Gjest Skrevet 6. mai 2007 #1 Skrevet 6. mai 2007 Gutten min spiser ca 180-200 ml til hvert måltid.. ca 3 timer mellom hver. Burrde jeg begynne med grøt nå? Virker som at han ikke blir mett.. Hvordan skal jeg gå fram? Hvor mye grøt osv?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #4 Skrevet 6. mai 2007 Så lenge det går 3 timer mellom hver så synes jeg ikke du skal gjøre det jeg..... Hadde han spist hver time så...... Men du skriver ikke hvor gammel han er. Men så lenge han er yngre enn 4 mnd ville ikke jeg begynt med velling/grøt. Tarmene til de små er ikke ferdig utviklet enda, og det kan føre til mye magevondt og skriking...... Vel, det var mitt råd ) Regner med det er ulike syn på dette som alt annet ) Lykke til i allefall!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #5 Skrevet 6. mai 2007 Nå ser jeg jo at du har svart at han er bare 2 mnd. .... For tidlig med grøt enda etter mitt syn......
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #6 Skrevet 6. mai 2007 Man skal under ingen omstendigheter begynne med fast føde før barnet er 4 måneder. Det blir en kjempebelastning for barnets nyrer og lever, noe organene ikke er klare for ennå. Det har ikke noe med tarmene å gjøre.
Gjest Skrevet 6. mai 2007 #7 Skrevet 6. mai 2007 Ja, jeg sier 3 timer mellom hvert måltid. Men han er skikkelig urolig og sutrete mellom de også da. Om ikke grøt, velling da? Tilsette ett par skjeer i melken f.eks?
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 6. mai 2007 #9 Skrevet 6. mai 2007 Hei, chanzei. 3 timer mellom hvert måltid er helt ok og helt vanlig for en baby som er så liten. Morsmelkbarn mates enda oftere. Jeg vil tippe det er en annen grunn til sutringen. Sover han godt om dagen?
Gjest Skrevet 6. mai 2007 #10 Skrevet 6. mai 2007 Ja, jeg er helt dust! Jeg begynte selv så tidlig med velling. Fikk ett par skjeer i melken før jeg skulle legge meg om kvelden.
Gjest Skrevet 6. mai 2007 #11 Skrevet 6. mai 2007 Heisann. Jeg synes du burde ringe hs i morgen og be om en veiledningsammtale...kanskje helsesøster har noen lure tips. Uansett så skal babyen din hverken ha velling eller grøt når han er så liten. Vent til han er minst 4 mnd.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #12 Skrevet 6. mai 2007 Hvis du gir ham grøt eller velling nå så gjør du det kun for din egen del og hvertfall ikke for at babyen din skal få det bedre...! I følge min hs så er ikke nyrene og levra klar for dette før det har gått 4 mndr! Hvorfor vil du gjøre dette mot ham?? Det vil jo bare resultere i magevondt for han stakkars... At du fikk det da var liten rettferdiggjør det hvertfall ikke! Man visste mye mindre om konsekvensene av slikt den gangen...
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 6. mai 2007 #13 Skrevet 6. mai 2007 Shut the f*ck up, anonym. Ikke noe vits i å prøve å gi skyldfølelse. Chanzei spør om råd og hjelp, ikke om at du skal latterliggjøre henne som mor.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #14 Skrevet 6. mai 2007 Vå beibi var kun 2 mnder når vi begynte med velling... Han spiste 1200-1300ml mme, noe som slettes ikke er bra for mage og tarm. Da han hadde spist så mye mme i 5 uker, (fra 3 uker gammel til 2 mnd) begynnte han å få mage/tarm-smerter pga den store melkmengden. Så vi hadde rett og slett ikke noe valg, og det var slettes ikke for vår egen del!! Målet vårt med vellingen var å få ned mme-mengden, og etter en ukes tid, var vi ned på ca 800ml (mengden han skulle ha ihh til vekta hans). Og dere som fremdeles tror at vi begynnte med grøtpulver så tidlig for å få han til såve lengre: -såvetiden på natten ble faktisk redusert!! Før han fikk velling såv han i 7-8 timer, men da vi begynnte med velling såv han kun 4-5timer.
Gjest Skrevet 6. mai 2007 #15 Skrevet 6. mai 2007 Herregud, han er 2 mnd... gi han pupp oftere da. Jeg må frem med den hver annen time, og om kvelden sitter jeg med puppene ute støtt.
Tinepia Skrevet 6. mai 2007 #16 Skrevet 6. mai 2007 Snakk med helsesøster du chanzei, hun vet sikkert hva du bør gjøre.
♥Prinzessin♥ Skrevet 6. mai 2007 #17 Skrevet 6. mai 2007 Nei Chanzei, ikke gjør det. Legene (og WHO) sier nå at barnets tarmer ikke har godt av grøt før de er 6 mnd...! Så jeg ville til og med droppet grøten til 4 mnd gamle unger. Men for at ingen skal fly på meg, sier jeg: Gjør som dere vil. :-)
jippii Skrevet 6. mai 2007 #18 Skrevet 6. mai 2007 Hvis barnet drikker over 1000ml mme i døgnet over lengre tid, og han/hun får magevondt e.l. på grunn av den store mengden, må man snakke med hs om det. For det er IKKE bra å drikke for mye heller!! Og NOEN barn trenger rett og slett mere næring!!!!!!!! Uansett om mage/tarm/organer ikke er ferdig utviklet som enkelte leger sier..
Gjest Skrevet 6. mai 2007 #19 Skrevet 6. mai 2007 noen ganger er det en annen grunn for at babyen er urolig. Det kan hende at småen har vondt eller er utilpass av en annen grunn enn sult så jeg ville hørt med hs eller legen først i hvertfall:) Lykke til
♥Prinzessin♥ Skrevet 6. mai 2007 #20 Skrevet 6. mai 2007 Javel. Uansett hva flere barneleger og WHO sier.
jippii Skrevet 6. mai 2007 #21 Skrevet 6. mai 2007 Alle er ikke like, og takk og lov for det!! Det leger og WHO refererer til er gjennomsnittsbarnet...men desverre faller de barna som ikke er som gjennomsnittsbarna utenfor dette.
♥Prinzessin♥ Skrevet 6. mai 2007 #22 Skrevet 6. mai 2007 Du skjønner ikke. Noen barn er ikke fornøyde med bare mm, det er klart. Men det betyr ikke at tarmene deres tåler mer enn de andre barna. Det var det jeg skulle frem til.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #23 Skrevet 6. mai 2007 Til hovedinnlegger: Hva får deg til å tro at sutringen skyldes sult? Så små barn har ofte vond i magen fordi fordøyelsesystemet bruker litt tid på å komme i gang skikkelig. Kanskje barnet ditt sover litt lite på dagtid? Prøv å legg henne/han oftere, og hvis det soves mange korte lurer kan det være fint å prøve å samle de til færre men lengre lurer. Husk å rape godt etter hvert måltid. Stryk oppover ryggen og bruk god tid. Gir du velling kommer det antaglig til å føre til fryktelige mage smerter, og som mange andre her skriver, så er ikke den lille kroppen klar for den belastningen. De fleste sier at ingen barn er like, men på noen felt er man faktisk ganske så like. Lykke til!
Mrs. Bouquet Skrevet 6. mai 2007 #24 Skrevet 6. mai 2007 Leste nettopp at grunnen til at man ikke skal begynne med grøt for tidlig er at de ikke klarer å ta opp nærligsstoffene slik som fra melka, dermed kan de få for lite av enkelte. Ikke at det er så veldig skadelig for tarmene. Men uansett, hadde rådført meg på hrelsestasjonen.
jippii Skrevet 6. mai 2007 #25 Skrevet 6. mai 2007 er vel ikke snakk om å gi grøt istedet for den melka han drikker i dag? Men som et tilegg, og da vil han jo fremdeles få de næringstoffene som han fikk tidligere i akkurat den samme melka og mengden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå