Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

♥Juniprinzessin♥ :

jo jeg forstår at det kansje er for tidlig for tarmene/magen/organene. At de kansje ikke er ferdigutviklet..

..og kansje er det en annen grunn for at hovedinnleggers baby er sutrete, men mine råd var hvis det var tilfelle at gutten får for lite (noe som kan være normalt av og til).

...og du...hva skal man isåfall gjøre hvis det så er tilfelle at gutten får for lite mat? skal man bare la ham sulte hvis han ikke vil ta mere mme??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud!! Nå klarer jeg ikke å holde meg lenger. Hva er det med mange av dere kvinner her inne? Går det ikke an å stille et enkelt spørsmål uten at en hel gjeng skal hive seg på og omtrent kaller HI for en idiot og en dårlig mor???

Hvis dere har en mening om saken, kan dere ikke bare svare på spørsmålet, ferdig med det? Trodde disse sidene var for å utveksle erfaring og kanskje hjelpe hverandre hvis noen lurte på noe. Ikke for å bli hengt ut hvis man er så dum at man drister seg til å legge inn et spørsmål. Også etterpå begynner de som har svart å krangle seg imellom igjen! Alt bare sporer helt av!

Blæh, dette begynner å bli slitsomt dere!!

Skrevet

Jippii, ja du forstod poenget mitt.

Skrevet

Jenta mi er er 3 mnd om en uke..hun får nå litt pulver i melka å det har hjulpet oss masse(kun kveld)..Slutt på lite søvn å mye skrik.Hun sover kjempe godt nå å er glad som dagen lang!

Skrevet

hei:)

Har ei jente som nå er ett halvt år..

hun har fått grøt siden hun bare vare 2,5 mnd..to teskjeer hver kveld før leggetid...Vi fikk en helt ny jente,hun var misfornøyd like lenge som døgnet var langt,skrek 5 -6 timer hver kveld..men etter dette lille grøtmåltidet så var hun gla hele dagen å legginga gikk som en lek...prøv deg fram,spør lege/helses/jordmor eller din egen mor,hun har sikkert mange råd hun oxo,og sikkert mye mer peiling enn vi nybakte mødre har:)

lykke til

Skrevet

Enig, Pikemor.... Man kan ikke vite ALT om småbarn.. Det er jo derfor man spør her inne.. trenger ikke være fjollete eller dust i hodet fordet...

Skrevet

Oj, så populær denne tråden ble da!:P

Kommet fram til at jeg venter og ser noen uker jeg... Blir det ikke bedre og han spiser mer, kommer jeg nok til å gi han ett par skjeer oppi melka hans om kvelden. Enten dere liker det eller ikke! :o)

(Ser noen sier jeg må gi han puppen oftere... Han får bare mme)

Takk for svar til dere som kunne svare meg saklig :)

Skrevet

Ganske imponert jeg også Chanzei & Emilღ... tjihii

Før kunne man liksom skylde litt på "gravidhormoner" men hva skal dem skylde på nå da?

Skrevet

ett tips til fra min kant..

det kan vere han har noe som heter kiss syndrom..

det er ikke farlig, men er en stivhet i nakken som gjerne forekommer viss du har hatt en hard fødsel,det ligner litt på kolikk med gråt og utrolighet til alle døgnets tider..

jenta vår hadde antydninger til det viste d seg, og etter 5 behandlinger så var hun mye bedre og hadde begynt å rulle seg rundt og å løfte seg etter fingrene våre:)men hun trengte mer mat enn hun fikk selv om det var mme,og det var fri tilgang.derfor prøvde vi med litt grøt å da hadde ungen d mye bedre som jeg skrev lengre oppe:)

Skrevet

Du er muligens lei av å lese svar på spørsmålet ditt nå, særlig fordi du har fått så mye "dritt" fra folk? Vel, håper allikevel at du leser dette:

Det er *du* som kjenner barnet ditt, ikke alle andre her inne. Hvis du merker at gutten din er utilpass og lite tilfreds etter måltidene, så gjør du noe med det. Uavhengig av hva folk her inne måtte finne på å kalle deg eller mene om deg. For ikke å snakke om hva folk på helsestasjonen måtte råde deg til eller fraråde deg.

Selv, slik som deg, fikk jeg velling fra et par måneders alder, og tro det eller ei, men organene mine er i skjønneste orden ... Du må selvfølgelig se an hvordan tassen reagerer på vellingen, og det anbefales å begynne i det små. Sønnen min er 3 mnd i morgen, og han har fått velling i et par uker nå. Han har også fått mme fra han var 12 dager gammel, så det er mulig at magen hans er "godt trent". Jeg lager velling av HIPP barnegrøt fra 4 mnd med banan og aprikos. Jeg blander alltid både velling og mme med kokt vann tilsatt maltekstrakt (ca. 1/3 ts per 125 ml flaske). Til vellingen bruker jeg 20 ml maltekstraktvann per strøken mme-skje (de hvite som følger med NAN-esken). Jeg varmer maltekstraktvannet i mikroen før jeg har i pulveret, rister godt og lar det svelle i en 3-4 minutter (bruker en liten flaske til å blande i). Jeg vente ham til velling på denne måten:

Dag 1: 6 ml velling fra sprøyte til kvelds (3 ml-sprøyter, fås kjøpt på apoteket), ga dette innimellom at han fikk mme. Han hadde nok litt mageknip i 6-tiden på morgenen, sutret litt da, men det gikk fort over med litt trøst.

Dag 2: 9 ml, ellers på samme måte som dagen før

Dag 3, 4, 5, 6 og 7: Økte med 3 ml hver dag, ga med sprøyte innimellom at han fikk mme fra flaske. Fortsatt kun til kveldsmåltidet.

Dag 8: 40 ml fra flaske før han drakk det han orket av mme-flasken. Jeg har laget et par "vellingsmokker" ved å klippe litt større hull, ca. 1,5 mm i diameter

Dag 9: Som dag 8

Dag 10: Økte til 60 ml velling

Dag 11: Som dag 10

Dag 12: Økte til 80 ml velling

Dag 13: Økte til 100 ml velling

Dag 14: Økte til 120 ml velling.

Dag 15 (i dag): Ga 60 ml velling + mme (det han orket) til lunsj i tillegg til 120 ml velling til kvelds (+ mme, det han orket).

Når jeg sier at jeg øker mengden, så mener jeg hvor mye jeg har laget, ikke hvor mye han har spist. Etter at jeg økte mengden til 80 ml velling, har han stort sett tatt hele flaska, bortsett fra i dag. Da spiste han bare 70 ml velling og drakk tilsvarende mengde mme. Det kan nok ha sammenheng med at han fik velling også til lunsj i dag. Og så gir jeg alltid mme etter at han har tatt det han vil av vellingen. Mme'n er nok også med på å gjøre at blandingen nede i magen blir tynnet ut og at han ikke får mageknip.

Svigermor er barnepleier av yrke, og hun støtter beslutningen min om å gi velling til tross for at gutten min ikke er fire mnd før om enda en stund. Men - hun kjenner ham også godt og ser jo at han har godt av det. Og det er det viktigste; at de som kjenner barna best gjør det som er best for dem. Nemlig.

Lykke til med beslutningen din - hva nå enn den måtte bli :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...