Gå til innhold

penger fra foreldre


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok det for så vidt for gitt at foreldrene mine ville betale for deler av bryllupet. Jeg er enebarn og vet at pappa ville gjerne gjøre det - foreldrene mine la vekk en viss sum hver måned siden konfirmasjonen. Giftet jeg meg ikke, så ville det bli brukt til noe annet.

 

Vi betalte selv ringene, brudesuiten, bryllupsreisen og brudepikekjolene. Min kjole betalte jeg helt selv. Resten ble spleising mellom mine og hans foreldre. Hadde ca 50 gjester og et budsjett på ca 50 000 kr.

 

Jeg må innrømme at jeg synes det er rart om ikke foreldre vil bidra. En ting er om de ikke kan, det skal ikke jeg protestere på. Men jeg forstår HI godt.

 

Tror det kommer veldig an på fra sted til sted og familie til familie.

 

Uansett HI jeg ønsker dere en fantastisk flott dag og håper solen skinner for dere!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg kommer fra er d vanlig at foreldrene betaler hele bryllupet. hadde blitt overasket om vi måtte betale noe selv!

 

Men jeg sjønner jo selvsagt at ikke alle har anledning til dette!

Skrevet

Jeg må virkelig si at de som forventer å få sponset bryllupet, helt eller delvis av foreldrene, ja de er lovlig bortskjemte!

 

Jeg synes det blir helt feil når voksne mennesker i dag gifter seg, de tar egne valg, de bestemmer selv hvordan bryllupet skal være fra A til Å, og de inviterer dem de selv vil. Da burde man betale selv, også, synes jeg. Det man selv har regi på, bør man selv betale, og ikke forvente at foreldre skal betale.

 

 

Skrevet

Jeg har to søstre som allerede er gift, og der spleiset mine foreldre og svigerforeldrene på bryllupet. I vårt blir det annerledes da min kommende svigerfamilie i likhet med HI sin, ikke har vist tegn til å være med på å betale gildet. Så vi deler 50/50 med mine foreldre. De vil ikke gjøre forskjell på mine søstre og meg, og det forstår jeg jo :o) Så vi har spart i et år, og er sånn rimelig godt forberedt håper jeg...

 

Forøvrig må jeg kommentere anonym over her - jeg synes ikke de som forventer å få sponset bryllupet er bortskjemte. Her handler det om hva som er vanlig i den familien, og som mange nevner over her - hvor du bor. Selv om man er voksen når man gifter seg, betyr det ikke nødvendigvis at man er bedre stilt økonomisk en sine foreldre. I vårt tilfelle er det i alle fall ikke slik. Vi har akkurat kjøpt hus og har fler utgifter enn inntekter for tiden....

Skrevet

Fra gammelt av var det vanlig at brudens famile stod for gildet, og brudgommens familie stod for drikken. Det henger vell igjen fra den gangen man feiret brylluppet hjemme på gården...

 

Mamma ble litt matt da vi sa hvilken dato vi skulle gifte oss, for hun hadde planlagt å bruke penger på sin egen 60 års dag det året! Vi måtte berolige henne og si at vi faktisk ikke regnet med at hun skulle betale for bryllupet vårt, noe faktisk HUN mente var en selvfølge...Det ble til at mamma stillte 20 000 til disposisjon resten betalte vi selv, med oppsparte middler og bryllupsgaver.

 

(vi ønska oss penger i bryllupsgave, slik at vi kunne dra på bryllypsferie og ha den festen vi ønsket oss, men som vi strengt tatt ikke hadde råd til...)

 

 

Skrevet

Tror nok jeg hadde følt det litt på samme måte.

 

Jeg ville nok planlagt bryllupet utifra at vi selv skulle betale det, men samtidig håpet (og nesten forventet) å få litt hjelp av foreldrene mine, da jeg vet de alltid ønsker å hjelpe.

 

Med svigerforeldrene mine er det litt annerledes da de har lite penger, så hadde ikke forventet noe derfra. Men ville heller latt svigermor hjelpe til med kaker ol, da jeg vet hun veldig gjerne ville bidratt.

 

OG når mamma el svigermor eller andre begynner å prate om hvor og hvordan vi kan ha det, så sier jeg klart i fra at dette skal VI planlegge også spør vi om råd hvos vi ønsker det.

 

Nå er jeg veldig heldig, da pappa har sagt han vil bidra med 50 000,- hvis vi gifter oss :) :) :) han har så lyst til at vi skal gifte oss og få det bra, så da er det bare for sambo å fri - noe som vel ALDRi kommer til å skje.....

 

Lykke til, håper du får et kjemefint bryllup! Kos deg og ikke tenk på svigerforeldrene dine ;)

 

 

Skrevet

mamma og pappa betaler lokalet og maten sammen med svigerforeldrene mine! (ca 30 000)

Svigerfar reiser endel og har kjøpt mye alkohol som vi har samlet i litt over et år .

Ellers betaler vi resten selv.

De har ikke blandet seg på en irriterende måte noen av dem - det er jeg glad for ! men mamma er flink til å hjelpe meg med forberedelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...