-MtG- Skrevet 14. mars 2007 #1 Skrevet 14. mars 2007 Fant nettopp ut at om man ikke har samboerkontrakt(og ikke er gift) så har ikke pappaen noen rettigheter om mammaen dør. Så familien til mammaen kan kreve å få omsorgen for barnet! Er ikke det høl i hue eller?!?!??! I dette landet hvor man liksom har så bra likestilling og greier. Hvorfor gjelder likestillingen bare på saker som er til fordel for kvinner? Jeg blir så sint!!!!!!
Gjest Skrevet 14. mars 2007 #2 Skrevet 14. mars 2007 Hvor har du hørt det ? Fedrene skriver jo under på at de er faren til barnet. Da kan jo ikke morens familie kreve å få omsorgen for barnet. Det vil vel i så fall være hvis faren er uskikket til å være far.
-MtG- Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 14. mars 2007 Det var dåpsdame(les: presten) som sa det. Og det var selv om man hadde skrevet farskapsærklæring.
Gjest Skrevet 14. mars 2007 #5 Skrevet 14. mars 2007 Men det står jo på de papirene faren skal skrive under på "skal dere ha delt omsorg ? ". Skriver ja på det, så kan de ikke bare komme å ta fra en unge som pappa`n faktisk har vært med på å ta omsorgen for. Det kan umulig stemme...... : /
-MtG- Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 14. mars 2007 Det trodde jeg også, men prestedama sa at det var sånn. Får sjekke det ut nermere. Noen som kan hjelpe meg å finne informasjon? Er ikke så god på å søke opp ting jeg..
shanty73 Skrevet 14. mars 2007 #7 Skrevet 14. mars 2007 Jepp det kom endring 1 juli 2006.. samboer og bekreftet farskap gir automatisk foreldrerett..
-MtG- Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 14. mars 2007 Så fint! Men må man være "registrerte" samboere eller holder det at man bor sammen?
shanty73 Skrevet 14. mars 2007 #9 Skrevet 14. mars 2007 der de har felles addresse... tror jeg ganske sikkert
Brillemamma Skrevet 14. mars 2007 #10 Skrevet 14. mars 2007 Man blir vel automatisk registrert som samboere om man har samme adresse, gjør man ikke?...
nutri Skrevet 14. mars 2007 #11 Skrevet 14. mars 2007 Man må være registrert samboere. Jeg trodde det var slik at far har foreldreansvar, men får ikke automatisk foreldreretten. Men det er jo ikke verre enn å lage en samboerkontrakt da. Det er jo ikke bare barnet det dreier seg om, men også eiendeler (hus bil innbo).
-MtG- Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #12 Skrevet 14. mars 2007 Hva er forskjell på foreldrerett og foreldreansvar da?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #13 Skrevet 14. mars 2007 Den mannen som moren bor med ved fødsel får automatisk foreldrerett for barnet. Det registreres automatisk og barnefaren trenger ikke skrive under lenger. Vet dette med sikkerhet!
selfangerkjerringa Skrevet 14. mars 2007 #14 Skrevet 14. mars 2007 Nei, man blir ikke automatisk regnet som samboere selv om man bor sammen, dette må meldes inn. Man kan nemlig ha samme adresse uten å være registrerte samboere. Ville vært en smulekinky hvis det var automatisk - jeg delte leilighet med søstra mi og typen hennes da vi studerte... hehehe
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #15 Skrevet 14. mars 2007 Hvis mor dør er det far som får barnet, MEN hvis man ikke er gift eller samboerkontakt som er tinglyst er man ikke hverandres nærmeste og arver ingen ting av den andre. Er nok det hun mener. Hvis huset står på deg og du dør, er det barnets sitt. Og det blir passet på av formynderiet fram til barnet blir 18 år. Derfor skal vi gifte oss om to år, var ikke klar over dette før for 2 mnd siden da vi døpte babyen vår. Så man må tenke litt fremover.. =)
pandabjørn Skrevet 14. mars 2007 #16 Skrevet 14. mars 2007 Jammen godt at vi skal gifte oss neste sommer Jeg har ikke hørt om den nye loven som tredde i kraft i fjor hvor kan man lese om den nye loven.. trodde at barnet arvet alt jeg hvis moren dør, er teit men lovene er jo så firkanta mange ganger at man kan grøsse av mindre
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #17 Skrevet 14. mars 2007 Men den loven dere prater om er ikke trådt i kraft enda, bare snakk om den enda. Så pass på å forsikre dere med kontrakt eller giftemål. Ja barnet arver alt, men samboeren absolutt ingenting!!! Tenk hvis noe skjer, og så mister vi i tillegg hus og det som står på den andre. Vet om veldig mange som har fått det utrolig tøft etter å ha mistet samboeren fordi de ikke er gift. Må skikkelig sloss for å få beholde ting. Men barnet mister ikke pappaen! =)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #18 Skrevet 14. mars 2007 en e automatisk registrert samboer når en har samme adresse/bor sammen. vi ville registrere oss men de på folkeregisteret sa at en er det automatisk...
Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 14. mars 2007 #19 Skrevet 14. mars 2007 Har en kompis som var samboere da barnet deres ble født. Ett år senere finner dama ut at hu skal ta ungen med seg og flytte ut. Og siden den stakkars pappa`n ikke fikk med seg at det var et punkt på dette skjemaet de skriver under på etter fødselen, har han omtrent ingenting å komme med i rettsaken om omsorgen for dette barnet. Altså - han skrev under på at han var pappa`n, men det var ett eller anna punkt med liten skrift angående foreldreomsorg ve brudd som han rett og slett overså i lykkerusen over ha blitt pappa. Så dermed har mora omtrentt alt på sin side med tanke på foreldreomsorg!!! Så jeg tviler ikke på at det du har funnet ut er riktig! Helt sykt - "likestilling meg langt bak"!!!
Amelia*Okt06+juni09* Skrevet 14. mars 2007 #20 Skrevet 14. mars 2007 Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at i forhold til arv og andre juridiske sider ved dødsfall så er det bare testamente som gjelder, samboerkontrakt holder ikke. En samboerkontrakt er et dokument der man skriver litt om hvem som eier hva osv, og man kan sikkert si noe om ansvar for barnet, men når det gjelder arv er det KUN testamentet som sikrer samboere!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #21 Skrevet 14. mars 2007 Hei du over. Disse reglene er ganske nye. Det sa jordmoren til oss på fødestua. Pappaen til barnet mitt ble automatisk regnet som far i og med at vi har samme adresse. Dette var i oktober 2006, så det er helt nytt altså! Men som flere her sier. Foreldreansvaret er automatisk, men for å sikre arv må man skrive testamente.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #23 Skrevet 14. mars 2007 Jepp vi har også pratet med noen om dette. For at det skulle være gyldig måtte samboeravtalen og testamentet tinglyses. Blir en haug med papirer og veldig mange tusen. Men hvis man gifter seg går det automatisk! Dette er faktisk det som fikk oss til å ville gifte oss om to år. Vi har hele tiden tenkt at det ikke er noen vits, men det er det visst! =) Men som noen over sier, mor har jo mesteparten av retten hvis det skjærer seg. Vi kan dessverre bestemme veldig mye! Men når mor dør får faren hele foreldreretten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå