Lisa81 blittmamma! Skrevet 18. mars 2007 #2 Skrevet 18. mars 2007 For vår del blir det babyfest/navnefest. Jeg mener ingenting negativt om de som velger dåp, men for vår del forstår vi ikke poenget med dåp, eller rettere sagt barnedåp.
VinterSol+2 Skrevet 18. mars 2007 #3 Skrevet 18. mars 2007 blir dåp. men jeg kommer til å insistere på at de forandrer ordlyden i noe av ritualet.
<3 Felicia og Jonathan <3 Skrevet 18. mars 2007 #4 Skrevet 18. mars 2007 blir nok dåp.. mange som sier at barnet må få velge selv. men det valget mener jeg at de selv får på konfirmasjonen. man tar jo på en måte et valg for barnet når man velger navnfest også. da blir barnet medlem av humanetisk forbund
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 18. mars 2007 #5 Skrevet 18. mars 2007 Vi skal ha daap; for oss har det faktisk stor betydning. Og her i huset blir det forhaapentligvis pappaen som skal doepe... (Mannen min er teologiprofessor men er ogsaa ordinert prest, saa vi haaper han faar lov til aa doepe barnet vaart.)
Lisa81 blittmamma! Skrevet 18. mars 2007 #6 Skrevet 18. mars 2007 Litt uviten her tydeligvis, visste ikke betydningen av navnfest.Vi kommer bare til å ha en liten fest for å introdusere nurket og feire den!
Patetica fåkksi Skrevet 18. mars 2007 #8 Skrevet 18. mars 2007 Den skal ikke döpes hvertfall, det valget syns jeg den kan ta selv naar den blir större. Men saa er verken jeg eller samboer religiöse paa noen som helst maate, eller familiene vaare.
2store1liten-kanskje en til.. Skrevet 19. mars 2007 #10 Skrevet 19. mars 2007 Her blir det navnefest. Har ikke døpt mine to barn som nå er 12 og 14 år og har alltid vært fornøyd med valget jeg tok da. Eldstemann konfirmerer seg borgelig i mai og er en av ca 35% i kommunen, så de skiller seg ikke ut på noen måte! OG; man blir IKKE medlem av Humanetisk forbund fordi om man velger navnefest!!!
oktoberjentene;) Skrevet 19. mars 2007 #12 Skrevet 19. mars 2007 Her blir det dåp... er ikke sånn kjempe kristne, men vi er begge døpt, komfirmert og giftet oss i kirken... syntes også dåp i kirken er koselig... lillegutt får bestemme selv når han blir eldre om han vil fortsette i statskirken eller ikke... værre å bli døpt tror jeg når man er 14 år og vil komfirmere seg i kirken,,,...
minime<3 in belly Skrevet 19. mars 2007 #13 Skrevet 19. mars 2007 Vi skal nok ha dåp! Ikke fordi vi er så kristne, men det er liksom en tradisjon jeg har lyst til å vedholde. Mine 2 tantebarn har hatt navnefest og det var veldig hyggelig det og, men jeg er ikke helt imot den kristne "oppdragelsen" sånn at det gjør meg ingenting å døpe barnet mitt. Når barnet skal konfirmeres så kan det jo velge da.
Kummin&Lillesel Skrevet 19. mars 2007 #14 Skrevet 19. mars 2007 Sambo insisterer på navnefest og ikke kirkelig dåp. Dog kommer jeg fra en familie som til dels er ganske kristen, så det kan hende en og annen kommer til å insistere på en kirkelig velsignelse, om ikke annet. Mitt ståsted er at jeg aldri har følt meg låst på noen som helst måte av å være kirkedøpt, og at jeg selv fikk velge hva jeg ville ved konfirmasjonen. Kjæresten er mer skeptisk, og sier at man absolutt ikke skal døpe heller. Men han kommer fra inngrodd ateist-familie, mens min er sånn tvilende agnostikere. Ellers vil jeg poengtere at barnet ikke blir medlem av Human-Etisk forbund av å ha vært med i navnefest-ritualet deres - siden de kun godtar voksne medlemmer. Men er man medlem som voksen tror jeg navnefest-kontingenten blir mindre enn for ikke-medlemmer. Helt til slutt, så synes jeg egentlig også at det er fair nok det ikke blir dåp. Iom at ingen av oss er personlig kristne, så kan vi ikke love å oppdra barnet til den kristne troen.
Gjest Skrevet 19. mars 2007 #15 Skrevet 19. mars 2007 Uansett hva dere velger så se her: www.daapssiden.no Info om dåp og navnefest, og gode tips til alt fra innbydelser til mat!
m den lille Skrevet 19. mars 2007 #17 Skrevet 19. mars 2007 Vil feire navndagen (er ikke så lenge etter fødselen) - blir lite og personlig, mest for å feire babyen og la familie og venner hilse på og at jeg skal få spise kake.
sommerbebi Skrevet 19. mars 2007 #18 Skrevet 19. mars 2007 Mannen min vil ikke at barnet skal bli døpt i kirken, så det respekterer jeg. Men jeg har sagt til han at det får bli han sitt ansvar å fortelle det til bestemoren min.. for hun kommer ikke til å bli fornøyd med den avgjørelsen, selv om vi har prøvd å forberede henne på at noe slikt kunne skje.. Men føler liksom ikke at det blir rett å gå til Humanetisk Forbund og ha navnfest heller, for da gir vi på en måte klare signaler om at vi går i mot kirken.. Så hva står da igjen? Bare en "bursdagsfest", hvor man innviterer venner og familie på kake og kaffe for å introdusere den nye verdensborgeren? Hmm.. Bra at vi har noen måneder på å bestemme oss..
Mayla;) Skrevet 19. mars 2007 #20 Skrevet 19. mars 2007 Her blir det dåp i kirka... Var selv ikke døpt, og ville konfirmere meg i kirken. Måtte da døpe meg i en alder av 13 år, og det var lite kult
Summer07 Skrevet 19. mars 2007 #21 Skrevet 19. mars 2007 Har ikke noe forhold til hverken dåp eller navnefest. Så ingen av delene
<3 Felicia og Jonathan <3 Skrevet 19. mars 2007 #23 Skrevet 19. mars 2007 det er jo humanetisk forbund som holder sermonien til navnfesten...
MillyMillansky Skrevet 19. mars 2007 #24 Skrevet 19. mars 2007 vi skal oxo ha navnefest eller bare en liten sammenkomst for nurket vårt! ikek no dåp..begge er meldt ut av statskirken og ikke kristne..så da kan vi ikke døpe den heller..ville jo vært uærlig! nå skal jeg ikke gå mer innpå det lykke til alle sammen, og kos dere vidre i graviditeten!! weeee
adie Skrevet 19. mars 2007 #25 Skrevet 19. mars 2007 vell vi skal ha en velkommen til værden fesst!!! hehe. vi har valgt å ikke døpe...noe som driver svigermor til vannvidd!! hehe, men jeg ser ikke noen hensikt i dåp..er kristen ,men ikke kirke kristen!!! så da blir d sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå