børdi Skrevet 25. mars 2007 #1 Skrevet 25. mars 2007 går på kurs med de utrolige årene.. som er et kurs for foreldre med barn med adferdsvansker.. Har nå gått i 4 uker, og er helt imponert over hvor godt overdreven ros fungerer.. Blir litt kunstig å skulle rose og rose og rose for ALT, med hovedvekt på den adferden vi synes er viktikgst akkurat nå, men guuuuuuuud som det fungerer.. Fortsatt langt igjen, men trøster meg med at vi ser bedring allerede. håper det varer:-) deutroligearene.no ha en fiiiin søndag videre...
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2007 #2 Skrevet 25. mars 2007 Jada, det fungerer nok sikkert på kort sikt. Men hva skjer når barnet ikke kan gjøre noe uten at det får ros for det? Når barna ikke klarer å tisse på do uten at mamma står over og roser for hver dråpe som kommer ut, eller når barnet nekter å gå på skolen med mindre det får ros i form av en stjerne i diagrammet? Hva skjedde med indre motivasjon, om indre ønske om å mestre? Jeg ser at positiv oppmerksomhet er nøkkelen til mange med adferdsproblemer, men å bruke utelukkende ros som belønning stiller jeg meg kritisk til.
børdi Skrevet 25. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2007 bruker det ikke som belønning, men roser den adferden vi vil se mer av og overser uønsket adferd. Og ALT er bedre enn raserianfall og skriking hele dagene.. Det er min mening:-)
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2007 #4 Skrevet 25. mars 2007 Spesielt å se at at en mor er overrasket over at det hjelper å rose barn. Trodde det var noe alle visste? Ikke rart dere har hatt problemer med jenta deres om kjefting og straff har vært en stor del av hverdagen. Barn kan formes nesten som du vil, og jeg tørr påstå at atfersproblemer er foreldenes skyld i 98% av tilfellene... Håper uansett at dere for jenta deres sin skyld klarer å løse opp i problemene og komme på en god vei!
børdi Skrevet 25. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 25. mars 2007 og du er like hyggelig som alltid anonym... Hva vet du om kjefting og straff i vårt hus egentlig?? Har ikke sagt noe om det jeg. Det du gjør nå er å synse og lage din egen negative oppfatning av et positivt innlegg Og jeg er imponert over hvor godt OVERDREVEN ros fungerer. På den spesielle måten vi gjør det nå, systematisk...... ros er en selvfølge, men nå har vi faktisk funnet noe som fungerer, og det er overdrivelse.. Og DET er JEg i alle fall fornøyd med, OG ALT vi gjør er for jenta vår sitt beste, hadde vi gitt F ... hadde vi bare latt være å få hjelp til å takle henne da vett du.............. Ikke alle har barn som er A4 skjønner du. Så drit i å være så frekk i kjeften- Ha en fin natt...........
Tokatter_USA Skrevet 26. mars 2007 #6 Skrevet 26. mars 2007 Hei børdi! Her har du fått to motsatte synspunkter fra to forskjellige anonyme, og begge synes du er teit Du gjør vel noe riktig, da, skulle jeg tro! Bra at dere har funnet noe som fungerer for dere. Lykke til!
børdi Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 26. mars 2007 jeg synes ikke begge er teit, men blir bare irritert at uansett hva jeg skriver er det noen som MÅ slenge dritt...
Gjest Skrevet 26. mars 2007 #8 Skrevet 26. mars 2007 Typisk at du bare får kjeft uansett, børdi... :-) Det var jo et skikkelig gladinnlegg fra deg - gratulerer! Håper det fortsetter!
børdi Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. mars 2007 TAkk spetakkel:-) Vi har stor tro på dette... og håper det fortsetter ja:-) ha en fin dag.;-)
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2007 #10 Skrevet 26. mars 2007 Dersom du roser en ønsket adferd vil jo det si at du belønner denne adferden med ros. Og da blir det vel belønning? Jeg har tro på at ros skal være noe som er åpenhjertig fra din side, at du skal rose fordi du virkelig ble oppriktig glad når hun tok klærene ut av vaskemaskina for deg. Jeg har lite til overs for fjasende ros, og det tror jeg heller ikke barna setter så stor pris på (de kjenner oss godt ser du ;-) ). Jeg har større tro på ros som gir barn selvtillit og bygger deres selvfølelse rundt mestringssituasjoner. At vi går på do fordi det er deilig å tisse og slippe våt bleie, ikke for at en skal få ros eller klistremerke. Raseri og skriking er tøft å leve med, man kan bli fullstendig kokko. Og jeg tror du har begynt i helt riktig retning når du nå ser hva du kan endre ved deg selv for å kunne endre et negativt mønster i hverdagen. Men når anonym under påstår at det er foreldrenes skyld at barn blir vanskelige, ja da blir jeg sint. Barna er forskjellige akkurat som vi voksne. Mitt innlegg over er ikke ment som drittslenging men som kritikk av en metode jeg ikke har helt tiltro til. Jeg har tro på at det kan være et steg i rett retning for dere børdi, men jeg håper også at du kan se de begrensningene denne metoden har og kompensere for de. Jeg har tro på at du gjør det du kan for ditt barn.
børdi Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #11 Skrevet 26. mars 2007 ja det blir en positiv opplevelse å gjøre en adferd som blir lagt merke til og man får ros for... Men dette er jo kun i startfasen her at vi OVERDRIVER rosen da.. Det Blir kunstig i begynnelsen, men vi MÅ gjøre dette for å snu henne.. Og denne overdrivelsen av ros skal ikke fortsette uendelig, men brukes på den adferden vi vil endre, og hovedadferdene er at hun skal høre etter uten å få raseriannfall når vi sier nei eller vent litt. Og at hun skal lære å omgås, dele med og være snill med lillebror... Jenta mi responderer ikke på vanlig ros eller vanlige ting. så vi prøver nå ekstremt, og dette er første gang vi har sett resultater på henne, at hun faktisk gjør som vi ber om uten, 2 timers anfall på forhånd... Og for OSS er det STORT.. Og letter både vår og hennes hverdag. Stoler på at de som driver kurset vet hva de snakker om akkurat på dette... Men takk for innspill anonym over her:-)
Gjest Skrevet 26. mars 2007 #12 Skrevet 26. mars 2007 Kjempeflott at dere har funnet noe som fungerer for dere!!! Lykke til videre
mamma til to i Drammen_85 Skrevet 26. mars 2007 #13 Skrevet 26. mars 2007 Så godt for dere!!! Er flott å høre at man finner løsninger som passer for seg og sitt barn, og ikke lever helt A4. STÅ PÅ!!!! Må jo være deilig å ha fått en ny hverdag =) Så gratulerer =)
Tokatter_USA Skrevet 26. mars 2007 #14 Skrevet 26. mars 2007 Jeg ser at det jeg skrev kunne forstås begge veier. Jeg mente at begge synes at DU er teit. Tydeligvis.
Tokatter_USA Skrevet 26. mars 2007 #15 Skrevet 26. mars 2007 Nå kom ikke innlegget der jeg ville at det skulle komme heller.... sukk... Mitt første innlegg var for å kommentere de to sure fra de to anonyme. Det var bare ment positivt overfor deg, børdi. Lykke til igjen!
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2007 #16 Skrevet 26. mars 2007 Kjære to katter. Jeg ber deg lese mine to innlegg igjen, for jeg synest ikke børdi er teit og jeg er definnitivt ikke sur. Men jeg prøver å vise at jeg har et annet syn på denne måten å gjøre ting på, og at alle metoder bør brukes med bevissthet om at metoden ikke er en bibel for å få alt til å fungere. Hilsen den første anonyme.
børdi Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #17 Skrevet 26. mars 2007 jeg er fullstendig klar over det anonym over her:) Jeg er ikke naiv, faktisk.. hehe forstår hva du mener og vet det ikke er en bibel, men det å snu hennes adferd, trenger kraftige tiltak nå i begynnelsen. Dette skal kun brukes på å foresterke adferd, ved å rose f eks når hun deler med lillebror, når hun leker med han uten å slå, osv osv.. Vi bruker det IKKe på dogåing, spise opp maten osv osv.. Dette er snakk om ADFERD, ikke ferdigheter...:-) forsterkning av adferden vi vil se mer av og overse den negative, man har lett for å gjøre omvendt, om man ikke tenker seg om... Og som jeg har sagt mange ganger her inne, vi bruker huet, så går det nok så bra...' Takk for innspill uansett anonym... Er bare glad for at vi endelig har funnet en måte å kunne ha en normal fam situasjon jeg... og håper det varer:-)
Tokatter_USA Skrevet 26. mars 2007 #18 Skrevet 26. mars 2007 Jeg overdrev litt. Jeg skjønte hva du mente, men jeg syntes det var ironisk at Børdi fikk kritikk fra begge de to første anonyme innleggene, samtidig som de hadde stikk motsatte synspunkter. Dessuten vet jeg at børdi har hatt problemer med barnas adferd, og da synes jeg det er kjempefint at hun har funnet noe som virker. Selv om det er litt annerledes enn det man vanligvis regner som "god" oppdragelse.
chula Skrevet 26. mars 2007 #19 Skrevet 26. mars 2007 Enig med to katter, jeg. Tydeligvis noen som er ute etter å ta børdi, en mer elegant enn den andre- men like tydelig. Godt at det funker for dere, lykke til videre!
Odd Molly Skrevet 26. mars 2007 #20 Skrevet 26. mars 2007 Så flott at dere har funnet en metode som fungerer godt for dere og barnet deres. Jeg har stor tro på å forsterke positiv adferd. At man i en start fase overdriver rosen betyr jo ikke at dette er noe som skal fortsette livet ut...Det er vel opplagt, myntet til anonym. Vi roser også mye, masse fjas altså. Når minsten begynnte med dotrening roste vi masse, når han sluttet med sutten lagde vi festmiddag, det blir værre kjære anonym... når han er snill mot lillebroren sin så roser vi også masse. Vi tror på ros vi, og har nok litt annet syn på hva fjas er. Hvis du ser det fra barnets ståsted så er det vel mer typisk at de lett lar seg begeistre og det å være sammen med mennesker som roser deg for gode ting er bra. Når jeg får ros på jobben for noe jeg er flink til, tenker jeg vel ikke at "dette er fjasete, jeg vet at jeg er god", derimot blir jeg veldig glad og trygg på det jeg gjør. Sorry at dette ble litt langt. Mener ikke å ha en belærende tone, men blir litt provosert over at et innlegg fra en mamma som vil fortelle om noe som er bra for sin familie får så sære og sure svar, av anonyme.
Expat Skrevet 26. mars 2007 #21 Skrevet 26. mars 2007 Ja er det ikke tøft hvordan kondisjonert adferd virker? Sånn pavlovs hunder, ting (det var han som definerte dette, visstnok)... I hans forsøk ringte han med bjelle hver gang hundene fikk mat, og de begynte da å sikle noe voldsomt. Etterhvert så faset han ut maten (som for deg i denne kondisjoneringen er den overdrevne rosen), og hundene siklet like mye når bjellene ringte, også uten mat... Så dermed kan du etterhvert fase ut overdrivingen og fremdeles få resultater... Skikkelig flott! Som en kuriositet, det er på samme måte utdrivingsrefleksen virker!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #22 Skrevet 27. mars 2007 Ros er uansett en belønning når et barn er flink til å gjøre noe. Uansett om han er flink til å tisse på do, hjelpe til med å putte klær i vaskemaskinen osv. Ros må til for at barnet kan vokse opp med den følelsen av: "dette kan jeg. Dette klare jeg". Og videre fra der vil dem bygge opp en bra selvtillit og selvfølelse. Og dem vil senere i livet kunne klare seg fordi dem har fått hørt så ofte hvor flinke dem har vært da dem var liten. Da jeg selv var liten har foreldrene min vært mindre flinke til å gi meg masse ros. Jeg vokste opp med dårlig selvfølelse og selvtillit. Og jeg føler at jeg må ha hjelp til det minste ting når jeg skal gjøre noe. Og slik vil jeg ikke at sønnen min skal være. Så jeg gi han heller for mye ros enn for lite.
Gjest Skrevet 27. mars 2007 #23 Skrevet 27. mars 2007 Alltid sånn her inne. Det er jo så mange som har delte meninger, og noen går bare utifra....
Aga:-) Skrevet 27. mars 2007 #24 Skrevet 27. mars 2007 Supert, børdi! Unner deg masse fremgang og god utvikling videre, det var fint å lese at du er fornøyd og at det gir gode resultater. De som ikke har bodd under samme tak som barn med atferdsvanker, kan nok vanskelig sette seg inn i hvordan det er. Barn med slike vansker er en utfordring fra morgen til kveld, og det er tøft for både dem og familien rundt. Det er ikke sant det denne anonyme over her skrev at det er foreldrenes skyld, bortsett fra i to prosent av tilfellene. Barn er som voksne, født helt unike og har ulik disposisjoner for både positive og mer utfordrende trekk og vansker. Dessuten kan jeg med hånden på hjertet si at jeg fungerer utrolig mye bedre med ros enn med ris. Det tror jeg gjelder for de fleste.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #25 Skrevet 28. mars 2007 Min erfaring er at vanskelige barn som regel kommer av at foreldrene gjør noe feil. Ut ifra innleggene jeg har kommet over der Børdi har kommet med innspill har hun skjelden sagt mye positivt om barna sine, men heller klagd på hvor vanskelige og forferdelige de er. Om hun er like negativ hjemme som hun er på disse sidene kan jo det kanskje forklare noe av atferden til barna.. Jeg tror det hører til skjeldenheten at det ene og alene er barnet som er vanskeligstilt, så det blir litt feil og skal legge skylden på at det er barnet som har atferdsvansker. Men lykke til i allefall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå