Gå til innhold

Et lite sukk fra en ped.leder


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Må bare få ut litt frustrasjon her.....

 

Er ped.leder på en avdeling med 19barn. Har 10års erfaring.

Forstår ikke at dere foreldre må mase så ufattelig mye om hva barna har på seg ute i barnehagen! Vi får mange beskjeder hver dag!! I dag må han ha tykke strømper, eller tykke genser/de blå støvlene(ikke de røde)/dress/regntøy/vanter og ikke hanskene/halsen...Blir gal! Har gitt beskjed om at dersom det er beskjeder ang klæ, så kan de skrive det opp i boken til barna som henger på plassen(så slipper vi å ta imot beskjedene hver dag, for så å videre formidle de til resten av personalet...)

Men nei - det gjør de aldri! Har begynt å si det til foreldrene når de gir oss beskjeder ang klær(sier det på en fin måte); Skriv det opp i boken så husker vi det. Men nei - da får vi beskjed om at da virker det så voldsomt....

Det er heller ikke uvanlig at noen ringer for å si - har han på seg genseren?....)

 

Har tatt det opp med foreldrene det gjelder(6-7foreldrepar) på forldresamtaler, og spurt de rett ut om de ikke er fornøyd i forhold til hva vi tar på de ute/om de ikke stoler på oss i forhold til dette - men da sier de at de er kjempefornøyd og at de stoler på oss....

Så hvorfor i alle dager må de mase sånn på oss hver dag da????

Me har så mye annet å tenke på som er mye viktigere!!!

 

Et råd til dere foreldre - Enten tar dere det opp direkte med personalet vist dere er uenige i forhold til klær ute - vist ikke - Ikke mas!!!!! Å stol på at de ansatte klarer å finne ut hva de skal ha på seg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare å komme med en liten ting til.....

Det e faktisk så gale at noen av barna har flere tykke genser med seg - å etter vår oppfatning er de like tykke - Men alikavel - Den gule genseren skal vær under regntøy og den blå under dress....

Eller et annet barn som har to par støvler med seg, vist det er 5grader eller varmere skal han ha på seg de røde, vist det er under 5grader - de blå....

Hva med å gi barna litt medbestemmelse??? Vi har lyst til å høre på barna når vi finner ut hva de skal ha på seg!!!

Kanskje velger barna litt lite klær - javel da er det vår oppgave å lage en avtale med barna om at vi kan kjenne på de etter en liten stund for å se om de trenger mer klær på ....

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både enig og uenig med deg. Vi som arbeider i barnehage bør helt klart ha fokus på barnet - der er jeg enig med deg. Samtidig tenker jeg at foreldre er i sin fulle rett til å komme med ønsker og oppfordringer, sågar også krav. Det er de som er oppdragsgiverne. Og som mor til et barnehagebarn, og som ansatt i barnehage ser jeg at det ofte blir lik påkledning på alle barna på avdelingen ("i dag tar vi kun på fleece og parkdress"). Alle barn er ikke like. Noen er kalde, andre er varme. Ofte er ikke vi ansatte så flinke til å kjenne etter heller om barna er kalde eller varme(med mindre de kan si fra selv). Vi vet ikke bestandig hva som er "best" for hvert enkelt barn. Det er tross alt foreldrene som er eksperter på sine barn - ikke vi.

 

Forsøk å se positivt på det. Ikke ta det som kritikk. Ta det for det det er.. et ønske om å være delaktig og fremdeles ha litt innflytelse på barnets hverdag. Mange foreldre er borte fra barnet sitt i 8/9 timer hver dag.

 

På meg virker det som om man til tider glemmer at man faktisk er samarbeidspartnere, og ikke konkurrenter.

 

Hilsen en annen ped.leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja e enige i det du skriver... Men foreldrene som jobber inne på kontor, kan ikke vite ka vær det blir i løpet av dagen!

Vi ska nå tross alt tenke på barnet sitt beste! Har flere ganger opplevd at barna er våte av svette pga at de må ha på seg så mye klær! Eg syns direkte synd på de flere ganger!!

Har hatt barn som har grene fordi de er så varme - men foreldrne har gitt streng beskjed om at de må ha på tykk genser uansett den dagen....

I vår bhg har vi ikke lik påkledning på barna - vi se det litt ann! Hvem pleier å vær litt i ro - hvem blir fort svett - hvem leker mye med sorpe osv

Dette har jeg tatt på foreldremøte/samtaler - å da er jo alle så fornøyde å syns dette er bra - men alikavel blir det masing!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet blir kanskje løst hvis foreldre er bevisst på hva de tar med til barnehagen og fjerner klær som likevel ikke skal brukes den dagen?

 

Til hi:

Hvis foreldrene synes det blir "voldsomt" å skrive slike beskjeder i boka er det vel din oppgave å gjøre det mindre farlig?

 

Når du tar "masingen" opp i en samtale kan det virke for direkte slik at du ikke får de "riktige" svarene. Har du tenkt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv foreldre som jobber på et kontor klarer å kle på barnet sitt "rett". De fleste foreldre har vært ute med barnet sitt før det begynner i barnehage.

 

Det hender selvfølgelig at noen foreldre legger frem spesifikke ønsker ift påkledning, og er dette i strid med hva barnehagen mener er "rett", så må det tas en diskusjon på det. Opprettholder foreldrene sitt ønske, ja da må dere bli enige om dere skal følge dette - eller la det være.

 

Jeg synes fokuset ditt også bør være et annet sted. Aksepter at det finnes like mange foreldre som det finnes ønsker der ute. Fokuser på den jobben du skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja har tenkt på det du skriver blond.

Har forklart til foreldrene at det blir litt lettere for oss å følge det opp vist vi ser at det står i boken.

 

Når jeg har tatt det opp på samtaler har jeg gått veldig forsiktig fram - ikke som en negativ ting i det hele tatt!

 

Ang det at de ikke skal ta med klær de er redd for/ikke skal brukes i bhg - Det har eg skrevet egen lapp om til foreldrene.... Uten at det hjelper! Det er flere foreldre som sier at de ikke orker den kampen hjemme...Å at de dermed bare lar barna få ha på det de vil i barnehagen - men at de ikke får ha det på ute - Dermed får vi kampen når vi skal ut...

 

Off..... Hører at eg virke veldig lei og irritert nå.... Men det er egntlig ikke så gale at eg går rundt å å irriterer meg så mye over det...

Men akkurat i dag hadde eg en litt ekstrem situasjon ang akkurat dette.... Så ende med at en jente på år satt å grein i en evighet - å¨nekta å leke da hun var ute - pga at hun måtte ha dress på seg!

Å i løpet av dagen i dag blei det veldig fint vær......

Dette ødla heile ettermiddagen hennes. Prøvde å forklare det til faren da han kom - han bare ristet på hodet å sa . "Jaja...da har hun ikke frøse ihvertfall..." Å så lo han...

Spurte han direkte om de hadde opplevd at hun var kald andre ganger de henta hun - Da riste han på hode å sa - "Nei det har eg ikke hørt noe om...."

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Tror du virkelig dette er det jeg fokuserer på?? Som sagt - er ped.leder med 10års erfaring! Dette er som det står i overskriften Et lite sukk...

Dette er en liten bagatell i forhold til arbeidet mitt....

Men selv små ting kan av og til irritere...

 

HI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det en enkel sak: Ta med klærne ungene skal bruke i barnehagen, resten skal være hjemme. Da blir det ingen diskusjon. Greit at ungene skal få si meninga si, men det betyr vel ikke at ungene skal ha siste ord?! MIne gutter pakker aldri sekkene sine selv, det gjør jeg og da bestemmer jeg også hva de skal ha med. De som jobber i barnehagen kan selvsagt ikke kle på de noe annet enn det jeg har pakket med dem.

 

Jeg skjønner at det må være frustrerende når foreldre ikke tar sin del av ansvaret, men skyver det over på bhg-personellet. Hva med å "gjemme bort" klærne foreldrene tar med og som de ikke vil at ungene skal bruke i barnehagen? Da ser ikke ungene de og kanskje fungerer ute av øye, ute av sinn?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du er ped.leder med 10 års erfaring, sier ikke det automatisk noe om hvor fokuset ditt er;-)

 

Jeg synes du har en noe ensidig beskrivelse av disse situasjonene. Det er helt greit å jamre seg litt over foreldre som stiller urimelige krav(det gjør vi alle), men jeg undrer meg allikevel over at du ikke reflekterer noe særlig over hvorfor de opptrer som de gjør. I tillegg til å utvise en viss forståelse for hvorfor de opptrer som de gjør. Er det feks noe i din atferd som fremprovoserer disse situasjonene? Har foreldrene grunn til å være bekymret, eller er det som jeg skisserer ovenfor at de faktisk bare ønsker å være delaktige i barnets hverdag?? En sak har alltid flere sider.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt sønnen min i en korttids barnepark, en vanlig bhg og en natur bhg. Å det må sies at det virker som at enkelte faktisk trenger å bli fortalt hva ungene trenger å ha på seg. Jeg har hentet sønnen min på 2.5 år midt på vinteren. Han satt å gråt fordi han var kald. Han var kliss våt tvers igjennom, fordi de hadde tatt på han helt feil dress. De hadde heller ikke skiftet bleie på han. Så han fikk svære sår i baken! Flere ganger når jeg kom sa de: Jeg tror muligens han har gjort på seg nå, skal jeg skifte på han eller? Jeg tok han ut derfra og viste meg ikke der igjen.

Når man opplever sånne ting blir det brått littt vanskelig å stole på at andre kler på ungene "riktig". Sikkert flere enn meg som har opplevd noe lignende?

 

Selv gir jeg sikkert beskjeder i Bhg om hva han skal ha på seg. ,men regner jo med at de kler av og på etter som været forandrer seg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at jeg ikke reflekterer over hvorfor de opptrer som de gjør?

Har tatt det opp (på en fin positv måte) på foreldremøter, på foreldresamtaler, spurte foreldre direkte, hadde spørreundersøkelse ute for 1/2år siden hvor et av spørsmålene gikk på påkledning i utelek(dette var anonymt)... Foreldrene i min barnehage er kjempefornøyd!

På brukerundersøkelsen i fjor var vi "på topp 5" i vår kommune....

Føler når selv at jeg tenker og reflekterer rundt dette!

Jeg har tatt opp flere ganger at eg vil at foreldrene skal ta del i barnets hverdag! Har hengt opp en postkasse som foreldrene kan komme med forslag til hva de vil vi skal gjøre.... Har hatt møter hvor vi oppfordret foreldre til å komme med temaer som vi skal jobbe med..

Så foreldrene har stor mulighet til å være delaktig i barnets hverdag!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du skriver her er jo direkte skremmende!!!

Håper du ga beskjed til personalet!! Det er det som er viktig dersom en reagerer på noe! Gi beskjed enten det er ris eller ros!!!

 

Men problemet hos oss er at vi får beskjed om hva barna skal ha på seg - å så sier foreldrene at dette må de ha på seg hele dagen!

Dette sier de og til barna - så noen av barna tørr ikke ta av seg vist de blir varme i løpet av dagen!

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever egentlig lite mas fra foreldre ang påkledning. Selvfølgelig er det alltid noen som har spesielle ønsker, men jeg synes det er greit de sier i fra om enkelte ting. Det gjør jeg selv også. Feks nå om dagen ønsker jeg at barna kan ha på seg tynn parkdress, framfor gummibukse. Det største problemet ved påkledning, opplever jeg er utvalget av klær. Mange har utrolig dårlig med klær å ha på seg. Ikke noen ekstra tykke plagg å ha under dressen vinterstid, ikke sokker osv. Og nå om dagen har vi noen som kun har tykke, fòrede dresser når andre går i jakke og bukse. (dette er store barn).

 

Jeg synes som sagt det er greit foreldrene sier i fra om sine ønsker, men de må stole på personalet, og overlate avgjørelsene rundt påkledning til dem. Det er de som er ute og opplever temperatur og vindforhold sammen med ungene. Mye kan endre seg fra barna blir levert, til de hentes på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, eg veit ikkje om du får så mykje sympati. Dersom foreldra meiner at ungen ikkje blir kledd skikkeleg på, verken etter soving (uten bukser og tøfler inne) eller ute (utan hette når det regnar, utan vottar når det er kaldt, utan skifting når han blir våt) så må dei få lov å reagere. Eg forstår at det nok er somme som har urimelege og pirkete krav, men eg kan love deg at for dei aller fleste som seier i frå til personalet om kva som ein vil at ungen skal ha på til einkvar tid, så er det heilt legitimt. På grunn av erfaring føler ein at ein må seie i frå. Eg har mange gongar hentar småen ute og inne med våte og for lite kle. Ein gong var han så kald at han berre grein, og eg brukte heile ettermiddag og kveld på å varme han opp att, og då kom feberen. Og med eit heilt år med diverse sjukdomar er det ikkje rart at ein blir litt oppsett på at dei skal gidde å kle på skikkeleg. For det er det det er snakk om, å gidde å ta på tøflene når dei dett av, ta på vottane når han mister dei, sjekke om sokkar og buskebein er våte etter plaskedammen osb osb. Eg forstår at det er mykje å halde styr på for barnehagepersonell, men dersom det er sånn at forskriftene om kor mange barn det skal vere pr ansatt ikkje stemmer med realitetane i arbeidet, så er dette noko barnehageleiinga må ta tak i, og gjere sitt til å forbedre. Gjerne saman med foreldreutvalet/samarbeidsutvalet.

 

Openheit er det best i alle tilfelle. Dersom personalet meiner at foreldra stiller urimelege krav, ja, så sei det då! Gå i dialog anten ein og ein eller på eit felles møte og ta det opp. Og då på ein slik måte at det blir tydeleg det ein meiner. Det er tross alt det kjæraste foreldra har, det de passer på heile dagane. Klart dei vil det beste for ungane sine. Og du er betalt for å gje dei det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det du skriver puff den lille drage!!!!!

Beskjeder innimellom er bare bra! Men ikke når det e småbeskjeder hele tiden!!!

Når de sier at de stoler 100prosent på oss - så må me få kunne se ann været i løpet av dagen!!!

Som du sier - været kan endre seg mye!

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila - tror ikke du har lest alt eg har skrevet...

Foreldrene er jo fornøyd! De har aldri sagt at me ikke har kledd på de skikkelig!!! (er på stor avdeling...ingen unger hos oss sove...)

Har som eg har skrevet tidligere hatt foreldresamtaler/møter/anonym spørreundersøkelse(der et spørsmål gikk konkret om klær i utelek) - å alle sier de er kjempefornøyde!!!

Aldri fått klage på at barna har vært kald!!!

Å eg syns ikke de har urimelie krav! Men sier at været kan snu i løpet av en dag - stol på oss(som dere har sagt at dere gjør) å la me få ta av de litt klær dersom det blir varmt!!!

 

Dette går heller ikke på at der er for mye barn pr.voksen- det går på at vi må se ann den enkelte unge i løpet av dagen - å ta på/av han klær alt etter om den ungen er kald eller varm!!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i at småbeskjeder og "masing" er slitsomt. Feks hadde vi en mor i vinter, som absolutt måtte få gitt sin info til hver og en av oss som jobber på avdelingen. Hun stolte tydeligvis ikke på at vi kommuniserte slik at vi kunne bringe beskjeden videre til hverandre.

 

Eller så har vi slike som min svigerinne, som fortalte at hun reiste innom bhg for å sjekke hva de hadde tatt på barna hennes når de var ute..... Da tenkte jeg i mitt stille sinn: Hjelp! -godt du ikke er mor i min bhg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt!!! Du forstår meg!!!

Det e akkurat det eg mene! Sånne småting e irriterende!

 

Men men.... Folk missforstår lett her inne!

Må for all del ikke tro at det e et stort problem! Det kan irritere litt innimellom - men selfølgelig e jo hovedfokuset vårt ikke på dette!!!

Det lille poenget mitt va bare - været forandrer seg i løpet av dagen - stol på oss - å la me få ta av de klær vist vi ser de er varme! Det er ikke kjekt å gå rundt å svette som denne jenta eg hadde idag måtte gjør i dag!!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i og med at du følte for å kome med eit hjertesukk, så må det jo vere eit forbetringspotensiale her. Eg tenkjer at hadde det vore min pedaogiske leder som tenkte som du, så ville eg gjerne visst det. Eg er ikkje intressert i at personalet i bh skal sjå på meg som ei masekjerring som stiller pirkete og unødvendige krav. Men dersom det ein seier til personalet ved levering blir respondert på med Å ja, okei eller ja, det skal vi passe på, så må ein jo stole på at beskjeden blir mottatt og etterfulgt etter beste evne. Dersom det er slik at det ein seier til dei blir lagt på ein slik foreldre-mas-konto, så vil ein gjerne vite det, for å forandre kommunikasjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...! Ja, jeg har selv opplevd å bli gjenstand for en heftig diskusjon her for litt siden. Noen tok poenget mitt, mens andre tydeligvis følte seg truffet og så saken kun sort/hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare klippe og lime litt nå....

Dette skreiv eg litt lenger oppe;

 

Men akkurat i dag hadde eg en litt ekstrem situasjon ang akkurat dette.... Så ende med at en jente på 6år satt å grein i en evighet - å¨nekta å leke da hun var ute - pga at hun måtte ha dress på seg!

Å i løpet av dagen i dag blei det veldig fint vær......

Dette ødla heile ettermiddagen hennes. Prøvde å forklare det til faren da han kom - han bare ristet på hodet å sa . "Jaja...da har hun ikke frøse ihvertfall..." Å så lo han...

Spurte han direkte om de hadde opplevd at hun var kald andre ganger de henta hun - Da riste han på hode å sa - "Nei det har eg ikke hørt noe om...."

 

Dette e hovedgrunnen til mitt "sukk" idag....

 

Å ja... eg har som tidligere skrevet, tatt det opp meg foreldrene det gjelder! Har spurt de direkte(og i spørreundersøkelsen har vi spurt de så de kunne svare anonymt) - De er jo fornøyd!

Å når de kommer med beskjeder har eg sagt at det blir lettere for oss om de kan skrive det i boken til barna - men da blir det for voldsomt så det vil de ikke....

Har ved noen anledniner skrevet det i boken til barna selv at de må ha på eks tykk genser - alikavel kan vi få beksjed hver dag - da viser eg de lappen i boken og sier at det har vi fått med oss. Alikavel sier hun det nesten hver dag!!

 

Alle beskjeder blir fulgt opp 100prosent!!! Har som tidligere skrevet - ikke fått noen klager ang klær...

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kom hit og sukk!! Sukk der det virkelig gjelder!

I vår barnehage er ikke dette noe problem.

Ta det opp med dem det gjelder, du løser ingen verdens ting ved å sukke til foreldre som ikke har noe med din barnehage å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...