Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler alle gravide i 3.trimester, spesielt de som er nærmer seg slutten, sier de må opp på do om natten. Gjerne flere ganger. Og at noen mener dette er for å forberede seg til nattevåk. Da jeg gikk med førstemann var jeg oppe på do minst en gang om natten, gjerne flere ganger, på denne tiden, men nå er det sjeldent. Våkner jeg helt av en av ungene eller noe sånt må jeg opp, men som oftest sover jeg rundt og slipper å stå opp, bare småvåkner når jeg må snu meg rundt i sengen. Slik var det sist også. Og jeg er mildt sagt vandt til mye nattevåk, vi har hatt vår dose og vel så det med våres to, de kan fortsatt vekke oss endel om natten og eldste begynte ikke å sove skikkelig om natten før han var 3,5 år... Så begynte jeg å tenke på denne teorien da, kan det være noe i den? At de som ikke er vandt til nattevåk må mye opp fordi kroppen vil ha tilvenning, mens de som er vandt til mye nattevåk slipper unna denne ekstra belastningen på slutten? Eller er det bare tilfeldig? Hvordan er det med dere? Må dere mye opp om natten for å tisse? Er dere førstegangs, fleregangs, mange år mellom ungene, få år, vandt til nattevåk, ikke så vandt til det? Fint om mange vil svare :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minst 2 ganger..Er 29 uker :)

Skrevet

Jeg har vært oppe på do 2 ganger hver natt omtrent siden starten av graviditeten. Er førstegangs så er ikke spesielt vant til nattevåk nei :)

Skrevet

Har begynt siste uken med dovandring. Har to gutter fra før son har holdt oss i ånde på nattestid noen år så jeg husker egentlig ikke at jeg har sovet en hel natt på noen år. Eldste er seks år. I forrige svangerskap våknet jeg ikke av at jeg måtte på do, men nå er det iallefall fem ganger på en natt. Kanskje jeg foreberedes til nattevåk med to gutter til. Eller kanskje det bare er fordi det er to babyer som ligger og presser på blæra. Håper jo at den ene har lagt seg klar til fødsel som gjør at jeg plutselig ikke har blærekapasitet lenger.

Men søvn en hel natt er oppskrytt, man får jo så mye mer ut av døgnet når man kan være litt våken på natten også.........Vel, vel ser fram til om ti år, da skal jeg sove, men da har jo eldstemann blitt seksten så da ligger jeg vel våken og bekymrer meg for om han er ute på fest.

Skrevet

opptil fire ganger hver natt ja.. :( er i uke 37

Skrevet

Jeg må opp på do iallefall en gang pr natt, gjerne to å tre å!!! Å når jeg først våkner, da tar det laaaaang tid før jeg sovner igjen. Har bare vært slik de tre siste mnd. Før det var det ingen problem med å få sove igjen. Jeg venter mitt tredje barn så jeg er vant med å måtte stå opp om nettene :). Så det jeg gleder meg mest til er å få en hel natts søvn (selv om det ennu kan drøye en stund).... får ikke til å sove om dagen heller så her har det blitt minimalt med søvn i det siste. Men jeg fungerer jo fint for det, er vel vant med det tenker jeg :)

Skrevet

I første svangerskap var det opptil flere ganger om natten, fra rundt 3 mnd. Var mye tett i nesa da også så jeg gikk på do og tok nesespray samtidig (hver natt). Ble en rutine bare.

Denne gangen begynte også dogåingen tidlig, men jeg bestemte meg for at hvis jeg ikke må veldig så skal jeg prøve å la være. Blæra blir jo også vant til å bli tømt og vips.... en uvane. Går stort sett greit. Passer på å ikke drikke så mye etter kl åtte, for jeg trenger mye søvn fortiden (uke 34).

Jeg tror allikevel det er noe i terorien om å venne seg til å være våken om natta mht babyen som kommer.

Skrevet

Huff ja er vel oppe 2 til 3 ganger hver natt, er i uke 30 nå.

Skrevet

Meg gutten vår var jeg minimalt oppe på do om natten, sikkert 10 ganger på 9 mnd og da bare 1 gang. Klarer fint å sove selv om jeg kjenner jeg må litt på do også.

Gutten vår sov natten over fra han var 6 uker og nå er han 2,5 år og vi har aldri vært oppe om natta med han, 1 gang bare og da hadde han spysjuka, men da var det bare å skifte på senga, så sov han videre.

Så vi er rett og slett bortskjemte!!

Lite på do nå også, men kansje litt mer en sist. Hender jeg må opp innimellom. Så spent nå da, om det blir nattevåk denne gangen.

Skrevet

å jada, gjerne 3 ganger. Jeg er i uke 34..

Skrevet

Jeg er førstegangs 32+5.

Da jeg var i uke 20-25 var jeg oppe minst en gang per natt for å tisse.

Etter uke 25 har jeg vært på do flere ganger etter at jeg har lagt meg,men før jeg klarer å sovne.

Hvor mange ganger jeg må på do avhenger av hvor mye væske jeg har fått i meg siste timene før sengetid.

Etter å ha tømt blæra en par ganger, sovner jeg lett, og sover helt til neste morgen uten å våkne av tissetrang.

Blæra er full igjen om morgenen, men våkner ikke av dette!!

Så for noen kan det stemme at man skal forberede seg til nattevåken, men i mitt tilfelle så tror jeg ikke at den teorien stemmer!!:)

Skrevet

Åja gjett om! Tidligere i sv var det opp 1 - 3 ganger, i natt ( 40 + 3 ) har jeg vært oppe hvertfall 6 ganger, slitsomt...

Skrevet

Og i tillegg mange ganger før jeg sovner første gang =(, hun begynner alltid å styre på i magen når jeg har lagt meg og da presser det sånn på blæren. Kjennes ut som om jeg må masse på do selvom det er bare litt.

Skrevet

Jeg er oppe 2-3 ganger hver natt...:(

Er i uke 30....men slik har det vært lenge.

Har vært slik i alle svangerskapene mine.............

Begrenser drikkingen på kveldene, så da rekker det med ca.2 doturer natterstid..

:)

Skrevet

Tror jeg er oppe hver annen time hver natt for å gå på do. Det er veldig slitsomt. Det kommer jo ikke mye ut, men det kjennes som jeg må veldig på do. JM har sagt det er hodet til baby som ligger og presser på blæren. Hadde det slik fra uke 10-15 og nå fra uke 38-41. Er 1 dag over UL-termin.

Skrevet

2 til 3 ganger om natten. hender jeg er så trøtt at jeg sovner på doen også, men jeg rekker å våkne før jeg detter på gulvet da.:-)

Skrevet

Jeg har gått på do om natta hele sv.sk har også variert mellom 2-7 ganger pr natt... uavhengig av når i sv.skaper.Jeg skal ha nr to og var ikke slik med nr en, da var det kanskje 1-2 ganger i begynnelsen og slutten.....

Skrevet

førstegangs her, i uke 39, oppe på do ca 2 gang hver natt og ellers våkner hver gang jeg må snu på meg, å da når jeg skal sove igjen gjør det vondt/kynnere og nedpress... så det blir dårlig med søvn for tiden.

Skrevet

Håper det ikke er noen sammenheng mellom det å gå mange ganger på do om natten og inkontinens etter fødsel... Jeg tar jo disse knipeøvelsene (når jeg husker det), men har jo ikke vært "top of the class"... Noen som vet?

Skrevet

annenhver time er jeg på do,heldigvis sovner jeg lett igjen da..men det er ikke noen god søvn..eri uke36(37 imorgen:) )..

Skrevet

Jeg er førstegangsgravid..i uke 33 (i morgen;)) og er gjerne oppe 2-3 ganger om natten. Det som plager meg med dette, er ikke det at jeg våkner og må opp..men at jeg da er så tissetrengt at magen gjør sinnsykt vondt!

Skrevet

Nei det tror jeg ikke. Jeg måtte som sagt veldig ofte på do med førstemann, både om natten og dagen, og har aldri vært plaget med inkontinens. er ikke den flinkeste kniperen jeg heller.

Takk for svar alle sammen! Ser ikke ut til at det nødvendigvis er en sammenheng nei, men morsomt å prøve og finne det ut :-)

Skrevet

Hei, jeg er førstegangs fødende og er nå i uke 38. Jeg har knapt vært oppe på nettene på do. Sover stort sett rundt, kan kanskje hatt noen netter der jeg har måttet opp i fire tiden, men de kan jeg telle på ei hånd. Våkner hver gang jeg snur meg, men det må en vel regne med.

Er ikke vant til å være våken på natten, men synes det går greit selv om det blir mindre søvn nå. Før har jeg da fått migrene ved for lite søvn, men av en eller annen grunn så får jeg ikke det nå under svangerskapet. Ikke spørr meg hvorfor, bare glad til jeg.. :)

Skrevet

jeg er 39+4 og oppe kun en gang om natten for og tisse.

Skrevet

Jeg er 32 uker på vei og har ikke vært oppe på dobesøk på natterstid enda!!;o)

Da jeg gikk gravid forrige gang så var jeg oppe om natten gjennom hele svangerskapet...

Jeg nyter det så lenge det varer,godt og kunne sove hele natten;o)

Men det er det siste jeg gjørfør jeg legger meg og må løpe med en gang på mårran da;o) Men skal ikke klage;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...