Gå til innhold

Promper og bæsjer man under fødselen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er EKSTREMT beskjeden når det gjelder slike ting.. Huff, har ikke lyst at samboeren min skal være med å se eller høre på slikt! Æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ganske mange som gjør dette ja.. Du kan jo be om Klystèr. Og tro du meg, dette er det SISTE du tenker på når du ligger der og skal ha den ungen ut :-) Går så bra så, JM er også veldig diskrete når det kommer til sånne ting så ikke bekymre deg du :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ,akkurat det derre har jeg tenkt mye på oxo.. en i familien fikk diare når hun fødet.pga spist mye kvelden før ,,uff sååå flaut lissom..

tror jeg ikke kommer til å spise de siste dagene i termin uka jeg :) tihi,

men sant som hun andre her skriver-tenker nok ikke på det når man ligger der..får man håpe :)

tvi tvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være slem, men jeg tenkte faktisk på dette under fødselen.

 

De hadde ikke hatt tid til å sette klystér, for alt gikk så fort. Jeg lå i badekar og fikk beskjed om at hvis jeg bæsjet, måtte jeg opp for å ikke forurense babyen når den kom. Også fikk jeg beskjed om å trykke. Like etter kom det fra mannen min: "Ja, nå.." Da skjønte jeg jo at han hadde sett at det hadde kommet noe.. Og jeg tenkte: "Å, jeg ville jo ikke at han skulle få se det..." Var faktisk ganske flau, og jeg sa det også til han med en gang. "Jeg ville ikke at du skulle se det..." Men han tok ingen notis av det. Tok det bare kjempefint. Har ikke sagt et ord om det etterpå, har bare snakket om hvor tøff jeg var, og hvor greitt han syntes det var å være med på fødselen osv. Må innrømme at jeg tenker av og til på det, men det er jo ikke noe å gjøre noe med. Dessuten... Han bæsjer jo, han også.. Er jo helt naturlig.. Så pytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig, og det hele kommer jo av at man bruker samme presseteknikk på å få ut babyen som når man sitter på do(: Er det da avføring/luft i tarmene kommer også dette ut. Du kan be om et klyster/miniklyx når du kommer på føden om du vil, men det er likevel ingen garanti for at det ikke kommer litt under fødselen da. Må si at jeg overhodet ikke tenker så mye på det selv, er rimelig opptatt med andre tanker når det står på.. Dette til tross for at jeg til vanlig er beskjeden angående slike ting. Jordmor er vant med at slikt skjer, og jeg tror ikke hun/han tenker over det dersom litt avføring/luft kommer ut underveis. De bare tørker og vasker litt, og så er du ferdig med det(:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og si det sånn!!Hvis man synes det er FLAUT UNDER Fødselen at man promper eller bæsjer eller tisser..da skal man være kjempe takknemlig for at man har en så lett fødsel at man bryr seg med slikt... Jeg bæsja og tissa nok men du syke jeg hadde en litt uheldig fødsel og trodde jeg skulle dø..så det var nok det siste alle tenkte på..nå da jeg er gravid igjen så håper jeg endelig at jeg kan være flau denne gangen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Jeg ble tilbudt klyster....og det er jeg glad for. Det kan godt være at det kom noe ut under fødselen også, men det merket ikke jeg noe til. Jordmor satt hele tiden og vasket meg med varmt vann og tøyet, kan godt være hun vasket noe mer samtidig.

Men jeg skal hvertfall ha klyster denne gangen også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt klyx som jeg har tenkt å bruke før jeg drar på føden, i tilfelle jeg får dårlig tid. Fikk klyster da jeg skulle ha eldstemann. Selv om det er naturlig at det kommer ut både det ene & det andre kjenner jeg meg selv godt nok til å vite at det kommer til å stresse meg å bæsje foran mannen min, tar derfor mine forhåndsregler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bæsjer, ja! Uff, alt vi jenter må i gjennom. Sist tok jeg klyx, men jammen kom det ikke noe ut likevel... men men! Mannen min og din også gjør det samme på do, så hvilken rolle spiller det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg!

 

Jeg bæsjet på meg da jeg fikk min første prinsesse. (er nå i uke 35 og venter mitt 3 barn). Jeg ble tilbudt klyster da jeg kom,men jeg hadde såpass vondt at jeg takket nei. Det var ikke moro å bæsje på seg,men helt greit. Jeg er også selv sjenert for slike ting.. Når man er inne i selve sluttfasen av fødselen,enormt sliten men også spent på å få se den lille,så spiller slikt liten rolle. Det som skjer det skjer,liksom..

Dessuten går man inn i seg selv for å hente krefter til det store arbeidet og merker ikke så godt hvis man promper eller bæsjer.Blir likegyldig.

 

Jeg er selv sykepleier og vet på den måten at for jordmor spiller det ingen rolle. Bæsj er aldri direkte moro,men helsearbeidere bryr seg ikke. Man blir så vant til det.

 

Hadde kanskje ikke så mye nytt å tilføre,men hadde lyst å svare allikevel. Jeg synes det er så synd at noen bruker krefter og tid på å grue seg til slike ting. Det meste som skjer under en fødsel er helt naturlig. Om det gjelder at man roper av smerte,banner eller gjør på seg.. Klem fra meg.

 

Lykke til med det vonde,men samtidig "deilige" arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde ikke det.

Ba ikke om klyster heller.

Ikke alle bæsjer under fødselen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere promper og bæsjer......Ja det kan jeg skrive under på at dere gjør..har vært med på flere fødsler

og det har jaggu meg gått galt alle gangene...

men pytt pytt,det er vel bare slik det skal være..

 

Hilsen en 3 barnsfar.snart 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hm, jeg var klar nok i toppen til å få med meg dette helt på slutten av fødselen min..

 

Et godt tips: jeg tok klyx hjemme da jeg merket at fødselen var i gang - FØR vi dro til sykehuset. Jeg hadde en ganske rask og grei fødsel, men det kom likevel litt ut helt i sluttfasen. Jeg fikk med meg at jordmor tørket det bort - synes ikke det var så morsomt.. Var da veldig fornøyd med å ha tatt klyxet hjemme, for hvis ikke hadde det kommet mer - og siden vi kom seint til sykehuset hadde jeg ikke rukket å ta noe der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og en ting til (jeg skrev forrige innlegg): jeg tror faktisk ikke mannen min fikk det med seg slik jeg gjorde - han sto oppe ved fotenden som han hadde fått beskjed om - og var nok mer fokusert på meg. Men jeg er litt mer oppmerksom på alt rundt meg - så jeg så liksom at jordmor hentet papir og tørket det bort. Hun sa ingenting, bare gjorde det helt diskret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk klyster med en gang jeg. Presset i 30 min og merket ingen ting av sånt. mannen min satt uansett ved hodet mitt hele tiden. Det fikk han streng beskjed om;)

Ikke noe å grue seg til uansett tror jeg..Tenker mer på andre ting;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad for at den "3 snart 4-barns far" ikke er min mann, så usensitivt å skrive på den måten! Det har "jaggu meg gått galt alle gangene". Gå galt?? Hva mener han med det? Skulle gjerne se han presse et menneske ut av sin kropp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jada..

Jeg sto under fødselen og jeg sa til jm "nå skiter jeg meg ut". He he..

Ho svarte at "neida,det bare føles sånn - du har vel fått klyster?"

Men det hadde jeg ikke.

 

Jeg hadde bleie på og nettingtruse så ho fjerna det bare.

Mannen min brydde seg overhode ikke - han var alt for opptatt med alt det andre.

Han tok sånn i under pressriene at jeg var redd han skulle drite på seg selv :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys.

Det er fullt mulig å ha en pyton fødsel og samtidig være flau for at man bæsjer på seg. For meg var det bare en av hundre ting som gjorde det til en grusom opplevelse, men det var en ting jeg godt kunne vært foruten.

 

Jeg hadde max uflaks og fikk en Klyx som virket bare halvveis. Så gjennom åpningsfasen måte jeg springe på do hvert tiende minutt, og i pressfasen- nei, de detaljene skal dere få slippe...

 

Men å påstå at man skal være takknemlig fordi man er flau, fordi "da har ikke vi hatt det så vondt som du hadde", er bare tull. Det vet du faktisk ingenting om. For meg var det- både smertemessig og med alt det andre- en aldeles forferdelig opplevelse jeg ALDRI har lyst til å gå igjennom en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ganske provoserende for meg.

Jeg synes du er veldig heldig som var uthvilt nok til å få med deg at du bærsjet på deg da du skulle trykke barnet ut. Selv har jeg ikke den ringeste ide om jeg gjorde det eller ikke.

Du var minst like heldig som orket å gå på do hvert 10. minutt under åpninsfasen. Jeg fikk kraftig blodtrykksfall og gikk rett i gulvet da jeg skulle forsøke å gjølre det samme. Løsningen ble bekken, i tillegg til at blodtrykket mitt måtte overvåkes kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du synes jeg var "veldig heldig" da.

Håper du koser deg med tanken i det minste, for det kan jeg love deg at ikke jeg gjør.

 

Jeg tviler ikke et sekund på at du hadde det hardt, men gir det deg noen som helst rett til å devaluere min opplevelse av hva som skjedde? Hva vet du om forløpet og diverse andre komplikasjoner som det ikke står skrevet noe om? Hvor skrev jeg for eksempel at jeg ikke svimte av mens jeg var på do, eller at den eneste grunnen til at jeg fikk med meg hva som skjedde i pressfasen, var jordmors mildest talt indiskrete reaksjoner på at dette var ekkelt?

 

Det er så typisk at kvinner, med en gang det er noen som klager på ett eller annet, kommer med at "Pytt, du er bare heldig du, jeg mistet tre liter blod og sydde 70 sting, så hva du klager over det fatter jeg bare ikke!" Er det ikke mulig å vise litt respekt for hva andre opplever og føler?

 

Men for all del, jeg gir meg. Det korrekte svaret på trådstarterens spørsmål er tydeligvis: "Ja, du kan komme til å bæsje på deg, men da er du bare heldig". Hvis du er så frekk å mene noe annet, har du bare hatt det for lett, sånn er det med den saken.

 

Så da har jeg nok ikke noe mer å bidra med i denne diskusjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske at jordmor har sett dette mange ganger før og hun bryr seg ikke om det- det er viktigere ting å tenke på under en fødsel! Hennes jobb er å passe på at fødselen går bra og at barnet kommer ut- hun har også total taushetspikt så det kommer aldri til å bli nevnt igjen!

Jeg trodde jeg kom til å bli flau over det, men uansett om det skjer eller ikke, så er jo en fødsel veldig privat. Jeg liker ikke å gå til gyn.undersøkelse heller, men dette tenkte jeg ikke på når fødselen var igang.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din fordømmende holdning er det som er provoserende her!!!!!!! Hvordan våger du å skjelle ut noen fordi du tror at du hadde det verre?! Helt sinnsykt! Skjerp deg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...