Gjest Skrevet 25. mars 2007 #26 Skrevet 25. mars 2007 Hallo Ja beklager at det kan såre når jeg poengterer at babyer som er for tunge ofte sies å få problem med vekta i voksen alder også.Men det var nå sånne ting jeg fikk høre når jeg gikk gravid.Det gikk i at ungene nå for tiden var altfor tunge ved fødsel og dette var uheldig på grunn av at nordmenn er så feite o.s.v Altså var beskjeden :" spis ikke for mye når du er gravid, du kan få en overvektig baby og det er ikke bra...." Sorry damer men det kunne visst føre til økt fare for visse ting, men jeg skal ikke skrive om det her for da blir kansje mange unødig bekymra.Men det er sikkert mye tull som sies fra helsevesenet også, det er jo et slankehysteri i samfunnet som har gått helt av skaftet.Mange får sikkert både bulimi og anorxia av slankekrigen og andre slankeprogram som vi skal få tredd ned over øra. Jeg syns man skulle slutte å fokusere på vekta til babyene.Sef. må jo mor følge med om ungen får nok næring, men andre folk har da ingenting med å kommentere sånt syns nå jeg.
corleone Skrevet 25. mars 2007 #27 Skrevet 25. mars 2007 Kaster meg i denne diskusjonen da. Det med vekten til babyene har noe å gjøre med hvor langt svangerskapet har vart også, altså om mor gikk på overtid, eller barnet ble født før termin. Så har noen litt bedre gjennomstrømning i navlesnoren enn andre og det påvirker direkte hvor mye fosteret kan ta opp. I tillegg har mødre som røyker i svangerskapet en tendens å føde mindre barn. Ettersom jeg har lest, så har mors kosthold lite å gjøre med fødselsvekten, barnet tar opp det det behøver. Tunge babyer kan jo enkelte ganger komplisere fødselsforløpet, da mor har mer å jobbe med men det er heller ikke absolutt. Selv har jeg fått en som veide 3800 og en på 4500. Den siste kom på under 3 timer mens den første tok nesten et døgn. Revnet ikke med noen av dem. Jeg mener at vi ikke kan gjøre så mye med fødselsvekten, akkurat som vi i de fleste tilfeller ikke kan bestemme fødselstidspunktet. Ikke noe vits i å kommentere vekta på hverken den ene eller andre enden.
mai mammaen til to Skrevet 25. mars 2007 #28 Skrevet 25. mars 2007 datteren min er på størrelse med din.. hun er 10.5 mnd. jeg syns hun er helt perfekt.. ca 72-73 cm og 8.5 kg... flere av venninnene mine sine babyer er mye større enn henne..og de har i mange mnd ikke kunnet bære i bæreselen.... og omtrent ikke klart å bære babyen sin fordi det blir så tungt... jeg har ingen problemer med å bære datteren min..og jeg syns hun er god og rund jeg.. hun har valker ned over armene, og mange på beina.. også ser det ut osm hun har strikk rundt håndleddet..kjempe hærlig... så det jeg vil si er ikke bry deg om hva folk sier... og om du blir irritert, så spørr dem hvorfor det er så bra med "tykke" babyer.... de lærer seg jo , som oftest, å krype, gå osv... lærer seg ofte å sitte fort da..pga stor rumpe.. hihi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå