vekten:) Skrevet 28. mars 2007 #1 Skrevet 28. mars 2007 Når er det vanlig å ta ut sykemeding? Jeg har en jobb der jeg står mye å lurer på hvor lenge man holder ut vanlige arbeidsdager?
Gjest Skrevet 28. mars 2007 #2 Skrevet 28. mars 2007 Til man ikke orker mer....En får sykemelding når en er for syk til å gå på jobb.
maje76 og emilie 15.07.07 Skrevet 29. mars 2007 #3 Skrevet 29. mars 2007 Jeg har gått ned til 50 % nå . Er 24 uker på vei
Gjest Skrevet 29. mars 2007 #4 Skrevet 29. mars 2007 Jeg har redusert stillingen til 50% noen uker, for å se om jeg får skikk på ryggen igjen ... (ikke bl og sånne uhumskheter til meg da...). Regner med å være tilbake for fullt om et par uker. Man sykemelder seg når man ikke lenger klarer å fungere i jobben sin (helt eller delvis), og det ikke er noen enkel løsning/behandling på problemet. Forhåpentligvis holder jeg ut i jobben frem til tre uker før termin, for fy flate så kjedelig det er å gå hjemme og trø!
Aug07+Mai10+Feb12 Skrevet 29. mars 2007 #5 Skrevet 29. mars 2007 Du må jo se an hvordan formen er, selv jobber jeg som aerobic instruktør og resepsjonist på treningssenter... Står i resepsjonen mellom 3-7 timer hver dag i tilegg til at jeg har mellom 8 og 11 aerobic timer i uken, i tillegg til dette har jeg ansvaret for opplæring av 15 nye instruktører. Er 22+3 i dag, jeg har ingen planer om å sykmelde meg før jeg går ut i permisjon...
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 29. mars 2007 #6 Skrevet 29. mars 2007 jeg må bare si at mange av holdningene til en del gravide er helt på trynet! Etter min mening, burde det ikke være vanlig og ta ut sykemelding. Høres mer ut som om du har en ferie du skal ta ut. Sykemelding er for de som er for syke til og gå på jobb. Du er gravid og blir sliten ja, men du er ikke automatisk syk og har krav på sykemelding så fort du er gravid.( jeg vet også at mange gravide har plager som gjør hverdagen vanskelig og sykemelding er ofte løsningen) JEg har selv en tung jobb der jeg står og går hele dagen og er fullstendig utslitt når jeg kommer hjem, men jeg har ingen planer om og sykemelde meg. Jeg håper jeg er så heldig at jeg slipper unna de værste plagene, så jeg kan holde meg på jobb.
Gjest Skrevet 29. mars 2007 #7 Skrevet 29. mars 2007 Helt enig, "lillemor og nurket". Det er utrolig mange gravide som sykemelder seg med en gang for "sikkerhets skyld". Vet jeg sikkert tråker noen på tærne når jeg sier det, men men.. Jeg traff på noen bekjente her om dagen og jeg fortalte at jeg var gravid og kvalm. Kommentaren jeg fikk var: Bare gå til legen og sykemeld deg da vel, du trenger jo ikke slite nå når du er gravid!! Dårlig holdning spør du meg!
maren blir storesøster `23.07` Skrevet 29. mars 2007 #8 Skrevet 29. mars 2007 jeg har vært sykmeldt siden uke 7 da jeg kastet opp ca 20 ganger i døgnet bodde på toalettet frem til uke 16. siste dagen jeg jobba kastet jeg opp hos en pasient (jobber på sykehus) når uke 16 kom kaster jeg opp ca 3-4 ganger i døgnet og er 23 uker nå. og klarer nesten ikke gå fordi jeg fikk tidlig bl pga har stått over toalettet. jeg har lyst å jobbe men får ikke lov av legen. man skal tross alt ha krefter til en fødsel og det etter. har også en liten jente på 2 år som krever sitt. får ikke løfte henne en gang. så det er ikke ferie for alle.
:)Elvira i magen :) Skrevet 29. mars 2007 #9 Skrevet 29. mars 2007 Jeg vet ikke helt om dere mener jeg er berettiget en sykemelding, men jeg er i allefall sykemeldt pga av svangerskapskvalme. Har vært det siden uke 5 og er nå i uke 12.Kaster opp 5-6 ganger om dagen og er forferdelig trøtt og sliten.Konstant kvalm.Har fra før 2 barn som jeg gjerne vil " orke" , så det er ikke bare å slenge seg ned etter jobb hvis jeg er utslitt. Jeg vet ikke hvor grenesene deres går for " dårlig holdning"?
rytter76 Skrevet 29. mars 2007 #10 Skrevet 29. mars 2007 Jeg er også enig med mange som har skrevet inn her. Jeg har selv BL og går til fysio 1-2 ganger i uken. Får dekket alt fordi jeg har gangvansker, så det er ikke bare litt vondt av og til. Jeg jobber som selger, dvs en del stillesitting, reising, flying og gåing. Jeg jobber 100% og det gjør jeg fordi jeg tilpasser dagene mine etter min situasjon. Har absolutt ikke lyst til å bli sykemeldt. Hadde jeg vært deg hadde jeg vel heller krevd at arbeidsgiveren din finner en jobb du kan håndtere, HVIS du får noen som helst problemer. Er jo ikke sikkert du får noen problemer i det heletatt. Vær positiv og tenk løsninger, så slipper du sykemelding
rytter76 Skrevet 29. mars 2007 #11 Skrevet 29. mars 2007 Ville bare legge til at det er jo ikke det at folk ikke skal bli sykemeldt under graviditet. Dere som kaster opp mye; jeg ser klart problemet i det. Jeg vil heller ikke gå så langt at jeg har smerter heletiden og presser meg på jobb. MEN alt for mange tror det ikke går ann å være gravid og gå på jobb i hele svangerskapet.
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 29. mars 2007 #12 Skrevet 29. mars 2007 Det var nettopp det som er poenget mitt. De som sykemelder seg " for sikkerthetskyld" som Frøya skriver, ødelegger så for de som virkelig er syke, under svangerskapet. Jeg har selv 4 bekjente som er på forskjellige stadier i svangerskapet, og 3 av de er sykemeldt. En av dem påstår hun har bekkenløsning og kan ikke jobbe i det hele tatt, men hun kan fint gå rundt i byen med meg en hel dag uten og ha noe problemer med det. Hvis man har bekkenløsning orker man ikke og tråkke og gå rundt i byen i 7 8 timer, da kunne man like gjerne vært på jobb. Hos oss er det ikke noe problem og få tilrettelagt jobbingen. det irriterer meg at noen rett og slett ikke gidder og jobbe, og føler at de endelig har en gyldig unnskyldning for og ikke gå på jobb, mens andre da må stå på ekstra for og ta igjen for de som ikke gidder. Er man syk skal man selvfølgelig ikke være på jobb. Problemet er som sagt alle de som ikke er syke men som sykemelder seg fordet.....
Mamsen og lillegutt Skrevet 29. mars 2007 #13 Skrevet 29. mars 2007 Til "LILLEMOR OG NURKET" Når man har bekkenløsning (som venninnen din). Så kan det hende man blir sykemeldt på jobben,for det er mye sitting i ro,eller man står i ro i flere timer. Det å gå mye når man har BL er bare bra for bekkenet. Har det selv og er 50% sykemeldt. fordi jeg står mye i ro på jobben. så jeg klarer fint å gå mye når jeg ikke er på jobb... Bare sånn at du vet det...
Mamma'n til 2 Skrevet 29. mars 2007 #14 Skrevet 29. mars 2007 Hvorlenge man holder er veldig individuelt. Jeg holdt ut hele svangerskapet med første mann til tross for bekkenløsning fra 5 mnd. Bassengtrening og en idee om at jeg absolutt ikke skulle sykemeldes var det som holdt meg gående. Nå er jeg gravid med nr 2 og noen erfaringer rikere. Totalt utslitt til fødsel er ikke noe målsetning denne gangen, det er verken til nytte for arbeidsgiver eller meg. Det tok meg 6 mnd etter fødsel å bli bra av bekkenløsningen. Det var både vondt å bære min lille gutt, samt gå korte turer. Denne gangen skal jeg sørge for at jeg har tar meg tid til å få fysikalsk behandling og trening i rette mengder slik at min kropp er best mulig rustet til både høygraviditeten, fødselen og tiden etterpå. Slik kan jeg best mulig ha overskudd til både jobb og familie!
Loglady Skrevet 29. mars 2007 #15 Skrevet 29. mars 2007 Her må jeg si det var en del uvettige svar. "Alt for mange tror det ikke går an å være gravid og være på jobb i hele svangerskapet". Hvor kommer dette fra? Finnes det statistikk, forskning? Er dette utsagnet sannferdigt og gyldig bare fordi du kjenner noen som du mistenker at er sykemeldt på dette grunnlaget? Og når det gjelder bekkenløsning: Jeg er selv plaget med dette, og hovedproblemet er å sitte. Litt kinkig å da ha en jobb hvor man sitter hele dagen. Å gå er positivt for min del, noe også legen bekrefter. Hva med en faktasjekk før dere uttaler dere? En del av disse uttalelsene er nemlig med på å gi sykemeldte gravide enda dårligere samvittighet enn de har fra før. Og her på bim er det tydleig at mange lider av dårlig samvittighet for å være borte fra jobb, selv om legen har anbefalt det. Vil sitere min egen lege: "Du har rett på sykemelding SELV om du er gravid".
pussycatdoll Skrevet 29. mars 2007 #16 Skrevet 29. mars 2007 Man skal jammen ikke 'våge seg utpå' før man blir pepret med kritiske tilbakemeldinger. Noen mennesker velger konsekvent å misforstå. Jeg tror jeg skjønner hva du mener; nemlig at NOEN ser sitt snitt til å bli sykemeldt når man er gravid. Da mener man selvsagt ikke de som virkelig trenger det...og den vurderingen er selvsagt subjektiv (noe det også SKAL være). Det lillemor og nurket (og meg selv) mener er at NOEN...og jeg kjenner selv flere.....velger å sykemelde seg på grunn av at man er gravid, man får likesom en gyldig grunn. Det er det som er feil, IKKE når de som trenger det sykemelder seg. Er man for dårlig til å jobbe, uansett grunn, så skal man ha mulighet til å sykemelde seg.......
tjoa Skrevet 29. mars 2007 #17 Skrevet 29. mars 2007 Hvis en er syk må en jo ha lov til å sykemelde seg! Men de fleste som har en normal graviditet er bare gravide ikke syke !! Selv trener jeg "nesten" som vanlig for å holde meg frisk! Tror det er lettere å bli syk hvis en slenger seg ned på sofaen med is og sjokolade
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 29. mars 2007 #18 Skrevet 29. mars 2007 Selvfølgelig har du rett på sykemelding selv om du er gravid. MEN og være gravid er ikke noe fripass til og bli sykemeldt, det er poenget mitt. Slik som HI stiller spm i dette innlegget, høres¨det ut som om at det og bli sykemeldt er noe ALLe gravide gjør, og slik det virker av spm hennes lurer hun på når hun kan "ta ut" sykemelding. Man "tar" ikke ut sykemelding. Man får en sykemelding når man ikke er i stad til og jobbe. Og jeg har full forståelse for gravide og deres plager jeg er gravid selv, men har heldigvis sluppet unna, men jeg har hatt bekkenproblemer siden 8 klasse, og jeg vet hva det er snakk om. Ang venninna mi vet jeg at hun gjør alt hun kan for og slippe og jobbe. Hun spurte meg en uke etter hun fant ut at hun var gravid, når det var mulig og få bekkenløsning. Ikke fordi hun hadde det, fordi hun lurte på når hun kunne sykemelde seg for det. Det er grov utnyttelse av systeme og skikkelig dårlig gjort ovenfor alle andre som gidder og dra ræva si på jobb dag etter dag.
Loglady Skrevet 29. mars 2007 #19 Skrevet 29. mars 2007 Utnyttelse av systemet finner man både blant gravide og ikke gravide.
CAT77 Skrevet 29. mars 2007 #20 Skrevet 29. mars 2007 Må si meg enig med Lillemor. Det er ingen som har noe i mot at de som faktisk er syke får en sykemelding. Men å være så naive og tro at ingen utnytter de gode velferdssystemet vi har er etter min mening å stikke hodet i sanden. For min del ble jeg neste oppfordret til å få sykmelding fra legen min på første svangerskapskontroll selv om jeg fortalte at formen min var kjempefin. Legens siste kommentar var "bare ring hvis du føler at du trenger en sykemelding" - det er helt hårreisende spør du meg...! Både leger som er for slepphendte til å skrive ut en sykemelding og gravide som utnytter systemet for å slippe å jobbe burde skamme seg. De som faktisk er syke kan gå hjemme med god samvittighet.
rytter76 Skrevet 29. mars 2007 #21 Skrevet 29. mars 2007 Jeg har da absolutt ikke sagt at jeg kom med noen statistikk eller forskningrestulater. Jeg kom bare med hva jeg synes å oppleve, også ved at folk mener jeg burde være sykemeldt. Når det gjelder BL så tror jeg at alle statiske stillinger over lengre perioder ikke er bra. Det å sitte mye er ikke bra, det å stå mye er ikke bra og det å gå mye er for meg ikke noe bra. Men i de fleste arbeider går det ann å forandre stilling.Og så tror jeg på det at som alle graviditeter er forskjellig, så er nok bekkenløsninger og smerter også individuelt. Jeg mener bare at HI ikke kan planlegge å sykemelde seg, men heller tenke på løsninger og så hvis man blir så syk at man ikke kan jobbe, ja da sykemelder man seg.
~emin~ og Lillingen april-10 Skrevet 29. mars 2007 #22 Skrevet 29. mars 2007 Jeg jobber også i et yrke der jeg står og går mye; og i uke 20 sa bekkenet god natt. Da var det ikke mulig å jobbe lengre uten store smerter, så da var sykemelding eneste utvei. Nå er det så ille at jeg må bruke krykker enkelte ganger.
vekten:) Skrevet 30. mars 2007 Forfatter #23 Skrevet 30. mars 2007 he-he jeg må le!!! ser ut som jeg startet holmgang for hoppende hormoner;) var et enkelt å greit spørsmål på hvordan kroppen til de forskjellige fungerer i slutten av svangerskapet. hilsen fortsatt frisk og rask som skal jobbe hele løpet ut om mulig;)
Ms.Nurse Skrevet 30. mars 2007 #24 Skrevet 30. mars 2007 kan ikke snakke for alle andre gravide her inne som har plager, men kun for meg selv. Er nå 17 uker på vei og har blitt 100 % sykemeldt over påsken pga rygg og bekken smerter. Føles som om jeg sitter direkte på halebeinet innimellom og ryggen kjennes som en boksepute, spesielt i korsryggen. Gjør vondt å gå ut og inn av biler, og trenger ofte pauser. Jobber til daglig i hjemmesykepleien, og for de som vet hva dette går ut på, er det ikke akkurat gunstig for de med slike plager. Føler meg jo ikke KJEMPE SYK, men merker at det er lite som skal til før ryggen/bekkenet stopper av seg selv... Vet jo ikke hvor lenge jeg kommer til å være sykemeldt, men håper jo ikke jeg må gå hjemme til september!! Vet det er mange som utnytter systemet, men samtidig er det viktig at vi som har plager og vondt blir trodd! Er mange leger som ikke skulle praktisert, kan jo bare høre hva min lege sa til meg når jeg kom til han: " så det er en sykemelding du bestiller da eller?" samme legen som mente jeg ikke veide nok til å ha bekkenløsning...
Pottemor og lillemann Skrevet 30. mars 2007 #25 Skrevet 30. mars 2007 Det virker som om det er mange som må få aksept for at de er sykemeldte her inne. Legger også merke til at mange bruker uttrykket "sykemelde seg". Det er ikke noe du gjør selv, legen bestemmer om du er syk nok til å kunne få en sykemelding. Jeg opplevde at jordmoren min sa " det er bedre å sykemelde seg før du blir dårlig". Det mener jeg er helt feil. Man er sykemeldt hvis man er syk, ikke fordi man er gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå