Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Vet det er helt forferdelig av meg, men slik er det bare. Jeg har en veldig hissig unge, som jeg føler at det er bare styr med. Hun er snart fire mnd nå, og jeg føler at jeg ikke har fått gledet meg over henne i det hele tatt enda. Det er aldri noe kos. Når hun vokner for morgenen går jeg bare og teller timer til hun skal legge seg for kvelden igjen. Hun hyler og skriker og stresser noe helt forferdelig under måltidene. Det resulterer i at jeg aldri får henne til å spise seg skikkelig mett. Hun sover dermed dårlig også. Hun bare sutrer og griner, og hele dagen går med på å bare holde henne i sjakk til det er leggetid igjen. På natten spiser hun hver 1,5-2 time (på dagen også). Mellom måltidene ligger hun og kaver med armer og bein og lager masse lyder. Det resulterer i at jeg bare får sove 15-30 min sammenhengende. Jeg klarer meg da søvnmessig, men det er ikke akkurat kvalitetssøvn når det blir så korte dupper. Jeg gråter hele tiden. Jeg har jo ønsket meg baby helt siden jeg var ganske lita, og nå er den "lykkelige" tiden endelig her. Nyfødttiden er over, spedbarnstiden er snart over, og jeg har ikke fått nytt det i det hele tatt. Og den tiden kommer aldri tilbake. Den har jeg gått glipp av, rett og slett. Jeg er så lei meg. Tårene triller hele dagen, og jeg klarer ikke nyte jenta mi. H#%&/ drittunge tenker jeg ofte. Hvorfor i søren må hun være så hissig? Det er ikke noe i veien med henne. Hun er sunn og frisk på alle måter. Ikke noe kiss eller noen ting. Jeg pumper noen ganger etter at hun har spist seg mett for å holde produksjonen oppe, så det er ikke det at jeg ikke har nok mat til henne heller. Hun bare stresser og kaver og nekter å spise mer. Flaske funker heller ikke. Hun spiser ca samme mengde av flaske som av pupp. Hva skal jeg gjøre? Hvordan i alle dager kan jeg få henne til å spise fulle måltider slik at hun ikke trenger å spise så ofte? Hun må spise mer slik at hun kan blir rolig og mett, og klarer å sove skikkelig. Nå sover hun bare 15-45 min (og da urolig. Samme på natt og på dag) i slengen. Jeg må da putte inn smokk, bysse, synge, hva som helst for å få henne til å sove noen minutter til før neste måltid. Jeg trenger HJELP!
gullets mamma Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 Hei! Uff,syns synd på deg!I starten er det jo ofte sånn at de små spiser lite og hyppig,men etter 4 mnd burde hun klare å spise større måltider.Gutten min kavet også fælt og ammingen ble ikke så koselig.Han ville heller ikke ha flaske.Jeg fullammet til han var 4 mnd,men så begynte jeg å gi grøt ved siden av og da fikk jeg en mye mer tilfreds gutt.Kanskje noen barn rett og slett trenger mer og sterkere kost så tidlig?Har du forsøkt med grøt?
Gjest Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 Jeg tror hun er hissig fordi du smitter henne med humøret ditt. Om du gruer deg for dagen allerede når dere står opp merker hun kanskje dette og blir mer hissig. Tror dere har en ond-sirkel-greie gående. Vanskelig å gi noen konkrete råd men om helsesøsteren din er en du føler du kan åpne deg for kan du kanskje ta det opp der? De er nok bedre kvalifisert for å hjelpe dere. Og fort, dette kan jo bli veldig ødeleggende for ungen om det får lov å fortsette sånn
Gjest Skrevet 10. april 2007 #5 Skrevet 10. april 2007 Det første jeg ville forsøkt er tynn velling og sett om det har noen effekt. Eller bare litt moset banan. Jeg har riktignok hatt en unge ganske lik din, med unntak av maten. Løsningen for oss var bedre rutiner på søvn og masse masse mer av det. Innførte 2 max 2,5 timer våkentid i slengen. Har trillet og trillet, bysset og bært og puppet for å få det til og hun krever fremdeles å "bli sovnet" på dagtid, men hun er iallefall kjempeblid i våkentiden sin!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #6 Skrevet 10. april 2007 Hmm... Det er vanskelig å få barn for de fleste og de er veldig avhengig av oss og dette tror jeg veldig mange syns er kjempeslitsomt. Man skal liksom ikke si at man trenger litt tid for seg selv, men jeg syns du burde finne på noe for å få litt pause av og til. Det blir jo bedre, de blir mer og mer selvstendige for hver dag som går, men lurt å få pause uansett tror jeg. Har du noen du kan be om litt avlastning? Evt snakke med helsesøster (forklare hvordan det føles, få input på at alt er som det skal)? Kanskje du kunne funnet deg en hobby som du drev med til fast tid uten barnet? Du skriver ikke noe om du er sammen med barnefaren eller ikke. Men om du er det, kan du jo be om litt alenetid? Lykke til:)
♥maxen min♥ Skrevet 10. april 2007 #7 Skrevet 10. april 2007 Barn leser sin mor som en åpen bok. Virker ikke som du har det helt godt med deg selv og da vil bebisen din fortsette å "stresse", være urolig og hissig som du skriver. Ta kontakt med HS og få noen samtaler der så du får delt tankene dine med profosjonelle, så vil du nok få godt tips og råd og dere vil begge få det mye bedre. Ønsker deg alt det beste!
*betty* Skrevet 10. april 2007 #8 Skrevet 10. april 2007 Huff, dette høres ikke bra ut. Kjenner meg litt igjen i noe av det du beskriver - min datter er også veldig "hissig" og det er ikke lett å forholde seg til det.. Blir sliten av sånt. Veldig viktig at man beholder roen selv ellers blir det verre. Ville kanskje prøvd med litt kraftigere mat som blir nevnt over her. Jeg begynte med mme og det hjalp veldig. Du burde ta kontakt med helsestasjonen og forklare hvordan du har det.
Dibber Skrevet 10. april 2007 #9 Skrevet 10. april 2007 Huffameg, du skal få en kjempegod klem fra meg hvertfall:-) Høres ut som du har det tungt. Jeg kjenner ikke deg og heller ikke babyen din, så det er vanskelig å vite hva man skal si, men det første som slo meg da jeg leste innlegget ditt var at det høres ut som om hun ikke får nok mat og da er mitt beste råd til deg å prøve å gi henne litt grøt. Hun er jo snart 4 mnd. Jeg har selv tre små og har erfart at de er utrolig ulike i temperament og toleranse. Har to rolige og ei kruttønne, for å si det sånn:-) Hun minste er ikke til å pelle på nesa:-) Ellers er helsesøster god å ty til:-) Masse lykke lykke lykke til, håper dere får kommet dere inn i en god rytme og at dagene blir lettere:-)
2julibarn Skrevet 10. april 2007 #10 Skrevet 10. april 2007 Hei, det høres ut som om det er ubehagelig for henne å spise. Kanskje det er noe galt med munn, spiserør eller magesekken?? Eller får hun vondt i magen av å spise? Noe må det jo være. Ellers hørtes tipset med å begynne tidlig med mere fast føde bra ut. Prøv å gi henne grøt og se om det roer henne. Hvis ikke ville jeg tatt kontakt med barnelege.
belli72 Skrevet 10. april 2007 #11 Skrevet 10. april 2007 Kjære deg, dette høres ikke moro ut! Tror du setter ord på det mange føler i babytiden, men mange vil nok ikke innrømme det. Jeg mener helsesøster vil kunne hjelpe deg, og var jeg deg så ville jeg ikke vært bekymret for å ta kontakt med henne. Kombinasjonen av at forventningene dine ikke har blitt innfridd og mangel på søvn gjør deg ekstra sårbar. Det hjelper nok lite å si at "det blir bedre etterhvert", så hun har sikkert bedre tiltak å komme med! En mager trøst der at du nå kan begynne med grøt, og det kan hende at det bedrer situasjonen din! Lykke til videre! Håper det løser seg!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #12 Skrevet 10. april 2007 Hmmm, denne var lei. For det første, det er viktig at du gir deg selv lov til å være sint på babyen din, bare du makter å kontrollere sinne ditt. Forstår at du er veldig sliten og lei. Da blir vi sinte, og får en følelse av at vi ikke liker. Derfor er det viktig at du må prøve å få snudd denne situasjonen dere er kommet i. Det som faller meg inn er om babyen din er allergisk mot noe, slik at hun blir urolig av det? Feks tåler hun melkeprodukter? Eller spiser du noe annet hun ikke tåler? Har du begynt med grøt? Når det gjelder ammingen så tenker jeg at det kan være lurt og presse henne opp i lengre intervaller. Prøv å få til 2-3 timer mellom hvert måltid, slik at hun blir sulten, da spiser hun mer. Og dermed går det lengre tid til neste gang... Jeg har også en liten fekterinne, og som kan holde på å kave og mase gjennom nettene. Det blir færre og færre av de nettene nå, hun er 4 mnd gammel. De nettene hun kaver er svært slitsomme, og jeg blir helt fortvilet over de. Da blir det lite søvn og en blir faktisk sinna og lei hele babyen. Det jeg gjør nå er at jeg passer på å mate henne opp, begynner på ettermiddagen og gjør mitt for at hun tømmer begge puppene. Det jeg også har merket meg er at hun er sulten etter ett bad, så bad henne før leggetid og mat henne etterpå. Babyen din er nå så gammel at det finnes som sagt råd i å gi henne annen mat. Så prøv det, hun blir jo roligere av å bli mett, som du selv sier. Men som sagt, se til at du får inn rutiner for måltidene. Og også for resten av døgnet, det gjør babyen trygg og dermed roligere. Lykke til!
Amelia*Okt06+juni09* Skrevet 10. april 2007 #13 Skrevet 10. april 2007 Dette hørtes ikke greitt ut. Det er nok dessverre sånn at mange (inkludert meg selv) har et romatisk bilde av hvordan det er å ha en liten baby som ikke viser seg å stemme meg virkeligheten, og det er ikke så gøy å oppdage det. Jeg husker jeg har tenkt litt i samme baner selv noen ganger - følte at permisjonstiden fløy avgårde og at det har vært mer strev og frustrasjon enn kos. heldigvis ble ting betraktelig bedre når junior ble ca. 5 mnd. Noen forslag til deg: 1. Begynn å gi henne fast føde i tillegg til morsmelk. Hun er 4 mnd nå så det skal gå bra det. Gi henne pupp først og mat etterpå. Begynn med litt maisgrøt eller most potet. Det fungerte i allefall her i gården når junior begynte å herje og skrike ved målttidene, fikk i seg for lite melk og ble urolig og sov dårlig. Ble mye bedre når han fikk litt mat i tillegg til melka. 2. Skaff deg noe å bære henne i. Dette roer ofte urolige babyer og dessuten er det en god måte å få være nær henne og kose uten at hun egentlig skjønner at det er det dere driver med . Kanskje sovner hun også? Anebfaler f.eks en Mei Tai eller lignende (se på www.tettinntil.com for mer informasjon) 3. Legg henne på eget rom. Vi flyttet poden ut av vårt soverom da han var 10 uker og både vi og han sov bedre etter det. Da hører du ikke alle lydene hennes så godt heller. 4. Snakk med helsesøster om hvordan du føler det. Kanskje hun kan hjelpe dere!! Lykke til. prøv å glede deg over de tingene som går bra og hold ut, ting blir bedre og om et par mnd vedder jeg på at det er mye mer kos!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #14 Skrevet 10. april 2007 Ammer du? I så tilfelle kan det hende at ditt stress går over i melka og stresser henne opp. Ville da vurdert og gått over til mme sånn at du kan senke skuldrene dine og vite hva barnet ditt får i seg av mat noe som igjen sannsynligvis ville gi deg mer overskudd i hverdagen. Lykke til!
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 10. april 2007 #15 Skrevet 10. april 2007 Sånne ting er ikke kjekt...et eller aent plager henne nok, snakk m HS for gode råd!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #16 Skrevet 10. april 2007 Hei. Jeg tror jeg vet litt om hvordan du har det. Min datter som nå er 6mnd har vært svært krevende og urolig helt siden hun ble født. Det har vært dager med konstant "klaging" og jeg har båret henne mye av tiden. For å få henne til å sove lengre økter har jeg også gått en lang tur på 2 timer hver dag (til ca samme tidspunkt), for at hun skulle få en litt lang søvn-økt på dagtid og litt rutiner på sovingen. Dagene har vært slitsomme, og som du sier man teller timer til kvelden kommer. Men jeg merket en markant forskjell ved 5mnd alder. Nå er hun stor-fornøyd på dagtid og hun ligger til og med for seg selv på gulvet (noe hun aldri har gjort før uten å hyle/rope). Vi begynte med litt fast føde fra ca 4 1/2 mnd, men jeg vet ikke om det er årsaken til at hun har forandret adferd, for jeg har alltid hatt mye melk. Uansett vil det bli bedre for dere, og jeg tror du snart vil kunne begynne å kose deg med datteren din. Ønsker deg lykke til :=)
expatriot Skrevet 10. april 2007 #17 Skrevet 10. april 2007 Hei. Nå har jeg ikke lest alle svar du har fått, men ville bare si at det hjelper å strukturere hverdagen. Dette kan gjøre ved å legge opp et skjema, sovetider og våkentider og aktiviteter. Noen føler seg hemmet av skjema, men det har gitt meg frihet fordi jeg vet at hun ikke er sulten eller trøtt. Pluss at jeg kan planlegge dagene mine. Det finnes noe som heter standardmodellen som er en "oppskrift" på hvordan man legger opp hverdagen. se dette. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7785 En annen link som er fin. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=37 Du burde egentlig lese hele begynnelsen av boka, Barneboka av Anna Wahlgren! Den er tykk, men veldig god! Uten den vet jeg ikke om jeg hadde hatt to så tett, pluss planlegger en tredje nå (eldste er 3.5 år...) Disse websidene er svenske sider, men boka finnes på norsk! Gå på biblioteket og lån den eller løp å kjøp... Som Anna Wahlgren sier små barn skal nyte og nytes. Klem
Gjest Skrevet 10. april 2007 #18 Skrevet 10. april 2007 Er det mulig at du er deprimert????????? En vennine av meg slet med fødselsdepresjon og en del av det du skriver er som om det skulle ha kommet fra hennes munn (slik det var for et par år siden). Kontakt helsestasjone og snakk med dem eller fastlegen din... Vær så snill, for din del og for lille jenta di sin del også! Min vennine fikk hjelp og i dag er hun en fantastisk mor med en kjempe fin sønn! Be om hjelp, det er ingen skam i det!!
ScaryMama Skrevet 10. april 2007 #19 Skrevet 10. april 2007 Nikoali var ganske lik det du beskriver de første 4 månedene. Hvis du da legger til MASSE gulping og magevondt og kjempe lite søvn, så har du han:) Jeg begynte med fast føde, og han ble en helt annen gutt! Er ikke helt sikker på hvorfor, jeg hadde masse melk og han la veldig godt på seg, men han trengte virkelig den maten!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #20 Skrevet 10. april 2007 Hei, og takk for alle svar. For å svare på det dere har skrevet: Ja jeg ammer henne. Jeghar maase melk, så hun får ikke for lite. Hun bare tar til seg litt lite. Vektoppgangen er fin, så totalt blir det nok (jeg prioriterer tykkmelka før skummetmelka), men hun henger alltid litt på etterskudd så det resulterer i dårlig søvn og lite fornøyd unge. Anngående grøt så vil jeg vente litt til. Det er enda to uker til hun er 4 mnd. Hun er ikke 4 mnd ennå, hun er SNART 4 mnd... Har vurdert å gi henne bittelitt grøtpulver blandet med masse mm slik at det blir en velling på flaske til å starte med, men hun er hakket mindre glad i flaske enn pupp så det har jeg ikke gjordt enda. Skal på litt forsinket 3 mnd kontroll i morgen, og da skal jeg spørre om dette med tynn grøt-velling i mm på kvelden. Syns HS ikke det er for tidlig så kanskje jeg prøver. Jeg har 5 forskjellige bæretinger. Babybjørn, elastisk og ikke elastisk sjal, mei tai og en annen greie jeg ikke husker navnet på. Jeg kan på ingen måte sitte stille og amme henne. Jeg må bære henne for å bysse henne rolig nok til at hun spiser i det store hele. Rutiner har vi faktisk. Vi står opp ca ti. Så har hun en dupp ca tolv. Så sover hun i vogna fra to til fem mens jeg triller. Så er det nattatid kl åtte-halv ni. Spise gjør hun litt nesten hele tiden. HI
Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #21 Skrevet 10. april 2007 Jeg holder en knapp på å få til lengre intervaller mellom måltidene!
Ouagadougou Skrevet 10. april 2007 #23 Skrevet 10. april 2007 Jeg tenkte faktisk akkurat det samme. Jeg hadde det samme problemet med min jente - hun stresset og kavet under amming - hun skrek og ville ikke ha. Hun er ellers en veldig rolig og glad jente. Jeg ammet da ca hver 2- 2.5 time. Så økte jeg til 3 timer (med mindre hun virket veldig sulten før). Da gikk alt mye bedre. Men ditt problem er jo mye større enn dette. Du bør absolutt ta kontakt med helsesøster - gjør det i morgen! Det er derfor de er der. Tror ellers ikke du er alene med å ha sånne tanker. Ikke ha dårlig samvittighet for det - du har nok å slite med som det er. Dersom du ikke vil kontakte helsesøster -be andre om hjelp. Pappaen, venner, babyens besteforeldre - noen som kan avlaste deg sånn at du kan gjøre noe du vil.
ScaryMama Skrevet 10. april 2007 #24 Skrevet 10. april 2007 HS kommer antakeligvis til å fraråde at du begynner med grøt, de skal anbefale fullamming frem til 6 måneder og er sjelden villig til å gi noe annen informasjon. Som jeg skrev over så hadde jeg også masse melk og han la veldig godt på seg, men bestemte meg for å prøve litt frukt rett før han fylte 4 måneder. Han ble virkelig en helt annen gutt. Jeg hadde egentlig sett for meg at jeg skulle fullamme i 6 mnd. men er så glad for at jeg begynte med fast. Nå spiser han fast føde flere ganger om dagen og han er så blid og sover bedre og alt er bare bra.
Ouagadougou Skrevet 10. april 2007 #25 Skrevet 10. april 2007 Så du lurte på hvordan. Jeg feiltolket nok signalene hennes- trodde det var sult og ga pupp, men kanskje hun kjedet seg eller ville ha kos eller noe. Kanskje du kan legge hun på stellebordet - de fleste barn liker seg jo der. Så kan hun sprelle litt naken- dersom hun ikke gråter da så er det jo ikke sikkert at hun er sulten..? Men egentlig synes jeg du bør snakke med helsestasjonen - de er fagpersoner - vi er bare synsere som ikke vet noe om deg eller din baby. Vi vet jo bare hva som fungerer for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå