Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo ikke søndag lenger, så jeg tar sjansen... Sorry, Stinemor, det ble ikke bytur på oss - gubben har vond rygg, såå han egner seg dårlig til å løpe etter storebror fra bhg-tid til leggetid uten mamma-oppbacking... Noen andre der ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

halloooooo.... jeg er her :) Hjemme med to unger idag, eldstejenta har barnehagefri annehver onsdag. Er fortsatt snørrete og har en ekkel hoste, men jeg SKAL til byen imorra! Største problemet er vel at jeg får vondt i magen hver gang mini hoster, jeg er så redd for det rs-viruset :/

Oppfordring: skriv på husmoferietråden, sponge!

Skrevet

ja eg er her.

nå skal vi rigge oss til for trilletur i solskinnet her,jenta har vondt i magen idag så håper ho for en skikkelig lur på turen. skal hente takkekortene med bilde av jenta og få sendt dem avgårde.

Skrevet

Takkekort allerede? Jeg bøyer meg i støvet... Her leker vi vagt med tanken om å få tatt familiebilde - er det ikke fame som har "tilbud" nå?

Skrevet

Oj, det var ikke verst - takkekort allerede! Jeg har så smått tenkt på å sende ut takkekort i samme slengen som dåps-takkekortene jeg. hvis jeg greier å huske hvem som ga hva i barselgave... har jo selvsagt bare greid å skrive ned halvparten i tåka som jeg har vært (er).

Sponge: Fame har alltid et eller annet tilbud. Det går vanligvis på at man får gratis fotografering, og kanskje et lite bilde inkl i prisen. Saken er den at de har ganske dyre bilder... dermed går det vel opp i opp til slutt selv om selve fotoshooten er gratis. Mange her på dib mener visst det er lureri og vissvass, men jeg er ikke helt enig. For det første tar Fame utrolig flotte bilder (jeg er ikke helt "baby på isbjørskinn i pastellfarger"-typen, og fame sin stil passer meg utmerket. Bildene er digitale, og du kan når som helst traske inn til Fame og be om å få bestilt opp en forstørrelse av akkurat det bildet du vil. Vi har gjort dette både etter bryllupet og forrige jul - da var lilletrollet 1 1/2 år og vi tok gratisfotografering. Vi la i 400kr ekstra og fikk TO bilder istedet for ett = julegaver til besteforeldre i boks :)

Skrevet

Ka-ping: Angående rs så sjekka jeg med min svigerinne som er barnesykepleier. Hvis ungen bare hoster er det ingenting å være redd, det man skal være obs på er surkling i brystet og skikkelig stygg, slimete hoste. Når det gjelder rs så er det også en fordel for jenta de at hun er stor. Jo bedre de er i hold jo mindre syke blir de hvis de faktisk får rs.

Min svigerinnes lille gutt, eller min nevø om dere vil, hadde rs, men siden han snart er to så artet det seg bare som en litt sterk forkjølelse.

Angående takkekort. Våre er også bestilt, men det ser ut som om de har stoppet opp i posten eller noe:/

Skrevet

Ja, det var noe sånt jeg mente med "tilbud", ja. Får kanskje avtale time etterhvert, vi må jo ta det ordentlig denne gangen siden mange av takkekortene for storegutt ble sendt ut da han var godt over året. De var skrevet og gode greier, men lå så pent i en pose som mammaen i sin ammetåke hadde klart å sette på loftet... Noen bedre?

Nå har jeg akkurat klart å finne venninne med baby som også er hjemme og vil gi meg kaffe etterhvert, så da får gubben og ryggen hans ha huset for seg selv en stund til. JM ligger på et teppe på skrivebordet og sjarmerer alle som kommer forbi med store, tannlause glis, jeg DiBber og livet kunne i det hele tatt vært mye verre. Tenkte meg dessuten innom helsestasjonen hvis det passer dem for å få veid guttungen, jeg re jo litt paranoid på vektoppgangen hans siden han fortsatt var under 5 kg på 6-ukers. Han har jo valker og smilehull nok, det er bare litt småskummelt siden storebroren var så vrang på maten...

Og så noen tanker om det å ha barn nr 2 - hvorfor i all verden tok jeg ikke notater sist? Jeg husker jo ikke når han smilte, når øynene gikk fra blå til brune osv - hvordan skal jeg kunne vite hva som er å forvente med denne her da? Det blir jo ikke akkurat bedre av at pappaen og jeg er vilt uenige om hva som skjedde når...

Skrevet

Snakker dere nå takkekort_i_forbindelse_med_fødsel? *følte seg treg, men ikke nå lenger, i så fall*

Skrevet

Ja, vi skal ikke døpe så dette er takkekort i forbindelse med føsel:) Vi har ikke brukt så mye penger da, hehe, 30 kroner for 10 stykk på japanfoto.no.

Skrevet

ang. takkekort: vi skal sende ut takkekort til de som ga barselgave, fordi vi har flytta til Ytre Langtvekkistan og besøksmulighetene er sterkt redusert... så jeg vet en del av de som har gitt oppmerksomhet blir glade hvis det dumper et bilde av Knøttemor i postkassen :) Men for å øke sjnsen for at dt faktisk blir GJORT så skal det gjøres i samme slengen som dåps-takkekortene :)

Skrevet

Heisan! Kjenner igjen meg selv i den tanken med notater fra sist..... Har skrevet ned noe, men langt i fra alt, og er ikke det grann bedre denne gangen... Huff- og jeg som har "kjefta" sånn på mamma fordi våre bøker var så mangelfulle!

Hva bilder og takkekort angår er jeg på samme linje som flere her har jeg skjønt- litt treg.... Nå har vi jo ikke hatt barnedåp enda- har ikke planlagt engang- huff.... Var til fotograf med guttungen i des.2005, og har enda ikke bestilt bilde.... Håper bare de ekstisterer hos fotografen enda....

Skrevet

Da er jeg her igjen!!!

Ang takkekort i forbindelse med velkommen-til-verden-gave, har vi gitt/sendt de ut etterhvert som vi har fått gave, for å ha kontroll og ikke glemme hehe.

Her står alt bra til, orker ikke skrive masse nå, litt opptatt med å overføre masse bilder til pcen :)

Skrevet

Ugler i mosen er egentlig litt fin barne-tv :)

Skrevet

Lillegtt ved puppen, storegutt i seng og SpongeDad på sofaen i morgenkåpe og labert humør. Jeg var litt forvirret over at han satt og så Jamie Oliver frivillig, men det viste seg at jeg hadde lagt fjernkontrollen utenefor rekkevidde, og han hadde for vondt til å reise seg og finne den. Subtil tortur...?

Fikk i alle fall de ti minuttene jeg trengte for å rydde siste rest av leker fra gulvet og fylle oppvaskmaskinen så kjøkkenbenken ble tom - da kan jeg slappe av fram til House... Noen andre som har det slik? Tenkte å kikke litt på Japanfoto osv og se om jeg fikk bestilt takkekort type basic i dag, takker for inspirasjonen! Hadde egentlig tenkt å ta samme dyre variant som sist, men ble litt inspirert av den tomme bankkontoen til å se om noen av bildene jeg har fått tatt med mitt nye kamera (derav den tomme kontoen) kan brukes...

Skrevet

Her har kveldens besøk forlatt åsstedet, puppene er så å si tømt og terroristen toppes nå opp med morsmelk på flaske av sin far mens mor dibber og snart skal legge seg for å få lagret litt søvn før nattskiftet.

Fornøyd med dagens innsats, har vasket vinduer, brettet uante mengder med tøy, bestilt kiropraktor til mandag og reservert dåpsdato 15 juli - en ufattelig prestasjon sammenlignet med aktivitetsnivået de siste dagene.

Dere koser dere vel med House, jeg skal finne senga. Ha en fin kveld!!

Skrevet

Det ble faktisk en rimelig bra natt og morgenen med store- og lillesøster har definitivt startet bedre enn i går da lillesøster hylte som en stukkken gris i vugga og en rasende storesøster proklamerte "hun kan bare ligge der og skrike mamma" "legg henne ned NÅ". Satser på det blir en bra dag - for alle dere også :-)

Skrevet

Av og til er jeg rimelig fornøyd med at storebror her i huset ikke er like talefør som "kusinen" i Stavanger... Her går det mest i "kose babyen", "William holde baby" og "mamma, babyen gråter!". at lillebror har noe navn forholder vi oss ikke så veldig til...

Her har vi også hatt en OK morgen, bortsett fra livets iboende faenskap. Jeg har omsider skjønt at nøkkelen til å få storebror til å sove lenger enn til 06 er å legge ham enda tidligere - nå er han i seng før 1830 de fleste kveldene og sover til nærmere 07. Når da ikke lillebror slår til og vekker ham med sine sjarmerende hyl! Gleder meg til gubben er ferdig med oppussing så de kan sove i hver sin ende av huset... Tar meg i å drømme om å reise bort uten barn i det hele tatt, noen andre som tenker slike kjetterske tanker? Var på besøk i går og vi begynte å snakke om ferier vi hadde vært på, og mer spesifikt bryllupsreisen til Barcelona i forrige årtusen - storbyferie med voksenliv, anyone? Hvordan var nå det igjen...

Ble jo ikke bytur på meg i går, så jeg har begynt å vurdere helg i byen med hele familien - blir vel det nærmeste jeg kommer "storbyferie" de neste par årene, Bodø har mye å leve opp til!

Skrevet

At livet kunne være SÅ hærlig!!!!!!

Snuppa sov natta over i natt- jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg våkna kl 07.00 av ei lita ei som strevde og leita etter totten! Etter å ha spist seg god og mett på et sprengfullt bryst, ble det full eksplosjon i bleien 2x og etter stell av både henne og storebror letta hu trykket på neste bryst:-)

Ellers er den anmeldte våren i Trøndelag satt på vent ser det ut til. Snøen laver ned, dessverre...

Dagens planer involverer vask av hus samt trilletur til helsestasjonen for veiing. 2 uker siden sist, spent på hva "trulte" har gått opp denne gangen. Sist vi veide hadde hun økt med 300g på 1 uke, gjennomsnittet ligger på 150g.....

Skrevet

Liten2: Det hørtes fantastisk ut, gjett om jeg gleder meg til vi kommer så langt at det soves natta gjennom!!!

Sponge: Vi satt og diskuterte graden av miljøvennlighet med noen venner som var på besøk i går. Hun ene hadde tatt testen i VG og kommet bare sånn passe ut- hun mente det var på grunn av flyturer til utlandet etc. Da slo det oss: Etter at vi fikk barn har vi knapt nok flydd (bortsett fra en liten jobbtur til London da TS og TS/HLpappa var med pga at jeg fremdeles ammet). Så jeg skjønner følelsen din til fulle - selv om jeg vil presisere at det ikke er gått så langt at vi nå regner Bodø som en storby :-)

Skrevet

Nattesøvn er ikke så mye problemet her i gården, som sagt, det er bare det at disse ungene våkner så tidlig! Lillegutt synes egentlig at dagen (og maratonpupping) begynner kl 04 eller så, og det holder bare ikke for meg... Hadde jeg vært like flink som ts&hl-mamma til å legge meg tidlig kunne det vel gått, men jeg "må" jo se House og ha litt voksentid med gubben når han først er hjemme! Dermed blir det oftte nærmere midnatt før jeg sovner, og da er jo løpet kjørt... Nå var jeg fornuftig og la meg nedpå for en lur sammen med lillemann, men tror dere ikke telefonen ringte fire ganger på den halvtimen? Så typisk...

liten2 - hva er normal vektøkning, sa du? 150g/uke? Er det din unge eller alle barn det gjelder? Jeg synes "alle andre" har unger som vokser minst en halvkilo i uka, men jeg er kanskje litt paranoid:) Da vi var på 6-ukerskontroll hadde han bare lagt på seg rett under 400g på tre uker, så jeg var rimelig panisk en stund, men da jeg veide ham i går var det +230g siden sist, så jeg har slappet litt av. Skal tilbake neste onsdag igjen, da...

Skrevet

Mente jeg leste i Spebarnsboken at 150g var normalt, ikke de første ukene men etter at de er et par mnd gamle. Spurte på helsestasjonen for 14 dager siden og helsesekretæren sa også det. Løpe-og-se-om-jeg-finner-boka!

Skrevet

Fant det;

0-3 mnd: 200g/uke(150-225)

3-6 mnd: 150g/uke(100-175)

6-9 mnd: 100g/uke(75-125)

9-12mnd: 50-75g/uke

1-2 år: 2-2,5kg/år

2-5 år: 2 kg/år

Førstemann hos meg la på seg 500g/uka de første ukene han levde, så han var glupsk, men alle unger er jo forskjellige. Nå har han veid det samme iallefall i 1,5 år mens han har strukket seg 10-15 cm på lengden...

Har egentlig ikke vært så opptatt av det med vekt på ungene og meg selv, men jenta mi var innlagt på nyfødt intensiv etter fødselen måtte spise og legge på seg så og så mye for at vi i det hele tatt skulle få komme hjem;-)

Skrevet

Takker så mye! Liten2 - blir du med på Twilight-husmorferien vår?

Skrevet

Hei,

vi lå på nyfødt intensiv med eldstejenta i 7 uker, og da var det veiing tre dager i uka. Jeg ble kjempefokusert på vekt og var innom helsestasjonen minst en gang hver uke for å måle og veie etter at vi kom hjem med henne. Slekta ble også litt gale, husker min svigerfar hadde et komplisert diagram med vektkurven til TS på kontorveggen sin og holdt foredrag om utviklingen til alle som kom innom :-)

HL er fire uker på mandag og jeg har bare veid en gang- så tar det litt roligere nå enn sist selv om HL ikke er verdens største. Kan jo hende søvnmangelen spiller inn også, har rett og slett ikke energi til å tasse ned og veie.

Ha en fin kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...