Gå til innhold

Bekjymringsmelding til barnevernet???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei barndomsvenninne. Hu har ei datter som er bare ett par uker yngere enn min datter. altså ett år. fra fødselen av så har ting der hver veldig rart. Fra ungen var ca to uker gammel begynte hun med måltider hver fjerde time. dreit i om ungen skrek for var jo ikke mat tid ennå. Da vi var på baby svømming oppdaget jeg ett stort blåmerke på korsryggen til jenta. Så mere ut som en blod utredelse. Da jeg spurte mora om hva det var så hu at hu ikke viste og la ungen til bake på ryggen og snakket ikke mere om det. Hu har hele tiden kjeftet på jenta si fordi hu har ligget litt etter. eller er vel ikke det men alle barn er forskjellige. Jenta mi satt selv tidlig. krabber har hun gjort en stund. og går nå. Jenta hennes begynte og sitte da hu mi hadde begynt og krabbe. da kjeftet hu på jenta si. Hu kom på ett kjøpe senter med 40 i feber på ungen og latet som inegn ting. vi måtte omtrendt true henne til og ta tempen og kjøpe feber nedsettende. hu dro ikke hjem føre mora hennes ringte og klikket. Hu sier veldig mye rart til jenta si, som at slutter du ikke grine nå slår jeg er stekepanne i hue på deg. Hu klarer ikke kle ungen etter været. da det var 6 minus ute gikk ungen med vindjakke, tynn lue. ikke noe mere på beina og en tynn jogge bukse og strømpebukse. Da det var 8 pluss var di ute og gikk tur. da lå ungen i voksi pose med bobledress. noe jeg mener er veldig feil.

Vi har vært sammen med dem tideligere i dag og datra skrek da hun satte på gulvet med di andre barna. da sa mora kutt utt da nærvevrak. kan ikke oppføre seg sånn. vekket ungen etter en time. hu kunne ikke sove mere. da var kl tre. og da di dro skrek hun, så spurte jeg om hu kansje var sulten. di hadde jo vært her i noen timer og hu hadde ikke fått mat. da svarte mora at i dag er det fredag og da er det sen middag. pizza. hu fikk jo litt kake istad så er nok ikke så sulten. Rart??? jeg gir ikke datra mi pizza til middag i en alder av ett år. kansje jeg er rar.

skal føye på at hu er resultat av en tur på byen. faren er så vidt inni bildet. men hu nekter og la han se datra si. han har kunn fått til noen timer i uken.

Men er dette hverdt og melde fra??? hva gjør jeg??? er selv bekjymret over denne lille jenta.

hu er kjempe tynn og skjønner ikke hvorfor ikke HS reagerer???

Håper ikke det ble for mye. takk for svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker som så at hvis hun oppfører seg sånn når det er andre til stedet, så kan man jo bare tenke seg hvordan hun er når hun er alene med barnet. Her må du sette barnets behov først, ring i morgen til barnevernet. Mora trenger veiledning, og ungen trenger hjelp!

Skrevet

enig med anonym over her...

tror denne moren ikke helt vet hva det vil si å oppdra barn.

kanskje hun vil ha godt av veiledning og oppfølging!!

virker ikke som det barnet har det bra...

Skrevet

Ja er jo barnet som kommer først. jeg bare tenker på alt enn ikke hvet jeg. skjer jo sikkert rare ting når hun er alene hjemme med barne sitt. skal også føye til at hu her om dagen datt ned fra stelle bordet og rett i flisene på badet. og det kom ikke som noe sjokk på more da. dumme ungen som ikke kunne ligge stille sa hun bare.

Skrevet

herregud !!

du skulle nok ringt mye før...men bedre sent enn aldri..

er jo ikke å sladre/være en dårlig venninne, men viser faktisk at du bryr deg om datteren hennes og henne.

barneværnet er ikke der for å først og fremst ta fra henne datteren, men kunne hjelpe og veilede i hjemmet. det viktigeste er jo at datteren hennes har det bra og kan få en god oppvekst.

vil si det er en god gjerning å gjøre det, selv om hun sansynligvis ikke vil se det på den måten.

-og du kan være anonym..hvis du vil det

Skrevet

må si at jeg håper du har ringt barnevernet nå når jeg skriver dette innlegget. Om ikke gjør det med en gang. Dette barnet har det ikke godt med en umoden mor. Når du ser på dette uten å gjøre noe er du medskyldig. grøss!!!!!!

Skrevet

ja, jeg hvet det. noe jeg selvsakt ikke vil være.men får vel ikke ringt dem nå i helgen???

Har liksom tatt litt avstand fra dem g sist vi var sammen var ting greit. men nå kom det mye på en gang. og når jeg ramser opp er det mye.

Skrevet

Bra du har bestemt deg for å ringe. Det er du også pliktig til. Du er faktisk den som kan redde dette barnet. For hver dag du utsetter å ringe, har dette barnet det vondt. Her er det et lite barn som ikke kan hevde sine rettigheter og behov. Og det er dette barnets behov som må komme først, ikke forholdet ditt til venninna. Dessuten gjør du henne faktisk en tjeneste på lang sikt ved å melde fra om dette. Fortsetter dette, er det jo tydelig at barnet vil få store psykiske problemer, for dette er vanskjøtsel!!! Hun har nok fått skader allerede, så nå er det om å gjøre å begrense skadeomfanget videre.

Barnevernet er ikke den store stygge ulven som skal ta barnet fra mor. De vil tilby hjelp og veiledning. Noe venninna di sårt trenger!

Jeg aner ikke om barnevernet er åpent i helga. Det er en barnevernsvakt som er åpen, men den er vel bare for akuttilfeller, der barnevernet må handle der og da.

Lykke til! Fint om du forteller hvordan det går.

Skrevet

Ja, ringer til mandag. snakker ihvertfall med di på bv hører litt hva di sier om saken. og legger nok inn en meldig. er ikke bare jeg som reagerer. vi har vært ei barsel gruppe som hu og har vært på. alle der har også reagert. skal fortelle jeg. gruer meg litt. men tenker på barnet. di trenger hjelp. og det kan di få derfra. og det håper jeg dem får.

Gjest MammaTil2 & LynVingen
Skrevet

Dersom du tror det er noe galt i hjemmet, er det opp til deg om du vil gi beskjed til barnevernet om det. Ingen her som kjenner venninna di, eller vet noe om hvordan tilstanden i hjemmet er - eller om det kanskje bare er du som framstiller situasjonen slik.

Ellers vil jeg bare kommentere et par småting, jenta mi er også en liten strek. Tynn og spinkel, dog likevel helt ifølge sin egen kurve. Pizza til middag, er pizza til middag - det betyr ikke at det er hverdagskost, men det er noe ettåringen spiser like godt som oss andre. Siste luren på dagen må man ofte begrense noe, for ikke alle barn sover like godt for kvelden ellers. - forhåpentligvis ikke de mest tungtveiende grunnene til at du vil koble inn BV ;)

Når det kommer til bekledning, kan det være vanskelig å bedømme, selv om det er 2. eller 3. barnet sitt man skal kle opp. Dersom dette er en god venninne, bør du ta det med henne før du tar det opp med barnevernet.

Skrevet

Går dere på samme helsestasjon? Hvis du har en helsesøster du stoler på kan du jo ta et par ord med henne..det er kanskje lettere for deg at helsestasjonen tar seg av det.

Det er iallefall viktig at det blir gjort noe..har så vondt av det lille barnet. Hold oss oppdatert:)

Skrevet

helt klart grunn til bekymring. mitt råd er å ringe barnevernet, legge frem saken så vet de hva du skal gjøre og hva de selv vil gjøre. du må tenke på barnets beste, og dets behov. ring barnevernet!

førskolelærer

Skrevet

Dette er helt klar grunn til bekymring - ring barnevernet jo før jo bedre!!

Din venninne trenger hjelp!

Banrevernet tar ikke barnet før de har gjort grundige undersøkelser av hjemmesituasjonen - og din venninne vil få sjangs til å vise seg fra en bedre side før tiltak iverksettes.

Dette er ikke en holdbar situasjon hverken for barnet, eller din venninne.

Skrevet

=(

Man truer INGEN med å slå en stekepanne i hodet på dem! Aller minst en forsvarsløs 1 åring!

Hjelpes min, håper du får ringt mandagen, og at noen gjør noe.Før jenta har tatt ubotelig skade av denne mishandlingen.

Ble helt trist av dette,jeg....

Skrevet

Jeg vil si meg enig med MammaTil2 & LynVingen over.

I dagens sammfunn er det veldig mange unge mødre og en litt annen tone på språket, vil ikke si det er riktig å si slike ting til barnet.

Selv har jeg to barn som aldri har hatt en valke på kroppen som liten, eldste er 11 og fortsatt tynn som en strek, ikke er han storspiser heller og aldri vært det.

Minsten her har blåmerker hele tiden, han er så aktiv og blå små merker på bena og har hatt donald duck kul i panna to ganger.

En ting med BV er at ofte kan ikke gjøre så mye med saken hvis du er anonym der, da trenger de "vitner" for å ta steget litt lenger. Å prate med hun er ikke dumt på en pen måte.

Ikke nødvendig å lage storm i et vannglass.

Har selv vært i kontakt med bv der jeg annmeldte noen bortenfor der vi bodde, men der var barna også vitner pga alder, men selv valgte jeg å stå fram med meg selv for jeg står alltid for det jeg sier og hadde ikke noe problem å ta dette med de heller etter annmeldelsen.

Så går du det skrittet først vil nok vennskapet ta slutt vil jeg tro.

Men du burde kanskje besøke hun litt oftere uannmeldt for å "ta " en titt å dømme det litt etter det.

Skrevet

Hvet jo at ett barn på ett år får pizza. Men hu har fått det fra hun var 6 mnd. og fra hun var åtte mnd gadd ikke moren hjelpe til og mate barnet sitt så da måtte hun gjøre det selv. da var hun liksom stor nok da. og vis hun lekte med maten fikk hun ikke noe mere føre neste måltid. Det er ting jeg reagerer på. jenta mi er ett år i dag og hun spiser brød selv. men ikke middag helt ennå. hu sitter med egen skje med får ikke stort inn.

Og der er det slik at vis ikke moren er sulten er ikke datra det heller. fra hun var to uker har hun hatt mat rutiner. vær fjerde time vis hun fikk pupp og vær femte vis hun fikk flaske. ungen hylte men fikk ikke mat. den ene gangen hylte hun så mye at jeg måtte mase på mora så ungen fikk mat. klart ungen var sulten. spiste jo som bare det.

Blå merker hvet jeg kommer. Men hu var to mnd. hu rørte omtrent ikke på seg selv. hun var veldig sent ute med og holde hodet selv og snu seg osv.

Vis ungen sitter på gulvet med andre barn og begynner og skrike kaller hunn ungen nærvevrak. Jenta mi og kan være litt sånn vis vi er ett nytt sted eller steder vi ikke er så ofte. men da tar henne opp og setter meg heller på gulvet med hun.

Da dem var her i går fok dtra mi ei leke fra hennes. noe jeg tok fra dtra mi igjen. og da satte mora til hun andre og mente det bare var og klinke til hu. altså mitt barn! da ble jeg mektig forbanna. da var det like føre jeg ba henne gå. di er ett år. kansje jeg er rar!

men også få med her at ikke bare jeg som reagerer. vi er flere som kommer til og ringe bv. jeg ringer dit mandag og snakker med dem. og hører litt hva di syntes.

Vi har ikke mere kontakt enn at vi har barn på samme alder. vi selv har vokst veldig fra hverandre.

Vi er ikke på samme HS. Har kunn hatt ei gruppe med andre mødre herfra med barn på samme alder. di fleste der har også reagert litt på ting hu gjør og sier. og ihvertfall mat greiene hennes. rutiner osv. Hun fikk bare grøt to ganger. for hu likte ikke det. middags glass likte hun heller ikke. ingen babyer som liker fast føde med en gang vel? tar jo litt tid og venne dem til det.

Hu snakket til meg i går for hu mente dtra mi var feit! Lurte på om hu fik sjokolade hele tiden. det har hunn fått to ganger. hun er 12 mnd og veier 9.5 kilo. noe jeg ikke syntes er feit.

da hun gikk gravid fortalte hun at hun ikke kunne mate jenta si for mye. hun måtte holde formene på plass. hallo!

Skrevet

Hvor gammel er denne moren da?

Mulig hun kunne treng litt opplæring i ernæring og prat overfor barne sitt, noen trenger et dytt for å forandre seg. Snakk med BV å hør hva de sier, for de tar ikke fra henne barnet med de følger opp vil jeg tro og da får hun muligheter å innse at munnbruken må opphøre.

Poenget er vel helheten ikke om når barnet fikk pizza her i gården har vi 4 barn som har prøvd all slags mat i alle forskjellig alder det er også forskjellig på når barn begynner å spise fast føde.

Prøv å hold deg til helheten når du ringer for de skal ha ganske sikre skumle saker for å overvåke foreldre i 3 mnd.

Skrevet

nei, det med pizza ble vel kansje feil.

er jo helheten som må frem. og ønsker dem egentlig bare alt godt. men sånn det er nå syntes jeg er synn. og virker som om hun trenger hjelp. hun er 22. jeg er selv like gammel men slenger ikke det ordbruket til jenta mi osv. vi er begge første gangs foreldre. men føler at jeg har mye mere kontroll enn hu.

Skrevet

Ring du ! En mamma som snakker slik til små barn trenger hjelp. stakkars lille jente!

Skrevet

Med en slik ordbruk vil noen til slutt reagere uansett og det finnes hjelp å få.

Jeg ville ha forhørt meg litt først jeg, tatt en tlf til bv å hørt hva de har å si til slike ting og vilke tiltak de evt bruker mot dette. Anonym og så ville jeg latt det synke inn å tatt ett standpunkt, for hos bv er det viktig å stå fram slik at de har noe å legge til grunn for å gjøre noe, eller er det ikke alltid de vil nå fram.

Lykke til og unner deg ikke en slik situasjon, har vært der selv og det er ikke lett, ennå disse foreldrene var ikke venner av meg, men barna ble jeg gla i.

Skrevet

huff, dette var ingen koselig lesning, blir no blank innpå øynene ja..sukk..

Vel, jeg håper for guds skyld at hun får det bedre etterhvert...,denne mora driver jo terror mot ungen sin etter mitt skjønn.

Jeg ber deg også om å ringe bv., og du må no gjerne fortelle hvordan det går imorgen, kommer no til å tenke på na stakkars jenta..

Masse lykke til, du har god støtte bak ryggen din skal du vite !!!!!

Skrevet

MELD FRA MED EN GANG!! STAKKARS BARN

Skrevet

barnevernet har vakt hele døgnet så ring til politiet å si ifra om dette så ringer de videre for dette høres jo helt grusomt ut!! hadde jeg virkelig hatt ei sånn venninne som oppførte seg slik offentlig så kan jeg tenke meg hva som skjer privat :(

vær så snill å gjør noe med dette før den ungen ligger 6 foot under bakken å du tenker på at dette kunne du ha forhindret!!

Skrevet

selv så har jeg vært i en situasjon med barneværnet.. en bekymringmeldig som jeg sendte.. først så vil du vel merke at dem er veldig avisende mot det.. det er fordi dem ikke vil ha tulle inlegg.. at noen gir bekymringsmeldig bare for å være ekkel..

var nesten det samma til hun jeg meldte å.. ble tatt på alvor og jeg var anonym.. men saken ble fort avslutta for at det er lett å lure dem.. har sett at det har blitt litt bedre men jeg synes at det er mye rart ut og går.. men no har jeg gjort mitt så no håper jeg at dem følger med lell om at saken er avsluttet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...