Gå til innhold

penger fra foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hvor mye dere andre får fra foreldre og svigerforeldre? Grunnen til at jeg spør er fordi mine svigerforeldre sier at de ikke har mulighet til å hjelpe oss med brylluppet, men samtidig skal de pusse opp hytta og hele badet hjemme hos seg selv. De har vist om bryllupet i 1,5 år!!! Jeg er ikke ute etter pengene men blir lei meg og føler at de ikke godkjenner bryllupet når jeg vet at de har penger!! De har også sagt at det er noe tull å ha et så stort bryllup! (budsjettet er på ca 85000, det er da vell ikke så mye i forrhold til andre?).

Er jeg bare dum og følsom nå eller hadde dere også følt det litt sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke fått tilbud å støtte til bryllupet av noen av foreldreparene og det det hadde vi ikke regnet med heller. Så vi betaler alt sammen selv :)

Skrevet

Vi betaler alt selv. Tror du må endre tankegangen din litt HI... det er dere som skal gifte dere... hvis dere forventer økonomisk støtte fra noen for å få det gjennomført så blir alt feil. Hvorfor skal dine foreldre bruke SINE penger på DITT bryllup og ikke på å pusse opp hytta og badet????

Mulig jeg virker krass nå.... men jeg mener bare at et bryllup er et personlig valg mellom 2 mennesker... Hvis man legger inn irritasjon og krav og forventninger til andre mennesker, så blir vel gleden borte... eller?

Skrevet

Jeg er nok enig med de to andre svarene du har fått, selv om det kanskje ikke er det du vil høre...

Selv får vi hjelp fra våre foreldre med bryllupet, det er deres bryllupsgave til oss. De tilbød seg selv å dele på et visst beløp, da vi ikke hadde råd til å ha et bryllup i den skalaen som de syntes vi fortjente...

Likevel regnet vi aldri med at de skulle betale noe som helst, og det er det ingen i dag som kan regne med, synes jeg. Vi betaler ellers det meste selv, og det skulle da bare mangle synes jeg. Hadde ikke foreldrene våre tilbydd seg det, så hadde vi bare hatt en mindre og enklere bryllup, ikke noe værre enn det!

Skrevet

Vi betaler også alt selv. Men tar gladelig imot om noen tilbyr seg å hjelpe. Men vi beregner bryllupsbudsjettet utifra VI har råd til. så får alt annet bli et kjempepluss.

Nå når det nærmer seg bryllup har svigers spurt om vi vil har forskudd på bryllupsgaven noe som er kontanter. Vi valgte å vente. Nå har vi penger og de 15000 som vi får av dem kan vi bruke på andre ting.

Vi har ikke forventet å få noe som helst hjelp avnoen av våre foreldre iom vi selv har jobber og tjener selv våre egene penger.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, og umiddelbart hadde jeg nok blitt litt såret. Men så må fornuften overta. De får bruke pengene som de selv vil. Men å komme med negative uttalelser om bryllupsbudsjettet synes jeg ikke er ok. De betaler jo ikke, så hva klager de på? Håper oppussingen blir vellykket, og at de gir dere moralsk støtte, gode råd, praktisk hjelp osv. til bryllupet deres.

Skrevet

Vi betaler alt selv, og holder oss innen for de økonomiske rammene som vi kan klare, syntes det er en selvfølge jeg. Vi hadde ikke hatt råd til ett bryllup til over 80 tusen, for meg så er det veldig mye penger å bruke på en dag ( men det kommer jo veeldig an på økonomien til etthvert brudepar da)! Men hadde de tilbydd seg å betale litt hadde jo det bare vært en koselig overraskelse:)

Skrevet

Jeg skjønner godt HI. Det er forskjell på å forvente å få, og å håpe at de har lyst å bidra.

Mine svigerforeldre har ikke nevnt kostnadene ved bryllupet en eneste gang, og vi har heller ikke spurt dem.

Derimot sa jeg til mine foreldre at jeg håpte de ville være med og betale, noe jeg visste de så på som en selvfølge at de skulle. Så de betaler 60.000, og vi betaler 40.000 selv. Dette er budsjettet for festen. Jeg regner nesten med å få kommentarer nå om at jeg er bortskjemt nå. Faktum er at jeg er eneste datter, de er godt etablerte, og de har lagt tilsides penger i hvertfall de to siste årene mens vi har vært forlovet.

Forøvrig lurer jeg på om jeg er alene her inne om å se på et bryllup som en sammenslåing av to familier, ikke bare en hyllest til de to som gifter seg? Det er jo en fest for hele slekta + venner, ikke bare for bruden og brudgommen.

Anonym denne gangen.

Skrevet

Vi betaler alt selv og får ingen hjelp fra noen av foreldrene. Jeg skjønner HI litt, for jeg har det litt sånn overfor mine foreldre. For pappa er sånn at når han ikke får bestemme hvem som kommer, så betaler han heller ikke. Jeg har ikke lyst å invitere gud og hver mann, så da fant vi ut at det var viktigere for oss å invitere de vi har lyst enn å få bidrag fra dem. Ergo vi tar alt selv. Jeg er skuffet over faren min som gjør slikt.

Skrevet

Jeg syntes ikke det er så stor forskjell jeg da, ikke når man blir lei seg over at man ikke får etter å ha håpet at man skal få (det ble en litt vanskelig settning:) Da forventer man jo på en måte å få..

Men jeg syntes det kommer helt an på økonomien til foreldre og til brudeparet jeg da, hvis de kan strø om seg med penger (satt på spissen) så hadde kanskje jeg også håpet å få noe, men hvis de er nødt til å spare for å feks pusse opp hytta eller sende bilen på verksted så syntes jeg det blir annerledes.

For å svare på ditt siste spørsmål Anonym denne gangen, jeg ser absolutt ikke på bryllupet vårt som noen sammenslåing av to familier, for meg så er det heller dannelsen av en ny som blir feiret. Men klart festen er jo for alle da:)

Skrevet

Takk for mange ærlig svar. Jeg ser at det er mange her som ikke får noe fra foreldre/sigerforeldre og må si jeg er litt overrasket!! Blandt vennene mine og de jeg kjenner er det faktisk ingen som ikke har får sponset bryllupet delvis eller helt. Det er kansje derfor jeg reagerer såpass sterkt??!! Det er sikkert veldig forskjellig fra sted til sted. Når folk får høre at vi ikke får noe, blir folk overrasket og det blir litt "flaut" hvis dere kjønner hva jeg mener.

Skrevet

Selv om mange ønsker å gi inntrykk av det, så er det nok ikke vanlig at foreldre bidrar økonomisk til sine barns bryllup lenger, nei.

Så hadde jeg vært i deres sko, så hadde jeg enkelt og greit belaget meg på å betale gildet selv, ja.

Skrevet

Jeg tror også at det kommer veldig an på hvor du bor og sånn. De fleste (men det er ikke så mange da) av de gifte vennene mine har også fått sponset litt av foreldrene sine. Skjønner deg kanskje litt når du sier det blir litt flaut, men jeg syntes ikke du skal tenke så mye over det. Jeg ville syntes det var ennå mer flaut å ta i mot penger fra noen som ikke hadde så mye!

Skrevet

Vi forventa ingenting hverken fra min eller gubbens side, men får i fleng.

Aner ikke hvor mye, men vi skal kun betale egne klær til oss alle 6, men mamma ville sponse kjolen min litt i tillegg.

Skrevet

Jeg har aldsri hørt om noen som har fått sponset bryllupet av sine foreldre. Her jeg bor er det ikke vanlig i det hele tatt. Det er heller vanlig at alle er med på å lage mat og organisere. Så her skal vi betale alt :)

Skrevet

I steden for å bli flau kan du:

Stå med rak rygg og stolt fortelle dem alle at dere betaler gildet selv :-)) DET kan tydeligvis ikke vennene deres klare.

Her Vet jeg ikke hva våre foreldre gjør. Forventer ikke noe, men blir glad for bidrag.

Min søster fikk sponset maten når hun giftet seg, om jeg gjør det eller ei spiller keine rolle. Rett og slett :-)

Ønsker oss mye heller reisegavesjekker da vi har alt annet vi trenger.

Skrevet

Vi hadde gjort regning med å betale alt selv, å gjor det. Så da gaver fra foreldre og besteforeldre kom på bordet, kunne di spares eg brukes til husbygging. Vi faktisk så mye at det dekka hele kalaset og deler av klære, men det hadde vi ikke forventa. Ble jo kjempe glad. ;) Så nå blir huset slik vi ville ha det også.

Skrevet

Vi forventet ingen ting i utgangspunktet, og regnet med å betale alt selv. Det viste seg at de ville bidra, så da var vi jo glade for det. Av svigermor fikk vi 25 000, som var bryllupsgave. Vi brukte 10 000 av dem på å kjøpe "gave", og resten til å dekke kostnader. Pappa betalte brudekjolen, blomster, alle trykksaker, mat og drikke til fest dagen før bryllupet i tillegg til 25 000,- i kontanter (og gave ved siden av). Av mamma (de er skilt) fikk vi null og niks til bryllupet, men fikk reisegavekort på 8000,- i gave.

Selv betalte vi 45 000,- som var regningen til resturanten.

Skrevet

Vi hadde regna med å betale alt sjølve, men no viser det seg at me får 20 000 kr frå mine foreldre og 10 000 frå hans foreldre. Dette vart me sjølvsagt glade for, men hadde ikkje blitt fornærma om me ikkje hadde fått noko heller.

Men hadde nok blitt irritert viss dei hadde blanda seg borti kor stort eller lite bryllupet var når dei ikkje bidrar i det heile tatt...

Skrevet

Vi får sponset hele bryllupet! Har visst lenge at foreldrene mine ville

betale for bryllupet,så det er helt naturlig for meg..Vanlig på min side

at foreldrene betaler for bryllupet til sine barn.Nå skal også min

kommende svigerfar betale,så de deler regningen på to.

Gifter oss 26.mai,ikke lenge igjen nå!! Er så spent på dagen:)

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Vi gifter oss om 6 dager og hadde ikke regnet med å få hjelp i det hele tatt, men begge foreldreparene ønsket å bidra litt så vi har takket ja til det. Nei jeg synes ikke at man skal forvente å få penger til dette. Det er tross alt deres valg å gifte dere og dere som bestemmer hvor mye det skal koste til syvende og sist.

Lykke til!

Skrevet

Før i tiden, i gamle dager, var det vanlig å flytte rett fra barndomshjemmet til giftermål. Man måtte jo gifte seg da det ikke var vanlig å være samboere. Da hadde man ikke penger til å betale bryllupet selv og det var naturlig å få hjelp av foreldrene. I dag har de fleste tatt utdannelse og tjener mer enn foreldrene sine. De har også vært samboere i flere år og har alt det materielle på plass. Jeg synes det er naturlig å betale bryllupet selv. Jeg og min samboer tjener nok tilsammen det samme som alle 4 foreldrene våre tjener totalt. Men kommer de og ønsker å spleise på selskapet så sier vi selvfølgelig ja takk.

Skrevet

Jeg hadde også blitt veldig lei meg om foreldrene våre ikke ville støtte bryllupet med penger. Vi er nettopp ferdig med studiene og særelig hans foreldre sitter svært godt i det.

Bryllupet er jo ikke bare vår fest, det er en fest for hele familien. Derfor synes jeg det er helt naturlig at foreldrene og til og med besteforeldrene vil sponse. Det blir kanskje litt anderledes om brudeparet er godt voksne med etablert økonomi.

Skrevet

Vi har spart penger slik at vi klarer å betale alt selv.

Men vet at søsteren min fikk 20 000, og at svigerforeldrene mine kommer til å spytte i.

Men jeg forventer ingenting, og har i utg.punktet mulighet til å betale alt selv!

Men det med festen...

Jeg er ikke helt enig i at det er en fest for hele slekten, som ei ovenfor sa. Jeg kommer ikke til å be tanter og onkler jeg ikke har hatt kontakt med på maaaange år, kun fordi det er slekt!

Det er VÅR fest, og selvfølgelig også da den nærmeste familie.

Da vil vi ha de gjestene som vi ønsker selv.

Skrevet

heisann!

vårt bryllup kommer på ca 60 000. å vi har det sånn at vi deler det i tre.Vi betaler,mine foreldre betaler ,og svigers.ca 20 000 på hver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...