Gjest Skrevet 15. april 2007 #1 Skrevet 15. april 2007 Vet det kommer til å bli diskusjon og sikkert noen som blir forbanna på meg for detta innlegget.. Men må bare lufte mine tanker litt.. Jeg og samboer var på svangerskapskurs på torsdag.. Og jeg tenkte som så.. Folk har da blitt født til alle tider.. Hvorfor i svarte nøkken er man så hysterisk for det ene og andre hele tiden?? På kurset ble sykehusbagen nevnt, og at man burde pakke den i uke 33. (Der jeg er nå) Jordmor drev med hva jeg kaller skremselspropaganda og sa at:" ja, vannet kan jo gå i natt!! Hva skal du gjøre da hvis du ikke har bagen klar?" (noe i den dur..) Så sitter jeg og tenker.. Jeg har 20 MINUTTER til sykehuset, om så vannet skulle gå i natt trenger jeg vel bare mobil, kamera, helsekortet og RH arket. Resten kan da samboern ta med seg nedover dagen etter!! Hva er vitsen med å ha bagen liggende klar i flere uker?? Unger har da blitt født uten den såkalte fødebagen før?! Unger har også blitt født selv om mor har malt soverom i svangerskapet, vasket med grønnsåpe og klorin (med måte selvsagt), måkt snø, støvsuget osv osv osv.. Såvidt jeg vet har ikke jeg tatt skade av at mamma malte soverommet mitt mens jeg lå i magen. Så lenge rommet er godt utluftet når du maler, og ungen ikke bruker det på 2 mnder så spiller det da ingen rolle. Det ER ikke farlig å fylle bensin på bilen selv om man er gravid! Var ute hos mamma og pappa i sta, og mamma sier at jeg virker så rolig i forhold til det meste rundt oppussing (maling\ikke maling), fødsel, matvarer (salami, oster, roastbiff eksempelvis) osv. Folk blir jo hysteriske over den minste ting i dag.. Det er mye jeg LURER på, som jeg har spurt om her inne. Men tror ikke jeg så langt har vært hysterisk.. Og jeg syns jordmor sa noe viktig som vi kanskje bør tenke litt over, IKKE vær så innmari bestemt på at du SKAL føde sånn og sånn da kan det hende at man får en dårlig fødselsopplevelse.. Greit og tenke over ting, men også være åpen for det meste Masse tanker fra meg, og sikkert MANGE som er uenige.. Men men..
2 gutter og 1 jente Skrevet 15. april 2007 #2 Skrevet 15. april 2007 saann har jeg ogsaa trenkt....har to uker til termin og den bagen har jeg ikke faatt gjort noe med enda. det er da mennesker som kan skaffe meg det jeg trenger etterpaa! er ikke engstelig for annet. Ellers har jeg da baade maaket snoe og baert flyttelass, fylt bensin og gudene vet hva annet. Kan ikke gaa rundt aa vaere supergravid hele tiden! Men innimellom er det godt aa faa vaere litt gravid og faa litt ekstra massasje.... Foeler meg gravid ca 20 minutter for dagen...ellers gjoer jeg som vanlig....
Gjest Skrevet 15. april 2007 #3 Skrevet 15. april 2007 Godt det ikke bare er meg..... Jeg syns det må være utrolig slitsom å være redd for alt som er..
2barnsmamma og kanskje en til? Skrevet 15. april 2007 #4 Skrevet 15. april 2007 Har også fått kommentarer om at jeg virker så avslappet til tross for at jeg er førstegangs.. Og det er fordi jeg er helt enig med deg. De små i magen er mye mer hardføre enn vi tror og jeg har under hele svangerskapet hatt den innstillingen om at jeg ikke er syk selv om jeg er gravid (ikke vondt ment til de som har plager under svangerskapet, men noen syter dessverre verre en verst) Tror heller ikke det er bra å tenke på alt som kan gå galt, kan jo bli paranoid av mindre.....Stort sett går det jo godt:)
VinterSol+2 Skrevet 15. april 2007 #5 Skrevet 15. april 2007 lurer jeg på ting, så leser jeg om det, og finner ut det meste. finner jeg ikke informasjon om det, så spør jeg folk, feks her inne, eller min egen mor. Og det er ikke mange tingene en er nødt til å være hysterisk for, har jeg funnet ut,iallefall. ofte blir man redd for ting fordi man har hørt brøkdeler av et eller annet (jfr "knekkebrødhistorien" knekkebrød= døve barn, eller SA/MA-hysteriet i 1.trim (JA. 25% av gravide får blødninger!!) osv) Mange som har sett stygt på meg fordi jeg spiser biff, eller kan sitte oppe og skravle på kvelden, eller tør å ta fly når jeg er 6mnd på vei.. men altså, ingen av de tingene er farlige! Er utrolig mange ting folk TROR jeg ikke kan gjøre etc. Jeg merker at ting ikke går like lett som før, feks begynner kroppen å bli tyngre, jeg går saktere, har mye kynnere etc.. jeg blir fortere trøtt osv osv.. men jeg syns jeg har sluppet lett unna i forhold til de som virkelig har svangerskapsplager, og er godt fornøyd. (her om dagen fikk jeg reprimade fra min manns bestefar, fordi jeg gikk med høye hæler.. hahaha) De som sliter med bekkenløsning og verre ting, all ære til dere som holder ut smertene, det er veldig bra! Og selv merker jeg også at jeg må ta ting roligere enn før.. men ja. blir irritert når folk prøver å påsta at jeg ikke kan feks sitte forran en data, eller drikke te! hehe
Gjest Skrevet 15. april 2007 #6 Skrevet 15. april 2007 Jepp.. Det er det jeg mener... At folk er så hysteriske.. Enkelte har spurt rett ut og jeg er helt ved mine fulle fem..Jeg vasker bil, sitter oppe og skravler så lenge jeg gidder, gjør stort sett ALT det jeg gjorde før jeg ble sykmeldt. Men tar ting over tid fordi jeg har så jævlige kynnere, at jeg har fått valget mellom enten å ta det med ro eller få et prematur barn. Men herreguuuuud! jeg kan da ikke mure meg inne selv om det!?!!! Har fortsatt noen uker til terminen, og har IKKE dårlig samvittighet for å gjøre ting.. Jeg spiser biff, jeg ELSKER biff, men passer bare på at den er stekt..
Xenaen Skrevet 15. april 2007 #7 Skrevet 15. april 2007 Jada, og i helga har jeg vært på konsert (stakkar beibi, ødelagt hørsel for alltid...) spist brie som jeg ikke er 100%sikker på er pasteurisert (men sannsynligvis er den jo det, de fleste ostene i Norge er det), hatt på meg høye hæler (sjøl om jeg vet det er derfor bekkenet sier AU idag) osv osv. Hehe. Og jeg har IKKE pakka bagen. Dersom fødsel starter nå, kommer vi for seint til sykehuset uansett. Første fødselen min, så troppa jeg opp på sykehuset uten verken såpe eller shampo. Gikk greit det og! Måtte bare ha noen å hente det. Denne gangen pakker jeg bagen når jeg flytter til venninna mi for å bo - og det blir ei uke før termin. Ikke før. Men så er det litt godt å være litt hysterisk av og til! En måte å avreagere på, så det må vi bare ta med i beregninga inne på sånne her forum. Vi trenger jo ikke være det likevel! Klem. PS, er fortsatt spent på hvem som får først av meg og deg, Trine!!
Gjest Skrevet 15. april 2007 #8 Skrevet 15. april 2007 Hei Xenaen Hehehe.. Tipper du får først Må nesten følge litt med på det fremover nå da!! Hehehehe! Vet du hva du får forresten? Konsert ja! Vet du hva? Jeg var på FEST i går jeg!! Med masse folk og HØY musikk, knøttisen i magen danset til musikken kjentes det ut som!! Jeg hadde pynta og stasha meg!! OG VET DU HVA? Jeg storkoste meg!!!!! Har ikke hatt det så moro på LENGE!!!
Gjest Skrevet 15. april 2007 #9 Skrevet 15. april 2007 Jeg synes ikke folk er så hysteriske jeg, iallefall ikke i virkeligheten. Alle jeg kjenner som er/har vært gravide har da stort sett levd som før. Eneste de fleste, inkl meg har holdt seg unna er røyk, alkohol, rått kjøtt og røkelaks/gravlaks/spekemat. Røyk og alkohol sier det seg jo selv hvorfor man holder seg unna, mens rått kjøtt og spekemat/røkelaks/gravlaks fordi det er anbefalt. (Og moren min gikk gravid med en som fikk toxo - ikke å anbefale. Hun fikk et deformert barn) Kutett ned på kaffen også, men det har ikke med hysteri å gjøre. Det er fordi jeg drikker altfor mye i utgangspunktet. Hehe. Jeg vasker badet med klor, fyller bensin og har malt soverommet vårt. Men det er det jo ingen anbefalninger som sier man ikke skal gjøre heller! Det er lurt å pakke bagen altså, iallefall rundt uke 37. Når vannet mitt gikk i uke 38 sist hadde jeg den ikke klar, og det ble et kaos uten like. Vi skulle nemlig ha KS pga seteleie og trangt bekken, og hadde ikke så god tid. Mannen tok jo med ting dagen etter, men det var mye jeg kunne trengt samme dag. Denne gangen skal jeg pakke bagen 3 uker før termin, det samme med storesøsters overnattingsbag.
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 15. april 2007 #10 Skrevet 15. april 2007 Eg e så enig me deg HI! Synes d bynne å bli alt for mye hysteri! Når dame nede i afrika føde i hytte laga av bæsj, og drikk reint blod fra dyr osv...og dem får normale unga, da skal vel vi også klare d, selvom man unne seg litt spekemat en gang i blandt, eller om man ikkje har bagen klar i 2måneder før tia. Eg e i uke 35, og har små handlet inn til bagen, og eg veit ka eg skal ha me meg, men eg har ikkje stressa med å pakke alt ned enda. Burde kanskje d, sia eg sykehuset ligger 2timer unna, men har en lokal fødestua som eg kan dra til hvis d blir hastefødsel. Men uannsett, d går bra både med og uten bag, d e jo ikkje kriiise.
Gjest Skrevet 15. april 2007 #11 Skrevet 15. april 2007 det dær har jeg stussa sånn over når jeg leser hær inne, alt man liksom kan og ikke kan spise.. men herregud jeg spiser salami, spiser rå pølser ,sjokolade,spekemat,biff,roastbiff og drikker cola.. jeg er ute å går, jeg har sex osv osv osv så plutselig leser jeg at ditt og datt er så farlig, men finere svangerskap enn mitt skal man lete lenge etter, ifølge jordmor er jeg prakteksemplaret på hvordan man vil ett svangerskap skal være... ungen er sunn og frisk, jeg plages kun med halsbrann og litt såre føtter,magen vokser som den skal osv osv osv tror man overdriver sterkt i dag, greit å slutte å røyke og drikke men herregud man skal ikke slutte å leve da:)
Gullfiskkammerat og Iselin Skrevet 15. april 2007 #12 Skrevet 15. april 2007 Jeg er så enig med deg, Trine. Trodde svangerskapet skulle være mye vanskeligere, men det har jo gått så greit. Ikke har jeg gått glipp av så mye heller... Vært på fester, turer, trent ol som jeg også gjorde tidligere. Har også hatt det skikkelig gøy på fest, for ikke å snakke om dagen derpå... Jeg har forøverig også spist alt jeg vil da jeg har hatt toxopl... Tror mye går på sunn fornuft..
Gjest Skrevet 15. april 2007 #13 Skrevet 15. april 2007 Jeg trodde også svangerskapet skulle bli vanskelig fordi mamma hadde det svært vanskelig.. Alt gikk helt supert helt til uke 28 uker var passert, da meldte kynnerene seg. Jeg er sykmeldt, men har mye jeg kan småpusle med og kose meg med her hjemme.. Dessuten blir det jo bare varmere utover Hehe.. Fester ja, det er moro dagen etter når alle ringer og spør:" Hva skjedde i går? Gjorde jeg noe dumt?" Hehehe.. Jeg lo så jeg trilla i går jeg Det går nok mye på sunn fornuft ja. Eneste jeg ikke har gjort de siste månedene er å trene hesten, men har vært i stallen og kost med han
katrine har fire gutter Skrevet 15. april 2007 #14 Skrevet 15. april 2007 Så flott at dere har så fine svangerskap! Får inntrykk av at de fleste av dere er førstegangs? Første svangerskapet mitt var jeg superwoman som jobbet 36 timers vakter, jogget til termin, pusset opp huset.Pussa trappa og lakka den to dager før termin. Spiste det som passet meg, og drakk til og med et halvt glass vin på julaften. Og jeg var så arrogant i forhold til vanlige svangerskapsplager. Mente bestemt at det meste måtte være psykisk eller skyldes hysteri. Pakket iallefall ikke noen bag før fødselen og amming leste jeg ikke en milimeter om. Fødte en flott gutt på termindagen. Han skrek i seks måneder, jeg fikk ikke til amming og var i det hele tatt sjokkert over hvor slitsomt det var med barn. Poenget med å pakke bag og å foreberede seg er ikke handlingene i seg selv, men at du skal mentalt innstille deg på at det kommer et barn. Med nummer to bestemte jeg meg for å være gravid på ordentlig og foreberedete meg på alle mulige måter. Fikk en helt annen barseltid. Melken fløt og ungen sov stort sett hele tiden. Og nå venter jeg tvillinger og har aldri vært så hysterisk og nærvøs for alt som kan gå galt. Man blir rett og slett litt ydmyk over at det man foretar seg i svangerskapet faktisk kan ha konsekvenser for ungen din. Et svangerskap er ingen sykdom, men det er jammen ikke noen normaltilstand heller. Igjen flott at dere er avslappet og ikke har noen plager, men jeg personlig har iallefall svelget arrogansen min. Har forresten to venninner som har abortert grunnet listeria fra spekepølse.....
Gjest Skrevet 15. april 2007 #15 Skrevet 15. april 2007 Så flott at du syns at vi som er avslappet er arrgogante!!! (det er iallefall slik jeg oppfatter det du skriver) Jeg har vel ikke et perfekt svangerskap. Jeg har vært sykmeldt fra uke 28 pga kraftige og hyppige kynnere. Men jeg klager vel ikke til gud og hvermann selv om det?? Jeg murer meg ikke inne, jeg gjør bare småtterier hjemme hver dag i forhold til hva jeg gjorde på en dag før. For min del vet jeg at det er et barn på tur, men tror ikke jeg får noen dårligere barseltid selv om bagen ikke er pakket...
Xenaen Skrevet 15. april 2007 #16 Skrevet 15. april 2007 Titt titt! Må jo også bare kommentere at jeg venter nr tre (altså ikke førstegangs.) Ellers er vi vel ikke uforberedt heller. Men den der bagen har jeg virkelig aldri følt helt behov for, nei. Nja Trine, jeg går å ønsker å føde i mai, bare fordi vi har konfirmasjon i familien og det hadde vært fint å være litt i form til da. Men men. Ja også tør jeg jo ikke sitte her ute til termin, så da går jeg jo glipp av hele konfirmasjonen om ikke fødselen er skjedd til da. Men det er jo ikke sånn at alle førstegangs går over termindato, og heller ikke at alle flergangsfødende får før! Jeg gikk jo over med nr to, men fikk nr en ei uke før! Så jeg flytter til ei venninne ei uke før termin,jeg, og har ordna alt klart til da. Om jeg klarer da!
Gjest Skrevet 15. april 2007 #17 Skrevet 15. april 2007 Hehehehe.. Ja, vi får se hva som skjer Da skal jeg erte deg om jeg føder før deg.. hehehe
VinterSol+2 Skrevet 15. april 2007 #18 Skrevet 15. april 2007 jeg håper ikke du opplever meg som arrogant, for det er ikke mulig. det JEG irriterer meg over, er alle usakligheter folk kommer med.. at folk ikke tror jeg fremdeles kan snakke om andre ting enn graviditet, feks, akkurat som om jeg er mindre smart nå enn før. At folk blir sint på meg når jeg går med høye hæler (og faktisk blir isjasen min MYE bedre av det, fordi jeg holder bekkenet i en bedre stilling, så for meg er det godt å gå i høye hæler) eller ikke tror jeg kan fungere som et normalt menneske... Hadde jeg hatt feks kyssesyken, ville folk vært mye mer klar over hva jeg kan og ikke kan.. skjønner du? -Jeg vil ikke utsette barnet mitt for fare. Derfor steker jeg biffen gjennom. Men kjøtt er ikke farlig. -Jeg vil ikke utsette barnet mitt for fare, derfor røyker eller drikker jeg ikke i svangerskapet. Jeg vil heller ikke røyke etter svangerskapet, barnet mitt skal få vokse opp i et rent hjem uten passiv røyking. Jeg kjenner gravide som oppfører seg som drittsekker, fordi de er hysteriske. Jeg tror ikke disse jentene er dumme, for det er særdeles oppegående flotte jenter. Men istedenfor å undersøke ting skikkelig, blir de hysteriske under graviditeten og hopper på ideer om det ene og det andre. Jeg tror ikke det er sunt for barnet heller. Selv har jeg vært sykemeldt forholdsvis lenge for ryggen, og er utrolig sliten og har massevis av kynnere (noen nevnte 25 om dagen som mye. det er bare barnematen i forhold til mine som kommer og går stort sett hele tiden) men jeg prøver å fokusere på at kroppen min vet hva den driver med, at nå er jeg i "rugetid" eller hva man kaller det, og tilpasser tempoet etter det, så godt jeg kan. Men jeg prøver å være et hyggelig menneske for det. Tror en av de tingene HI mente med hovedinnlegget, ikke egentlig var å kritisere de som må ha svangerskapsplager... det er ikke det det handler om.. er mer om de menneskene som fordømmer og skremmer andre ved å fortelle absolutt alt som kan gå galt osv, av gammel overtro og antagelser. Jeg vet ikke jeg, men jeg tror ikke det er godt for barna å være livredd og vanskelig heller... det er en av grunnene til at jeg prøver å først og fremst svare folk som er redde for noe her på BIM og andre steder, feks. Fordi som regel finnes det gode forklaringer på ting, og det meste er det ikke grunn til å være redd for.. da er det bedre å få høre den fornuftige forklaringen, enn å lese massevis av gjetninger som ikke nødvendigvis fører til noe godt.. Og dersom jeg har vært så heldig å få høre en fornuftig forklaring av noen, når jeg har lurt på ting, eller lest om det/spurt om det her eller andre steder, så syns jeg det er viktig å dele av denne viten, på en måte.. uff, dette ble rotete. men jeg tror denne rekka tok en litt feil vending, når enkelte tar seg nær av det som har blitt skrevet, for jeg tror ikke det er intentert sånn!
IZ<3Marcus<3Leonora<3 Skrevet 15. april 2007 #19 Skrevet 15. april 2007 faktisk så er jeg helt enig med deg anngående disse tankene dine. har tenkt endel på hysteri rundt mat og oppussing og sex og sånn....folk tar ille på vei der. sex er jo helt normalt, kan jo ikke være skadlig for ungen, hvorfor tror egentlig folk det..merkelig, også det med oppussing, så lenge man lufter ut og sånn, hva er krisa lissom, greit nok ungen har jo sjangs til og bli dårlig, men da føler jeg nesten for og si at, da var det noe galt med ungen fra før mest sannsynlig, men jeg holdt meg unna oljemaling da, for det vet jeg ikke er bra uansett gravid eller ikke. fylle bensin har jeg aldri hørt noe særlig om, viste ikke engang at det var skadelig...hmz...fylt bensin mange ganger i det svnagerskapet her jeg da... og hva er det med maten?? hvorfor skal jeg ikke få lov til og spise det jeg har lyst på? er først nå de siste åra at folk har blitt hysteriske anngående bakterier. snart lever vi i det jeg kaller sykehus omgivelser. alt er strippa for bakterier og det er jo ikke bra. nei et og kos deg og gjør hva du vil under svanger skapet, trenger jo ikke gi opp livet bare fordi man skal ha barn. sykehus baggen har jeg riktig nok pakka, men det er bare for at jeg føler det er en ting som gjør emg klar til å forstå at noe skal snart skje=) alkohol og røyk derimot mener jeg absolutt ikke hører hjemme i et svangerskap. jeg ble ikke skada av at mamma røyka med meg, men syns lissom ikke det passer seg fordet. da stiller jeg gjerne spørsmålet: ville du gitt ditt barn alkohol? ville du gitt ditt barn en røyk? sikkert masse hormoner som kommer sprutene tilbake til meg også, men pytt....mener det jeg vil mene=)
VinterSol+2 Skrevet 15. april 2007 #20 Skrevet 15. april 2007 alkohol er faktisk en av de tingene jeg er kjempenøye med. Jeg har et søsken (adoptert) som desverre sliter med ettervirkninger i dag i sitt voksne liv, fordi moren drakk under svangerskapet. Det er ganske drøyt å se et barn på under året som er tørrlagt alkoholiker... som min gamle lege sa; "vask det, stek det, kok det eller glem det!" en skal jo selvfølgelig ta forhåndsregler, men jeg tror ikke på å leve i et bakteriefritt samfunn heller! Ungen min skal iallefall få spise jord og klatre i trær når den kommer ut..
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #21 Skrevet 15. april 2007 Fant nylig ut at man ikke skal spise rått kjøtt, noe som inkluderer spekemat. I jula spiste vi 2 stk fenalår... Jeg elsker fenalår og spiste nok 2/3 av dem alene. Ops...
Xenaen Skrevet 15. april 2007 #22 Skrevet 15. april 2007 Ja det må du gjøre! >Hehe. Jeg kommer sikkert til å ignorere deg da!! Hehe
Gårdsspire Skrevet 15. april 2007 #23 Skrevet 15. april 2007 Hei. jeg er helt enig med deg. For nekelte så er det utenkelig at folk ble født for 2000år siden. Da hadde de jo værken det ene eller det andre. Jeg har riktig nok pakket bagen, men det er mer på grunn av kjedsomhet enn på grunn av at jeg føler at jeg må gjøre det. Og når det gjelder dette med mat... Herregud er det mullig å finne på så mye rart. Hvorfor skule det være farlig å spise salami som har ligget i kjøleskapet en stund da??? Jeg har spist masse salami, alle slags oster og masse spekemat. Og jammen var det godt. Kaffe drikker jeg oxo... er nå rart jeg ikke har mistet hehehe.. Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte er så hysteriske... bortkastet bruk av energi spør du meg.
Gjest Skrevet 15. april 2007 #24 Skrevet 15. april 2007 Applaus til deg Vintersol Du fikk frem enda bedre det jeg mente! Jeg er nøye med alkohol og røyk jeg også. Har ikke tatt\brukt noen av delene.. Men jeg har spist spekemat (noe som i følge jordmor ikke er farlig i begrensede mengder) og jeg har kost meg med godt stekt biff.
Gjest Skrevet 15. april 2007 #25 Skrevet 15. april 2007 Jeg har også spist MASSE svartpølse som er laget på et pølsemakeri ikke langt unna.. Og HAR ALDRI mistet eller vært dårlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå