Gå til innhold

Fleire med baby i magen under gjennomsnittet?


taswe

Anbefalte innlegg

Eg har allerede fått en ekstra legetime veka etterpå. Han ville eg skulle ringe å sei koss det hadde gått same dag eg skal var der, så skulle eg komme til han veka etter.

Men det er som du seier, eg kjenner jo hu høgare opp fordi hu ligger skrått til høgre mot høgre ribbein liksom. Ikkje rett opp loddrett fra bakken. Der e det iallefall 2-3 cm i forskjell, men siden hu allerede e blitt målt på UL og funnen så møje mindre enn det "normale", så tenker eg ein del på det.

Akkurat som om eg ikkje strekker til å var den fødemaskinen me i utgangspunktet er.. hehe, det høyrtes kanskje rart ut, men eg vil jo ha ei frisk og flott jenta, og hvis hu ikkje får i seg nok næring så gjer jo ikkje kroppen min det den skal.. skikkelig..

 

Det er heldigvis bare ei veke igjen til UL nå, så eg skal nok klare den veka uten å la bekymringane mine spele for stor rolle..

 

Blir spennande å høyre framover koss det går med dåkke andre i same situasjon.. Gjer godt å ikkje var aleine, sjøl om det ikkje er ønskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har også estimert vekstavvik på 7 % på vår lille gutt. Fødte en jente 3450 g fra før, så hun var jo ikke kjempe stor--- helt passelig.

I uke 28 var SF mål 26, og i uke 32 var det 28... så babyen har vokst og fulgt sin kurve som ligger på ca 10 percentilen fra uke 28 til 32... Men det er ikke kjekt å høre alle si at " så liten mage du har!" Det er litt sårt å høre, tenker liksom at jeg ikke gir barnet mitt optimale forhold.... Har vært på ultrlyd, og alt ser bra ut, men likevel, synes det er vanskelig å slappe av og tenke at alt er bra....

 

Jeg skal på ny ultralyd om 14 dager, spent på hvordan vekten er da....

Lurer sånn på hvorfor han er liten.... er det genetisk eller er det noe gale med barnet? Sukk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avviket hadde aukt, og legen vurderte å sende meg til sjukehuset, men kom til endelig konklusjon å vente 14 dagar til for å sjå koss hu utvikle seg.

:( Ingen oppløftande dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så synd. Hvor stort e aviket nu? Skal på UL om ei uka selv. Har de skjekket gjennomstrømningen i navelstrengen? Hva mener de er årsaken til aviket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomstrømmingen var heilt fin, morkaka også. Og nå var avviket komme opp i -26%....

Skal til lege i morgen å fortelle koss det gjekk på UL, så komme eg og til å sei at hu var litt i tvil om å ville sende meg til sjukehuset då, men at hu ville avvente det 14 dagar .....

Greit, det ligger små ungar i familien. De fleste søskenflokkane har begynt med grei fødselsvekt, og bare minka deretter.

Som i min, der eg blei minst.

Og far min, der tanten min bare var 2400 gr ved fødsel.

Bror min sine ungar...

 

Men det trenger jo ikkje ha samenheng det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på kontroll igjen i dag, og vi følger kurven vår heldigvis! Så babyen vokser, selv om den fortsatt er liten. Ligger på 5-percentilen. Det blir keisersnitt på oss, nurket ligger fortsatt med rompa ned og legen vil ikke en gang tilby oss snu-forsøk fordi livmoren min er så trang (todelt). Fikk time til KS hele 15 dager før termin, såpass tidlig etter mitt ønske fordi jeg antar at babyen legger fortere på seg når den kommer ut. Det skjedde sist i alle fall. Da føk vekstkurven rett til værs så snart hun fikk pupp :-). Så i følge kurven blir det en fødselsvekt på ca 2600 15 dager før termin, og da er jeg fornøyd. Dette skal nok gå bra. Spent på å høre fra dere andre hvordan det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finner de ut ved UL. De måler størrelsen på hode, mage og lårbein. Ut fra dette kan de estimere vekt. Krysser av på et skjema tilsvarende det for SF-mål og ser hvilken kurve babyen ligger på. Jeg går til jevnlig UL-oppfølging pga risikosvangerskap, derfor måler de dette hver gang. Antar at hvis SF-målet er helt på jordet etter en vanlig svangerskapskontroll, vil lege/jordmor henvise til UL-undersøkelse for å få målt babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

taswe:

Hvordan går det med deg?

Har du fått noen henvisning til sykehuset, eller må du vente de 14 dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjessa

 

På mandag har eg ny UL, har ikkje fått henvisning til sjukehuset sjøl om eg var til legen mandag denne veka.

Eg er veldig spent på kossen me ligger an på kommande UL, og eg håper at me egentlig får ein dag der de bestemme seg for å ta hu med keisersnitt, men det beste er jo om hu har klart å lagt på seg på dessa 14 dagane så avviket er redusert.

 

Legen min sa iallefall at eg bare måtte slappe av med dette. Siden de hadde sjekka gjennomstrømmingen i navlestrengen og morkaka, og funne at det var bra, så var det bedre for vesla i magen om eg slappa av.

Og det prøver eg på så godt eg kan nå..

 

Men eg håper avviket er redusert. Siden mi første låg under med 15% ved fødsel, og det var heller ingen spesiell grunn for at hu blei så liten, så håper eg og krysser fingrane for at det bare ligger til genene mine å få litt små ungar.

 

Kossen ligger det an med dåkke da? Vært på ny UL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ny ul, og fikk samme avviket, -16%, så da mente de at alt var fint, og at jeg ikke trengte å komme til kontroll flere ganger. Så det var en god beskjed å få, får bare håpe hun fortsetter å vokse slik. Skal egentlig ikke til JM før 2.7 (en uke før termin) og det synes jeg er litt dumt. Hører om andre som går til kontroll hver uke den siste mnd. Men her er det altså slik at jeg bare får en gang den siste mnd også..

 

Når er det du har termin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer egentlig litt på hvordan dere regner "avviket"? 15-20% ift. normalvekt på 3500 er jo ikke mye egentlig. Eller er f.eks. 15% det samme som 15% UNDER hele kurvesystemet, altså 15% mindre enn 2500 igjen? Ble litt komplisert dette her. Men jeg lurer litt fordi jeg ligger på 5%-percentilen selv og antatt fødselsvekt da blir 2900 ved 40 uker. Dette er altså 17% avvik, og legen er ikke bekymret for min del i alle fall. Så da er jeg også rolig. Selv om jeg vet at fødselsvekten blir rundt 2600 ut fra denne kurven fordi jeg skal ha KS i uke 38. Så jeg ble bare litt nysgjerrig nå, hvor ligger dere egentlig ift. estimert fødselsvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst tirsdag eg skulle inn på ny UL btw.

 

 

Mi første var 15% under ved fødsel. Eg fekk ikkje vite om at hu var liten under svangërskapet då eg ikkje hadde andre plager enn bekken den gongen. Låg litt under på kurven, altså den røde streken, men ikkje slik som denne gongen.

 

Denne gongen er det snakk om -26% på det hu skal var nå, og fortsetter det slik fram til fødsel, så blir det jo -26% på "normal" fødselsvekt også.

 

Eg skal spørre på tirsdag ka estimert fødselsvekt er om eg går til termin.. Meir enn avviket idag, vett eg ikkje. Så hvis avviket er likt ved fødsel så blir jo denna tøttå bare knapt 2600 gr..

 

Jaja.. Når eg tenker meg om, så høyres ikkje det så fryktelig gale ut mtp eldste mi som var 3005 gr ved fødsel, og tanten min som var bare 2400 gr ved fødsel. Far min og onkelen min låg på rundt 3000 gr...

Er vel at det ligger i genene...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sa forresten (kom på det etter det andre innlegget var skrevet) at hu mi ikkje var komme opp over 2 kg endå. For to veker siden låg me sikkert då 26% under det som de skal var i den svangerskapsveka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avviket er redusert fra 26% til 24%, men snuppå hadde snudd seg og ligger nå i seteleie, så det blir antageligvis KS på meg. E kjempegla for det, og kan ikkje fatte egentlig at eg har vore så heldig.. =)

 

jippi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre! Da skal du se alt ordner seg. Samme situasjon som meg du da. Jeg skal ha KS 3. juli, spent på hvor stor nurket er da men antar et sted mellom 2400 og 2600. Ingen krise det, bare h*n har det bra. Riktig lykke til, når regner du med at KS blir tatt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De seier vel fra 10-15 dagar før termin. Eg har termin 15. juli, så det blir nok seinast 5. juli då.. =)

 

Spurte om estimert fødselsvekt idag, hvis eg hadde gått 40 veker, og då sa hu at hu antageligvis lir rundt 3 kg som søster si va. Og det kan eg akseptere.. 2900-3000 gr e heilt i orden for meg.

 

Detta blir sååå spennande.. Glede meg masse te mandag når eg skal på den timen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...