Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 Synes det er så mye greier med den maten jeg. Drikker kaffe, drikker cola light, spiser saltpølse osv. Hadde det ikke vært for at jeg var inne her på bim hadde jeg ikke vist om alt som var farlig. Har ikke fått beskjed av verken lege eller JM om å holde meg unne annet en alkohol og røyk, begrense kaffe drikking (altså ikke la det være) + passe på sukker inntak.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 Jeg er ikke over hysterisk, har spist både salami, fenalår, svolverpostei m.m hva gjorde de før i tiden - levde på tørket og saltet kjøtt...
M&MH Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 Jeg bryr meg heller ikke så mye...utrolig mye fanatikere her inne:-D Har hatt dilla på salami littegrann nå, kan ikke skjønner hva som er farlig med det! Tror det er mer skadelig å bekymre seg for hva man kan og ikke kan spise hele tiden:-D
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Jeg har kuttet ut rått ubehandlet kjøtt og fisk. Og muggoster (man skal kunne spise de norske) Ellers så nyter jeg det meste med måte
Solskinnsjenta Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 en del av det som står på fy-listen fra mattilsynet er sånt som jeg spiser sjeldent likevel. Synes det er rart at lege/jordmor ikke har snakket med deg om kosthold. Både lege og jordmor har henvist til matportalen.no Angående kaffe/koffein er det anbefalt å begrense inntaket, du trenger ikke kutte det ut helt. Her i Norge er det meste av maten trygg, men hvis du skal reise utenlands bør du kanskje lese deg litt opp på hva som er greit å holde seg unna. Det meste av mat er greit i små mengder tenker jeg =)
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Spiste salami sist gang også, men så mista jeg lysta på brød (og jeg spiser salami som pålegg), og så kom den e.coli-greia, så da slutta jeg jo. Nå spiser jeg alt jeg har lyst på...sliter nemlig litt med matlysta, så tenker først og fremst at jeg må få noe i meg. Heldigvis blitt mindre sukker nå enn sist gang, men da sleit jeg jo med kvalme og null matlyst i mye sterkere grad enn nå, og det var som regel kun sukkerholdige matvarer jeg fikk i meg,- fikk heldigvis i meg middag også!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Ja har jo snakket om kosthold, men det er jo at jeg må spise sundt. Mye frukt og grønt osv, men det har jeg alltid gjort egentlig. Men har ikke henvist til matportalen nei.
Audacious Angel Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Jeg spiser og drikker som vanlig. Syns det er mye hysteri rundt dette. Selvfølgelig litt eksta nøye på dette med rått kjøtt og rå fisk, men ellers... tar det litt med en klype salt. Spiste det meste sist også gikk helt fint, også når jeg ammet. Lille jenta mi merket ingen ting til reker og kål... men så spiste jeg jo dette i svangerskapet også så da var hun vel vandt med det.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2007 #9 Skrevet 13. april 2007 Legen min henviste meg også til matportalen.no, så jeg følger det som står der, hverken mer eller mindre. Synes ikke det er så ille, jeg. Det er jo en grunn til at helsemyndighetene ber oss holde oss unna den maten, det er fordi de inneholder bakterier som kan skade barnet vårt. Det er viktigere for meg å holde barnet mitt friskt enn å spise saltpølse og gorgonzola i 9 måneder. Beklager, men synes det er lite holdbart å si "før i tiden spiste folk blablabla, og det gikk helt greit". Du skal ikke lenger tilbake enn midten av 70-tallet før antall dødfødte var nesten dobbelt så høyt som det er i dag. http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-112.html Verdt å tenke gjennom i alle fall.
Terningkast6-7 times lucky??? Skrevet 13. april 2007 #10 Skrevet 13. april 2007 Hei, tar ikke så mye hensyn ang mat jeg heller... Jeg styrer liksom bare unna de mest åpenbare sakene, som rått kjøtt, rak-fisk, mugg-ost.. Prøver å begrense koffein-inntaket,hehe, (selv om cola er fryktelig godt om dagen)... Spiser det meste jeg , av vanlig mat.. Synes det hele tiden er "nye"ting man ikke kan spise, som grønne druer, ananas, jordbær, reker og andre skalldyr... Blir jo helt ør i hodet. Jeg har 5 svangerskap bak meg, men har aldri opplevd at lege eller jordmor har nevnt annet enn at rått kjøtt, rakfisk og muggoster er de tingene som man godt kan holde seg unna. Om jeg hadde skult på tur til syden eller noe, ville jeg kanskje valgt å være litt mer forsiktig, men jeg prøver å bruke litt vett oppi det hele jeg...
Anonym bruker Skrevet 13. april 2007 #11 Skrevet 13. april 2007 Prøver så godt jeg kan å spise sunt i hverdagene og ihvertfall på jobb. Da går det i grovt brød, salater og frukt. Har dilla på appelsinjuice og frukt og friske ting, så da får jeg i meg endel av dette, heldigvis!
Marisola Skrevet 13. april 2007 #12 Skrevet 13. april 2007 Da jeg sa til min Jordmor at jeg hadde hørt at man skal være forsiktig med kaffe, så bare ristet hun på hodet og sa at det var ingen fare. Kunne bare drikke kaffe.
*RutIetutt* Skrevet 13. april 2007 #13 Skrevet 13. april 2007 Tenker ikke så mye over det i grunn...men det er vel fordi jeg ikke drikker verken kaffe, te, brus eller spiser rødt kjøtt...kommer nok til å tenke på det når vi skal til syden, at grønnsaker/frukt er skrellet og vasket skikkelig og at maten er skikkelig stekt ol.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2007 #14 Skrevet 13. april 2007 Min lege informerte også om listeria og toxoplasmose. Er jo greit å vite om det? Syns ikke legen min er hysterisk bare fordi hun ga informasjon. Men dersom barnet mitt hadde dødd eller blitt skadet i magen min pga noe jeg gjorde hadde jeg nok reagert ganske hysterisk ja. (Definisjonen som tydeligvis brukers av "hysterisk" her inne er litt morsom i grunnen :-) ) De tester jo for toxo, dersom man allerede har hatt det trenger man vel ikke å bekymre seg for den etter det jeg husker. Er jo ikke så veldig mye å tenke på når det gjelder mat da i grunnen. Kan ikke huske at det var så veldig vanskelig med førstemann, selv om jeg forholdt meg til rådene jeg fikk av legen. På denne siden kan man lese mer: http://matportalen.no/Emner/Gravide Som dere ser er det i grunnen ikke så "mye greier med den maten". Men alle velger selv hvilken informasjon de ønsker å benytte seg av.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2007 #15 Skrevet 13. april 2007 Men så er det da heller ingen offisielle råd om å unngå reker og kål da, hvor har du fått dette fra? Mye oppdiktet "hysteri" her :-)
Heldig gris Skrevet 13. april 2007 #16 Skrevet 13. april 2007 Jeg spiser det jeg vil og har ikke dårlig sammvitighet for det
Anonym bruker Skrevet 13. april 2007 #17 Skrevet 13. april 2007 Spiser også det jeg vil, selv om jeg forholder meg til rådene jeg har fått fra legen :-) Må si at jeg ikke har noe desperat behov for å spise f.eks rakefisk eller blåmuggost akkurat disse få månedene ;-)
AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 13. april 2007 #18 Skrevet 13. april 2007 Tenker på de fleste rådene jeg får her inne og på matportalen når jeg spiser. Men legen sa at det eneste jeg trengte å tenke på var å ikke spise sushi eller brie ost..alt annet var greit.. Spesielt burde jeg kose meg med druer nå siden jeg ikke kunne spise det når jeg begynte å amme.. Mange forskjellige meninger ute og går ja..
Anonym bruker Skrevet 13. april 2007 #19 Skrevet 13. april 2007 Og jeg tror enkelte her overdriver veldig hva disse rådene egentlig går ut på. Selvfølgelig, hvis man skal høre på folk som advarer mot reker, jordbær, kål osv (som jeg ser noen her nevner), så ville det straks bli mer problematisk. Men disse rådene er vel i grunnen bare tull og tøys og overtro? Så jeg ser ikke helt poenget ved å avfeie all saklig informasjon om f.eks listeria og toxoplasmose fordi noen (usaklig) advarer mot helt ufarlige matvarer. Men vi må alle selv ta valg ut fra den informasjonen vi har tilegnet oss, og jeg mener på ingen måte at man skal ha dårlig samvittighet for å velge å spise mat selv om det står på listen over ting som ikke anbefales. Det finnes mange risikoer der ute, og vi må selv avveie hvilke vi syns det er verdt å ta.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2007 #20 Skrevet 13. april 2007 Og i følge matportalen er faktisk både sushi og brie trygt (så lenge sushien er riktig tilberedt og brien er ferskest mulig). Så som du sier, mange meninger der ute. Og legen din tuller nok litt, hvorfor skal man ikke kunne spise druer når man ammer?
~Mirabell&Knerten~ Skrevet 13. april 2007 #21 Skrevet 13. april 2007 jeg har heller ikke forandret noe særlig på mitt kosthold foruten når det gjelder alkohol, og så drikker jeg pittelitt mindre kaffe!Ellers spiser jeg det jeg har lyst på med god samvittighet=)
AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 13. april 2007 #22 Skrevet 13. april 2007 Hun sa at druer skaper luft i magen til babyen..? Ja..synes disse rådene var merkelige selv.. Ikke godt å vite hvem man skal stole på gitt....
Anonym bruker Skrevet 13. april 2007 #23 Skrevet 13. april 2007 Stilte selv spørsmål til lege og helsesøster angående hva jeg kunne spise under graviditet og amming pga matallergi hos faren. Og fikk beskjed om at når jeg ammet skulle jeg spise som vanlig (selvfølgelig helst sunn mat da). Noen få barn kan reagere på det mor spiser, men det er bare tull å kutte ut alt noen barn KAN reagere på før man engang vet om barnet reagerer. Spiser da druer innimellom selv og jeg ammer, ingen reaksjon på det hos barnet mitt, verken nå eller da det var nyfødt :-)
☆Monica80♥ღSiriღ♥ Skrevet 13. april 2007 #24 Skrevet 13. april 2007 Spiser det jeg vil jeg, har aldri likt rakfisk, rått kjøtt og muggost, så det er liksom ikke noe problem. Slutta å drikke kaffe 1/2 år før jeg ble gravid pga søvnproblemer, og alkohol drikker jeg vel uansett max to ganger i året.. Så orker ikke være noe veldig hysterisk ang mat. Har snakket en del med svigerfaren til pappa, han er gyn, og han sier jeg bare skal spise og drikke det jeg har lyst på. Men alt med måte selvfølgelig.
Gjest Skrevet 13. april 2007 #25 Skrevet 13. april 2007 Vil bare skyte inn en liten ting her. Dette er et sitat jeg fant i en bok som heter "Vi skal ha barn" og den er utgitt i 1974: ALKOHOL En drink innen rimelighetens grenser i selskapelig omgang skader ikke. Selvfølgelig er overdreven bruk av alkohol skadelig, men en aperitiff eller et glass vin i ny og ne skulle ikke ha noe å bety. Røyking er noe helt annet, og du må lese kapitelet om røyking nøye. Det er viktig. Ja, det er utrolig hva vi har funnet ut siden 1974, det er kanskje lurt å prøve å følge rådene om kosthold. De er jo ikke bare tatt rett ut av lufta. Bare en liten tankevekker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå