Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #1 Skrevet 11. mars 2007 Er det fordi dere selv skal tidlig opp selv eller for å få alene tid med partneren?
jolanda Skrevet 11. mars 2007 #2 Skrevet 11. mars 2007 helst for å lage en søvnrytme til en selv skal begynne i jobb igjen,og når barnehagetiden begynner
så var vi 4 Skrevet 11. mars 2007 #3 Skrevet 11. mars 2007 hæ? Hvorfor kan ikke barna legge seg når de vil sove uten at det er pga egoistiske baktanker fra den grusomme moren? Martin legger seg da fordi han er trøtt og vil sove for natten.
Sessa ruger igjen... Skrevet 11. mars 2007 #4 Skrevet 11. mars 2007 jeg begynte fordi jeg vil ha gode rutiner på sovingen hennes. Barn er jo stort sett trøtte rundt dette tidspunktet når de blir eldre også... At jeg får alenetid sammen med mannen min ser jeg på som en gigantisk bonus.
jolanda Skrevet 11. mars 2007 #5 Skrevet 11. mars 2007 ja det er nå kansje slikt ,men jeg har en gutt på 10 år fra før av,og erfaringen min sier at faste trygge leggetider er det beste.
Mirakeljenta08 Skrevet 11. mars 2007 #6 Skrevet 11. mars 2007 gutten min legger seg da fortid han er trøtt. skal ikke holde en trøtt veldig lenge oppe da blir de bare overtrøtt det gjør min ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #7 Skrevet 11. mars 2007 Fordi det står i absolutt alle bøker om barneoppdragelse og stell at barna skal legge seg rundt 18 19 fra de er 6 mnd!! De har godt av det! Men synes jo at det er godt å ha alene tid, men han våkner jo tidlig på morgen! Hadde jeg tenkt på meg selv ville jeg hatt han oppe lenger og sovet lenger for å si det sånn..
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #8 Skrevet 11. mars 2007 fordi han trengte en rutine, han trenger så mye søvn(selv om han enda sover mye på dagen) og han er som regel stuptrøtt kl 19, og sovner nesten med en gang han har lagt seg.har ingenting med at eg vil ha tid for meg selv!!han våkner jo i seks tiden, og kunne eg valgt selv, så ville eg sovet til ti:P
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #9 Skrevet 11. mars 2007 Fordi barnet har en naturlig klokke som sier når det skal sove for natten. Noen er trøtte kl 18 og noen er trøtte kl 21. Det er forskjellig når barnet selv finner rytmen. her var han i gang med å sovne tidlig da han var ca 4 mnd tror jeg. Tåpeligste vinkling jeg noengang har sett på akkurat det temaet.
hårsår Skrevet 12. mars 2007 #10 Skrevet 12. mars 2007 Til å begynne med var jenta mi trøtt kl.20 og 21, men fra hun var 4 mnd har hun sovnet kl.19. Dette har hun styrt selv. Dersom jeg kunne valgt tidspunkt selv, ville jeg heller valgt å legge henne i 20-tida slik at vi kunne ligge litt lengre på morgenen.
Gjest Skrevet 12. mars 2007 #11 Skrevet 12. mars 2007 Gode rutiner og barna er trøtte rundt den tiden! Begge jentene har lagt seg for natten rundt 18.30-19.00 og dette har funket veldig fint for oss. De sover til 07.30-08.30. Jeg synes ikke barna skal legge seg så sent som 22, men det er jo min mening og folk må få gjøre som de selv vil. Men mange har merket at hvis de legger barna tidligere, så sover de kanskje bedre. Men det er jo noen som legger barna sent for å få sove lenge om morgenen.
2nj♥ Skrevet 12. mars 2007 #12 Skrevet 12. mars 2007 Her legges lillebror kl 19 og det er fordi HAN ER TRØTT da. Storebror legger seg også til samme tid, og han våkner mellom 07 og 08 om morgenen. Som en bonus får vi da litt voksentid på kvelden
Gjest Skrevet 12. mars 2007 #13 Skrevet 12. mars 2007 Legger seg 18,30 for da er hun trøtt. Har lagt henne senere av og til, men da får hun bare mindre søvn for hun våkner til samme tid.
Crazy mama Skrevet 12. mars 2007 #14 Skrevet 12. mars 2007 Jenta mi på halvannet år må legge seg i 19-tiden fordi hun blir overtrett hvis det blir noe senere. Og nå har jammen minstejenta på 3 mnd tatt etter, altså begge i seng for å slippe hyl og skrik. Dessuten er det flott med gode leggerutiner, og ikke minst egentid for oss voksne etterpå!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #15 Skrevet 12. mars 2007 jeg gjør de for å få alene tid med meg selv siden jeg går med hun heeele dagen alene, OG for på få rutiner så det ikke blir noe problem når jeg starter i jobb og skole igjen og hun skal i bhg. og det har lønt seg, det er HERLIGT og fulstendig fortjent syns jeg å få kvelden for meg selv:) syns ikke synd på hun som "må" legge seg i 6tiden, og jeg tror jeg vil få godt igejn for det når hun blir større... erfaring vidser jo bare at barn uten rutiner blir vanskeigere å håndtere når de blir eldre. og hun er et par oppvåkninger uten mat igjen fra å sove fra 6-6.30 til 7 neste dag. og hun er 6mnd... deilig syns jeg, når hun sover godt om natten våkner ikke hun med å skrike men snakke og det er mye bedre å våkne til enn illskrik
Gjest Skrevet 12. mars 2007 #16 Skrevet 12. mars 2007 Fordi at snuppa var dritsur og bælja stort sett fra 19 til 24, avbrutt av små dupper og hang i puppen hele tiden. Så vi begynte med leggerutiner, og nå sover hun fra 19 til 07. Avbrutt av 2-3 amminger. Men det er jo fint med alene tid på kvelden, men det er ikke derfor vi gjorde det.
kajak&Daniel Skrevet 12. mars 2007 #17 Skrevet 12. mars 2007 Pga at jeg egentlig begynte å legge han ca 21, men når han var kjempetrøtt klokken 19, så syntes jeg det var litt dumt å la han ta seg en liten lur da, så jeg la han like så godt da....
Tiddelidu Skrevet 13. mars 2007 #18 Skrevet 13. mars 2007 Han begynner å bli trøtt når kl nærmer seg 18, derfor.
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 13. mars 2007 #19 Skrevet 13. mars 2007 Lukas er i seng mellom 19 og 20, men uansett så er han våken 6.30 :-( Prøvd å legge han senere, men samme tid er det morgen! Åsså jeg som er DET B-mennesket :-p
Sololight Skrevet 13. mars 2007 #20 Skrevet 13. mars 2007 Her er det i seng kl 19 fordi gutten er trøtt da. Er egentlig glad for at det er slik, jeg tror det er bra for barna med faste rutiner på leggetid. Men jeg ville heller sovet lenger om morgenen enn å ha alenetid om kvelden hvis jeg hadde fått velge. Skjønner ikke at dette temaet skal tas opp med negativt fortegn.
Benni-min Skrevet 13. mars 2007 #21 Skrevet 13. mars 2007 Jeg prøver å holde poden min våken til halv 7-7. Ikke lett alltid. Spiser grøt kl 18 og er ferdig med stell da. Så ser han barnetv hvis det er tegnefilm der og så er han klar for natten. Han sovner og sover ca 13t før det er morgen igjen. Dette har han gjort siden han var ca 3mnd. Nå er han snart 8mnd. Det er deilig med voksentid på kvelden, og har ikke dårlig samvittighet for det. Men hadde ikke poden vært trøtt kl 18-19,så hadde jeg ikke tvunget han i seng da for at vi skulle få fred. Poden selv har bestemt når han skal sove.
Mamman til Eline & Fredrik Skrevet 13. mars 2007 #22 Skrevet 13. mars 2007 Jeg tror det er viktig med rutine, og tenker frem i tid til hun skal i barnehage:) Så da er det i seng ca 19 + at hun er trøtt da og sover nesten 12 timer. Bra å ha litt tid på kvelden, da blir jeg mindre sliten og er klar for ny dag senest kl 0700:) Stort sett sover vel de fleste 12 timer eller noe når de er 6 mnd - så da er det vel voksentid uansett om det er på kvelden eller morgenen??? (Til de som anklager en for å være egoistisk dersom en vil ha litt voksentid...) Jeg tror dette er beste døgnrytmen for babyene, og derfor gjør vi det sånn:)
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 13. mars 2007 #23 Skrevet 13. mars 2007 Mina er 6mnd og legges kl 19 og sover til 07 noen ganger litt lenger.. Hun er trøtt og vil sove..
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #24 Skrevet 13. mars 2007 Fordi han trenger det. Blir han lagt etter 19.30 f.eks driver han og våkne og sover og våkner flere ganger gjennom natta. Legger vi han kl 19 er han hvertfall roligere, han får bedre søvn og vi får bedre søvn. Go nok grunn? Ikke lite frekk du da.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #25 Skrevet 13. mars 2007 Det er vel ikke mitt ansvar å si hva som er god nok grunn eller ikke? Det er veldig mange av dere her som både er skeptisk og kritisk til spm. Jeg var bare nysgjerrig, håper ikke dere er så agresive når folk stiller spm ellers i hverdagen. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå