Bergene Skrevet 18. april 2007 #1 Skrevet 18. april 2007 Klarer ikke å bestemme meg for hva jeg vil ha. Elastisk sjal (forstått det slik at det er lettere enn vevd) eller ringslynge? Hvor vanskelig er det egentlig å knyte på seg et sjal? Kan man amme i et sjal eller må man knyte det av da? Man kan bære nyfødt i både sjal og slynge sant?
*Mustang Sally* Skrevet 18. april 2007 #2 Skrevet 18. april 2007 Du kan bruke vevd og elastisk sjal og slynge. Når du er nybegynner ville jeg ike begynt med vevd sjal til nyfødt. Det elastiske er veldig fint for det kan du knyte stramt på og så putte babyen oppi lomma. Da er det bare å amme ivei og ingen ser noe. Så kan du ta babyen ut igjen og du trenger ikke knyte av sjalet som med vevd. Der må du knyte på og av for hver gang ungen skal ut eller inn. En slynge er kjempe fint, men desverre er det mange som ikke får til den med en gang. Jeg har slynge og syns det er flott å bruke. Skal bruke den , men mest elastisk sjal tenker jeg.
*Mustang Sally* Skrevet 18. april 2007 #3 Skrevet 18. april 2007 Jeg skrev svar til deg i den andre tråden, men tror ikke du fikk det med deg: FruLykkelig: Mannen din kan f.eks bruke meitai, ergo eller patpum. ergo og patapum er en formsydd sele akkurat som babybjørn bare ergonomisk riktig. Mei tai er helt fantastisk. pappan her i huset bærer i mei tai. sort med snowcamo (sort og hvit kamuflasje.) 4 stropper du knyter:) Når jeg bretter den sammen får jeg den i veska mi. Så den tar jo ikke noe plass heller. Bena skal være sånn i mei tai og andre bæreseler for at barnet skal sitte godt og riktig. Barnet sier ifra om det har det vondt. Det viktigste er at de har knærna høyere enn rompa. Det er det beste. Og det får de i disse bæretøyene. som jeg skrev lenger opp kan du gå inn på www.tettinntil.com = forum www.dotedot.com = mei tai, slynge, sjal www.babyslynga.no = ringslynge, ergo www.alveslottet.no = patapum, sjal Står flere linker på tettintil Som jeg skjønte så likte dere å gå turer og da er nok ikke slynge det beste. Mer egnet til butikk, hjemme o.l. Da ville jeg gått for sjal.
Bergene Skrevet 18. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. april 2007 Tusen takk for svar =) Så elestisk sjal er enklere å bruke enn slynge altså? Ja det er jo greit da, at man ikke trenger å knyte det av for å ta babyen opp en stund . Ja kan tenke meg at sjal er bedre enn slynge på lange turer. Men kommer jo også til å bruke det på butikk og sånt også da, er det alt for mye styr å knyte på sjal seg for en liten tur på butikken eller? Det går vel gjerne lettere etterhvert når man har trent litt tenker jeg. Tror nok jeg går for et elastisk sjal. Har sett på linkene og det MobyWrap sjalet virket jo rimelig og greit. Men det er 5,4 m langt, blir det for langt for en slank person? Takk for at du gidder å svare!
*Mustang Sally* Skrevet 18. april 2007 #5 Skrevet 18. april 2007 Det er standard str på det sjalet. Det er det jeg også skal ha. Hvis du skal til butikken så knyt det på hjemme og når du skal ta babyen ut av bilen f.eks legger du h*n bare rett oppi lomma. Så slipper du stå der å knote hehe.... bære er livet. Så det å svare på noen få spm som gjør at et barn får ligge tett inntil mamman sin er bare hyggelig=)
Fallerifallera Skrevet 18. april 2007 #7 Skrevet 18. april 2007 Jeg har fått låne meg et elastisk sjal jeg tenkte å prøve meg på. Jeg ble frarådet slynge fordi jeg plages med ei skulder/ryggen og fikk høre at det kan bli litt skjev fordeling av vekta over skuldrene/ryggen med slynge?.. Har ikke fått prøvd sjalet ennå da - litt vanskelig med den svære magen som er i vegen! Kommer nok kanskje til å benytte meg av en av bærehjelpene inne på tettinntil!
*Mustang Sally* Skrevet 18. april 2007 #8 Skrevet 18. april 2007 Så bra:) Godt å høre at flere har funnet bæring!!! Det sier jo seg selv at det er bedre med sjal for bæreren. Fordi det er fordelt over hele ryggen og begge skuldrene. MEN det er raskere å bruke slynge. Bare å tre over deg og stramme. Har selv en jeg bruker pålillegutt som blir 19 mnd nå. Kunne ikke vært foruten. Forskjellige bæretøy, til forskjellige formål=) Skal man kun investere i ETT bæretøy fra nyfødt til mange år. Så må det være et langt vevd sjal.
Lone35 =0) Skrevet 19. april 2007 #9 Skrevet 19. april 2007 Jeg er også nysgjerrig på dette med sjal og slynge. Hva er best når ungen er nyfødt? Er det vanskelig å sette den på? Sitter den trygt? Blir du klam og varm av å gå med den?
Forskeren Skrevet 19. april 2007 #10 Skrevet 19. april 2007 Jeg har foreløpig kjøpt meg ringslynge, men har ingen erfaring med denne. Jenta mi som nå er 2, snart 2,5 år har vært bært mye i Ergo bæresele fra hun var ca 6 mnd, den er genial synes jeg, men ikke til de helt nyfødte. Lurer på om jeg skal kjøpe elastisk sjal i tillegg, har forstått at det er bra egnet til nyfødte og lettere å håndtere enn vevd sjal for dem som har lite erfaring med bæring. Men det finnes jo så mange ulike typer av elastiske også, jeg skal "forske" litt på nettet før jeg kjøper...
*Mustang Sally* Skrevet 19. april 2007 #11 Skrevet 19. april 2007 Du må finne ut selv hva du kunne tenke deg å bruke. Om du vil bære på en skulder eller knyte på deg et sjal. Ikke vasnskelig å bruke hvis du leser bruksanvisning først. Hvis du fortsatt ikke skulle klare det, så fins det bærehjelpere rundt om i landet. www.tettinntil.com Den sitter HELT trygt, hvis du knyter den riktig. Du skal da kunne stå på hodet uten at ungen detter ut av sjalet hehe.... Når det gjelder det å bli klam og varm så er det jo to kropper som ligger mot hverandre så en må jo kle seg selv og barnet etter det.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2007 #12 Skrevet 19. april 2007 Jeg ser ut til å være en av få som er imot bruk av sjal el slynge..Jeg tenker, la nå babyen få ligge å slappe av og sove godt i en god og lun vogn istedet. Det kan ikke være godt å bli bært rundt i sjal! Tenker dere selv på følelsen av å få "stoppet" blodet, de sitter/ligger ganske "fast" i en stilling både med hender og armer...lite rom for bevegelse.Jeg hadde ikke trivdes, derfor kommer jeg aldri til å bruke det til mine barn.Det er mer en hipp greie som har kommet for fullt, men tenk heller på barnets komfort!
Forskeren Skrevet 19. april 2007 #13 Skrevet 19. april 2007 Ut fra erfaring fra forrige barn hadde hun helt klart hatt godt av å bli bært tett inntil meg mer enn armene mine maktet da... De nyfødte er jo vant til å ha det supertrangt og tett inne i magen, mange blir litt paniske når de får for stor plass rundt seg.... (i alle fall jenta mi). Men nå er jo babyer forskjellige, ikke sikkert jeg får en "bære-baby" denne gang.
Bergene Skrevet 19. april 2007 Forfatter #14 Skrevet 19. april 2007 Men babyene er jo vant til å ligge trankt med lite rom for bevegelse, de har jo gjort det i magen. Det er jo derfor jordmødre har en spesiell måte å pakke bayer stramt inn i tepper på, fordi det roer babyene ned. Det er jo også derfor man skal lage sengen litt lun med tepper osv rundt babyen, så den ikke virker så stor. De er vant til å ha det trangt og syns derfor det er trygt og godt.
*Mustang Sally* Skrevet 19. april 2007 #15 Skrevet 19. april 2007 Ut ifra det du skriver så tror jeg ikke du har barn. Beklager hvis jeg tar feil. Et barn som misstrives sier klart ifra. Jeg har en gutt på 19 mnd som kommer med mei taien selv. fordi han vil sitte på ryggen. Hvis et nyfødt barn kunne velge mellom å ligge alene på gulvet/vogna eller å ligge tett inntil mamman sin, tror jeg svaret er ganske så enkelt som mamma. Det viser seg jo også at melkeproduksjon blir bedre av det også. Å bære barnet er ikke noe nytt og hippt. Det er noe mesteparten av verden gjør og har gjort i all tid. Ikke alltid det har vært fancy barnevogner.
Maibabyventes Skrevet 19. april 2007 #16 Skrevet 19. april 2007 Jeg har kjøpt meg en Moby Wrap, og er kjempefornøyd med den! Når du bare blir vant til å knyte den på tar det ikke lang tid:) Har jo ikke fått prøvd den ut på babyen enda, fordi den ligger i magen, men testa det på tantegutten. Han er 1 år, og 13 kg, og allikevel var det veldig behagelig å bære han på magen i gravid tilstand. Sjalet avlaster utrolig godt, og vekten merkes lite pga at det sitter så tett inntill ryggen. Og hans første reaksjon var å legge hodet på brystet mitt å kose! Så jeg bar han, og fikk masse kos av en hærlig liten gutt!! KOmmer til å ta med meg sjalet på føden, og Bitteliten skal få koze seg der så mye h*n vil, de er jo tross alt vant til å ligge tett inntil å høre hjertelyd!
Forskeren Skrevet 19. april 2007 #17 Skrevet 19. april 2007 Den der MobyWrap, det er en type elastisk sjal, ikke sant?? Som du først knyter på deg og så "stapper" ungen oppi? Kjøpte du den på nettet?
Bergene Skrevet 19. april 2007 Forfatter #18 Skrevet 19. april 2007 Men noe jeg har tenkt litt på, er det at hvis man bærer større barn veldig mye, kan de ikke da bli litt diltete, sånn at de bare vil være med mamma/pappa og bli bært hele tiden liksom? Nei ikke vet jeg altså, kanskje de blir bare blir trygge av det. Jeg bare lurer jeg altså, tenker høyt =)
*Mustang Sally* Skrevet 19. april 2007 #19 Skrevet 19. april 2007 Jeg skal også ha med sjalet og slynga på føden. Men på føden her jeg bor skal de nå få inn sjal som de på barsel kan bruke tiden de er der:)
Anonym bruker Skrevet 19. april 2007 #20 Skrevet 19. april 2007 Ja, du kan beklage! Jeg har ei datter på snart 4 og venter nr 2. Alle skriver at babyen har det trangt i mors mage, ja, men der ligger de allikevel ganske "fritt" i og med at de ligger i vann.De kjenner ikke press på den måten man vil gjøre med sjal.Ja, de kan like å bli tullet godt inn i teppe/dyne, men det blir heller ikke det fysiske "press" jeg snakker om. Gutten din kan jo snakke/få seg forstått og si fra om det er ubehagelig, men de aller minste som skriker får ikke alltid foreldre tl å skjønne hva det er.Spesielt ikke de foreldre som sverger til at sjal er bra og at det må være behagelig. U-landene har brukt sjal mye, ja, men der tenker de vel bare praktiske løsninger.Lite forskning på skjeve rygger etter bæring i sjal, er det ikke??Poenget er jo at man gjør det man mener er til beste for barnet og dets utvikling.
Maibabyventes Skrevet 19. april 2007 #21 Skrevet 19. april 2007 MobyWrap er et elastisk sjal ja, får tak i det hos lotusbarn.no. Jeg kommer sikkert til å kjøpe meg et elastisk sjal til, et som er litt tynnere. Mobyen kan nok bli varm i sommer, men så gypsy mama har et som virker svalt og godt. Sino sine skal og være gode, men der likte jeg ikke fargene så godt:) Å til pappaen tenkte jeg å kjøpe eller sy en MT, for han vil gjerne bære han og:)
*Mustang Sally* Skrevet 19. april 2007 #22 Skrevet 19. april 2007 Jeg har fortsatt ikke møtt en fysioterapeut eller lege som er i mot bæring i sjal. Nå tar de det jo inn på prematuravd og barsel avd. Så du tar grundig feil der.
Bergene Skrevet 19. april 2007 Forfatter #23 Skrevet 19. april 2007 Ja det er jo sant, barnevogner er jo et nyere fenomen det, enn hva bæresjal er. Enkelte i verden syns nok det er helt sykt at vi i vesten legger fra oss babyene i en vogn osv. De er jo ikke vant til å ligge mutters alene disse små, de vil jo være med mamma eller pappa og høre trygge hjerteslag =)
Maibabyventes Skrevet 19. april 2007 #24 Skrevet 19. april 2007 Det er jo ikke snakk om å knyte så stramt at du lager trykkpunkter på babyen da! og når stoffet er godt fordelt over babyen tror jeg ikke det er noe å bekymre seg over, en merker jo på barnet hva det liker og ikke! Samme hvor sjaltilhenger foreldrene er så går de jo ikke å bærer på en hylende missfornøyd unge
Anonym bruker Skrevet 19. april 2007 #25 Skrevet 19. april 2007 Barnevogner er ikke såå nytt fenomen da, men nok om det! Det er jo opp til hver enkelt hva de gjør da, men slitne rygger og nakker vil nok dere foreldre også merke, ikke bare barna..Dere gjør nok bare barna en bjørnetjeneste ved å la de konstant være i armene/høre hjerteslag..når skal de bli "trygge" på å ligge alene da? Hva gjør dere om natten lurer jeg på, ligger de ved brystet da også, eller blir de lagt i den "kalde" sengen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå