Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #26 Skrevet 15. april 2007 Jeg har blitt verre etter hvert svangerskap, det første, ja da enset jeg knapt at jeg var gravid... Holdt meg unna tobakk og alkohol, men jobbet i fjøs og lempet silo, malte barneseng og min egen seng, soverom etc, og gikk lange turer til fjells, der ingen kunne nå meg med bil om nødvendig, og gjerne uten tlf også... Både ungen og jeg lever da i beste velgående... ;-)
Gullfiskkammerat og Iselin Skrevet 15. april 2007 #27 Skrevet 15. april 2007 Meningen min er ihvertfall ikke å være arrogant. Plager i svangerskapet er selvsagt ikke hysteri og man skal lytte til kroppen sin med hensyn til hva man kan gjøre og ikke gjøre. Og selvsagt synes jeg ikke man skal nyte alkohol eller røyke under svangerskapet. Men det er så utolig mange andre tings som man ikke skal og skal. (det er der sunn fornuft kommer inn.) Og vi er fult klar over at det å få barn er slitsomt og det er nettopp en av grunnene til at vi ha valgt å vente så lenge..Men jeg tror ikke at man behøver å gå på alle mulige kurs for å klare seg som foreldre heller. Jeg kommer til å pakke bagen før termin, men pakker den nok ikke før en 2 uker før... men det er vel ikke akkurat bagen HI mener er hovedhysteriet..
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 15. april 2007 #28 Skrevet 15. april 2007 Og d står jo i den boka man får hos legen i begynnelsn, at man ikkje skal spise ferskvannsfisk som er over 1kg! Hallo, går d ann, huff eg får gå å se etter en i butikken som bare veie 900gram:p Noe blir rett og slett for tåpeli...
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #30 Skrevet 15. april 2007 Hmmm, ikke for å oppfordre til hysteri, men jeg vil minne om at det er viktig å passe godt på seg selv og å ta forhåndsregler under graviditeten. Jeg skriver dette etter å ha misten nr 2 i uke 33 nettopp fordi jeg var superwoman med krevende jobb, flytting og amming med nattevåk av vårt første barn. En morgen sa det stopp og det bar rett på sykehuset. Barnet døde og det gjorde nesten jeg også. Alt skjedde så overraskende fort. Men i ettertid har jeg forstått at jeg strakk strikken for langt. I dette svangerskapet har jeg vært sykemeldt siden uke 20 og tar det helt med ro. Jeg har aldri vært alvorlog syk før og har trodd at jeg kunne tolke kroppens signaler. Men graviditet er en annerledes tilstand hvor kroppen ikke alltid tåler det samme som ellers. Svangerskapsforgiftning og morkakeløsning er jo eksempler på tilstander som kan oppstå dersom vi gravide stresser for mye (det virker ihvertfall som om stress og disse tilstandene har en sammenheng). Så denne gangen har jeg pakket bagen allerede (er i uke 35). Jeg har kjøpt babytøy og gjort alt klart. Sist, da jeg mistet, hadde jeg selvfølgelig ikke hatt tid til å tenke på det enda så en venninne måtte kjøpe det barnet skulle ha på seg. Denne gangen vil jeg uansett hvordan det går både ha forberedt meg bedre mentalt og hatt kontakt nok med meg selv og barnet til at fødselen ikke kommer som kastet på meg. Når det er sagt så kan jeg godt ta to slurker vin og spise laks og spekemat, som har vært frosset vel og merke.
Pooos PoPpEkLaR :) Skrevet 15. april 2007 #31 Skrevet 15. april 2007 Alt med måte mener jeg. Alkohol og røyk er ikke lov for mitt vedkommende under svangerskapet, ellers nyter jeg livet akkurat som før, og glad er jeg for det:) Fin tråd Trine! Har fundert mye over disse tingene selv, jeg! Men skal pakke bagen snart...men bare fordi jeg har så lyst!!
jordbærsjokolade Skrevet 15. april 2007 #32 Skrevet 15. april 2007 Hmm, sykehusbaggen har jeg ikke pakket ennå, men tenker på å gjøre det snart (er i uke 33). Vi har ikke bil og vil ikke sende sambo frem og tilbake i taxi eller i buss fordi det er noe jeg har glemt. Hadde vi hatt bil hadde det nok ikke vært så nøye. Ellers er jeg nok det mange av dere vil kalle hysterisk. Personlig liker jeg ikke å bli kalt hysterisk fordi det er et så negativt laddet ord (ser for meg gale kvinnfolk med kjevla i hånda som løper etter en ku eller noe sånt mens de skriker), føler ikke at jeg plager noen andre med mitt "hysteri" heller, så syntes jeg skal få lov til å være det uten at noen blir sint på meg, det er min greie liksom. Mitt hysteri går rett og slett ut på at jeg følger det legen sier jeg skal gjøre, og at jeg lester anbefalinger om hva jeg burde holde meg unna av matvarer osv. Så langt har dette ikke vært noe problem for meg, biff liker jeg ikke, hverken blodig eller gjennomstekt. Jeg har normal hygiene så jeg vasker alle grønnsaker og frukt ol før jeg putter de i munnen, det har jeg alltid gjort. Røyking og drikking...det sier seg jo selv at det skal man rett og slett ikke gjøre når man er gravid. Maling av hus og hjem, ryggen min stopper meg der, men hadde faktisk tenkt til å driste meg til å male stuen med vannbasert maling, men er glad jeg ikke gjorde det. Ellers er det egentlig ikke så mer å være hysterisk med da, upasteuriserte melkeprodukter kanskje, men det finnes jo mange gode produkter med pasteurisert melk, ikke noe problem det heller. Poenget mitt er at jeg stoler på legen min og på jordmor og er det matportalen som legger ut anbefalinger om hva vi bør spise eller ikke? Syntes rett og slett at de har mer kompetanse enn meg selv til å vite hva som er riktig eller galt når det gjelder akkurat det der. Kanskje andre leger sier noe annet, men jeg forholder meg til det min sier. Det var kanskje ikke akkurat disse tingene hi mente, men ville bare si min mening rundt hysteriet uansett. Nå skal det sier at jeg har hatt to ma og det har nok skapt en redsel i meg, jeg skal ihvertfall ikke gjøre noe galt i dette svangerskapet her!
Fallerifallera Skrevet 15. april 2007 #34 Skrevet 15. april 2007 Er litt enig med elinelinea over her. Jeg har også den innstillingen at ting er anbefalt/frarådet for en grunn, og for min del er det ingen krise å stå over rakfisk og rått kjøtt i 9 måneder. Om andre folk velger å ikke følge disse rådene, så er det virkelig det samme for meg, men jeg føler meg ikke spesielt hysterisk (som var merkelappen som her ble brukt) fordi jeg ikke spiser blodig biff akkurat nå. Når det gjelder maling så får folk gjøre som de vil for meg uten at jeg skal stemple dem som hysterisk eller ikke av den grunn. Jeg har valgt å holde meg unna maling fordi vi kjenner en familie hvor barnet fikk hjerneskade, noe legene antar kom av at mor malte i svangerskapet. Og ja, SELVFØLGELIG går det stort sett bra, min mor malte da også da hun gikk med meg - og så vidt jeg vet er jeg nokså normal. Men jeg og samboer var enig om at såfremt jeg ikke MÅ male under svangerskapet så kan jeg like godt la vær. (Han syns heller ikke det er noe pes å gjøre sånne ting alene da..) Så er jeg da hysterisk etter deres definisjoner så får jeg heller være det. Bagen har stått halvpakket i en ukes tid nå (er i uke 39) - etter at samboer har mast i uuukesvis på at jeg måtte starte snart. Har bare ti minutter til sykehuset, men satser da likevel på å få pakket bagen selv, så unngår vi unødig pes pga av det. En venninne av meg fødte forøvrig i uke 33, har 10 min til sykehuset, og hadde ikke pakket bag. Hun angra da samboern kom med den ene rare tingen etter det andre... SÅ mitt poeng er at folk får spise eller ikke spise det de vil, pakke bag når de vil, fylle bensin eller ikke om de vil, uten at jeg vil kalle dem hysterisk av den grunn. Mitt inntrykk er at de fleste er nokså avslappa, både her inne og ute i "real life". Men vi har kanskje ikke møtt på de samme folka?..
Fallerifallera Skrevet 15. april 2007 #35 Skrevet 15. april 2007 Og PS; Jeg var heller ikke veldig opptatt av fødsel i uke 33, men nå i uke 39 opptar det meg mer - naturlig nok!
Gjest Skrevet 15. april 2007 #36 Skrevet 15. april 2007 Skremselspropaganda er noe helt annet enn fakta.. Jeg har IKKE sagt noe som helst om at folk som ikke spiser rå biff er hysterisk. Det gjør jeg ikke NORMALT sett heller! Men folk slutter å spise det helt utroligste fordi de er gravide.
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 15. april 2007 #37 Skrevet 15. april 2007 Til elinelinnea og Mamma til Loke . Eg ville ikke kalt dere hysterisk, mitt eksempel på hysteri er f.eks da min søster og svigerbror skulle kjøre heim fra sykehuset med deres nyfødte baby... En bil splesjet masse gjørma på bilen deres mens de kjørte forbi, svigerbroren min skulle til å sprøytet spyleveske på ruten, og visket bort med vindusviskærene, da ble søstra mi helt fra seg, og var redd for at babyen skulle bli hjerneskada (dette er noe hun selv flirer av i dag da;) Selv så har eg ikkje malt, løftet tunge ting osv, fordi har ikkje måtte gjøre d. Men når eg har hvert å handla ¨på butiiken og må bære inn tunge handlenett så har eg gjort d, har ingen samboer som kan hjelpe meg me slike ting. Har spist litt spekemat og laks osv, legen sa at d ikke var så frlig, og som dere sier hvis man gjør alt med måte. Eg leve som eg gjorde før eg va gravid (Bortsett fra at eg har sluttet å røyke, og eg røre ikkje alkohol), spiste sjeldent biff/roastbiff da, men har ingen problem eller tanker om å ta meg ei skiva no. Vaske frukt/grønnsaker som før, men har ikke noen problemer med å smake på ei uvasket drue i butikken for å smake om de er gode.
Gjest Skrevet 16. april 2007 #38 Skrevet 16. april 2007 vet dere, jeg holder meg unna det jm sier er viktig å holde seg unna, alt annet som jeg hører andre steder tar jeg med en klype salt... spira mi sitter som om den aldri tenker å komme ut og jeg har drukket cola,spist sjokolade,salami,spekemat,biff, rå pølse osv.. men lillemann har det fint og jeg har det fint så jeg har ingen planer om å begynne å bli overforsiktig nå. er ikke snakk om å overdrive .. men man trenger jo ikke slutte å leve da:)
Coolmommy**080607*overtid* Skrevet 16. april 2007 #39 Skrevet 16. april 2007 Jeg pakka bagen samme dagen som jeg fikk rier med min første jeg.Ingenting og stresse med.Som du sier er det fullt mulig for samboern/mannen din og ta med det du eventuelt skulle trenge senere.
katrine har fire gutter Skrevet 16. april 2007 #40 Skrevet 16. april 2007 oops. Ikke meningen å beskylde noen for å være arrogante. Jeg snakket om meg selv. Jeg var kjempenaiv og helt uforberedt da jeg fikk mitt første barn. Synes absolutt ikke noen av dere virker hverken arrogante eller hysteriske. Selv om den historien med vindusspylervæske er litt drøy.(det er vel hysteri) Da jeg gikk gravid med førstemann holdt jeg på med et forskningsprosjekt i første trimester. Innebar bruk av flere giftige kjemikalier. Sønnen min er født med misdannet tunge. Ikke andre konsekvenser enn liten talefeil og at han siklet til han var fem år. Vil aldri få svar på om det skyldes kjemikaliene eller tilfeldigheter. Og det er jo ikke noe alvorlig misdannelse akkurat. men jeg lurer jo på inninmellom om det kan ha sammenheng. Er helt enig med Trine at det ikke er bra for hverken mor eller barn at mor er stresset i svangerskapet. Men jeg mener at å følge retningslinjer når det gjelder mat, røyk og alkohol så er ikke det å være hysterisk men faktisk en omsorg for barnet i magen. Og argumentet med at det blir født barn i Afrika og født barn for 2000 år siden er litt drøyt da spedbarnsdødeligheten i Afrika er skyhøy. Enkelte steder bruker de kumøkk til å smøre inn navlestumpen for å drive ut onde ånder fra det nyfødte barnet. Det er greit å ha litt kunnskap om hva som faktisk kan skade de små.
Gjest Skrevet 16. april 2007 #41 Skrevet 16. april 2007 Jeg kan svare for meg selv hvorfor jeg syns svangerskapskursets første kveld stort sett var ganske bortkasta for min del.. Dette fordi jeg har den utdanninga jeg har, og det var som å høre en jordmor forklare små barn hvordan en fødsel "utføres". "Uten en rie blir det ikke baby!" Eh.. Joda, babyen har vært der i 9 mnder allerede den.. hihi.. Samboern syns det var greit nok, men han har lest mye på forhånd. Jeg kan så absolutt påstå at jeg IKKE er uforbredt i det hele tatt på hva som skal skje. Jeg orker bare ikke stresse. Jeg har ikke røyka og ikke drukket alkohol under svangerskapet. Jeg røyker ikke til vanlig, og hadde ikke drukket siden påske da jeg ble gravid i september. Dette fordi jeg som 24-åring ikke syns det er så stas og drikke seg drita full og være dårlig.. Mulig mange syns jeg er kjedelig, men på den tiden trente jeg sinnsykt mye hest, og trente forran et langdistanseritt.. Følte jeg fikk min dose alkohol i studenttiden..
VinterSol+2 Skrevet 16. april 2007 #42 Skrevet 16. april 2007 når folk påstår at du ødelegger ungen fordi du går med høye hæler, eller at du ikke kan ha på musikk på bilstereoen. da er det hysteri at folk steker kjøtt, vasker grønnsaker og holder seg unna kjemikalier, er ikke hysteri. Jeg valgte, i samråd med lærer og arbeidsmiddelstilsynet, samt giftmiddelsentralen, å avstå fra mørkeromsarbeid på skolen denne vinteren. Fordi kjemikaliene som blir brukt der KAN fremkalle kreft hos fosteret. Følte meg ikke hysterisk for det. Fint at denne debatten har tatt en hyggeligere retning. hehe
Gjest Skrevet 16. april 2007 #43 Skrevet 16. april 2007 Det med høye hæler har jeg aldri tenkt over faktisk.. Men det er som du sier at du bedrer holdningen med å gå på de.. Det er jo forskjell på å gå med litt hæler og gå med hæler som er tynne som knappenåler og er 10 cm høye liksom.. Hehehe.. Alle finner en måte som er best for seg.. Jeg skjønner valget ditt veldig godt, jeg ble litt forsiktigere med å blande AB uten hansker og uten avtrekksvifta.. Ellers har jeg gjort som jeg pleier..
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #44 Skrevet 16. april 2007 Bruk sunn fornuft, og kjenn på kroppen hva som passer deg best. Man vasker vel grønnsaker etc når man ikke er gravid og?? '' Jeg lever så normalt som mulig, men tar hensyn slik at jeg ikke bruker opp alle krefter. Venter barn nr to. Har aldri gått på svangerskaps/fødselsforberedende kurs. Var veldig glad for det når jeg fødte nr 1. Årsaken er at vi fikk en komplisert fødsel. Tror jeg hadde blitt mer urolig om jeg hadde gått på kurs og sett hvor ulikt min fødsel forløp. Man kan uansett ikke forberede seg på alt, eller ta hensyn til alle råd og advarsler man får. Folk kommer med mye rart... Jeg tar heller å oppsøker info når det er noe JEG lurer på i stedenfor å høre på alle mulige "gode" råd....
mai-bebbis ble apriljente Skrevet 16. april 2007 #45 Skrevet 16. april 2007 "er nå rart jeg ikke har mistet hehehe.." Kanskje du har vært heldig? Tanken slått deg noen gang. Dette er noe av det jeg opplever som det mest arrogante "Jeg kan gjøre hva jeg vil jeg - alle andre er hysteriske". Mist et par barn først du og kom tilbake etterpå og fortell meg hvordan det føles.
Mia_I Skrevet 16. april 2007 #46 Skrevet 16. april 2007 Jeg følger de rådene som legen, Mattilsynet etc gir så godt jeg klarer. det jeg IKKE gidder, er å høre på kjerringrådene til "tanter og venninner". Hjelpe meg, det er mye rart! Ikke fly i hele svangerskapet, ikke spise nøtter og sennep, bla bla. Det blir for mye tulll.
Gjest Skrevet 17. april 2007 #47 Skrevet 17. april 2007 Det er vel stort sett det de fleste gjør, bruker sunn fornuft og følger de rådene man får fra jordmor osv. Men noen av rådene er "vel" hysteriske innimellom.. Når man får beskjed om å pakke bagen i uke 33 kan det vel kanskje ta litt av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå