Gå til innhold

Fleire med baby i magen under gjennomsnittet?


taswe

Anbefalte innlegg

Var på ein av mine ekstra UL-sjekkar idag, og fekk veta at snuppå i magen ligge under normalen med ein god del prosenter. Er det fleire her inne som har fått den beskjeden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har også vært på ul, og fikk vite at snuppa i magen er ca 8% under normalen, men det er veldig lite og ingen ting å bekymre seg over iallefall. Hvor mye ligger din under da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjekket hver 4 uke hos meg, følger sin egen kurve så jeg er ikke bekymret. Men den ligger på den nedre 25-streken (altså innenfor der hvor 25% bruker å ligge, men under der hvor det absolutte gjennomsnittet er). Ingen ting å bry seg om, bare en av de litt mindre men innenfor normalen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall det dobbelte av din. Men me også følger vår egen kurve som du også skriver at du gjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hvordan snuppa mi er jeg... ble dere henvist til ekstra ul av jordmor/lege eller tok dere intiativet til det selv? jeg har jo tidligere skrevet her at symfysemålene mine er ganske under gjennomsnittet, men jeg vet jo ikke om babyen er det. kunne tenke meg å vite det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kanskje snakke med enten jordmor eller legen din om han kan sende deg vidare så du evt får det sjekka.

Eg for min del har gått te ekstra sjekk pga morkakeplassering og blødningane eg har hatt, og nå skal eg ein gong til for å sjekke snuppå sin vekst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta vår ligger ca 5 % under, men jordmoren sa det ikke var noe å bry seg om. Ingen ekstra kontroller heri gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sjekket hver 4. uke pga todelt livmor og risiko for prematur-fødsel. Så da sjekker de tilveksten på babyen samtidig. Forrige lå på gjennomsnittet hele veien men la litt lite på seg mot slutten fordi det var trangt, og veide 2.700 ved fødsel 2 1/2 uke før termin. Ingen krise det, men litt smått var det jo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en babyjente i magen under gjennomsnittet. 7 % under, var det visstnok. Mitt første barn, ei jente født i 2004, var også godt under gjennomsnittet, og veide ikke mer enn 3100gram ved fødsel. Jeg røyker ikke og spiser meget godt for tiden - også snop!! Vet ikke hvorfor barna blir litt små. Syns godt hun som skal komme nå kan være ihvertfall 3,5 kg - det er greit å ha litt å gå på etter fødselen før amminga kommer ordentlig i gang. Mitt første barn gikk ned til 2,9 kg før vekta snudde. Men det er klart jeg er glad for at ikke jeg venter barn på 5 kg!! Selvom åpningen ut er brukt en gang før, er det greit å slippe et stort barn, da! Venninna mi har født to, i på 4 kg og en på 4,7 kg, og hun sa hun merket stor forskjell....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi første va bare 3005 gr, og gjekk bare ned til 2915 gr før hu begynte å legge på seg, mens neste jente kom etter 14,5 mnd og veide 3636gr... Ikkje aner eg kaffor den første blei så liten i forhold til hu nr 2, og kaffor hu her nå blir så liten, men eg har veldig likt svangerskap nå som i mitt første. Får bare satse på at til neste kontroll den 4.juni så har hu hatt ein vokseperiode og lagt på seg så prosentdelen har minska betraktelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått beskjed om at vekst-kurven holder på å flate ut, og nå ligger vi an til en fødselsvekt på bare 2900 hvis vi holder kurven og går tiden ut. Sannsynligvis føder jeg før tiden (har todelt livmor), og hvis kurven fortsetter å flate ut vil jo dette bli et veldig lite nurk. Skal på kontroll igjen på mandag for ny måling, veldig spent på hva som skjer. Ingen forklaring på den dårlige veksten, morkake og navlestreng fungerer helt fint. Masse fostervann også. Hmmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg fikk beskjed om det i dag hos JM i en vag setning.

Hun sa han var liten ennå og at hun skulle sjekke meg om 3 uker for å se om jeg skal sendes inn til UL for å kontrollere nærmere.

For hun sa jeg så så stor ut men selve baby`n var ikke stor.

Så vi får jo bare vente å se hva hun sier om 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vite at jenta mi er 16 % under snittet, venter da ei lita jente på 2900, kanskje 3000 g. Skal på ny kontroll 28. mai og se om hun vokser som hun skal. Her er det også bra funksjon i morkaka og navlestreng, og har også masse fostervann. Låg akkurat på gj.snittsstreken helt frem til kontroll 11. mai, da hadde det flatet en del ut.. Håper hun har tatt godt til seg næring på neste kontroll...! (termin 10. juli, 32+4 i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir spennende å høre hvordan det går med dere da! Jeg skal på kontroll allerede til mandag (21. mai) og er kjempespent..... Har du fått noen forklaring? Har de sagt noe om hva de evnt. gjør hvis kurven fortsetter å flate ut? Når de eventuelt begynner å vurdere forløsning før tiden o.s.v.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal til kontroll med ultralyd den 4. juni, der me skal måle kor stor hu er og kossen hu har utvikla seg den siste måneden siden sist kontroll.

 

Er det faktisk mulig at dersom babyen i magen er for liten at de vurderer å sette igong fødsel?

Hjå meg så målte hu damå så tok ul gjennomstrømmingen i navlestrengen og alt der fungerte fint sa hu til meg, for eg ba hu om å sjekke dette, og morkaka var også fin slik hu kunne sjå det. men første jenta mi var jo også under gjennomsnittet, 15 % ved fødsel, 3005 gr, og dette svangerskapet minner meg veldig om hennas eg hadde den gongen. =)

 

Det skal bli spennande å sjå kossen symfysemålet mitt er nå kommande tirsdag. Meiner på at det er då eg skal til legen igjen. For sist eg var til kontroll då var eg heilt i nederste del av det grøne feltet. Et hakk opp var me vel..

 

Kossen har dåkkars symfysemål vore fram til nå da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noen forklaring på det. Jeg er liten selv, og var rett over 3000 da jeg ble født, det kan være at hun bare er liten, som jeg var, eller så vet jeg ikke. Har ikke fått noen tilbakemelding på evt. igangsettelse, men håper jeg slipper det! Hvis hun har vokst til 28. mai tror jeg nok bare det er ment at hun er liten. Har det derimot stagnert, så vet jeg som sagt ikke hva som skjer. Da får jeg nok info om det da... Krysser fingrene for alle oss her med litt små mager! det skal nok gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår låg på under 20% ved sist kontroll, men har til neste gong fått vokst i ein måned. Merke jo at eg blir større, men ikkje av stor betydning, så det blir spennande.. Eg var heilt som normal ved fødsel, og har stor beinbygning, men alikevel fått både liten og normal baby tidligare, men hu så va liten er skikkelig gløgg den dag idag. Veldig for seg så eg tvile på at det egentlig kan ha så masse å sei.. Satse iallefall på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei...

 

Ikkje oppløftande på vanlig legekontroll idag.. Begynne å grua meg te denna UL nå etter dagens opplevelse.. kjipt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SF målet mitt har flatet helt ut. Var hos jordmor i dag og det lå langt under normalet. Skal på ul i morgen. Gruer meg... Ved forige ul (ca 3- 4 uker siden) var guttebabyen 10 % under normalen. Håper han får nok næring. Mine to andre barn hadde normal vekt og størrelse når de var født. Syns det er litt ubehagelig å ikke vite noe sikkert. Vi får håpe at de søte små kommer seg! Det kan jo hende at jordmor tar feil, vet andre som har fått beskjed om at babyene er for små og når de blir født så er de nesten 4 kg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet også om noen som har fått beskjed om at babyen kom til å bli 3500, og ut kom en på over 5 kg!! Er dette egentlig mulig? Hvordan kan de måle så feil? Jeg har jo liten mage, så det er neppe ikke noen 5 kilos baby (heldigvis!).

 

Gin:

Vet du hvor store de har estimert babyene til å bli (de som de har målt så feil på)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittl har det vært forskjellige leger hver gang jeg har vært til kontroll på RH. Det som skjedde nå var at estimatet ligger på kurven imellom de to forrige målingene, så det kan altså se ut som veksten har tatt seg litt opp. Men jeg fikk også en forklaring fra legen denne gangen, som gikk på at når det er forskjellige leger og forskjellige apparater som blir brukt, så må man regne med 10% "feilmargin" på målingene. Høres mye ut synes jeg men...

 

Er i alle fall roligere nå, blir det som dette får vi en baby på ca 3100 hvis jeg går til uke 40. Sannsynligvis blir det KS, og det kan godt hende det blir litt før de vanlige 10 dagene før termin også (måtte fremskynde sist pga lite liv - har liten plass i livmoren). Hun veide 2750 i uke 37 1/2 og denne ligger bittelitt under den kurven nå. Men er vi over 2500 ved forløsning så er jeg fornøyd.

 

Puster lettet ut og ruger videre jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjessa med prinsesse i magen:

Eg skal ikkje på UL før den 4. juni. Kjenner jo at det er rikelig med liv, og at hu tar opp større plass nå enn tidligare. Men målet mitt var eg slettes ikkje fornøyd med. Trudde eg skulle ha et møje høgare mål, så nå ligger me UNDER det grønne feltet. Legen skreiv at eg var 26 cm i veke 33, men han sa 27, så muligens han har sett litt feil.. Eg spurte han om det var maten eg åt, for eg ete bare sun mat, lite fett for eg har ikkje lyst på det, men nei, det hadde ingenting å sei.. Det kunne muligens var at hu hadde sunke litt ned at målet mitt var så lite.

 

Men på forrige UL, den 3. mai var jo avviket på -20%...

 

huff..

 

Eg e fælt bekymra nå altså.. Mi første var som sagt liten også, men ikkje nr 2, me låg heller ikkje så langt under på målingane første gang som nå heller..

Eg er skikkelig lei meg for dette, og legen min seier bare at eg er nok sikkert av dei som ikkje får så store ungar då. At dette med at eg bekymrer meg for henna og redselen min for dødfødsel er ubegrunna. Altså, han sa ikkje direkte det, men han spurte meg om kaffor eg følte det slik, og eg svarte fordi søster mi hadde mista si jente, søskenbarnet mitt mista si jente i mars, og det ligger dødfødslar tilbake i familien også.

Så kaffor skal eg var så heldige å få friske levande ungar liksom. Alt er ikkje ein selvfølge for meg.. Må prøve å tenke positivt, svarer han då.. Men som eg sa til han, det er ikkje så lett å bare skru om på tankane sine slik...

Det er mange mange ting ellers i livet mitt som heile tida går imot meg, så kaffor skal eg var såpass heldige nå..

Usj....

Blei langt dette..... Beklager det..

Men eg fikse det bare ikkje.. Detta e definitvit det versta svangerskapet eg har hatt med tanke på alt eg føler.. og ikkje føler... Ikkje fysisk i det heile tatt, syns ikkje eg kan klage der, men eg takler dårlig det psykiske oppi alt hormonstyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei taswe!

Nei, jeg vet ikke hvor stor den babyen var estemert til, som var nesten 4 kg. Desverre..

 

Var på UL i dag, men ble ikke mer klok av det. Legen var utenlandsk så jeg sjønte knapt hva ho sa. Men nå er guttebabyen 12% under normalen. SF målet mitt var 27 cm i uke 33+3. Tror hun sa at blodtilførselen var bra. Men på papirene skrev hun høyrisikosvangerskap!!! Hjelp... skjønner ingen ting. Men kjenner ganske mye liv, så det er nu litt beroligende. Skal tilbake på ny UL 12. juni.

 

Håpe det går bra med deg. Det er slitsomt og tungt å bære med seg så mange bekymringer i svangerskapet. Vi får håpe babyene er friske når de kommer..

 

Har to barn fra før, men har mistet en gang i uke 13. Så jeg er litt bekymret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff hørtes ikke noe godt ut å ha det sånn da! Kan du ikke spørre om å få en UL før den 4. juni så du slipper å gå og bekymre deg? Er ikke bra for babyen det heller! Men når det er sagt, husk på at SF-målet ikke nødvendigvis gjenspeiler størrelsen på babyen. Jeg ligger jo godt under gjennomsnittet på babyens mål, men SF-målet ligger akkurat midt på gjennomsnittet. I tillegg er det sånn at så lenge målinger foretaes av mennesker, er det alltid en viss "feilmargin" man må regne med. Hvordan man tar SF-målet, hvordan babyen ligger i magen o.s.v. Og så lenge du kjenner liv hver dag, så skal du ikke behøve å engste deg. På UL-målingen sjekker de vel gjennomstrømningen i navlestrengen og morkake-funksjonen, og så lenge dette er i orden tror jeg ikke de vil sette i gang en fødsel fordi babyen er liten. Men jeg er ingen fagperson, så jeg vet jo ikke sikkert....

 

Ønsker deg i alle fall lykke til, det høres ut som du med familiens forhistorie burde kvalifisere til litt ekstra oppfølging når situasjonen er som den er, og jeg ville kanskje bedt om en tidligere kontroll istedenfor å gå rundt og være engstelig! Krysser fingrene og håper målene dine tar seg opp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...