yret Skrevet 19. mars 2007 #27 Skrevet 19. mars 2007 Vi tar enten bare en liten privat seremoni eller så blir det navnefest. Jeg er såpass konservativ at jeg mener at man bør være kristen hvis man skal døpe barnet sitt i kirken. For meg ville det føles feil og litt hyklersk å love en prest å oppdra barnet mitt til å bli "god kristen" hvis jeg ikke mener det. Er man derimot reellt kristen så blir det jo selvfølgelig noe helt annet. Det har jeg stor respekt for. ps. Det stemmer at det er Human-Etisk Forbund som arrangerer borgerlig navnefest, men verken barn eller foreldre blir automatisk medlem selv om man velger navnefest.
Patetica fåkksi Skrevet 19. mars 2007 #29 Skrevet 19. mars 2007 Jeg skreiv litt tidligere her at jeg skal hvertfall ikke döpe mine unger, vil bare legge til at mamma og pappa gifta seg borgerlig, hverken jeg eller söstra mi er döpt og begge to konfirmerte oss borgerlig. Men det var vaart eget valg, absolutt ikke noe press hjemmefra. Jeg tror det er veeeeeeldig liten sjanse for at vaare barn kommer til aa ville vaere med i statskirka ogsaa, men det er helt opp til dem. Dessuten bor vi i Spania der alle er katolikker og jeg har kirka her midt i halsen.. Men det er en lengre historie.
*RutIetutt* Skrevet 19. mars 2007 #30 Skrevet 19. mars 2007 Dåp...selv om jeg ikke er døpt...men jeg sa at det var opp til samboer da Tobias ble født, og han valgte dåp. Lettere å melde seg ut enn å melde seg inn er det også...lettere for dem når de skal konfirmeres å da slippe å døpe seg da om de vil konfirmere seg i kirken.
Audacious Angel Skrevet 19. mars 2007 #31 Skrevet 19. mars 2007 Vi gjorde ingen ting til først man og kommer ikke til å gjøre noe med andre man.Det er selfølgelig fritt valg, men mener dette må velges av barnet selv. Og om det er noen som mener det er dumt om man må gjøre det før konfirmasjon i kirken senere, så kanskje de ikke helt vet hvorfor man konfirmerer seg.
Dragemor Skrevet 19. mars 2007 #36 Skrevet 19. mars 2007 Det blir ingen dåp da vi ikke kan stå inne for det... Vet ikke om vi skal ha noen navnfest heller jeg... Tror vi tar det når det nærmer seg litt mer..smån kommer ikke før i september...
LilleBobble Skrevet 19. mars 2007 #37 Skrevet 19. mars 2007 Vi er ikke kristne, og kommer fra forskjellige land med forskjellige tradisjoner,så det blir uansett ikke dåp. Vi tenker på å holde en liten fest, men er ikke helt sikre enda.
Enitsirk79 Skrevet 19. mars 2007 #38 Skrevet 19. mars 2007 Nei man blir ikke medlem av HF så lenge foreldrene ikke går aktivt inn for å melde inn barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå