Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at amming gjør slik at man går ned i vekt, stemmer dette?

Hvor mye har dere gått ned på hvilken tid i så fall?

Vil gjerne gå ned i vekt, men vil jo ikke slanke meg så lenge jeg ammer så jeg håper selve amminga kan være bra nok:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei. spiser normalt og trener noe. går mye tur med barnevogn.

Skrevet

Ammingen i seg selv gjør ikke at man går ned i vekt, men det at man er bevisst på kostholdet i forhold til ammingen samt trener/ går mye tur, gjør nok at man kan gå ned en del i vekt.

Skrevet

ja, jeg gikk ned veldig mye i begynnelsen. etter 3-4 måneder stoppet det opp.

Skrevet

Okei! Hørte at man går ned fordi "all" næring går rett i melka og til babyen!

Skrevet

joda, ammingen fører til at man bruker flere kalorier....barnet tar mye av næringen...

gikk selv ned alt for mye iløpet av den tiden jeg fullammet !

Skrevet

Jeg gikk ned all graviditetsvekt, pluss 5 kg til, i løpet av de første 3 mnd. når jeg fullammet.

Nå virker det som om vekten har stabilisert seg.

Passer på, som da jeg var gravid, å spise sunt.

Trening har jeg ikke prioritert, men det blir turer med vognen.

Skrevet

jeg har gått ned 4-5 kg siden fødsel. 1,5 mnd siden

Skrevet

Jeg tror ikke jeg har gått spesielt mye ned i vekt. Er tilbake der jeg var før graviditet, men la ikke så mye på meg under graviditet, så det er nok ikke så rart.

Spiser normalt sunt (med godteri lørdager), er i fysisk aktivitet 3 ganger i uka fast. Ellers så er dte vel ikke så mye ekstra jeg akn gå ned i vekt, fro jeg er "normalt" tynn og trenger det ikke. Kanskje det har noe med saken å gjøre?

Skrevet

Det har vært sagt i alle år, at babyen tar all næringen osv, men hørt av flere at det ikke er tilfelle. De første 12 ukene etter man har født, kan man spise omtrendt hva man vil uten å legge på seg no særlig. Sånn har det og vært for meg begge gangene. Men etter disse 12 ukene kan man ikke lenger spise det man vil selv om man fullammer, man må passe på kostholdet. Man blir som man spiser som de sier.. Men, er man flink til å røre på seg, har jeg stor tro på at man finner formen etterhvert:)

Skrevet

vi kan spørre de flinke ammehjelperne våre ...:-)

Skrevet

Kroppen forbrenner kalorier når den produserer melk. Men det er vanligvis ikke mer kalorier enn at det dekkes gjennom ei ekstra brødskive og et glass melk...

Største grunnen til at man kan gå ned i vekt etter fødsel er vel trilleturene, og at man ofte er litt ekstra obs på kosthold.

Selv er jeg nok ikke så flink som jeg burde, men jeg prøver å få i meg variert nok kost til at Knøttemor får de næringsstoffene hun skal ha gjennom melka i hvert fall. Jeg har bare to kilo igjen av de 15 svangerskapskiloene, 10 uker etter fødselen. Og så har jeg bare 17kg igjen til foreløpig matchvekt, hehe :) Men aktiv slanking er uaktuelt mens jeg ammer.

Skrevet

Jeg la på meg 23 kg. Etter to uker hadde jeg gått ned 16 kg. Nå er pjokken 6 uker og jeg har fire kg igjen å stri med. Fullammer og går mye tur enten med vogn eller hund. Men jeg må ærlig inrømme at jeg ikke er særlig flink til å tenke over hva jeg spiser. Jeg er kronisk avhengig av sjokolade feks... Synes igrunn jeg er mer sulten og spiser mer nå som jeg ammer enn da jeg ikke var gravid..

Skrevet

jeg har fullammet i snart 6 mnd nå,det jeg la på meg mens jeg var gravid er borte,det forsvantmed en gang!Men her er det fortsatt nok og ta av og det står bom!!

Var jo superoptimistisk en stund-tenkte at kiloene skulle rase av,men neida:-(

Skrevet

Huldra; vi har samme problem.. Jeg var AVHENGIG av sjokolade, er AVVENT nå:)... Pass på å spis masse nå når du kan spise hva du vil i 6 uker til... hehe.. Spis litt for meg og:)

Skrevet

Fullamming kan koste 500kcal eller mer i døgnet. Det er jo den vanlige anbefalingen som man kutter ved vanlig slankekur. Fullammer man en 10kg baby er det selvsagt at det går mer enn det! Man kan godt spise omtrent 2000kcal hvis man vil slanke seg og være i aktivitet i tillegg, og absolutt ikke gå under 1500kcal i døgnet (for da kan man miste melka). Spesielt med det første barnet (eller sene attpåklatter) er det viktig å gå ned langsomt, pga miljøgifter. Et halvkilo i uka. Dessuten er det mange som finner at barnet avviser brystet hvis de trener for mye styrke eller kutter for mange kalorier. (Tette sportsbher reduserer melka!) De fleste går ned hvis de spiser fornuftig, ned til "de siste fem". De sitter da fast til man slutter å amme. Noen raser ned og må drikke proteindrikker og slikt for å holde vekta oppe. Gravidvitaminer er bra! Anbefaler heller ikke aktiv slanking før melkeproduksjonen går på en måte du kan leve med!

Personlig var jeg en av de som var lettere ETTER graviditet (halsbrann er no dritt, pluss mistet MYE blod), og tok det som fritt frem for kake og mye god mat, hvilket jeg fikk TILBAKE de siste fem, pluss to-tre til. Siden jeg ikke ammer lenger nå, men har en strandsommer i min fremtid, så jobbes det med saken ;)

Skrevet

Se der var leksikonet vårt ja...takk Expat ;-)

Skrevet

Jamlena!!

Hehe... godt å høre flere har vært i mine sko! Hvordan greide du å bli avvendt? Jeg ser ganske mørkt på dette. Har ikke lyst å begynne å røyke igjen. Men noe må jeg jo bytte sjokoladen med.. Uønsket atferd må erstattes med ønsket.. Det lærte jeg i psykologien.. hehe.. Skal spise mengder sjokolade for deg! Hva er ynglingssjokoladen? Må jo spise den isåfall.. hihi

Skrevet

Har fullammet til 5,5 mnd. Gikk ned til min vanlige vekt 2 uker etter fødselen, og har lagt på den siden, altså ikke gått ned mer selv om jeg fullammer..

Skrevet

hmm... sliter også med den forferdelige avhengigheta til sjokolade!! Forsøker nå å holde meg til sjokolade KUN på full mage(!).. spent på å se om jeg klarer det, da jeg er flink til å "snoke" i skapene om morgnenene etter noe godt.. og det før frokosten.. Skummelt!!!

Yndlingssjokolade er KROKAN TRØFFEL... spiste tre og tre av disse i slengen da jeg var gravid!!!!

Skrevet

Firkløver!! og SMASH- ÅÅÅ elsker SMASH... Blir litt av det på fredager da det er min STORE- godterdag! Gleder meg til i morgen:) Jeg trodde seriøst at det kom til å bli kjempevanskelig å venne meg av med sjokoladen men det gikk som en lek.. Eller .. Ikke første uka, da hadde jeg lyst på sjokolade HELE tiden! Men jeg hadde bestemt meg! Bare på fredager( blir litt på lørdager og da, men det snakker vi ikke høyt om...:) Men seriøst, bytt ut sjokoladen med frukt og tenk positivt, så går det seg til. Et par uker så var jeg AVVENT:) Det rareste av alt er at nå når jeg spiser sjokolade på fredager så kan jeg risikere og bli KVALM!! Det er helt utrolig fordi jeg ELSKER! sjokolade! Så det fins håp:)

Skrevet

Glemte å si at ikke har jeg begynt å røyke igjen heller:)

Skrevet

statistisk sett saa forbruker man 590 kcal i snitt per dag ekstra paa melkeproduksjon... jeg gikk dessverre ikke ned i vekt ettersom jeg har hatt ekstrem hunger gjennom hele ammepreioden og ogsaa sliter med bekkenlosning som har gjort at jeg er mindre aktiv...

tror det er viktig aa vare aktiv om man kan og saa passe paa at man spiser normalt og ikke spiser ekstra fordi man ammer... jeg har over 20kg ekstra og gikk opp i ammeperioden..

Skrevet

Jamlena

Smash har jeg i skapet og firkløver kan jeg skaffe.. hihi.. Skal prøve tipset ditt med frukt. Begynner i morgen for da er det fredda og den store sjokoladedagen.. hihi

Skrevet

Så bra Huldra:) La meg få vite hvordan det går da, etterhvert. Gleder meg bare mer og mer til i morgen;) hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...