Gå til innhold

Et lite sukk fra en ped.leder


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hehe! Ja det va jo saklig.....

 

Har du egentlig lest hva eg har skrevet???

 

Det er jo det eg har skrevet - dette er egentlig bare er en ting som egentlig ikke er noe viktig - men som pga den situasjonen hvor jenta fikk ødelagt hele ettermiddagen - fikk meg til å bli litt oppgitt!

 

Har tatt det opp med de det gjelder....

 

Dette er en side hvor en kan ta opp ting ang barnehagen.... Så selvfølgelig kan eg ta opp ting anonymt her - og kanskje gi noen et tips...

 

HI

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig enig med hovedinnlegger her. Vi foreldre tjener nok på å slappe litt mer av i forhold til bagateller i våre barns hverdag. Har overhørt en del samtaler i garderobene i barnehager mellom foreldre og personale oppi gjennom årene. Tenker med skrekk tilbake på et par foreldremøter der slike flisespikkeri om klær har blitt hovedtema fremfor møteplanen.

Vel kan jeg bli irritert om tøy er blitt ødelagt pga tomatsaus eller maling, men da på meg selv som ikke tok på noe annet. Slik er det også med tjukt tøy. Er det ikke så mange alternativer å velge mellom i barnets hylle, må barnet gå med den tjukke genseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke noe, for parken skulle legges ned 2mnd etter uansett. Det var utrolig mye rart der. Foreldre og tanter som sto å røykte inne på plassen når barna ble hentet og levert osv.... Det holdt nesten på å rable for meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dte overasker meg at foreldre kan holde på med slik detaljstyring. Om jeg ikke hadde stolt såpass på de som har ansvar for datteren min hele dagen, og ikke trodde at de kunne kle på henne riktig, ja, da hadde jeg tatt henne ut av barnehagen på dagen. Aldri om jeg hadde overlatt det mest verdifulle jeg har til noen som ikke engang klarer å kle på henne riktig. Om de ikke klarer å kle på barna riktig, hva andre ting er det da de ikke klarer?

 

I barnehagen har vi nå vårdress, varmdress og regntøy. Selvfølgelig også tynnevotter og tykkevotter, tykk genser og ullbukse, ullsokker og ekstra skift av alt innetøy.

Så tar de i barnehagen på det de mener er best ut fra vær og vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men så er det dessverre mange foreldre som daglig opplever at alt bare ligger der. At det er null grader, vårdress og tynn lue er på barnet. Hva gjør man da? Si opp bhg og stå uten? Det er ikke alle som kan klare det økonomisk.

 

Det man da gjør er å gi beskjed hverdag om hva barnet skal ha på seg.

Man legger kun de plaggene som man antar vil passe været igjen. Av og til tar man feil av været og det blir varmere enn man tror. Bedre å være for varm enn kald er nok hovedregelen for de fleste foreldre som har slike problemer.

 

Kjekt at du har en fungerende bhg, men ikke vær så trangsynt at du ikke ser at det finnes bhger som ikke er optimale.

 

HI bør gå i seg selv og tenke om alt virkelig er som det skal. Det er det jo mange som har poengtert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for et pes! Stakkars bhg-ansatte...Det er jo enhvers bhg-ansatts ansvar å påse at barna er forsvarlig kledd, og skulle det oppstå situasjoner må man bare ta dette opp etterhvert og ikke drive på med "telefonterror" til de ansatte...

 

Helt forferdelig..høres ut som om noen foreldre behandler de ansatte som unge barnepiker, og kanskje litt uten respekt.

 

Hva om vi ble påminnet og purret på om samme sak hver dag på jobben fra alle hold?

 

Skjønner meget godt sukket ditt!! Keep up og vær konsekvent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du hadde satt deg litt inn i hva de andre ped.lederne har svart så er ikke dette et generelt problem i bhgene. Verden er ikke svart og hvit.

Og heldigvis er det en variert bhgverden, hvor ulike.

 

Hvis man opplever å bli purret på jobben om en sak, er det naturlig at de fleste tar det som et hint om at her må man sette inn ekstra krefter.

At sjefen din faktisk ikke er helt fornøyd med jobben du gjør. Er man smart prøver man å forbedre seg uten å la seg irritere. Som bhgansatt er faktisk foreldrene brukere av en tjeneste. Man må kunne forholde seg til dem for å kunne jobbe der.

 

At foreldrene terroriserer de ansatte slik som du antyder, er nok langt fra sannheten. De prøver å gjøre det beste for barnet sitt. At de med dette viser at de ikke stoler på de ansatte er jo en sak for ped.leder på den enkelte avd. Det er jo de som må stå for trygheten sammen med resten av personalet.

 

Til den anonyme ped.leder ta noe av kritikken til deg fra de andre ped.lederne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du i det hele tatt lest alt det HI har skrevet?? Foreldrene sier jo at de stoler på henne og at de er kjempefornøyd med barnehagen1

Hun skriver ikke at de terroriserer henne... Hun har jo skrevet at hun pga en episode den dagen ble litt lei seg på pga den ungen fikk ødelagt ettermiddagen..... Hun pressissere at dette ikke et stor problem, men akkurat pga den hendelesen gikk hun litt lei....

Tror du må lese alle innleggene her jeg!

 

Jeg er og ped.leder i barnehage! Støtter HI 100prosent!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel at HI her kommer med dette i hovedinnleget sitt: Et råd til dere foreldre - Enten tar dere det opp direkte med personalet vist dere er uenige i forhold til klær ute - vist ikke - Ikke mas!!!!! Å stol på at de ansatte klarer å finne ut hva de skal ha på seg!!

 

Er ikke annet enn utrolig tåpelig oppførsel fra en som har utdannelse.

Man kan ikke generalisere og gi råd til alle foreldre etter EN episode i sin bhg. Det er direkte navlebeskuende. Ikke klarer denne ped.lederen å hente seg inn nedover i tråden heller, synes jeg. Vi vet ikke hvordan dagens hennes har vært. Men vi reagere på at hun skjærer alle foreldre over en kam. Ingen av oss er tjent med et forum der slikt bedrives.

 

Tydligvis er det god plass i båten til HI, skit fiske sier bare jeg : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv er en mor med et barn i bhg. Jeg er en av dem som ikke maser på bhg ansatte om hva sønnen min skal ha på seg i bhg. Det stoler jeg helt og fult på at dem finner det ut selv etter hva slags vær det er. Men jeg vet hvertfall at sønnen min har en tendens til å fryse veldig fort, og da minner jeg innimellom til de ansatte. Jeg som er hovedforsørger for sønnen min vet hva som er best for sønnen min, og syns det er virkelig synd at det er en ped.leder som ikke takler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men akkurat i dag hadde eg en litt ekstrem situasjon ang akkurat dette.... Så ende med at en jente på 6år satt å grein i en evighet - å¨nekta å leke da hun var ute - pga at hun måtte ha dress på seg!

Å i løpet av dagen i dag blei det veldig fint vær......

Dette ødla heile ettermiddagen hennes. Prøvde å forklare det til faren da han kom - han bare ristet på hodet å sa . "Jaja...da har hun ikke frøse ihvertfall..." Å så lo han...

Spurte han direkte om de hadde opplevd at hun var kald andre ganger de henta hun - Da riste han på hode å sa - "Nei det har eg ikke hørt noe om...."

 

Dette e hovedgrunnen til mitt "sukk" idag...."

 

Du har jobbet som ped. leder i 10 år...hvordan i h.....kan du da la en dress ødelegge for jentungen? Selv om kanskje moren hennes eller faren hennes har sagt at idag må hun ha på den dressen, men når det er så varmt ute....hvor søren er dømmekraften din? Hva med å la være å ta på den dressen og heller forklare til foreldrene når dem kommer og henter henne, og si at det var for varmt med dress den dagen, enn å la den stakkart jentungen lide gjennom hele ettermiddag?

 

Jeg kan ikke tro at du har jobbet som ped. leder i 10 år nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det skal eg fortelle deg!

Du forstår nemlig det - at det er foreldrene som bestemmer over barna deres! Å dette foreldreparet har sagt at denne ungen skulle ha på seg dress uansett ka vær det ble den dagen! Snakket med foreldrene på forhånd - å sa at det var meldt fint og varm vær - og om med da kanskje kunne ta av dressen. Men da sa foreldrene nei! Pga de mente at i den mnd ble det uansett ikke så varmt i været - og at den var farlig vind..... Derfor kjære deg kunne eg ikke ta av dressen1 Dømmekraften min e 100prosent tilstede - men kan jo ikke overstyre foreldrene!

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke din dømmekrat var 100% tilstede der i det hele tatt. Det var bra at du sa ifra til foreldrene om været og slik, og synd at foreldrene var litt trangsynt. Men du vet ikke åssen dem hadde reagert akkurat den dagen, når dem kommer for å hente jenta si. Om dem var enig med deg i at det ville bli for varmt med dressen, eller om de ville bli misfornøyd og du hadde fått en klage. Hadde du fått klage for at du ikke tok på dresse, så bit i deg det. Mye bedre enn å la den stakkart jenta bli grillet i dressen sin. Og du snakker om at du vil at foreldrene skal stole på deg? Du er jo ikke til å stole på i det hele tatt. Du tok på den dressen...tross det var varmt ute, og jenta hadde det så ubehagelig at hun satt og gråt og ikke ville leke og fått ettermiddagen sin ødelagt.

 

Hva hadde du gjort hvis det var 20 varmegrader ute, og de samme foreldrene ville at jenta deres SKAL ha på den dressen (fordi dem trodde det ville bli kaldt den dagen)?

 

Så for meg høres det ikke ut som det er foreldrene sin feil. Det er nok dømmekraften din som ikke er 100% til stede. Og takler du ikke klagingen til alle foreldrene (som det følger med den type jobben du har), så skift yrke, er du snill. Jeg håper seriøs at du ikke jobber i bhg sønnen min går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atter en gang..... Har ikke fått noen klager fra noen foreldre!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Atter en gang..... Sa det til faren da han kom å henta - ha lo og var glad for at ungen ikke hadde frøse.... (å jo eg vett hvordan de reagerte!)

Atter en gang..... På foreldresamtaler og på anonyme spørreundersøkelser sier foreldrene at de er veldig fornøyde (eget spørsmål om klær i utetid - de va fornøyde!)

Det har vært dager med fint vær etter denne episoden og - har snakket med foreldrene og bla nevnt denne episoden - men alikavel - hun skal uansett ha dress på hver dag fram til de gir annen beskjed!

Mener du virkelig at jeg ikke skal bry meg om foreldrenes ønsker???

Er det ikke de som skal bestemme over sitt barn, uansett hvor uenige vi kan være?????

Foreldrene kan stole på meg siden eg gjør det de sier... Det hadde jo vært noe annet hadde eg ikke brydd meg omm det de hadde sagt...Da hadde de ikke kunnet stole på meg!

 

Må jo le litt av alle innlegene her og...

"Takle du ikke klagingen til alle foreldrene..." Les det eg har skrevet!!!!!!!

Eg har jo ikke fått en eneste klage!!!!!!

Eg skreiv et lite sukk..... Hehe!

Dette e som eg har skrevet flere ganger - en liten fille ting som akkurat den dagen irriterte meg litt....

Dette e ingenting i forhold til hva barnehagedagen går ut på!!!

Å igjen - selv om eg ikke e enige med alle foreldrene - så e de knallkjekke foreldre som eg har veldig god kontakt med og som heldigvis e veldig fornøyde!!

Det e jo ikke uten grunn at vi kom blant topp 5 i brukerundersøkelsen av alle barnehagene!!!

 

Uansett.... Kjekt at eg skape litt diskusjon her inne!;-)

HI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår veldig godt poenget ditt HI! Det kunne nesten vært jeg som hadde skrevet det! (Jobber som ekstra førkolelærer)

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, du skrev et lite "sukk". Men du trekker andre foreldrer inn i sukket ditt, når du drive å sukke over en liten episode som skjedde for par dager siden i bhg.

 

Du har ikke fått noe klage, fordi du gjør akkurat det foreldrene sier. Og det gjør du for at dem skal kunne stole på deg. Men hva med å stole litt på dømmekraften din da? Du har null dømmekraft så lenge du hele tiden gjør det som foreldrene ber deg om. Hvertfall i klesituasjonen. Problemet ditt er at du heller vil la jentungen (den dagen) smelte i dressen sin, enn å tenke litt fornuftig og la være. Du vil helle la hun lide enn å få en klage fra foreldrer.

 

For noen dager siden, leverte jeg sønnnen min i bhg. Hadde tatt med en ekstra genser som jeg ga beskjed om at han måtte ha på seg. Ped. led. sa "jada, ingen problem". Så utpå dagen ble det varmere og varmere. Da jeg kom og hentet sønnen min i bhg, hadde han bare en tynn genser på seg. Ped.lederen kom bort til meg, og sa " det var så varmt ute, så vi lot være å ta på den genseren". Og jeg var enig med henne. Det er god dømmekraft det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette e det siste eg skrive i denne saken.....

Selvfølgelig - med de fleste foreldre kan vi gjør som du sier - se ann været og ta av dersom det blir fint vær i løpet av dagen.

Men ikke med dette foreldreparet!!!!! Eg respektere foreldrene sine ønsker selv om jeg er uenig! Det er de som bestemmer over sitt barn! Jeg vil ikke lyve til foreldrene som sier at de stoler på meg!

Jeg sier min menig ang klærene til barnas foreldrene - men sier samtidig at det er de som bestemmer over deres barn! Jeg stoler på min dømmekraft - min dømmekraft til å fortelle foreldrene hva jeg mener - men likevel respektere ønskene deres!

 

"driver å sukke...." He he! Alle kan bli litt irriterte av småting innimellom!

Heldigvis var jeg litt irritert denne dagen - ikke i noen dager etterpå... Det er bare denne diskusjonen som har vart lenge! Å for å vær helt ærlige - så synes jeg det har vært ganske bra!

Selv om endel foreldre her inne har blitt irriterte på meg - så har det tydeligvis fått noen til å tenke litt på det emne!!:-)

 

Ha en flott helg alle sammen!!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt ambefale deg å lese Brandt av Henrik Ibsen. Tror du vil få et mer reflektert syn på verden etter det.

 

"Det du er vær det fult og helt og ikke stykkevis og delt."

 

Vi andre har ikke begynt å tenke anderledes på emnet, tror de fleste reagerer på at du ikke kan se saken fra en annen synsvinkel.

 

Takk til alle ped.ledere som ser det naturlig at forleldrene kommuniserer med dere.

 

Ha en fin helg.

 

Ps: les den boken en gang du for tid : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig? Et lite hjertesukk fra en ped.leder får så mye surmaga svar... Jeg beundrer dere som jobber i bhg. Dere forholder dere til veldig mange forskjellige foreldre med mange meninger. Skjønner godt at du blir frustrert jeg. Til dere andre, les hva hun skriver da. Det er ikke myntet til dere som ber om at minsten får en varm genser under dressen hvis det blir kaldt, men mot de foreldrene som ikke klarer å overlate den vurderingen til de som faktisk er der sammen med barna.

 

Jeg blir skamfull og flau på over mange helt utrolog kørka innslag og kritikk for små detaljer som ped.ledere ofte får. I min bhg ble en ped.leder skjelt ut i garderoben fordi bhg har 5 planleggingsdager i året! Ikke for å starte noen ny diskusjon altså!

Tusen takk til alle dere flotte ped.ledere som har verdens viktigste jobb!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette e jo bare tragisk å skrive!!!! At det går ann!!!

Har du lest alt det HI har skrevet?

Jeg jobber som ped.leder, men har og 2 barn i en annen barnehage.

Er helt enig i det hun skriver!

Hun skriver jo heller ikke at vi foreldre skal tenke anderledes etter det hun har skrevet - men at vi kan tenke litt på det temaet!

For meg høres HI kjempe reflektert ut. Hun har jo som hun skriver god kommunikasjon med alle foreldrene - og hun respekterer deres ønsker - selv om hun nødvendigvis ikke er enig!

Som hun skriver - så har de jo tilogmed hatt anonym spørreundersøkelse ute - som har vist at foreldrene i barnehagen er veldig fornøyd! Hvilken rett har da vi til å henge henne ut som dårlig ped.leder, når alle foreldrene som er på hennes avdeling og som kjenner henne er veldig fornøyd med henne???

Tror dere må lese alt hun har skrevet før dere henger henne ut!

 

Men HI - det er godt du ikke tar alt her inne så alvorlig!

Vi er mange som er enige med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk det samme.

 

Er ikke enig med HI. Har et annet syn enn henne.Trenger ikke å slutte å si meningen min fordet.

 

Personlig betviler jeg mye av det HI skriver. Kjenner ikke henne, har ikke noen grunn til å tro alle som skriver her inne heller.

 

Det er mange som ikke støtter henne også.

Sånn er det bare.

 

Kjekt at hun vil leve i sin egen boble. Synd at hun jobber med mennesker. Mer er det ikke å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si at det er synd at hun jobber med mennesker - når de hun jobber for er fornøyd med henne?

Vett du bedre enn de du?

Er verken ped.leder eller har barn i barnehage.

Har fått barnehageplass og gleder/gruer meg til mitt lille gull skal begynne. Håper virkelig at de som jobber i barnehagen er til å stole på, og gir uttrykk for sine meninger uansett hva det skulle være! Å det er jo akkurat det HI har gjort!

Jeg ser ikke hvorfor dere ikke er enige med Hi jeg?

Mener dere at hun ikke skulle bry seg om det foreldrene ønsket, selv om foreldrene også i ettertid mener at barnet skulle ha dress på?

Tror jeg hadde blitt ganske forbannet hadde personalet ikke hørt på min mening!

Du skriver at du betviler det HI har skrevet. Hvorfor skal en lyve om ting på et forum hvor en tar opp et tema anonymt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he...ja dette var litt av en tråd......

Synes det enkelt kan skrives slik, jeg, tror de fleste er enige i dette:

 

* Foreldre kjenner barna sine best. Ergo: de vet om barnet er en som fryser lett, eller er varm av seg.

 

* Kikk på gradestokken og se på værvarselet for neste dag.

Send med de klærne barnet skal ha med. Sørg for at der er nok klær på plassen. Kanskje begynner det å regne i stedet for snø? Send med regnklær og regnvotter også. Og skikkelig fottøy!

La det heller være litt for mange plagg på plassen enn for få!! I tilfelle været blir verre (det begynner å blåse etc)

Husk skiftetøy, ekstra sokker etc. La barnet ditt slippe å gå rundt i trusa hele ettermiddagen (ja, det er faktisk noen som stadig ikke har strømpebukse og bukse i skiftekurven...)

Merk tøyet og ha egnede poser/ sekker til å ha tøyet i. Husk at barnets navn eller etternavn skal stå på tøyet, ikke navnet på den barnet har arvet tøyet av! Eller venninna til den barnet har arvet tøyet av...Eller søskenet til barnet. Ikke alle i personalet har full oversikt over søsken og venner av barnet!

 

*Er du usikker som mor, på at barnet blit skikkelig kledd på, så støtter jeg det faktum at dere tar det opp med barnehagen. Det samme gjelder selvfølgelig om barnet er vått og kaldt hver dag når du henter.

Men av og til må man godta at barnet akkurat har krabba ut i en dam rett før hentetid. det må være mulig å ta noen ting med et smil :)

Personalet kan ikke sitte og skifte på en haug med barn akkurat på samme tid, men vi gjør så godt vi kan :)

 

*Som foreldre, vær vennlig, ta ting på en skikkelig måte, vær saklig og forvent at personalet er likedan. Da får man et kjempegodt samarbeid.

 

Hilsen en som er ped.leder (også med 10 års ansennitet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet enig med deg. Når jeg velger å ha barna i barnehage, så velger jeg å gi slipp på en del kontroll og må stole på de som er betalt for å passe på barna.

 

Samtidig skjønner jeg at mange blir provosert av måten du skriver på. Du klager over 6-7 foreldrepar som "maser" hver dag. Du mener at det er det ingen grunn til, du har 10 års erfaring og dere får gode resultater i brukerundersøkelser. På meg virker dette lite ydmykt og for mye "forsvar" fra din side. Som du selv sier, så er det så mye annet som er mye viktigere. Det er vel mye annet som er viktigere i foreldre-samarbeidet enn denne "masingen" også? Når du så svarer at dette ikke er viktig og at det bare var et lite sukk, så er det ikke så lett å forstå. Du klager da vitterlig over et konkret eksempel OG 6-7 foreldrepar som maser.

 

Et råd til deg som ansatt i barnehage: se gjennom fingrene med "masing". Dette viser at foreldrene er opptatt av det aller viktigste de har og at det er vanskelig for dem å slippe kontrollen. Ikke krev at de skal gi beskjeder på din måte. Ta i betraktning det de sier til deg ved direkte spørsmål (stoler dere på oss når det gjelder påkledning) og det de sier indirekte når de har behov for å minne dere på noe hver dag. Selv om du har 10 års erfaring og er ekspert på barn generelt, så er hver enkelt forelder ekspert på akkurat sitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...