Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn på 2,5 år.

Han har en tendens til å kaste å slå av og til.

Så i dag spytta han vannet fra koppen sin på gulvet.

Da giddr jeg han time out for å prøve å få han til å si unnskyld.

Men det skulle vise seg å ikke være så lett gitt, for han nekter å si det!!

Han satt der i TIME nesten å nektet å si det og da var det blitt leggetid og han skulle egentlig ha kveldsmat.

Men han nektet forstatt å si det , så det endte opp med at jeg la han uten kvelds og ikke noe barnetv for å vise han at jeg kan være like sta.

Men.................jeg har så dårlig samvitighet. :o((((((((((8

Men om jeg hadde gidd meg midt inni straffen, så hadde han jo skjønt at han kunne gjøre som han ville.

Uff...vet ikke jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

of,ville aldri lagt uten kvelds......

Skrevet

Hurra!! :o))

Han sa unnskyld :o)) Men det tok jaggu 1,5 time! Sta den gutten når han bestemmer seg tydeligvis.

Nå er jeg lettet ja, får håpe han lærte litt nå da i værtfall for dette var ikke gøy.

Han var jo uansett ikke noe ihjælsulten, for han spiste masse middag kl 17.00

Men uansett så for han sa unnskyld nå så skrøyt jeg masse av han , har hele tiden forklart han alt under veis.

Så fikk han være med opp å spise ei god skive og flaseke melk mens han koste i fange mitt. det elsker han....og jeg oxo :o))

Så da endte kvelden lykkelig for oss begge heldigvis :o)

Skrevet

ingen barn som sulter ihjel uten kveldsmat, bare for å oppløyse om det...

Skrevet

Du skrev jo i hovedinnlegget at du allerede hadde lagt han?

Uansett, jeg tror ikke han lærte noe av det. Han er bare 2 1/2 år. Han forsto neppe hvorfor han skulle si ordet "unnskyld" 1,5 time etterpå. Det eneste han sannsynligvis forsto, var at han ville oppnå noe ved å si det ordet... ikke hvorfor..

Skrevet

Det handler vel ikke om å sulte ihjel, men å bruke mat som straff??!

Skrevet

Maten ble vel ikke brukt som straff vel.

var jo heller sånn at han så at det lønner seg å si unskyld når man gjør noe galt.

Så neste gang kan det hende at han heller sier unskyld med en gang i stede for å drøye det så lenge.

Utrolig hva en 2,5 åring skjønner.

De er ikke så dumme.

Gir man de lillefingeren, så tar de fort hele hånden.

Jeg forklarte hele tiden hva grunnen var og pratet mye med han og han skjønte godt hva det gjalds tror nå jeg da.

Skrevet

Jeg hadde nok ikke gjort det samme,men folk er forskjellig.Syns 1,5 t time-out er rimelig drøyt for en på 2,5 år.

Greit at de skjønner mye,men ...

Skrevet

Jeg har nesten aldri brukt time out før, prøver å prate fornuft så lenge det fungere.

Men av og til så hjelper ingen ting å da må ja sette han litt til siden.

Du forstår vel sikkert det at jeg ikke bruker å la han sitte i time out i 1,5 t hver gang om du vil?!

Tidligere har det bare vært noen minutter.

Men denne gangen ville han ikke gi seg , så da fikk han sitte til han sa det.

Hadde jeg gidd meg mitt i handlingen så hadde han jo han vunnet da og ikke trungt å sagt unskyld neste gang han gjør noe galt heller.

Jeg håpet og ba han jo om å si unskyld, men han nektet så da måtte jeg bare sette hardt mot hardt da.

For han skjønte at det var det han skulle gjøre.

Jeg er ikke for å straffe barnet på noen ufornuftig måte, å dette var veldi hardt for meg å gjennomføre også siden det tok så lang tid.

Men jeg velger å tro at det vil lønne seg på sikt..

Skrevet

Er enig i at har man sagt en ting skal man ikke gå tilbake på det og avbryte straffen...syns kanskje det var litt strengt i utg.punktet.

Skrevet

Ja, om det hadde vært at han bare hadde gjort det en sjelden gang så hadde jeg nok ikke gidd han time out.

Men saken er det at han har tatt litt av i det siste med å kaste mat/ting, spytte/tømme vann på gulvet , ja tøyer grensene rett og slett.

Og noe av grunnen til det er vel at vi aldri har gjort noe spesielt annet en å gi han beskjed og snakke til han om sånt gjør man ikke.

Men han har jo sett det at det ikke har fått noen direkte konsekvenser utover det og det føler jeg nå da at han misbruker og derfor benytter sjangsen med å gi litt blanke i hva jeg sier.

Så det var grunnen til at jeg nå da følte at det var på tide å vise han at jeg mener alvor når jeg sier at sånt ikke er lov.

Så når jeg da først hadde gidd han time out pga at han ikke ville si unskyld så måtte jeg bare fullføre det .

Hvis ikke hadde han jo bare blitt forvirret og fått overtaket.

Kankje det var riktig og kanskje det var feil.

Ikke enkelt å vite hva man skal gjøre altid, emn jeg følte at det var gått såpass langt nå.

Men jeg utførte det med en klump i halsen og har forstatt vondt inni meg.

Men jeg håper og tror at det vil lønne seg på sikt da og at han heller sier unskyld med en gang neste gang .

Aldri morsomt å måtte tilrettesette sine barn uansett :o((

Skrevet

Det er ikke alle 2,5 åringer som skjønner unskyld. Men kanskje du sa han måtte si han ikke skulle gjøre sånn for da ble det mye søl?

Uansett... mat... Det MÅ man ha før natta. MEN, det er ikke baaaare du som har dårlig samvittighet etter en runde med "oppdragelse" :) Jeg teller ofte til 10 for å si det sånn :)

Skrevet

Jeg hadde nok ikke gjort det sånn selv.

Han er nok for liten til å skjønne dette med unnskyld, ihvertfall i forhold til en sånn ting som søling, siden det da ikke er noen som får direkte vondt el.lignende.

Time out har jeg aldri brukt, og det har gått helt fint uten.

Jeg hadde nok bare vært streng og sagt at han ikke fikk ha den vannkoppen fordi man ikke kan ha en sånn kopp hvis man bare griser og spytter ut vannet.

Hadde kanskje tatt ham vekk fra bordet også hvis han var veldig rasende.

Men å dra det ut i timesvis og nekte barnet mat, tror jeg ikke har noen god virkning på barnet og hans adferd, men bare vil øke konfliktnivået mellom deg og ham.

Skrevet

Les hva hun har skrevet før du snur å vender sånn på ting a.

Maten ble jo ikke brukt som straff og hun har jo prøvd alle mulige andre måter å takle det på tidligere, men det har ikke hjulpet

Han bare misbruker det at det ikke får noen konsekvenser utover det.

Koppen har hun sikkert tatt fra han flere ganger tidliger.

Jeg kjenner meg igjen her..

Av og til da så må man bare sette ned foten litt ekstra en sjelden gang.

Hun forklarte han jo hva grunnen var hele tiden.

Skrevet

Time out har gått helt fint til oss å ikke bruke også, men nå har han tatt litt av.

Du vil nok skjønne det om ditt barn har begynt sånn også.

Koppen har jeg vel tatt fra han tusen ganger og pratet...pratet og pratet.

Han skjønner at unskyld sier man når man gjør noe galt og da blir alle blide og kan kose oss sammen igjen.

Men uansett, tror jeg gjør som jeg vil selv her.

Ps:Jeg har et utmerket forhold til min sønn , så det har ingen ting med saken å gjøre.

Vi snakker mer om trassalderen her tror nå jeg da.

Men nå ser jeg denne debatten som avsluttet for jeg føler jeg gjorde det riktige lell om jeg hadde utrolig dårlig samvitighet.

Lykke til alle dere andre med oppdragelsen, ikke altid det går like soleklart :o)

Skrevet

Jeg kan bare se at hun skriver at hun er konsekvent. Ikke noe galt i det. Tror ikke ungen hennes sulter i hjel en kveld uten kvelds. Skjønner ikke hvorfor noen er så negativ til det. Hvis hun hadde lagt han uten noe som helst mat i en hel dag, da hadde jeg nok reagert, men en kveld??

Noen mødrer er for hårsåre!!!

Skrevet

Selv om jeg sier at jeg ikke hadde gjort det på den måten, kan jeg jo skjønne at det ble sånn for dere likevel.

Men jeg vet at man kan komme opp i en sånn knipe hvis man ber barnet si unnskyld for noe sånt, så det hadde jeg nok unngått. Jeg tror heller ikke barnet hadde lært så mye av å tvinges til å si unnskyld her.

Hvis man absolutt skulle kreve en konsekvens av barnets handling, hadde jeg heller valgt at han skulle tørke opp etter seg.

Men man handler heller ikke alltid slik man "egentlig" mener man bør, for én ting er å se tilbake på situasjoner, eller snakke om dem rent hypotetisk, en annen ting er å være midt oppi dem. Jeg har forresten opplevd min andel av trass, men tre barn, der den yngste er 2 1/2, så det er ikke sånn at jeg ikke skjønner hvor vanskelig det kan være å håndtere den slags situasjoner.

Skrevet

Jeg har også altid fått han til å tørke opp etter seg og plukke opp/sette på plass ting som han river ned.

Tro meg ..dette var apsolutt siste utvei.

Ja, man blir satt på prøve som foreldre noen ganger ja :o))

Men vi lærer vel litt vi også underveis sånn som barna.

Skrevet

absolutt...mener jeg ;o)

Skrevet

Jepp, jeg tror deg.

Og du har jammen rett i at man lærer litt underveis, ja.

Skrevet

Herregud, nå får dere gi dere. Det er alltid noen her som skal være bedre enn andre, og alltid noen som mener at andres oppdragelsesmetoder. "jeg ville ikke gjort det sånn, men det er nå meg det, da." Helt flott at dere er strenge mødre og passer på barna deres, men nå må dere slutte å rakke ned på alle andre hele tiden.

Hun har ikke slått gutten, han fikk mat og han fikk kos. Han har tydelig skjønt at han måtte si unnskyld, det ser man jo på at han til slutt ba om unnskyldning og alt ble bra. Han sulter ikke, har det ikke vondt, han ble bare straffet fordi han ikke oppførte seg pent. Sånn var det med oss når vi var små, og jeg håper da for guds skyld deres små også får høre det når de gjør noe galt, gjerne i form av time out. Time out har aldri skadet noen, og jeg tviler på at hun lot ham sitte der i en time uten noen form for oppmerksomhet eller overvåkning.

Selv kan jeg huske flere anledninger før søsteren min ble født når jeg var tre der jeg gjorde ting jeg visste var galt og ble satt på rommet mitt for det. Da skjønte jeg hvorfor, og at jeg skulle be om unnskyldning og ikke være sinna for å slippe ut igjen.

Ha litt tro på ungene deres, da, de er ikke babyer når de er to og et halvt.

Skrevet

Men hovedinnlegger spurte jo vitterlig om vår mening?

Hvis jeg da velger å svare på det innlegget, må jeg jo si det jeg mener.

Og i mitt tilfelle har det seg slik at jeg har klart meg uten å bruke time out eller "straff", og derfor hadde jeg heller ikke gjort det i dette tilfellet, uten at jeg på noen måte fordømmer verken hovedinnlegger eller andre som oppdrar sine barn annerledes enn jeg.

Skrevet

Jeg synes at å bruke time out på en 2,5 åring er litt tidlig. Jeg har iallefall ikke brukt det på min. Tror ikke han skjønner hva unnskyld betyr en gang. Min mening er å ta han på en annen måte. Synes ikke det er riktig å legge et barn uten kveldsmat.

Skrevet

Tror ikke du har lest alle innleggene hun har skrevet her.

Tror du skal gjøre det før du utaler deg, for det er tydelig at du ikke har fått med deg alt her.

Skrevet

Har lest alt som står her. Men jeg er ikke enig. Hun spurte vel om andres mening. Vi gjør det ikke på denne måten....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...