Thea og Erle Skrevet 22. april 2007 #1 Skrevet 22. april 2007 fremtidens miljøkatastrofer dersom det ikke gjøres store grep nå. Lenge før jeg så filmen til Al Gore i går, " en ubehagelig sannhet", har jeg vært redd for kloden jeg forlater en gang og etterlater til mine barn. Ser all frykten som barna mine kan bli stilt overfor. Angrer noen ganger på at jeg fikk barn siden det er slik det blitt. Er selv glad i å forbruke uten å tenke på ressursene jeg tapper uten å tilføre nye. Men er VELDIG klar for å ta grep nå, slik at mine barn kan få en trygg fremtid. Mange tar desverre ikke dette seriøst, men håper de gjør det før det er for sent. Selv om verstingene er USA og kina med tanke på CO2 utslipp så er jeg selv klar for å gjøre noen grep. Hva hjelper det å ha ditt og datt dersom jeg forlater kloden uten å være sikker på at mine egne barn kan få barn som igjen kan få . En ting er at en selv ikke vil dø noen gang, men verre er det at det om noen tiår kan være mye av kloden som er så og si dø. Jeg vurdere og kun ha en bil. Dette innebærer at jeg må skifte arbeidsplass og sykle mer. Lista er lang for hva jeg kan strekke meg til. Er allerede litt i gang med mine tilltak. Klart det er fare på ferde, ellers hadde det ikke vært så massivt i medier om det i det siste. Ikke er det sikkert at vi kjenner til alle rapporter som finnes om hvordan det egentlig står til med kloden selv om de som finnes er nok oppsiktsvekkende som de er. Det kan jo være at de ikke ønsker slik skremselpropaganda som skaper stor uro i befolkningen. Tenk at vi har så repekt for USA og andre stormakter at vi ikke kan presse de til å skrive under kyoto avtalen. USA vil ikke om ikke kina vil og kina vil ikke før de er industrialisert nok i midten av dette århundre, MEN da er det jo forsent!!!!!!! Men dersom USA blir med som står for 50% av co2 utslippene kan de jo være med å presse kina til å stoppe co2 utslippene. ÅÅÅÅ JEG BLIR SÅÅÅ SINT OG REDD....... Tror kanskje jeg hadde vært mer egoistisk desverre om det ikke hadde vært for at jeg har barn som jeg føler ansvar for å ha født til denne verden. Hater tanken på at de skal måtte bli skadelidene. Værste jeg vet er å se de redde og lei seg:( Hva gjør du for å bedre miljøet???? Er du også litt redd eller tror du at du er en av de som kommer til å sitte med skjegget i postkassa når det er for sent? Vet jo at restriksjonenen og de store grepene kommer fra høyere hold og regjeringen. Men vi kan gjøre vårt i hjemmet. Kjøre mindre og mer miljøvennlige biler. Velge det partiet som vil ta tak i miljøpolitikken. Akseptere avgifter på enkelte ting. Velge offentlig transport. Tenke gjenbruk. Velge produkter med lite emballasje som gir mindre søppel. Ta med handlebagger i butikke og dermed slippe bære poser -lista er laaaang. Puh... der fikk jeg mye ned uten å være så strukturert. Men tenk deg om vannstanden øker med 9 meter. Da er det mange som mister hjemmene sine, Jeg vurdereå kjøpe meg et hus i innlandet. Tenk at halve Oslo kan ligge under vann da og at vi får nærmest istid dersom golfstrømmen stopper. Da har vi jo ikke lengre vannkraften som gjør at vi er sterke på strøm. Og strøm trenger en jo dersom det blir istid. På tide å tenke miljø..... Vær overbærende med evt skrivefeil her. Hilsen hektisk trebarnsmor:)
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 22. april 2007 #2 Skrevet 22. april 2007 Du er nok ikke alene Thea.. Har også tenkt mye på det i det siste. Men nå har vi bosatt oss langt unna alt, halv time til det meste, så er jo litt avhengig av å kjøre mye. Prøver å ta det igjen andre steder. Kommer nok til å skaffe meg sykkel etterhvert ja. Tenke litt mer på resirkulering.. Ikke vaske maskiner med "rene" klær f.eks.
Duddlidu Skrevet 22. april 2007 #3 Skrevet 22. april 2007 Dette har jeg fryktet og tenkt på lenge. Jeg hater tanken på alt dyrelivet som går tapt på grunn av menneskenes forsøppling. Alle skogene som blir borte på grunn av hoggst og forurensning. Hater all missbruk av jordens ressurser som følge av våre bruk og kast holdninger. Jeg skal ikke glorifisere meg selv, for jeg er også en forbruker, men forsøker å leve opp til mine holdninger. Vi har bare en bil, sorterer søppel, bruker handlenett (så lenge jeg husker å ta det med), bruker tøybleier, handler en del på finn.no og forsøker å handle økologisk så lenge jeg har råd til det. Det er ganske skummelt, spessielt med tanke på at politikere ikke ønsker å ta de upopulære avgjørelsene som sannsynligvis er nødvendig for å få til en radikal endring, fordi de har en ny valgkamp å ta hensyn til. Det er befolkningen som må ønske en endring og legge press på det politiske systemet. Jo fler som ønsker å endre levevaner jo bedre! Var fint å lese innlegget ditt. Er veldig enig.
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 22. april 2007 #4 Skrevet 22. april 2007 Var forresten på en Unge Høyre konferanse for noen uker siden, og til og med der ble det tatt opp. Det sier litt, unge høyre er ikke akkurat noe miljøparti. Men der diskuterte vi miljø og hvilket standpunkt vi skal ha til alt. Må si det var noen 18 åringer som gjorde meg forbannet.. Biodiesel virker ikke var det noen som sa.. Ehh.. Javel ?? Ja for i en landsby i mexico var det noen som gjorde opprør mot biodiesel fordi de ikke fikk yndlingsretten sin hver dag og det var pga bieodiesel da.. Snakk om lavt intelligensnivå på 18 åringer nå til dags !! Folk er så skremmende selvsentrerte og følger ikke med på hva som skjer. Alle lever sitt eget liv og tenker at det ikke angår dem, men det gjør jo det. Jeg har i alle fall tenkt til å være her om 50 år, og da har jeg en drøss med unger å bekymre meg for.
Thea og Erle Skrevet 22. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2007 Tror det er like viktig å snakke enormt mye om det blandt venner , familie arbeidskollegaer osv. Spre det. Slik skaper en holdningsendringer hos folk. Man må bli mange for å skape press på det i samfunnet. Godt å se flere engasjerte:) Har aldri gått med army boots og grønn jakke eller stemt RV eller SV fordi alle andre i ungdomsgjengen gjorde det. Men jeg er veldig opptatt av det nå , men burde vært det for lenge siden også Før hadde jeg en oppfattning av det var en motesak og være så miljøbevisst. Sikkert for at jeg så flere som stemte disse partienen i ungdomsårene uten å kjenne til partiprogrammet til partiet engang.Se i dag i USA f eks så fronter flere kjente stjerner miljøtillak siden de vet at det er viktig og at de har påvirkningskraft på flere. Julia Roberts kjører hybridbil og gjør andre miljøtilltak. Supert!!! Det må bli litt inn og kjøpe brukt istede for nytt. Det gjør jo noe i forholdet mellom tilbud og etterspørsel- noe som kan få konsekvenser for arbeidsplasser osv. Men slik må det nok faktisk bli. Dessuten er jeg for uhjelp, men er redd vi bare skraper på overflate i det vi hjelper. Tror det er jordens måte å orndne opp i. Kommer sikker til å få MASSE refs nå men pytt pytt. Ser på jorden som kroppen og vi mennesker som bakterier og virus. Kroppen vil jo bli kvitt bakerier og virrus utenom kroppens egen normalflora. Tror vi har blitt for mange mennesker i forhold til ressurser som jorden har nå. Enig at det er skjev fordeling, men tror allikevel at det er få ressurser i forhold til antall mennesker. Sier ikke at vi ikke skal yte u hjelp, men at det også burde blir restriksjoner i forhold til hvor mange barn som fødes i u land. Hjelp tilprevensjon. Dumt å si når en selv har 3 barn. Er nok kynisk, men slik tror jeg nå det må bli hvis det skal være en reel mulghet til å hanskes med utfordringene eller problemene vil jeg nesten snart kalle det som jorda står overfor.
Gjest Skrevet 22. april 2007 #6 Skrevet 22. april 2007 Jeg tenker også mye på hva slags verden våre små kan komme til å måtte oppdra sine barn i...Jeg håper at klimaforskere tar feil (selv om jeg ikke egentlig tror de gjør det), for endringene i verden skjer så sakte, og jeg tror de viktige landene som USA og Kina ikke vil forstå alvoret før det er for sent. All uroen og krigen i verden bekymrer meg også. Jeg syns ikke en fremtid der verdens kulturer lærer å kommunisere bedre, men en verden der vi kriger fordi vi ikke vil forstå hverandre. Men, vi får gjøre det vi selv kan i hverdagen og håper folk flest også vil gjøre det - for da vil verden bli så mye bedre!
Har byttet nick ! Skrevet 22. april 2007 #7 Skrevet 22. april 2007 Ja - etter å ha blitt mamma har jeg blitt veldig bevist på verden rundt meg! Jeg blir ufattelig provosert av folk som IKKE tar dette problemet på alvor, spesielt om de har barn. Som foreldre er det uansvarlig å ikke være villig til å gjøre mindre forandringer (da snakker jeg mindre flyreiser, legge om matvaner, eller bare så enkelt som sparedusj og sparepærer) i sin hverdag for å minske CO2 utslipp. Det er veldig vanskelig å finne en klimaforsker i dag som ikke sier at de dramatiske klimaendringene vi er vitne til i dag er menneskeskapte, og sier han/hun det, ja så har vedkommende antagelig ett tett bånd til oljeindustrien. Jeg selv og min husholdning har gjort endel endringer som du ramser opp slik at jeg skal kutte min andel av CO2 utslipp. Og jeg tror mange har blitt mer bevisst. Og selvom Kina og USA er de to store værstingene, kan vi bli utrolog mye flinkere her hjemme, samtidig som vi legger press på disse to supermaktene. Du har ramset opp en rekke tiltak for å redusere CO2 utslipp - jeg vil bare legge til en liten ting: LEGG PRESS PÅ POLITIKERNE!! begynn gjerne lokalt. Jeg skal hvertfall gjøre mitt, slik at jeg kan svare min datter med god samvittighet når hun spør meg hva jeg har gjort for at hennes fremtid skal bli bedre.
mamma til<3<3 Skrevet 22. april 2007 #8 Skrevet 22. april 2007 Dette tenker jeg også en del på!Er blitt mere bevist på hva vi kan gjøre for og bidra på en god måte mtp spare dusj,spare pærer,kilde sortering,har ikke bil så vi benytter oss av kollektiv,vasker kun klær når det trengs(ikke vaske halve maskiner som jeg fint kunne finne på å gjøre før) osv...
Thea og Erle Skrevet 22. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 22. april 2007 Blir nesten deprimert av dette jeg. Hver gang jeg nå åpner en avis, ser nyheter eller logger meg inn på pc`en så spretter det frem nyheter eller rapporter om klimaet. Akkurat når jeg gikk inn her via abc startsiden stod det øverst om at det var krise i Australia pga vannmangel. Ser for meg at det blir veldig mange mennesker på flukt om bare noen tiår. Tror vi har jæ.... dårlig tid.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 22. april 2007 #10 Skrevet 22. april 2007 Selvfølgelig tenker enn på miljøet og at klimaet forandrer seg,men den dokumentaren til Al Gore synes jeg ikke var noe særlig.Jeg synes at han svart malte alt litt for mye og så brukte han tid på å syte for at han ikke var blitt president. En annen ting,så er jeg kristen og tror dermed ikke at jorden forgår,eller dør som HI sier,før dommedag og dommedag er satt for mange mange år siden og blir nok ikke forandret på av Gud.Alikvell kan en gjøre det beste ut av jorden mens vi har den.Er jo fryktlig hvis vi mange skal lide pga klimaforandringer. Tror alikevell ikke at det er så veldig mye jeg kan gjøre for å redde miljøkrisen.Først må en ta tak i at bedrifter som forurenser,reduserer dette.Verden må gå sammen,hva en enkelt person gjør,har ikke den store virkningen.Synes det er galt å legge avgifter på privatpersoner når bedriftene går fri. Håper jo at mine barn og barnebarn og videre frem over, får oppleve et godt miljø.
2nj♥ Skrevet 22. april 2007 #11 Skrevet 22. april 2007 Uff ja..... blir nesten litt på gråten jeg. Hva har jeg gjort? Satt barn til verden uten å tenke på hvilken verden vi overlater dem...... Hva vil skje når de blir store, og hva vil skje med barnebarna mine? Sett al gore-filmen på opptak nå. -Skremmende!!!! Vet vi kan gjøre MYE mer i vår husstand enn det vi nå gjør. Vi har bil som kan kjøre på biodiesel, så det skal vi begynne med om det kommer en tank i rimelig nærhet snart. Mannen tar tog til jobb. -Ellers er det lite gitt. Vaskemaskina går omtrent daglig, det samme gjør oppvaskemaskina. Produserer masse søppel...... Nei, vi må skjerpe oss. Kan ikke bare tenke at vi ikke kan endre verden med våre små tiltak. Alt hjelper!
Thea og Erle Skrevet 22. april 2007 Forfatter #12 Skrevet 22. april 2007 Selv kristen og realist. Tror ikke Gud kommer og tørker frykten ut av våres barns øyne dersom det blir katastrofer o.l Da hadde mange vonde ting i verden i dag vært unngått. Det er jo det jeg ikke vil oppleve. Og dessuten så finnes det ikke noen alternativer dersom en vil redde kloden. Nytter ikke å tvile på om det er riktig da, når fakta tilsier at det er global oppvarming over hele kloden. Tvile har vi ikke tid til, og det er heller ikke verdt å sitte og se på uten å engasjere seg. Så takknemilg er jeg for den gaven Gud gav oss her på jorden at den ikke bør kastes bort. Det er jo ikke bare Al Gore som sier dette. FN har lagt frem svært oppsiktsvekkende rapporeter som sier at det er verre en først fryktet. Ap legger til mange miljøsaker de vil fremme i sitt partiprogram. Alle skjønner at det er noe av det viktigste vi står overfor. Endringer kommer enten du vil eller ikke. Her hjemme er vi bevisst på evt endringer som i fremtiden måtte komme. Så blir vi ikke påtvunget restriksjoner uten å være forberedt. Al Gore tullet litt for ikke gjøre filmen alt for dyster. Han satte litt humor inn i en forelesning, noe som sikkert har litt av en pedagogisk effekt. Gjør jo ikke noe og latterliggjøre en Bush som ikke setter miljøet i fokus i det hele tatt.
Thea og Erle Skrevet 22. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 22. april 2007 Må bare påpeke at vi ikke er fanatikere assa. Hi hi
OsloMor Skrevet 22. april 2007 #14 Skrevet 22. april 2007 Herregud og skremmende faktaopplysninger, men dog ikke overraskende. Håper alle tenker på dette ved kommunvalget til høsten, og ikke minst stortingsvalget 2009, hvilke partier som tenker miljø og hvilke som overhodet IKKE gjør det... Vil bare minne om Kyoto-avtalem USA ikke skrev under, da Bush og hans likesinnede "ikke tror på klimagasser". For ikke å glemme hvordan de lovliggjorde nedhugging av skog Clinton-administrasjonen spesial vernet... Kanskje man skal lytte litt ekstra når den norske amerika-vennlige høyresiden snakker miljø, eller evt ikke glør det. Imellomtiden kan vi bare gjøre det "Thea og Erle"her nevner. HUSK:Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt!!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 22. april 2007 #15 Skrevet 22. april 2007 Hm,føler at jeg må gripe litt fatt i noe av det du skrev her Thea og Erle. Jeg tror heller ikke at Gud kommer og tørker frykten uta av noens øyner.De vonde tinge du snakker om som skjer i verden,er ikke Gud sin skyld,vi mennersker har fått en fri vilje av Gud og det er vi som benytter denne frie viljen på en gal måte. I tilegg så har du en djevel som gjerne vil ødelegge så godt han kan. Tror ikke at det går ann å redde kloden,kloden forsvinner den dagen Gud har satt som dommedag.Tviler ikke på at vi nærmer oss en globa oppvarming,kanskje det er på den måten dommedag vil komme,ikke vet jeg,men tror av hele mitt hjerte at dette ikke skjer før den dagen Gud har satt som Jesus igjennkomst. Jeg vil heller ikke kaste bort noen av gavene Gud har gitt meg,derfor sier jeg også i mitt tildligere innlegg at en bør jo prøve å beholde jorden så godt som mulig,men at jeg som enkelt person ikke kan gjøre så mye.Selvfølgelig går det ann å gjøre litt,men der er andre tiltak som må til,for at den globale oppvarmingen skal bremse. Jeg sier ikke at det som Al Gore sier i sin repotasje er feil,men jeg synes at han svart maler det med måten han legger det frem.Litt humor var der jo,og det er bra,humor blir oftes husket og dermed en god lærekilde,hvis det blir brukt med måte og på de rette stedene. Vel, det er vel det jeg kom på i farten.
OsloMor Skrevet 22. april 2007 #16 Skrevet 22. april 2007 EEEHH,SVARTMALING!!!!!!!(Ang. innlegget til " mamma til en stor og en liten") Kjenner jeg blir kraftig provosert her, han underbygde jo hver eneste påstand med vitenskapelige bevis.. Det er slike holdninger som gjør at miljøkampen,(og kampen generelt for å gjøre jorda til et bedre sted) STAGNERER. Klart alle kan gjøre en innsats dersom de gidder, synes dette virker som dårlige unnskyldninger for ikke å gidde og bry seg. Beklager men dette synes jeg var et ignorante og lite gjennomtenkte synspunkter. (Dessuten er du sikkert kjent med at Al Gore faktisk fikk flest stemmer totalt under det såkalte "demokratiske"valget i USA.)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 22. april 2007 #17 Skrevet 22. april 2007 OsloMor Jeg må si at jeg ble kraftig provosert at svaret ditt på mitt synspunkt.Fordi vi kanskje ser på det forskjellig så angriper du meg og si at ting jeg mener er lite gjenomtenkt.Hvordan kan du vite at det du mener er det riktige????Jeg synes det er barnehagementalitet jeg og ikke kan godt at andre har andre synspunkter enn seg selv. Desuten skriver jeg at en kan gjøre litt,men at jeg tror at det hjelper så svært lite,en må få til ting på verdensbasis,får stoppe de store industielle utslippene bl.a. Desuten står jeg fast med at jeg tror ikke verden forgår før den dato som Gud har satt som dommedag,men at en kan ta vare på jorden så godt som mulig til den tid,slik at vi lever best mulig den tid vi har her på jorden.
Har byttet nick ! Skrevet 22. april 2007 #18 Skrevet 22. april 2007 Mamma til en stor og en liten: Blir så lei meg når jeg leser innlegg der man sier at man ikke tror det hjelper hva privatpersoner gjør, når det er bedriftene ikke kutter inn. Man må begynne i det små; mange bekker små gir stor å. Bedriftene kommer etter, men det tar lenger tid. ALLE må bidra, og for våre barn sin del håper jeg at folk tenker globalt, men handler lokalt. I utgangspunktet er ikke dette en debatt om religion, men når det først har vært dratt inn hit så vil jeg bare si at MEDMENNESKELIGHET er en viktig del av kristendommen, og ved å ikke gjøre det man kan for å kutte utslipp av klimagasser påfører og/eller foreverrer lidelse for millioner av mennesker som sulter på grunn av tørke, dør av hetebølger eller mister hjemmene sine i orkaner og flom.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 22. april 2007 #19 Skrevet 22. april 2007 jeg har ikke sagt at jeg ikke vil gjøre noe ting,men føler det er så lite en kan gjøre.Vel en kan la være å kjøre bil,men hvor mange av dere har kuttet det helt ut,hvem tar bena eller sykkel fatt når de skal handle,på jobb,til venninnen eller andre ting. Vi kan la være å fly og vel,jeg må si at jeg nok ikke er en versting der,for det er ikke ofte jeg har flydd i mitt liv,men hvor mange av dere har dere ofte en tur til syden? en gang i året,eller kanskje to. Ja,det er mye mer jeg kunne regnet opp,men dagens samfunn så blir det til at en bruker ting som slipper ut miljøgasser,slik er det bare. Fortell hva en kan gjøre,som normalt sett ikke blir gjort i en husholdning??Begynne å vaske tøyet i bekken igjen,for å ikke bruke strøm??Ja,jeg vet at jeg setter ting på spissen og noen kanskje ser på det som usakelig,men fortell hva en vanlig forbruker kan gjøre og fortell gjerne om du gjør det selv.
Har byttet nick ! Skrevet 22. april 2007 #20 Skrevet 22. april 2007 Jeg så at du allerede gjorde tiltak, det var ikke det jeg reagerte på. Jeg reagerte på holdningen din til problemet, og til manglende (virker det som)ønske om å løse det. Jeg var ikke opptatt av miljø før jeg ble mamma. Før det var det ikke viktig. Jeg har endret mye av mine vaner de siste månedene, men har enda en lang vei og gå (selvom vi har instalert sparedusj, reiser kollektivt, sparer strøm, skriver innlegg til aviser og politikere, og kjøper mer økologisk). Jobber med en liste over ting som alle kan gjøre (om man vil), den er ikke komplett men dette er hva jeg har så langt: Hjemme: - senk termostaten 2 grader (gjerne mer, men du skal få slippe å sitte med boblejakke inne) - bruk mindre varmt vann – instaler også sparedusj - er det nødvendig med varmekabler på badet? Om det er det, kan du skru ned termostaten litt? - Isoler huset slik at det holder bedre på varmen - Skru av lys i rom der dere ikke er. Skru av elektriske apparater som ikke er i bruk (ikke la TV’n stå på standby). Dra ut ledningen til mobil laderen når den ikke brukes - Ikke kjør oppvaskmaskinen før den er helt full - Bytt ut lyspærene dine, med sparepærer - RESIRKULER - Kjøp brukt og selg/gi bort ting istedet for å kaste de Mat: - spis vegetar til middag to eller flere ganger i uka (produksjon av 1 kg kjøtt (storfe) gir utslipp av 22,3 kg CO2, mens produksjon av 1 kg potet til sammenligning gir et utslipp på 189 gram CO2) - Spis økologisk - Velg produkter fra lokale produsenter fremfor varer produsert lengre unna Transport: - reis kollektivt når du har muligheten - bruk beina eller sykkel på kortere strekninger - Undersøk muligheten for å kjøre til jobb sammen med kollegaer - Når tiden er kommet for ny bil; tenk miljøvennlig - Sjekk lufttrykkene i dekkene jevnlig; riktig trykk reduserer drivstoff forbruket - I stedet for 2 uker til syden hvert år, kan du kanskje ta en lenger ferie utenlands annenhvert år? Annet: - Gjør venner, familie, kollegaer, trenningskamerater, studievenner, mammaer, pappaer og andre oppmerksom på problemet - Gjør de samme menneskene oppmerksom på hvor hvilke endringer de kan gjøre i hverdagen for å redusere sine utslipp - Legg press på politikere; lokalpolitikere, stortingsmedlemer, regjeringsmedlemer og George Bush trenger stadige påminnelser om problemet og de trenger å vite at DU er villig til å gjøre noe med det. - Kjøp produkter med lite emballasje - Gjør produsenten av dine favorittprodukter oppmerksom på at de må gjøre sine produkter mer miljøvennlig for at nettopp du skal fortsette å kjøpe dem - Plant ett tre! - Bruk handlenett, sekk eller papirposer når du handler
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 22. april 2007 #21 Skrevet 22. april 2007 Mye av det du sier er ok,men jeg reagere på en noe av det også.Jeg har et lite barn,jeg vil ha det varmt nok til det barnet.Vil ikke at når det skal ligge på gulvet så blir det kaldt,men ok,jeg bruker ikke størm til oppvarming,så der har jeg vel tatt i et tak da. Sparedusj,trodde jeg etterhver at det fantes i alle hjem. Ja,det er nødvendig med varmekabler på badet,men der er også den eneste plassen jeg bruker strøm for å varme opp En kan ikke isolere et hus,som man ikke eiger.Du snakker som om alle i dette lande eier sitt eget hus Skru av lys,er vel også en ting folk etterhver har begynt med å gjøre,ikke minst fordi vi ofte har så høye strømpriser Å bytte til sparpærer inne,er bare tull,for da må du bruke det mer for å varme opp boligen.I kalde rom,eller ute er det greit,men inne avgir de faktisk varme som en ellers må ta igjen med annen oppvarming. Der er ting jeg godt kan kjøpe brukt,men andre ting jeg absolutt ikke kunne tenkt meg å tatt i en gang. Spise vegetar,vel hva med å spise fisk da,har ikke lest det noen plass at det er skadelig for miljøet. Å velge miljøvennlig når en skal skaffe seg ny bil,ja,da er det igjen for folk som har nok av penger.Ikke for den vanlige mann i gata,da må en gå ut i fra pris. Spise økologisk.vel hvorfor det,når det er mye dyrer enn andre ting.Når det blir samme pris kan vi begynne å diskutere det. Mange lokale produkter er også dyrer enn ting langt borte fra Reise kolektiv ok,det går jo ann det,har jo det det meste av mitt liv. For de som har gode ben og rygg er det sikkert ok og gå for. sjekking av luftrykk helt ok,men hvorfor ikke nevne også å de bør ta av skiboksen,de som har det?? Hvorfor reise til syden i det hele tatt,når en må tenke på miljøet.En kan ikke spise kjøtt,men forurense så mye at en kan ta en lengre sydentur,det er ok. Hvis du kankje skjønner,så er det mange tiltak av de som du regnet opp,som er helt fine å gjenomføre,men du må ha en del penger for å gjenomføre dette.Mange av tiltakene er ikke for den vanlige mann i gata. Synes det er fint,hvis de som har råd til det,tenker over det,men så må vi som ikke har så veldig mye penger, ikke bli uglesett om en ikke klarer å gjenomføre disse tingene. Å gjøre miljøvennlige produkter like billige som andre er et tiltak som må til,for at det skal kunne gjennomføres.
Har byttet nick ! Skrevet 22. april 2007 #22 Skrevet 22. april 2007 Beklager, jeg skal ordlegge meg anderledes;de fleste tiltakene jeg ramset opp er noe de fleste kan iverksette. Jeg sa også at listen IKKE var komplett, jeg skal huske på skiboksen når den er ferdig. Jeg sa spis vegetarisk til middag noen dager i uken, mener ikke at alle skal kutte ut kjøtt og fisk. Kjøttproduksjon er svært krevende i forhold til produksjon av frukt og grønt. Er usikker på hvor mye CO2 utslipp produksjon av fisk og fiskeprodukter krever så det skal jeg ikke uttale meg om. Det beste hadde selvfølgelig vært om folk ikke reiste på ferie i det hele tatt ja, men det er noe mange ikke vil godta. Kutte ned på flyreiser derimot er lettere for folk flest å svelge. Er enig i at noen av punktene kan koste litt, men i det på mange punkter vil man også kunne spare penger, hvertfall i det lange løp. Helt enig i at å velge miljøvennlig bør bli billigere, men så langt har vi altså enda ikke kommet. Det er heller ikke en selvfølge for alle å slukke lys og spare strøm, så syns jeg må få lov å nevne dette som ett tiltak for å redusere utslipp av klimagasser. Jeg lar heller ikke min datter ligge å fryse på gulvet, men har ett teppe og en stellematte hun kan ligge på når hun er på badegulvet, rommet forøvrig er varmt nok. Og når jeg skriver brukt, mener jeg ikke at man skal kjøpe alt fra interiør til gamle underbukser over qxl – noe må vi kjøpe nytt også
OsloMor Skrevet 22. april 2007 #23 Skrevet 22. april 2007 "mamma til en stor og en liten" Jeg godtar da at andre har annerledes synspunkter på ting en meg, men jeg trenger ikke å være enig. Selvsagt tror jeg fullt og fast på at det jeg mener ang. kampen mot global oppvarming er riktig, da dette også er godt underbygget av håndfaste og vitenskapekige bevis. Da du selv står fast på at "verden skal forgå på en dato gud setter" , synes jeg du burde tåle at andre synes deres meninger er det "riktige".
Thea og Erle Skrevet 22. april 2007 Forfatter #24 Skrevet 22. april 2007 Blir sååå glad for å se engasjement her. Vi lærer så lenge vi lever. Jeg er verdens mest glade shopper tror jeg nesten:) - dette er jeg så villig til å stoppe med og er blitt flinkere der. Reiser ikke 2 ganger til syden i året heller. Ikke en gang hvert år heller. Feks så ser jeg det at det ikke er særlig å reise med fly til 195 kr tur retur. Har inntil nylig siklet på BMW 520 som ikke er noe miljøvennlig. Men synes ikke at det kommer foran mitt ønske om en trygg fremtid for mine barn. Er vel alltid vært egoistisk inntil jeg fikk barn. Nå tenker jeg på at vi er to som pendler langt til jobb, men må endre på fremkomsmidlene vi bruker. Det er så dårlig med off transport der vi jobber at bil er et must. Hvor must.... jo jeg jobber i Asker og det er 4.5 mil hjemmefra og mannen min jobber i Oslo. Men sidenjeg jobber som sykepleier har jeg fint mulighet til å skrifte jobb. Da kan jeg begynne med å sykle via bhg til jobb ( dersom det ikke blir istid innen da-SPØK håper jeg!!!) Mannen min kan sykle til togstasjonen også. Da bruker vi plutselig ikke bil allikevel. Men jeg dømmer ingen- håper bare at alle kan ta en bevisst valg fremover å gjøre noe. Da kan du med hånden på hjerte få lov å bli skikkelig forbannet på bedrifter,politikere,stormakter osv med all rett. Men det er en grunn til all fokuset rundt oss om dagen. Skal i allefall gjøre mitt. Synes vi er i god gang her inne med å belyse og spre ett VELDIG viktig budskap. La oss videre holde diskusjoner om dette oppe. Ingen skam å si at en har skiftet mening fra å ikke tro en kan begynne i det små samt fått nytt syn på det å si: " jo jeg har faktisk lært litt og tror jeg kan gjøre litt allikevel". Gjør det ofte jeg;) Finnes det noen fine handlebagger/nett å få kjøpt? Må bare si at det er noe som irriterer meg grønn.: nemilig all emballasje på ting og tang. Er det virkelig nødvendig. Tenk bare på om det bli restriksjoner på det???
OsloMor Skrevet 22. april 2007 #25 Skrevet 22. april 2007 Enig med deg Thea og Erle! Lurer på når det kommer en ordentlig gjenvinningsordning på plast. Kaster så mye plast, alt fra Shampo-flasker til f.eks. isbokser. Nå skal det jo komme ordning for matavfall i oslo, er virkelig kjempespent på hvordan folk tar det. I min hjemby Tønsberg har det jo vært lenge, foreldrene mine er av den typen som på sommeren fryser ned reke- og fiskeavfall for så putte det i matavfallet den dagen det skal bli hentet. Ikke noe unnasluntring der i går, og der har jeg tenkt å ta videre til mine barn igjen. (Som forhåpentligvis også har en klode de vil ta vare på)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå