Anonym bruker Skrevet 25. mars 2007 #1 Skrevet 25. mars 2007 min er nøyaktig 2 år. kan telle til 15. kan alle fargene
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2007 #2 Skrevet 25. mars 2007 min kan telle til 8. men kan ikke fargene enda. er der uvanlig
lali Skrevet 25. mars 2007 #3 Skrevet 25. mars 2007 mi kan telle men teller ikke rett. hun har fullt språk, har hatt det siden hun var 18mnd. men synger sikkert 20 sanger, forteller eventyr. kan fortelle hva som har skjedd. veldig motorisk flink. pusler puslespill med 25 brikker.( har ikke prøvd større hjemme)
Meg og bøllegutta!! Skrevet 25. mars 2007 #4 Skrevet 25. mars 2007 Tja........... han kan mye han, men jeg kan jo nevne de tingene jeg syns er bra da : ) Han kan telle til 6 ( som oftest) Kan hoppe med begge bena i lufta ( har kunnet dette i 6 mnd) Snakker setninger på 5-6 ord. Sette på dvd selv hehe.....
kat Skrevet 25. mars 2007 #5 Skrevet 25. mars 2007 hun kan alle fargene, kan telle til 20 men skjønner betydningen bare til 5 altså når hun teller ting så peker hun på tingene og teller til 5 men utover det teller hun bare de sammen tingene om igjen og teller videre til 20 hehe. men er det bare tre fem ting hun skal telle blir det riktig, kan fasonger som trekant, firkant, sirkel osv. kan overaskende mange bokstaver som hun kobler forbokstaven til personer. utrolig opptatt av bokstaver om dagen. kan mange sanger og har fullt språk som er veldig veslevoksent kan le oss i hjel noen ganger. leker rollelek. hun er 2,5 år
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2007 #6 Skrevet 25. mars 2007 hei, jeg har ei datter på 2,5, hun kan telle tinger opp til 9, synge sanger og vise meg dyrene i dyre boka og si hvilken dyr det er, hun kan gi katten mat, og masse masse mere, hun har alltid vert flink til og prate når hun begynte og prate, og forteller masse om hva hun har gjort på dagen når jeg har vert på jobb, så er hun forferdelig opptatt av hest, men det er jo fordi mamma er heste intresert så hun har ridd et par ganger, hehe, men vanskelig og få henne av gjen da hun gjerne ville sitter oppå hesten hele dagen,
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #7 Skrevet 28. mars 2007 He-he.. Min sønn er også nøyaktig to år... Han kan ikke telle, men er veldig opptatt av å dele. Han kan ikke synge, men elsker å høre på musikk. Han kan ingen bokstaver, men er veldig glad i å kose. Han kan bare rød og blå, men er veldig opptatt av lys, skygge, sol og måne. Han kan ikke så mange ord ennå, men kan se når noen er lei seg og går bort og trøster. Han kan ikke hoppe, men har verdens mest smittende latter når han ser andre gjøre det :-)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #8 Skrevet 28. mars 2007 Så bra det var å lese at det finnes flere 2.åringer som ikke kan "alt"! Det kan nemlig ikke min heller. Han har rett og slett ikke interessert seg for tall, ord, farger osv. Men han kan masse annet. Han er helt "rå" fysisk, kjempesterk! Han deler alltid med andre og er blid og glad som dagen er lang. Han er veldig hjelpsom. Han skruer på tv, dvd, oppvask- og vaskemaskin. Han låser opp dører og låser dem igjen. Han tar skoene av og på og kler av seg. Han tar ut klær av vaskemaskinen, legger de inn i tørketrommelen. Han sykler i full fart og elsker å danse. Han kan masse og skjønner det meste, men snakke noe særlig kan han ikke, telle kan han ikke og fargene kan han ikke.
Expat Skrevet 28. mars 2007 #9 Skrevet 28. mars 2007 Min kan lilla... Og ein -drei -fünf -ZEHN! Hun snakker tre språk, da. Er glad i å danse, og hjelpe til For tiden veldig glad i å kose, fint for mamma det! Nå nettopp er hun begynt å si tre ord på rad.
___ Skrevet 28. mars 2007 #10 Skrevet 28. mars 2007 Min er 2 år og 2 mnd. Hun har nettop lært å sette sammen to ord til en "settning". Kan ikke telle (alt over to er mange), har aldri puslet et pusslespill på mer enn 6 brikker, og bruker i stor grad hendene når hun spiser. Jeg tror ikke hun er tidlig ute på noe område men hun har stort mot til å prøve nye ting, er glad i å "lese" også på egenhånd, danser og synger på måter som ingen kjenner igjen og er fantastisk snill mot lillesøster.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2007 #11 Skrevet 29. mars 2007 Min er 2,4 år. Kan telle til 17 og kan navn på alle fargene. Problemet er at han forveksler dem.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2007 #12 Skrevet 29. mars 2007 mange som har barn som kan mye her. min datter på 2 år og 4 mnd. kan: -telle til 3, men vet ikke hvor mye 3 er. hun kan andre tall også, men de kommer i en tilfeldig rekkefølge 4,6, 9,5 osv. -hun sitter på sykkelen og triller den. hun kan ikke sykle. -hun spiser selv med skje og gaffel, og kan smøre sin egen skive. -hun kan farger som rød, blå, gul, lilla, rosa, svart og hvit. disse kan hun også skille fra hverandre. - hun elsker å "lese". og hun forteller villig om hva hun "leser". -hun kan pusle mange puslespill med inntil 35 brikker. (dette er bare trening, tror jeg) - hun ville tisse og bæsje på doen da hun passerte 2 år, så da sluttet hun med bleie. -hun tar på seg truse, strømpebukse og bukse selv. hm.. dette kom jeg på i farten
Gjest Skrevet 29. mars 2007 #13 Skrevet 29. mars 2007 Mye! :-) Alle 2 åringer kan vel det? Han er 2,5 år nå, men mye av det han kan nå har han også kunnet lenge, han kan f.eks *hoppe langt (som han selv sier) *snakke i setninger *ramse opp tall i rett rekkefølge til 25 ( i følge dem i barnehagen, jeg har bare hørt til 20) *telle ordentlig til 3-4 *alle de vanlige fargene *endel bokstaver (10-12 stykk tror jeg) *kle av og på seg selv sko og kle av seg de fleste klær og på seg noen *resonnere *vise omsorg *pusle puslespill med 30-40 brikker uten hjelp *er utrolig sterk fysisk, noe han desverre utnytter ofte... *herme etter broren *vise at han har en jernvilje når han bare vil osv, osv, han er i grunnen en helt nomral 2 åring som er veldig spesiell for oss! :-)
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2007 #14 Skrevet 29. mars 2007 Jaja, ligger vel langt etter jenta mi da skjønner jeg. Kan ikke telle, kan ikke farger, kan ikke hoppe, kan ikke bokstaver, kan ikke snakke i lange setninger. Det må være her alle superungene er for de toåringene jeg kjenner er ikke så flinke som de nevnt ovenfor her. Det gikk nå bra på 2-årskontrollen i dag allikevel. Og du ALVA, skal ikke spytte ut idiotiske utsagn som at "alle 2 åringer kan vel det?". Hva med de 2-åringene som ikke kan det da? Hva mener du egentlig om det?
Thyr@ Skrevet 30. mars 2007 #15 Skrevet 30. mars 2007 Mitt barn er 2 og 2 mnd. Han kan utrolig mye, synes jeg... Han kan b.la.: -telle til 3 (teller til 10, men stokker litt med de over 3). -kan de fleste farger -hoppe -løpe - flink å prate, korte setninger (begynte å prate i høst, så utviklingen er utrolig) -hermer etter det meste, og bruker ord og uttrykk på de morsomste steder..."Javel, mamma", "ok, mamma". Han kan mye annet også. Er imponert over resoneringsevnen, og omsorgsevnen. En annen ting som nesten blir litt i overkant, er at han er svært opptatt av at ting ikke skal være skitne, eks klær med flekker må vaskes, hender må vaskes med en gang +++ Og alle klær MÅ være ordentlig på, eks jakker MÅ være helt igjen, alle knapper lukket m.m. Jeg synes min 2 åring er helt fantastisk, noe sikkert alle dere andre synes om deres barn...Med god grunn...
Gjest Skrevet 30. mars 2007 #16 Skrevet 30. mars 2007 Du leste nok ikke det jeg skrev på rett måte, jeg begynte med å skrive at han kan mye, og så skrev jeg at det kan vel alle 2 åringer, fordi jeg tror alle vanlige 2 åringer kan mye, men HVA er noe helt annet! :-) Min 2 åringen kan "telle", bokstaver osv utelukkende fordi han har en storebror på 4 år som har lært ham det, vi har ikke lært ham noe, men det er jo mye han ikke kan også som andre 2 åringer kan. Poenget mitt var bare alle 2 åringer kan en hel masse, og det kan vel din også selv om hun ikke kan telle eller kan fargene? Har forøverig ikke inntrykk av at noen av ungene her er superunger, de har bare ulike interessefelt, barn kan lære nesten hva som helst, men de må jo ha interesse for det, min 2 åring har tilfeldigvis interesse for tall, bokstaver, farger ol.
Happy Ignorant Skrevet 4. april 2007 #17 Skrevet 4. april 2007 He he, så flinke de er alle sammen. Gøy å sammenligne og se hva andre legger vekt på. Min jente, som selvsagt også er helt fantastisk og superspesiell, er akkurat blitt 2 år og kan: -hoppe og elsker å danse -vaske og vri opp kluten, vasker seg selv -kle av og på seg, bortsett fra glidelås og vanter -åpne, lukke og låse dører (hun har låst meg inne på do to ganger...har ekstranøkkel i medisinskapet...) -svømme alene med armringer -huske alene -flørte helt åpenlyst -snakke ganske bra -snurre pappan sin rundt lillefingeren -trøste lillebror hvis han gråter, han er også den eneste som får kos -tørke snørr (selv ikke bikkja slipper unna) -hun kan rosa og noen flere farger -hun teller til 3 og tror det er en regle -hun kan former som hjerte, stjerne, firkant, trekant, sirkel -hun kan lastebil, traktor, gravemaskin og mange forskjellige dyr -hun synger seg ofte i søvn -navn er veldig viktig, og hvem som eier hva -hun kan ikke sitte stille i 5 minutter -hun kan ikke vente Mye av dette er sikkert selvfølgelig for 2-åringer. Har ingen anelse om hva som er "tidlig" eller ikke, og bryr meg ikke om det. Vi har en trygg, sta og glad jente og er takknemlige for det!
Joikaboll@ Skrevet 4. april 2007 #18 Skrevet 4. april 2007 Gutten min på 2 år og 5mnd kan: -smile dagen lang, -skrike dagen lang, -kjenne igjen personer, -omgås kjente og ukjente (stort sett uten problemer) -herme etter ord, men bruker kun mamma, grøt og drikke, for ikke å glemme bapt (bade) som han forbinder med en handling/person -klatre opp og ned, ut og inn av alt -komme å gi oss en klem, men også slå -mange tegn-til-tale tegn -gå og løpe -gå på badet når jeg sier pusse tenner (sier da tenna) -finne grøten i skapet når det er grøt tid (sier grøt) -putte de runde og firkanta klossene i puttekassa si -ta av seg sokkene -hjelpe med å dra på genseren -dra opp genseren og vise magen sin -borte-tittei leiken -kaste ball Alt dette er ting han kan, og med kan, mener jeg har forståelse av og skjønner konsekvenser av og kan skille.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2007 #19 Skrevet 4. april 2007 Det er stooooor forskjell på en 2 åring (en som nettop har fyllt 2 år) og en 2 åring (som snart fyller 3 år). Alt kommer når det skal komme. Da gutten min fyllte 2 år kunne han nesten ingenting. Han kunne sykle på 3 hjusykkel. Men han snakket ikke mye, kun små ord som nesten ikke var forståelig. Han kunne ikke si farger, eller han var ikke intressert i det. Sa 1, 2 og 3. Men der stoppet det. Men nå er han snart 3 år. Og uteom at språket er litt utydlig er han blitt "flinkere" i løpet av 2 års alderen. Han sykler på 2 hjulsykkel med støttehjul. Han spiser selv og smør lager sin egen brødskive. Han rydder og leker kjempe fint alene. Han kan sikkert alle fargene og teller langt nok (litt uvisst akkurat hvor mange og hvor langt) Kjenner til mange bilsorter og kan peke dem ut på lang avstand. Han springer og hopper. Han kler av seg og på seg. Sikkert en drøss med andre ting også. Det er veldig koselig for oss foreldre å skryte over hva barna våre kan og hvor flinke de er. Men..... Når barna er så små går det ikke an å sammenlikne. Det er først når de blir 5-6 år at man kan gjøre det. For det er ikke like stor forskjell på 5 åringer. Så dere som har barn som ikke er så "flinke", det kommer. Jeg var faktisk litt lei meg når gutten min ikke kunne like mye som de andre på sin alder. Men iløpet av noen mnd kom det frem alt.
heleneogde2gutta Skrevet 4. april 2007 #20 Skrevet 4. april 2007 hei, så morsomt å lese, fikk lyst til å skrive om min jeg også! Han er 2,4 mnd han kan: - telle til ca 13 - de vanligste farger - kan omtrent alt av ord og prater lange setninger - nettopp lært seg å hoppe og løpe, såvidt... - dra av sokkene selv - fryktelig opptatt av andre menneskser, selv de han aldri har truffet før og blir lei seg når de drar (merkelige greier..) - synger sikkert 30 forskjellige sanger og kan mange regler og rim (banrehagebarn har noen fordeler) - slå, dytte, kose, kysse og kose med øret mitt eller sitt...mm...
3b@rnsmor-30* Skrevet 6. april 2007 #21 Skrevet 6. april 2007 snuppa mi er 2 år og 1,5 mnd. hun snakker i setninger på 5-6 ord. det er ikke problem å skjønne hva hun sier. hun kan mange farger.
3b@rnsmor-30* Skrevet 6. april 2007 #22 Skrevet 6. april 2007 hun hopper med begge beina, og hun leker veldig med dokka si.. trøster og mater o.l.. hun kler av seg selv, og kler på seg mye klar selv.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2007 #23 Skrevet 9. april 2007 Vår gutt fyller 2 år 1 Juni, så egentlig hører jeg ikke til her ennå, men han kan ikke mye ser jeg, han snakker ikke rent, men prater en hel masse uten at vi forstår en dritt.... han liker å prate i telefonen og gjør det med pappen når han er i nordsjøen. Han kan telle til 3 han er veldig oppmerksom på biler og kjenner igjen BMW og Merzedes på bilder for det kjører pappen og farfar. han er veldig omsorgsfull og elsker å leke med andre, han gir gjerne bort det beste bare for å ha lekekammerater der og da. Han elsker sang og musikk, men kan ikke synge rent. han elsker å danse og svinger seg stadig på gulvet faktisk helt utrolig flink spør du meg. ;o)
Sjonkel Rolf Skrevet 15. april 2007 #24 Skrevet 15. april 2007 Her var det mange 2-åringer som kunne veldig mye... Min kan -ikke snakke, sier noen få ord-men er veldig flink til å gjøre seg forstått med kroppspråk, også for totalt fremmede folk -kan forskjell på rød og blå (Peker de ut korrekt) Men kan ikke si det -kan ikke telle (Ettersom han ikke snakker særlig) men tror nok han forstår litt antall for det om -er utrolig sterk fysisk -er veldig aktiv, og løper som en vind -er helt utrolig på å imitere doktor Evil latter.. =) -Er en kjempe omsorgsfull storebror. -Kan kle av seg sokker, strømpebukse og bukser uten knytting/knapper -Sier ifra når han har bæsjet. -Bæsjet på do når han var 19 mnd, men har ikke gjentatt det siden... -hopper med begge bena opp fra bakken -setter på klassisk musikk på cd-spilleren sin, og danser som en ballerina.. (Sååååååå søt* -Sier ikke sitt eget navn, men har prøvd en gang. -Kan sjarmere alle, bare med et enkelt smil -Har utrolig masse energi -Kan løpe hele veien når vi går tur, selv om vi går 2-3 km -Kan være en rakker som ikke vil høre på noe av det vi sier -Kan få noen vannvittige tantrums (Husker ikke norsk ord) der han ligger og hyler og sparker i gulvet -Kan gi oss en kos som bare smelter oss vannvittig Vi har rett og slett en helt normal 2-åring som kan mye, men kanskje ikke like mye av det folk bruker for å "måle" ungene opp mot hverandre. Litt trist i grunn at folk måler ungene opp mot hverandre slik. Har faktisk opplevd folk som har blitt "irritert" på at han ikke vil svare de når de spør han om noe, men det er jo rett og slett fordi han ikke kan!
Sjonkel Rolf Skrevet 15. april 2007 #25 Skrevet 15. april 2007 Min er forresten snart 2, så har forsåvidt hoppet inn hit litt for tidlig. Han er også flink til å hjelpe å vaske klær, ta oppvasken, støvsuge og vaske gulv. (Men må jo gjøre oppvasken om igjen etterpå,da) Og er veldig opptatt av at ting ikke må være skittent, noe han har vært siden han var 12 mnd. Han blir helt fortvilet over en flekk på gulver, og lenge ville han ikke spise brød selv, fordi han ble skitten på hendene. Men spiser middag selv med skje eller gaffel, også suppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå