Gjest Skrevet 29. mars 2007 #1 Skrevet 29. mars 2007 Jeg er plutselig blitt usikker på hvordan jeg vil ha det, jeg... Opprinnelig var jeg helt bestemt på å ta hans etternavn og fullstendig droppe mitt eget. Men nå har jeg begynt å tenke på å kanskje da mitt som et mellomnavn. Det blir jo da høyst sannsynlig kun til et initial , men... Hva gjør dere?
brooklyn Skrevet 29. mars 2007 #2 Skrevet 29. mars 2007 mitt etternavn, 4 bokstaver. hans etternavn, 3 bokstaver. vi slo det sammen, med en bindestrek i midten, så nå heter vi det samme, hele familien:) De av venninnene mine som har beholdt sitt eget som mellomnavn ender opp med å bare bruke en bokstav og forkorte det.
Gjest Skrevet 29. mars 2007 #3 Skrevet 29. mars 2007 Det er det mange jeg kjenner som har gjort også, men i vårt tilfelle blir det da mitt etternavn (8 bokstaver) + hans etternavn (9 bokstaver) - altså veldig laaaangt! Og i tillegg er begge etternavnene litt spesielle, slik at vi begge må stave dem. Så om jeg holder på mitt navn så blir det nok mellomnavnet som ender opp som en bokstav, ja. Men vet bare ikke om jeg skal gidde da....
Pappas fultreffer :) Skrevet 29. mars 2007 #4 Skrevet 29. mars 2007 Jeg beholder mitt som mellomnavn, det er ikke så langt og det er ikke hans heller. Men jeg får 4 navn da, siden jeg har 2 mellomnavn fra før
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 29. mars 2007 #5 Skrevet 29. mars 2007 Planen her er at vi begge tar mitt som mellomnavn og hans som etternavn. De klinger nemlig veldig bra sammen. Men nå fikk jeg lyst til å gjøre som hun over her, ta begge to som etternavn- med bindestrek i mellom. Men det spørs om herremannen går med på det. Han sliter med tanken på å få ett mellomnavn han. Men er faktisk en miniforandring for han å få ett mellomnavn, vi jentene bytter jo faktisk hele etternavnet. Det er litt av en overgang.....
snuske♥2 Skrevet 29. mars 2007 #6 Skrevet 29. mars 2007 Jeg tar hans etternavn, slik det var vanlig før i tiden at damene gjorde! Synes det er mer en nok med 2 navn og det ønsker jeg at barna våre også skal ha Etternavnet hans passer veldig bra til mitt fornavn, så det tror jeg blir bra! Blir sikkert litt uvant i begynnelsen og så må jeg øve på ny signatur, hehe!
Gjest Skrevet 29. mars 2007 #7 Skrevet 29. mars 2007 Hehe, det blir uvant ja. Jeg tror nok faktisk jeg ender med å kun ta hans navn - er litt gammeldags jeg også ) Dessuten har jeg allerede bestilt nye visittkort med kun hans etternavn - de har dog ikke gått i trykken ennå, så jeg kan forandre hvis jeg vil.
En snupp - og en knert i magen Skrevet 29. mars 2007 #8 Skrevet 29. mars 2007 Jeg skal også ta hans etternavn Mitt er så veldig langt, så det blir greit med et enkelt kort et! Gleder meg, jeg...
Alba44 Skrevet 29. mars 2007 #10 Skrevet 29. mars 2007 Jeg skal beholde mitt, men mulig jeg endrer når vi får barn.
2008 og 2012 Skrevet 29. mars 2007 #11 Skrevet 29. mars 2007 Jeg skal ta hans etternavn, og dropper mitt eget. Gleder meg til det! Det blir nok uvant i begynnelsen da. Men syns det er litt fint å ta mannens etternavn
map79 Skrevet 29. mars 2007 #12 Skrevet 29. mars 2007 Har alltid tenkt jeg skulle beholde mitt navn hvis jeg giftet meg. Liten slekt, og ikke mange som heter det. MEN etter årevis med å stave det for folk, bestemte jeg meg. Jeg tar hans (som er mye mer vanlig). Begge sammen er uaktuelt. Begge er på 8 bokstaver. Orker ikke mellomnavn heller, jeg har to fornavn.
Arb.ledig husmor Skrevet 29. mars 2007 #13 Skrevet 29. mars 2007 Eg skal ta sambo sitt navn, for det har datteren vår fått. Og om eg tar både mitt og hans blir det så langt og komplisert (mye å forklare pr.tlf)
Tussi og gullgutten Skrevet 29. mars 2007 #14 Skrevet 29. mars 2007 mannen min tok etternavnet mitt her...
Gjest Skrevet 29. mars 2007 #15 Skrevet 29. mars 2007 Jeg skal bruke mellomnavnet mitt, men dropper etternavnet mitt. Tar hans. Jeg synes det er hyggelig at vi har det samme etternavnet. Grunnen til at vi tar hans etternavn, er at han har et såkalt "fredet" etternavn(ytterst få som heter det samme).. jeg derimot, har et rimelig kjedelig etternavn(ingen sorg å bli kvitt det!).
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 29. mars 2007 #16 Skrevet 29. mars 2007 Her har sambo valgt å ta mitt navn. Mitt er et sjeldnere navn enn hannes.
Peyton Skrevet 29. mars 2007 #17 Skrevet 29. mars 2007 Jeg skal ta hans og jeg gleder meg! Har nå to etternavn(med skilte foreldre blir det jo sånn) pluss to fornavn så det skal bli deilig å forkorte det litt;)
rogaland81 Skrevet 29. mars 2007 #18 Skrevet 29. mars 2007 Jeg skal ha både mitt og hans etternavn! Synes jo ikke det nødvendigvis blir så stress for det går an å bare bruke fornavnet og etternavnet! Dersom du ikke vil trenger du jo ikke bruke mellomnavnene i det hele tatt! ;o)
Alvilde<3 Skrevet 29. mars 2007 #19 Skrevet 29. mars 2007 Min kommende mann og jeg har samme etternavn, så det blir ikke no problem ; ) Kanskje vi skulle tatt etternavnet vårt x 2 med bindestrek mellom? Er bare 5 bokstaver. Og vi har korte navn begge to. Eller blir det bare teit?
Nemi M@rianne md 3 skjønne Skrevet 30. mars 2007 #20 Skrevet 30. mars 2007 Jeg skal ta hans etternavn.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2007 #21 Skrevet 30. mars 2007 Skal ta hans etternavn, men må beholde mitt - ellers blir jeg hetende nøyaktig det samme som et nært familiemedlem.
Mammaen til E.S. Skrevet 31. mars 2007 #22 Skrevet 31. mars 2007 Vi kommer begge til å ha begge etternavnene med bindestrek mellom, akkurat som lille snupp. Vi har begge ganske lange etternavn, 9 bokstaver på begge, men ville ikke droppe mitt da dette er sjeldent i Norge å omtrent alle som heter det er jeg i slekt med. Begge må staves ofte, mitt spesielt. Men var ikke villig til å droppe det. Sambo ville ikke droppe sitt heller, men han vil hete det samme som oss. mitt navn blir da hovednavnet.
Vannmann35 Skrevet 31. mars 2007 #23 Skrevet 31. mars 2007 Jeg lurer selv på hva jeg skal. Var lenge fristet til å beholde mitt, samt ta hans, men da får jeg 4 navn + hva gjør man med barna da? Skal de da få hans eller begges? Dersom de får begge vil jo de få problemer den dagen de skal gifte seg, da har de plutselig tre etternavn å velge mellom. Dersom ektefellen da også har to etternavn blir det jo plutselig fire... Man risikerer jo da at alle i familien ender opp med ulike navn. F.eks. heter far Per Hansen, mor Lise Nordheim Hansen og datteren Lotte Nordheim Åkre (når hun en gang blir gift)... Full forvirring spør du meg! Jeg heller altså mest mot å enten beholde mitt + hans, så la barna få bare hans, eller rett og slett bare ta hans...
rogaland81 Skrevet 31. mars 2007 #24 Skrevet 31. mars 2007 Ja, men dersom Kari Bø Hansen og Per Lie Olsen gifter seg så er Bø og Lie mellomnavn og Hansen og Olsen etternavn, og da syns jeg det er helt naturlig at Kari kaller seg f.eks Kari Olsen eller Kari Hansen Olsen! Og dersom hun velger det sisste blir jo Hansen mellomnavn og Olsen etternavn! Da kan de jo velge å en eventuell datter, Marie, bare Marie Olsen eller Marie Hansen Olsen! Og når hun da gifter seg med Pål Jensen så kan hun hete Marie Olsen Jensen eller bare Marie Jensen! He he vet ikke om noen forstod dette rotet, men tror det er sånn som er mest vanlig! ;o) Men så går det jo an for mannen å ta dama sitt etternavn eller at de har begge, osv. slik som dere skriver da! Er jo stilig det!! ;o)
Luna2005 Skrevet 1. april 2007 #25 Skrevet 1. april 2007 Jeg tok hans som etternavn og mitt som mellomnavn. Hans er veldig sjeldent - og det er ikke mange som har mitt heller, så derfor ønsket jeg beholde mitt også. Synes det er koselig at vi har samme etternavn, men fremdeles hender det jeg presanterer meg med bare mitt navn..... er litt uvant ennå liksom - og så får jeg meg ikke helt til å bare bruke hans heller - for jeg ER jo liksom mitt navn om du skjønner... Hadde heslt ønsket at han tok mitt navn også slik at vi fikk etternavn med bindestrek. Men han har to etternavn fra før og dermed måtte han ha valgt bort mellomnavnet sitt noe han ikke fikk seg til å gjøre - noe jeg selfølgelig syntes var veldig dumt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå