Gå til innhold

hvem skal du ha med deg på fødselen og har du tenkt på hvordan du skal føde``?


Mamma til Isaac og Lucas

Anbefalte innlegg

da tenker jeg på om du skal ha smertestillende eller ikke,,,,stå eller sitte? ligger eller være i badekar? ja alt sånn =)

 

 

 

jeg skal ha med med samboern min..hvis han er hjemme da....

vet enda ikke om jeg skal søke om snitt eller ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har veldig lyst til å ha en fødsel uten smertestillende...Altså heller bruke badekar,akupunktur lystgass hehe :o)

Jeg skal selvfølgelig ha med meg samboern min ja :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ha sambo med meg...

Vet ikke hvordan jeg vil føde.. vet vel best når jeg er i gang. Men epidural vil jeg ikke ha. Er hysterisk redd nåler, så de får komme med noe annet tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er selvfølgelig med!!!

 

Og prøver å tenke minst mulig på fødselen... ugh!!

 

Brukte lystgass med første, ble uvel av den til slutt...

Så ved fødsel nr to ville eg "spare" på den til det nærmte seg slutten.. men då fikk eg ikke.. så vet eg klarer å føde uten noe smertestillende!!

Men, det gjør sykt vondt!! hehe..

Så eg kommer vel til å ta det som det kommer.. skal prøve å samtale med jordmor om dette... det er jo noen år siden eg fødte sist, så de forandrer jo litt på fødeavd... så høre litt om hva "tilbud" de har nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke tenkt så mye på det ennå, er jo veldig tidlig..

Men jeg vet fra forrige fødsel at det er vanskelig å planlegge. Skal vaffal ha med samboeren min, det er sikkert! Ellers hadde jeg en veldig rask fødsel forrige gang, rakk ikke tenke på hverken smertestillende eller ulike måter å føde på, vesla kom i rekordfart:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha med min kjære, jeg skal i utganspuktet ikke ha smertestillende, vil klare meg lengst uten...men må jeg så må jeg..

Vet overhode ikke hvilken stilling jeg skal føde i, men et badekar høres veldig godt ut:)

Jeg vil bare si at jeg borer tennen mine uten bedøvelse..så jeg tror selv jeg tåler en del smerte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen! Bare mannen skal være med.

 

(Egentlig har jeg ikke lyst på besøk de første dagene heller. Bare være oss 4. Men da blir det vell en stor "besteforeldreprotest" tenker jeg....)

 

Fødselen prøver jeg å ikke tenke på enda. Av flere grunner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer er hjertlig velkommen t å bli med...hihi:)

Har itj tænkt så my på fødsel enda, mest mulig smertestillende kanskje....HiHi..neida, vi får sjå kolles det bli.. har god tid enda t å funder på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på det så mye ennå, men vet hvertfall at jeg skal føde i badekar, slik jeg gjorde de 2 siste gangen! ANBEFALES!!!

Det er så mye mer avslappende syntes jeg.

Jeg mistet ikke så mye blod, trengte ikke sys etterpå (som v første fødsel da jeg ikke fødte i vann).

Ingen jordmor får meg ut av det badekaret før jeg har født ;-)

 

Og det blir vel uten smertestillende igjen, siden jeg ikke har brukt det på de 3 andre fødslene mine heller.

 

Satser på en kjapp og 'grei' fødsel igjen, har født de andre også veldig kjapt (første 5 timer, andre 1,5 time, tredje 1 time.... hva nå??? spørs om jeg rekker sykehuset da ;-) )

 

Skal ha med meg min kjære og sannsynligvis ei venninne. Hadde med ei venninne på første og tredje fødsel også, hu rakk ikke fødselen andre gang.. hehe). Og har både bilder og video av hele fødselen og det synes jeg er supert!

Men mannen får ikke lov å bruke tia si på bilder og film, han må sitte v min side, derfor er det greit å ha med venninne til slikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha med meg mammman min og samboeren min;) tenkte jeg skulle ta fødselen som den kommer.. Men vil prøve badekar og vist føselen blir veldig lang vil jeg ha epidural..

 

Både gleder meg og gruer meg jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å tenke gjennom hvordan man helst vil gjøre det, men du må være forberedt at ting kan bli annerledes en det man tenker seg.

 

Jeg husker at jeg var jublende glad for å få fødestue med badekar, men det fikk jeg aldri brukt. Fødselen kan forløpe seg helt annerledes enn det man forventer. For min del endte min forrige fødel opp hos kirurgene.

 

Så et tips kan være å lese litt om det også, selv om man skal føde normalt.

 

Denne gangen håper jeg at fødselen starter av seg selv, at barnet kommer på termin (gikk 18 dager over forrige gang) og at jeg kan føde vaginalt. Smertelindring får vi ta etterhvert, men det å få epidural har en ekstra fordel hvis det ender i keisersnitt: du kan være våken under snittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sist prøve alt alternativt enn smertestillende, men måtte gi meg etter 5timer med smertehelvete. De fikk nesten ikke kontakt med meg tilslutt. Så ja takk epidural lenge før denne gangen. Jeg ville også sist at jeg skulle kjenne at jeg fødte, men nei takk, vil heller ligge i senga og ikke føle den smerten denne gangen, hehe. Ellers så var fødselen fin, men begynte med hyppige og forferdelige rier fra første min. Ikke 20min mellom hver ri her nei. Toppen 1min fra første ri til neste osv. Mannen min skal selvfølgelig få være med å føle seg like hjelpesløs som sist, stakkar:) Vi gleder oss, men jeg skal ikke være like standhaftig denne gangen nei:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg skal ha med meg min mann.

SIst gang brukte jeg ik noe smertestillende i det heletatt.

Hadde vært litt "kult" å kunne skryte av 2 fødsler uten noe form for medikamenter eller gasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født to ganger og hatt lange fødsler uten annet en litt lystgass mot slutten.. Denne gangen er jeg lysten på å spandere på meg litt epidural, vet ikke om jeg orker å hyle som en stukket gris i timesvis en gang til....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min skal vere med :-)

Fødte utan smertestillande sist, prøvde lystgass, men funka ikkje (var ikkje stilt inn sterkt nok...), så maska var berre i veien... Var rask fødsel, starta med at vatnet gjekk og guten var ute 5 timar etterpå. Så satsar på rask fødsel den gongen her og... Har kanskje lyst til å prøve badekar, men har ikkje tenkt så mykje på det endå, er fremdeles tidleg...

 

Men det er ikkje nederlag å få smertestillande. Alle må gjere det som følest rett for dei, sånn at fødselen blir best mogleg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha med meg min kjære på fødselen denne gangen oxo =o)

Dette er vår 3 fødsel. Har hatt 2 fødsler uten smertestillende, og det blir det denne gangen også. Håper på en rask fødsel denne gangen =) Men ikke for rask, har en time å kjøre til sykehuset.

 

Gleder meg....=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kun ha men mannen min ikke Mora mi har lært fra mit første fødsel..

 

Jeg tror jeg skal ta det samme smertelindring som mit første jordmødre viste vilken som hvar god for meg å paset ikke bruke lang tid.

Epedruel og dryp som tar ikke fødselen så lang tid.

Lystgas virkte ikke...

Og dene gang må jeg bo på syke huet ca 2uker..fra det som skjedet i fjord med mit første.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..endelig har sambo bestemt seg for å bli med på fødsel..!

Han har alltid sagt at å bli med på fødsel er heeelt uaktuelt for ham

-kan ikke fordra 'blod & gørr' som han sier!

Det er rart hvordan pipa fikk en annen lyd da han skjønte at

han faktisk blir pappa i samme slengen! :P

Håper jo at han ikke segner om ved sengekanten, da..!

 

Håper også på en rask og helt naturlig fødsel.

Gjerne i vann dersom det er gjennomførbart -og med lystgass, saltvannspapler og/eller akupunktur som eneste bedøvelsesmidler.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal også ha meg meg sambo, som snart blir mannen min :)

dette blir 2 gang på meg og sist brukte jeg bare badekar og akupunktur. fikk lystgass fra 5-8 cm men da bare kastet jeg opp. Planen nå er hvertfall å kvitte meg med 20 timer og være mellom 5-12 timer. sist brukte jeg ober 30 timer. Kommer babyen i uke 38 til 41 så skal jeg prøve å føde i vann denne gangen:) åpnet meg så sakte sist, at det gikk ikke..Håper hvertfall på en like fin opplevelse rundt fødsel som sist, og en koselig jordmor på b7 i fredrikstad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal som sist ha samboer med meg. Han jobber i Nordsjøen, men har bare med å fortelle jobben at det er baby på vei, så de får gi ham fri eller utsettelse på tur elle noe... Forrige gang hadde jeg badekar og lystgass fram til pressriene begynte. Satser på det samme denne gang tror jeg... Har hørt mye positivt om fødeloftet på SUS, vurderer om jeg kanskje vil det heller... Andre som har hørt om fødeloftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vell litt merkelig, har ikke så veldig lyst til å ha med meg mannen min jeg. Han har ikke veldig lyst heller.. men vi får se.. kanskje vi endrer mening. Vet at de aller fleste selvsagt vil ha med mannen. Ellers er jeg veldig åpen for smertestillende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal også ha med mannen min hvis alt går etter planen (jobber i nordsjøen)! er ikke han hjemme så stiller mamman min opp. det er vel ikke det ideelle for meg, men jeg skal IKKE være alene iallefall! når det gjelder smertestillende så lå jeg med nåler i badekaret leeeenge og bare irriterte meg over det, så det står jeg glatt over denne gangen=) men lystgassen hjalp meg igjennom det verste, så den holder jeg meg til! så får vi se hva som skjer.. kan ikke styre alt selv og jeg vil gjerne ha enda en god fødselsopplevelse, så... vi får se=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Samboer stiller opp (heldigvis).

Hvordan jeg skal føde må jeg vel snart begynne å tenke litt på.

Føler meg helt grønn på området, vet veldig lite om hvilke muligheter

jeg har, men tipper det er ganske mange.

 

Tenkte jeg skulle få lurt noen tips ut av *Sebbe* litt lenger oppi tråden her som jeg er så heldig å være venninne med:o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilliten, Minnies baby..

 

Men selv om jeg er sykepleier og har jobbet noen år på barsel,

så må du ikke glemme at jeg er førstegangs jeg også, da! Hehe!

Har jo veldig, veldig lite førstehåndserfaring på dette! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...