheter og dumme sammenligninger som faktisk ikke er sammenlignbare...

Sukk...

God debatt var det jo faktisk stort sett paa denne traaden og det er faktisk bare sunt!

Skrevet

Jeg synes jo selvfølgelig at man skal slutte og røyke når man er gravid og ammer. Men jeg vil ikke slutte å respektere mine medmennesker selv om de gjør "dumme" ting.

Selv ammer jeg mitt andre barn på kort tid med sterk melke- og soyaallergi, og må derfor gå på streng diett for at de skal tåle mm min.

Men det er jo ikke poenget, poenget er at H.I. trengte litt konstruktiv støtte, ikke skjennepreken som du kommer med. Det er jo ikke akkurat den mest pedagogiske måten å oppmuntre noen til å klare en ting de synes er vanskelig.

Men ingen skal beskylde deg for å være den største pedagogen her inne, dessverre.

Skrevet

Røyke når man ammer er liksom greit, men å la barna sitte i bilen mens man betaler for bensin er ikke greit?!?

*rister på hodet over prioriteringene*

Det er helt latterlig å skulle klappe noen på ryggen å si "stakkars deg, jeg vet at det ikke er lett å slutte å røyke. Bare røyk du, det går fint det" De er nok de samme som begrunner røyking i svangeskapet med at det er mye bedre for barnet med røyk en med en stresset mor... Er det mulig?!?

Jeg er eks-røyker, sluttet på dagen. Det er faktisk ikke så vanskelig hvis man har litt viljestyrke. Som med all annen avhengighet er det viljen som gjør at man klarer å slutte.

Skrevet

Det er ikke snakk om å ikke respektere mennesket. Jeg respekterer ikke valget hun har tatt om å røyke, det betyr ikke at jeg ikke respekterer henne som menneske. Dessuten - å bedømme noen som om de er en fagperson når man uttaler seg som privatperson, er jo ganske tåpelig av deg å gjøre. Jeg sier min MENING. Jeg har forøvrig ikke som mål å bruke pedagogikk når jeg er engasjert, til det har jeg for liten tid. Jeg sitter her på lånt tid og diskuterer med fremmede. Det er begrenset hvilke midler og hvor mye tid jeg gidder å bruke. Akkurat som alle andre småbarnsmødre som oppholder seg her.

Skrevet

Alt det du skriver er helt greit, og jeg er enig med deg, sammen med de fleste andre med samme last.

Men det maa vaere mulig for de som royker ogsaa aa kunne utveksle meninger, hjelpe hverandre osv uten aa faa denne oppelaeringen HVER GANG... Og vi ber ikke om noen sympati eller klapp paa ryggen, hva i alledager skal vi med det!?

Men naa er da hverdagen slik for oss at vi royker, og vi vil ha raad og kunne prate med likesinnede. Ikke faa vite hvor flink du var til aa slutte, eller hvor faele og dumme vi er.

VI VET!

Skrevet

Men vet du , man kan være pedagog som mennesketype, uten å ha studert pedagogikk, man kan være diplomat som mennesketype,uten å ha gått på diplomatskole (eller hva man går ), til og med være fredsmegler UTEN å hete Hans Blix.

Så ikke ta det så bokstavlig, mente ikke "æda-bæda du er ikke pedagog", det er jo ikke jeg heller.

MEN man kan ha en pedagogisk tilnærmingsmåte når det gjelder å hjelpe folk til å løse problemene sine.

Nå skal jeg strikke og drikke kaffe.

Takk for god debatt ♥Juniprinzessin♥:-), og ha en fin kveld videre!

Skrevet

Ser at dette ble det debatt av... Svarer på spørsmålet jeg, ja jeg røyker og ammer.

Skrevet

Tro meg OsloMor, du ville blitt overrasket dersom du møtte meg IRL. Jeg er et lam, full av empati og kvalmende pedagogisk. :-D Det er faktsk sant. Men her inne viser man ikke alltid alle sider ved seg selv.

Takk for god debatt ja, du får ha en hyggelig kveld du også. :-)

Skrevet

Har jeg sagt at jeg var flink som sluttet å røyke? Jeg sluttet lenge før jeg ble gravid, og jeg har ikke akkurat mye viljestyrke heller. Synes ikke at det er å gå for langt å si at dere som røyker under en graviditet og under amming er egoistiske. Det er nemlig egoistisk å sette sine egne behov foran barnas.

Skrevet

Jeg dømmer røykende gravide og mødre som ammer og røyker. Syns faktisk det er helt forkastelig.

Men hvem bryr seg om hva jeg mener?! Hva har min MENING å si for dere?! Jeg gjør jo helt garantert ting dere synes er mye verre (forovervendt bilsete, han får av og til smake noe som inneholder sukker osv).

Det bør ikke være andres meninger som endrer deres vaner, men det dere vet er best for barnet. Se selv hva som er best for barnet og ikke vær så feig at dere er nødt til å søke etter godkjennelse fra medrøykere, det blir bare for patetisk.

Skrevet

Nancy! Så enig med deg. Ser ut som mange her bare er ute etter medhold for svineriet.

Skrevet

Fremdeles enig med deg, man hva har det egentlig paa denne traaden aa gjoere? Det er poenget mitt, hele denne debatten burde ikke vaert paa denne traaden her. Men man sporer av og tolker ting baade hist og pist ogsaa er man igang. (og det er langt fra din feil, debatten startet mye tidligere i kveld...)

Og du skrev selv at du var xroyker og sluttet paa dagen, det er baade fint og flott det, men hva hjelper det HI? Det var mitt poeng...

Skrevet

Kankskje det hjelper å høre at andre har røykt og klarte å slutte på dagen? Motivasjon å vite at det er mulig?

Enig med de under meg her, virker som HI er ute etter bekreftelse på at det er ok at hun røyker og ammer. Vil bare ha støttende innlegg, ingen som dømmer henne. Hvordan er det mulig å ikke dømme noen som gjør noe som er så direkte helseskadelig for barn? Hjelper ikke mye med bakovervendt sete osv når røykingen er en mye større trussel for liv og helse til babyen.

Skrevet

Greien er jo gjerne at man ogsaa vet det...

Men kanskje man likevel lurer paa noe da, som feks hvor mange timer det tar foer det verste er over, kanskje man vil vite om noen med eldre barn har noen erfaringer aa by paa. Siden man da foerst har sprukket\ikke sluttet... Og da er det vel bedre aa svare paa det enn aa hakke loes paa vedkommende og alle andre med samme last.

Mener naa jeg.

Det er forresten alltid mulig aa la vaere aa doemme...

Men det er jo et valg man maa ta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...