Gå til innhold

Jo større baby, jo bedre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det sånn at det er om å gjøre å ha den største babyen?

Blir så lei av kommentarer som: "Han er ikke akkurat noen tungvekter", "jeg har aldri hatt en så lett baby på den alderen", "sønnen min er 4 mnd yngre og veier mer enn ham", "så liten han er, nesten som en dokke", osv...

Er det sånn at store/tunge babyer er fasiten? Er det slike babyer som er idealet? Og i tilfelle, hvorfor?

Kan legge til at han er 11 mnd, 73 cm lang og veier 8,3 kg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei er det det da? De kommenterer vel bare strl og bruker andre babyer som sammenligningsgrunnlag. Har alltid fått høre at Martin er diger selv om han ligger litt under gjennomsnitten akkurat som din.

Skrevet

Hei

Ja jeg får akkurat sånne kommentarer jeg også.Jeg får alltid små babyer fordi jeg ikke er så stor selv, men ungene vokser seg til etterhvert og blir ikke mindre enn andre.

Fikk høre rett etter fødsel at ååååååå min baby var dobbelt så stor som din( sagt med en stolt mine)

Pussig.Jeg syns det er skrullete for fedme er ikke bra hos babyer heller.

Skrevet

Jeg er mest opptatt av at sønnen min er frisk og rask...ikke hvor mye han legger på seg og hvor raskt han vokser så lenge det er nogenlunde normalt :) Det høres jo ut som om babyen din er helt normal og ikke spesielt stor eller liten...er jo ikke bra med tungtvektere heller da.

Skrevet

Det skjønner ikke jeg heller. Vår gutt er over gjennomsnitt, og vi får hele tiden beskjed om hvor stor og tykk han er! Grusomt irriterende. Vi synes han er helt passe. Da han var 10 mnd var han 79 cm og 11,4 kg..

Da han var 2-3 mnd var han lang og tynn. Og da fikk vi høre hvor forferdelig tynn han var, og lurte på om ungen ikke fikk mat! Det var vondt for ho mor å høre. Nei, ikke godt å gjøre alle til lags:)

Skrevet

Enten er de for store eller for små. Jeg er drittlei av å høre at min baby er for stor. Hun er 4 mnd og snart 7 kg. Syns ikke noe om det maset jeg da, men...

Skrevet

Uff nei, det er aldri gøy :-( Min har alltid vært lang og smal (hun er 75 cm lang, eller dvs hun var det når hun var 9 mnd, nå er hun 11) og veier knappe 8,5 kg. (3,9 og 52 ved fødsel) og det er så utrolig mange som prater "til" henne (dvs later som om jeg er luft) og sier med en stakkarslig mine "daaaakar liiiiiten, får du ikke mat du? tror mamman din at du skal bli modelltynn??"... Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Sannheten er jo at hun må ha en vannvittig forbrenning, for hun spiser som en mann...

Skrevet

He he , får melde de feite bebisene på slankekrigen.........

De tynne kan vi melde på supermodell konkuransen eller no sånt

Skrevet

Folk må alltid kommentere det der! Tynn/tykk/kort/lang..... Finnes likesom ikke blygsel for kommentarer mens de er så små at de ikke forstår det. Foreldrene blåser de i tydeligvis. MEN vi vet da bedre ;)

Skrevet

Jeg har både hatt stor og liten baby.Koselig med liten baby og kose og dulle med,ikke så tungt å gå å bære på heller,men lillegutt her er en stor baby,han er like stor som søsteren var da hun var 9 mnd og han er ikke fult 4 mnd.det som er greit med det,er at han virker mye sterkere og en trenger ikke å være så forsiktig med ham.

Vær glad for det barnet du har uansett hvor stort eller lite det er.

Skrevet

får alltis høre at oi han er litt av en plugg osv osv, er rimelig lei, pleier alltid å svare at han fyller seg selv fra topp til tå jeg da:)

Skrevet

Hei

Nei det er ikke sant at store tunge babyer er fasiten.Det sies jo at babyer som er for tung gjerne blir for tung som voksen også.

Men det kan hende det er formye hysteri i forhold til vekta på babyer.Ungene er jo forskjellige.

En tankevekker er at man oppgir fødselsvekt i avis notisene på de nyfødte.Hva syns dere om det?

Jeg har reagert på det fordi min unge ikke var så stor ved fødselen og det er et sårbart emne for meg da for å si det sånn.

Men hvorfo i alle dager skal man oppgi vekta i avisa?Hva har andre folk med det å gjøre ?Eller er det bare for å skryte man oppgir vekt?Ikke rart man føler seg litt rar når ungen har lav vekt.....

Skrevet

nå er det aldri snakk om fedme hos babyer da!med det sagt så skjønner jeg ikke hvorfor noen tror størrelsen på ungen er betydningsfult. De er like perfekte store som små

Skrevet

Vet du hva, jeg har også følelsen av at jo større jo bedre gjelder for tiden. Og er ikke babyen stor, ja da tror folk at du enten har lite melk eller dårlig melk, dette irriterer meg! Slikt kommer jo først og fremst av gener, de aller aller fleste har perfekt tilpasset melk. De i min omgangskrets som har store babyer er tydelig stolt over det, og kommer stadig med utsagn som "jeg har visst fløte jeg", hva er det de tror jeg har da? Skumma melk?

Det har hvertfall ikke noe med at man ikke er stolt over den babyen man har, selvfølgelig er man det!! Her er det snakk om andres tanker og hva andre uttrykker om ditt barn. Selvfølgelig er det sårt når du for ørtende gang får høre at: "jøss, så lite h*n er, har du nok melk, spiser h*n nok osv, osv.

Hvorfor kan ikke folk holde slike kommentarer for seg selv? Alle mammar vet jo hvor bekymret man er for at babyen skal få i seg nok mat, så da må jo alle skjønne at slike kommentarer bare fører til usikkerhet hos moren?

Skrevet

Jeg har også ofte lurt på hvorfor folk er så opptatt av fødselsvekt..."alle" spør liksom om det. Det er jo ikke rart at mor selv er litt opptatt av hvor mye baby som har passert ut av henne, men det er jo ikke det viktigste med ungen for det syns nå jeg :)

Skrevet

hmm.. Vet dere hva jeg tror!? Jeg tror vi mammaer er veldig vare på hva andre mennesker sier. Vi synes jo vårt barn er det vakreste som finnes og det bygges kansje opp en slags forsvarsmekaninsme som står litt på vakt. Ingen skal få si noe stygt eller tro at vi ikke klarer. Oppe i alt dette så blir vi kansje litt usikre og nervøse for å ikke mestre.

Jeg kan nemlig få inntrykk av at andre synes gutten min er for stor.

Folk er så opptatt av å kommentere størrelse hele tiden.

Skrevet

Jeg er så lei altså................. min gutt er ca 9000 og 76 cm. Mange som er større enn han. I barnehagen er han faktisk blant de minste. De sier at de har en baby, og det er han. Han er veldig søt da......som alle andre:)

Men gamle damer........ de sier.........SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ stor og kraftig da. kan ikke huske at barna var så store da vi hadde barn os v osv osv.........

Nei, la unga få vokse som de gjør. De er jo helt normale så lenge de følger kurven og ikke er overvektig/undervektig slik at det går utover helsen. Selv da får jo folk holde kjeft!

Skrevet

Jeg må jo si at jeg føler at alle reagere på hvor stor gutten min er og jeg har jo også fått høre at han kan jo ikke være noe baby,så stor som han er.Alvorlig talt så bryr jeg meg ikke,han er verdens skjønneste gutt og at han er stor,vel,det gjør meg ingeting.Han er min gutt,som jeg elsker.

At en spør hvor stort barnet er med fødsel,viser jo bare at en bryr seg.Har jo ikke noe å si om barnet er godkjent eller ei.Tror jeg hadde vært skuffet hvis ingen hadde spurt meg om hvor stor gutten min var.

Har aldri slått meg at jeg skulle skrive hvor stor han var i avisen,men ser ikke noe galt i dem som skriver det.Det er vel ingen hemmelighet.Er jo ikke noe galt i å fortelle det.

Skrevet

gutten min er 1 år, og 9,6 kg...og 77 cm. men har aldri fått kommentert at han er tynn eller liten.

tror noen er litt opphengt i det med store og små babyer. vil nok alltid være slik. så derfor er det jo så flott at alle babyer er perfekte uansett hvor store de er! ihvertfall i sine mødres øyne :o)

Skrevet

Bare tenkte jeg skulle kommentere en ting;

du oppi her som sa at store babyer også hadde tendens til å kunne bli litt større når de er voksne også,du tar HELT feil.

Ofte er det faktisk slik at de rundeste mm babyene er de slankeste i godt voksen alder.

Skrevet

Så sant som det er sagt, tillab. Heldigvis, får en si... Litt leit hvis barna mine fortsetter å ha den dimmen på låra som de har nå videre i livet.

Jeg skjønner hva hovedinnlegger mener. Jeg har tre barn, hvorav den eldste var en meget slank baby mens de to yngste har vært skikkelige boller. Folk har kommentert begge deler, både på positive og hyggelige måter og på mer ekle og sleivete vis. Det er jo ikke noe koselig å bli mistenkeliggjort for at en ikke gir barnet sitt nok mat, eller at en overforer barna sine. Uansett, vi kan jo ikke styre hva andre sier, vi får heller bare overhøre det dumme og kose oss med de gode ordene!

Skrevet

"hmm.. Vet dere hva jeg tror!? Jeg tror vi mammaer er veldig vare på hva andre mennesker sier. Vi synes jo vårt barn er det vakreste som finnes og det bygges kansje opp en slags forsvarsmekaninsme som står litt på vakt. Ingen skal få si noe stygt eller tro at vi ikke klarer. Oppe i alt dette så blir vi kansje litt usikre og nervøse for å ikke mestre.

Jeg kan nemlig få inntrykk av at andre synes gutten min er for stor.

Folk er så opptatt av å kommentere størrelse hele tiden. "

Skrev anonym nog jeg må si meg enig i dette

og så er det godt at noen slo tilbake på påstanden om at store barn er de som blir store senere

Hvorfor er det ikke lov å være stolt av noe? Venninnen min har en knøtte jente og er utrolig stolt over at hun er så liten

Jeg har en gutt som har blitt så stor og lagt på seg så mye at jeg faktisk ikke har hørt om noen baby som har lagt på seg så mye og jeg er skikkelig stolt over det OG at jeg har masse deilig melk til gullet mitt fløte"

STOLT!

Skrevet

Jeg har fått masse pes på helsestasjonen og av "forbipasserende" på at jenta mi er "for stor", jeg. Det er heller ikke så veldig moro. Folk tar seg friheten til å si utrolig mye som er helt på kanten, eller ganske langt over.

En venninne av svigermor som aldri hadde sett jenta før eller hilst på meg, innledet med å lire ut av seg med lidelse i stemmen "Ånei, se her har vi ei som har fått ALTFOR mye mat.... " (Underforstått - "Stakkars unge!").

Helt utrolig, spør du meg. En helsesøster på helsestasjonen vi går til, tok tak i tærne til snuppa mi, så på den runde, lille foten og utbrøt "Denna får du aldri sko på!"

Men det sier heldigvis mer om dem enn om snuppa. I mine øyne er hun perfekt, selvfølgelig. Og hun er et meget velutviklet, aktivt og godt stimulert barn. Det er ikke noe galt med henne, det vet jeg. Og så lenge jeg er klar over dette og at det ikke er noe galt med min evne til å være mor, preller det meste av igjen. :)

Skrevet

Jeg kan selv si slike ting noen ganger, men det er faktisk ikke ment på den måten! Ikke i det hele tatt..

Men gutten min var 4,3 da han ble født og bare fortsatte og vokse. Så han var jo så mye større enn de andre! Men da tenkte jo jeg på at gutten min var jo nesten dobbelt så stor som de andre "normal" str babyene.. Og jeg får masse kommentarer også.. Å så stor babyen din er da, det var en skikkelig kraft kar! osv.. Og det kan også jeg ta meg nær av.. He he..=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...