Gå til innhold

Promper og bæsjer man under fødselen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe å være redd for. Samboern din skal sitt ved siden av deg, holde din hand, kanskje stryk deg på hode, og snakke til deg for å støtte deg. Jeg er også veldig beskjeden... lå der gjennom hele fødselen og enten skrek fordi jeg hadde så vondt eller sa unnskyld mange, mange ganger fordi jeg var så flau. Jeg hadde vist tilbudt å vaske etterpå også men jordmor hadde vist flirt og sagt at jeg må bare ta det med ro og ikke tenk på det fordi det var så vanlig!

Jeg må vær ærlig å si at denne gangen vil jeg være forsiktig når det nærmere termin og ikke spise my av ting som jeg vet magen reagerer masse på (kaffe, kaker, for mye søtt, bønner,osv). Jeg gruer meg fortsatt litt men det går så bra fordi jordmor er vant til det og samboern skal jeg ha siden av meg så det er ikke akkurat det han kommer til å se eller tenke på. Det skal vel gå så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Har nettopp født og vet iallefall at jeg tisset på meg. Lurer på om jeg ikke gjorde andre ting også, men har ikke våget å spørre samboeren... det kan være det samme. Jeg registrerte iallefall at mine gigantiske hemmorider var gjenstand for debatt.. men det spiller ingen rolle nå. Alt gikk bra, til tross for at babyen etter 3 timer med trykking fremdeles ikke ville ut, og det ble keisersnitt. Sier som de andre: Det er vel vanlig, og ingen ting å skamme seg over.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg fikk klyster med en gang jeg kom inn.... 12 timer etter at vannet gikk.... deretter tok det over 24 timer før jeg faktisk skulle presse og hadde selvsagt spist rett etter klysteret!! Hehe!!

 

Det viktigeste for meg var at jeg hadde snakket med jordmor om dette og ble beroliget med at dette var de vant til og ikke noe å bekymre seg for. De vasket diskret det som kom, det verste var at det kjentes så kaldt ut da de vasket synes jeg.

 

Dette var i min andre fødsel.

 

I min første var det null klyster og null diskusjon og det var verre. Jeg prøvde å presse ut en baby mens jeg samtidig skulle holde igjen for ikke å bæsje på meg. Kan love dere at det funker dårlig under en fødsel. Så da jeg endelig turde bæsje på meg kom babyen også!

 

Det ble diskret fjernet den gangen også!

 

Er vel ikke noe noen ønsker, men synes ingen skal være bekymre seg nevneverdig om det skjer. Litt flaut, men verdt det i den store sammenhengen!! Synes jeg i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer det egentlig? Jeg har aldri tatt klyx - får man "tømt seg" ganske umiddelbart da eller går det lang tid?

 

Da jeg fødte ble jeg ikke tilbudt klyster og tenkte heller ikke på det - og ja, jeg bæsjet, men jordmoren var jo superdiskret. Jeg satt på huk og hadde likevel et sånt firkantet stykke papir under meg, så jordmoren bare tok det vekk og puttet et nytt et der. Men jeg husker jeg syns det var flaut - samtidig som jeg skjønte at det ikke gjorde jordmoren noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette tenkte jeg også veldig mye på under fødselen. vet at det kom bæsj, men at jordmor bare tørket det diskret vekk. jeg nevnte det flere ganger at nå bæsjer jeg, men var babyens hode som kom nedover i bekkenet. Tisset gjorde jeg også. Det synes jeg nesten var verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor syntes du det var verre å tisse på deg enn å bæsje på deg under fødselen? Det er da flauere med bæsj, syns jeg. Når du har flere mennesker som glaner på deg når du ligger der hjelpeløs og driter på deg og du føler at alle syns det stinker dritt av deg. Det er flauere med bæsj enn med tiss, fordi bæsj lukter og syns mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg syns det er fryktelig trist at dette forkuseres sånn på jeg! det er rett og slett ikke plass til både baby og bæsj der under en fødsel, det er fysisk umulig, og helt naturlig! ingen på fødestua tenker på at "hun stinker bæsj" for det gjør hun faktisk ikke.

 

jeg vet om flere unge jenter som har "fødselsangst" og vil forlange keisersnitt fordi de ikke vil være nakne i et rom med jordmødre leger og barnepleiere, og de er redd for å bæsje på seg, og det er TRAGISK!

 

om du bekymrer deg mer for å bæsje under fødselen (og eventuelt hva typen sier om det i ettertid) istedet for å tenke på hva du skal igjennom og hva som kommer ut avdet, et vakkert herlig lite menneskebarn som DU har båret frem og født, da må du sette deg ned, puste dypt og tenke på hvor idiotisk det høres ut!

 

har du bæsj i endetarmen så kommer det ut under fødsel ja, akkurat som snørr flyr ut av nesa når du nyser, kroppen lager avfall, alle vet det, til og med typen din vet at du bæsjer innimellom.

 

hvorfor skal jenter være så lite komfortable med sin egen kropp og de naturlige kroppsfunksjonene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detter er noe man bare tenker på før fødselen tror jeg. Når du ligger der å presser driter du bokstavlig i det! Jeg fikk klyster, men under pressriene kom det ut avføring likevel. Jeg merka ingenting i min konsentrerte presserus, men jordmor sa ifra at hun tørka det bort. I ettertid er det heller ikke kult å tenke på, men bekymrer meg ikke for at det skjer denne gangen også. Regner med at det skjer og sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var fælt begge gangene. Men første gang var ikke så ille som siste. Da gikk fødselen så raskt og jeg fikk ikke klyster som første gang. Og JEG syntes det var ille. Tenker ikke med glede på akkuratt det minnet, selv om det kom noe fantastisk utav erfaringen, nettopp sønnen min.

 

Tror kanskje grunnen at jeg brydde meg mer andre gang var somsagt at ting gikk så fort, at jeg aldri kom til punktet der jeg ikke brydde meg om det sto et fotballlag foran sengen (det følte jeg med nr en:) Og bare for at det er sagt, min raske fødsel var for meg mye mye myyye mer traumatisk enn min første 13 timers fødsel med påfølgende vakum forløsning.

 

Men likevel vil jeg ha flere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har ikke født før, men vi planlegger å bli gravid. Tanken har streifet meg. Men må innrømme at når jeg leste her og så hvor mange som faktisk har opplevd det, så skjønner man at det er helt normalt! Jordmødre er vant til det. Og attpåtil gjør vasker de det bort diskret. Jeg skjønner også at det kan variere veldig fra person til person hvor flaut dette er.

 

Jeg håper jeg får tid til å ta klyster, den dagen det blir aktuelt, men om det kommer noe så kan jeg ikke noe for det. Babyen vil jeg ha ut uansett.

 

Tusen takk til alle som deler sine erfaringer! Å være godt forberett mener jeg er veldig viktig. Jeg har vært så redd for å føde i mange år. Så begynte jeg å lese og forberede meg litt og nå er ikke keisersnitt et tema om jeg kan føde naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

"jeg syns det er fryktelig trist at dette forkuseres sånn på jeg! det er rett og slett ikke plass til både baby og bæsj der under en fødsel, det er fysisk umulig, og helt naturlig! ingen på fødestua tenker på at "hun stinker bæsj" for det gjør hun faktisk ikke.

 

jeg vet om flere unge jenter som har "fødselsangst" og vil forlange keisersnitt fordi de ikke vil være nakne i et rom med jordmødre leger og barnepleiere, og de er redd for å bæsje på seg, og det er TRAGISK!"

 

............

 

jeg er gravid for første gang og jeg er kjempe sjenert når det gjelder bærsj og promp.har tatt meg lang tid og lære det og prompe utenfor doen....men jeg synes en del av disse innleggene var VANVITTIG

beroligende,spesielt de med litt humor i og,da blir det liksom ikke så skummelt lenger....

og jeg har en eks medic/sykepleier/hjelpepleier til kjæreste, så han bryr seg ihvertfall ikke, for han har jo bytta bleier og vasket mer dritt en jeg antageligvis noen gang har sett...men allikevel var tanken begynt å komme som flaut... så bare så det er sagt, for min del hjalp det enormt og lese alt dette for da vet jeg at jeg hverken er alene med "noian" eller om jeg bærsjer på meg under fødsel...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

typen min er ikke innen helsevesnet,men da vi snakket om fødselen,så sa han at til og med han forsto at det kunne komme ting ut som ikke jeg har planlakt skal ut...

han bryr seg bare ikke,og da kjenner jeg at jeg har ingenting og være flaue over...

Jm og de i rundt har da vel sett slikt før,eller hørt om at det kan fårekomme,og slik det virker,er det ganske vanlig...

kan jo ikke bestemme seg for at det ikke skal komme noe liksom....

så lenge typen er med,og den lille kommer ut og er frisk,så kommer det akkurat på det samme for meg om det kommer mer enn det som skal ut...

man har ikke sjangs til og holde ijenn uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dere er redd for dette og synes tanken påå drite på seg under fødselen er flau.

Slik hadde jeg det også, og slik hadde jeg det da jeg presset! Og jeg hadde absolutt brydd meg om det sto et "fotballag å så på" - fordi det er slik jeg er. Jeg er sjenert.

 

Men jeg tror ikke jeg dreit meg ut, merket det iallfall ikke.

Mannen min hadde ikke brydd seg, men JEG hadde brydd meg.

Så dere er ikke teite og tåpelige som føler det slik.

 

Det jeg synes var verst er at man etter fødselen ikke har kontroll over endetarmen og promper ufrivillig (altså i flere dager). DET synes jeg var helt infernalsk grusomt flaut. Jeg og mannen promper ikke foran hverandre med vilje ser dere hehe, så vi er ikke vant med det. Jeg gikk og så "unnskyld" sikkert 20 ganger på en dag. men det kom seg da jeg begynte å trene bekkenbunnen da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært med to veninner når de har født. Og ingen av de har bæsjet eller prompet som hvertfall jeg har fått med meg. tror i bunn og grunn att det er det siste en tenke på mens en ligger der og holder på, håper hvertfall det!!! Har ikke tenkt på det før denne diskusjonen kom opp jeg! tror ikke heller jeg orker og bruke tid og krefter på det, føler det er masse ant og heller tenke på jeg, Lykke til alle sammen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg er jordmor, har vært det i snart 2 år, og hun har enda til gode å være med på en fødsel der det ikke er kommet noe avføring.. Mange tror at de ikke bæsjer på seg, men det er vell helst at de ikke merker det, og det gjør ikke som regel barnefaren heller, for det tørkes bort med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, man bæsjer... Vet ikke om man promper. tror ikke jeg gjorde det, men ikke umulig. Man ligger jo å presser jo! Be om klyster, hvis det blir tid. Jeg fikk ikke tid til det. Tror ikke kjæresten min så det, bare jordmor. Men uansett går man ikke og tenker på det etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dere kan vel ikke vite om alle bæsjer og promper under fødsel!!!!

 

Jeg fikk klyster begge gangene og hadde ingen uhell. Var veldig obs på det da. Selv om man sikkert ikke burde tenke på det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det kan være flaut, tenker også på dette. Men jordmor vil ikke bry seg, jeg er sykepleier selv og sånt er helt naturlig. Jordmødre tar jo i mot en del barn i løpet av uka, og ser det meste.

 

Men jeg vil ikke at mannen min skal se det. Jeg vil i grunnen ikke at han skal se så mye av det som skjer "der nede" under fødselen. Så hvis jeg har ham oppe ved hodet/overkroppen min så ser han jo ikke noe uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg spurte gubben nå om jeg bjæset når jeg fikk nr en. han merket ingenting til bæsj, men jeg slapp hvis noen promper. Jeg husker at jeg satt på potta mens jeg hadde rier og hadde en liten "dritt" og jm tørket meg, men det gjorde meg ingenting.

Synes det var mer flaut når jeg fikk kink i ryggen når guttungen var 3 mnd og ikke klarte å tørke meg selv, men jeg tenker så at skal man leve sammen så er også dette en del av det hvis men ikke klarer det selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at alle gjør det.... Jeg venter mitt fjerde barn,og vet bare at det kom bæsj under den første fødselen. De to andre fødselene tror jeg ikke at det kom noe--i så fall var jormor utrolig diskre.

Må legge til at under min første fødsel hadde jeg en ufyselig fødsel og visste å si ifra om at det kom bæsj og at det syntes hun var "hæsli"

--Tru jeg skal kjøpe inn klyster denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rettelse til mitt innlegg overfor..ufyselig jordmor skulle det vært.. og hun var jaggu ikke diskre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Legen stakk fingre i rompa på meg så jeg sku få bæsje.... DEt var bare godt å få det ut for da satt ikke ungen fast mer heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde oxå jag skulle tycka det var pinligt men tro mig.det gjorde så jävla ont att detta inte var i mina tankar i det heletatt under fødseln.Få samboern din att stå ved huvudet ditt så ser han ingenting oavsett..Och må du mot førmodan prompa så får du bara skrika litt rätt ut så är det nog ingen som märker det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...