Gjest Skrevet 12. mars 2007 #26 Skrevet 12. mars 2007 Jeg skjønner at du mente det men tror poenget var at julefeiring i norge er en kultur som går så langt tilbake i tid at det da kan kalles en urgammel norsk tradisjon uten at det behøver å ha noe med kristendommen å gjøre. siden kristendommen kom lenge etterpå.
Gjest Skrevet 13. mars 2007 #27 Skrevet 13. mars 2007 Hei Ok ,vikingtida er også en del av vår historie, jeg hadde selv muntlig eksamen i norrøn mytologi når jeg gikk på v.g.Pugga Tor og Odin til jeg ble grønn i trynet,he he.Så den historia kan jeg for resten av livet. Men det er mer enn 1000 år siden og jeg vil nå si at det ikke er norsk tradisjon og kultur lenger, ikke er religionen aktuell heller i denne tid så jeg lurer på om vi ikke kan være enig i det i det minste ....at vikingtida ikke er den norske kulturarv i dag.Om de feira jol og blot o.s.v da har ikke så mye med nåtid å gjøre.Det at Norge har vært kristen i de siste 1000 år helt frem til i dag er vel mer nærliggende,he?
VinterSol+2 Skrevet 13. mars 2007 #28 Skrevet 13. mars 2007 altså, der mener jeg at både JUL og JOL er norsk kulturarv, om dere skjønner? Men den jula vi feirer i dag er jo veldig tuftet på kristne ideer, er den ikke det da? Kristne visste jo godt at de la julefeiringa til JOL, det samme med juletre osv. Jeg tror ikke Trubbel and bubbel mener at de kristne har monopol på høytidene, lissom. Men at kristendommen har vært med og FORMET den norske julefeiringa slik den er i dag, det kan vel ingen komme fra? Men jeg har fremdeles problemer med å godta at dette er en kristen grunnverdi, om du skjønner? Ja, en kristen kulturarv (godt og blandet med norrøn kulturarv, osv) men ikke en kristen grunnverdi?
Gjest Skrevet 13. mars 2007 #29 Skrevet 13. mars 2007 Ja, når man snakker om jula så er den blitt så blandet sammen av forskjellige tradisjoner at selve julefeiringa med julenisse, juletre, grøt og ribbe osv har lite å gjøre med både vikingtid og kristendom. Men en veldig koselig tradisjon er det uansett hva man legger i det )
Gjest Skrevet 13. mars 2007 #30 Skrevet 13. mars 2007 Det blir satt litt på spissen å kalle jula en kristen grunnverdi, den er vel heller et resultat av den kristne tro, vi feirer jo bursdagen til Jesus barnet som sagt etter kristen lære, men om dagen er den helt riktige etter bibelen er jeg ikke helt sikker på .Men i følge Jesus så skal vi ikke være så innmari opptatt av feiring av dager og det at de må være akkurat på riktig tidspunkt.Det er ikke det som er det viktige.Jesus kom først og fremst med budskapet om kjærlighet og det er ikke noe påbud å feire jul.Som kristen ærer man jo Gud i sitt hjerte hver dag.Jula er nok mer enn fin tradisjon som vi liker de fleste av oss.Personlig så syns jeg det er for mye kjøpepress hver jul og kunne godt tenke meg å hoppe over jula av og til.
Gjest Skrevet 13. mars 2007 #31 Skrevet 13. mars 2007 Jeg tror den anonyme her egentlig er mye ute etter bare å provosere. Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, men vil gjerne komme med mine meninger ang dette med grunnverdier. De kristne grunnverdiene og de livssynsnøytrale grunnverdiene er ofte de samme. Man kan ikke si at "ok, dise grunnverdiene kan være kristne, og resten er for de livssynsnøytrale." Jødene da? De er ikke kristne, men deler grunnverdier med kristne. er vel ingen som er sur for det vel? Innen Buddhisme er også grunnverdiene ganske like som innen kristendommen. Og innen de fleste andre religioner også. Religion er SOM OFTEST bygget opp av en ting, og det er kjærlighet. Uansett hvilken religion man tilhører, er som regel kjærlighet det viktigste budskapet. Dette gjelder også humanetikere, selv om de ikke har en tro på en Gud/Herre/skaper. Man kan da ikke gå rundt å si at kjærligheten er forebeholdt kristne eller jøder eller muslimer eller hunduister? Kjærlighet er noe av det viktigste for mennesker, og da er det naturlig at grunnverdiene innen menneskenes religioner er nettopp dette ; Kjærlighet. Trubbel and bubbel er absolutt ikke dum. Jeg er ikke enig i alt som blir sagt av alle her inne, men jeg vil ikke kalle folk for dumme fordi de har en annen oppfatning, tro eller verdi enn meg. Da vil jeg heller lære om deres måte å se ting på, slik at jeg har større kompetanse til å møte alle slags mennesker med mest mulig forståelse og kunnskap om deres syn på livet! vi kan alle lære av hverandre, enten vi er muslimer eller kristne eller buddhister eller paganister. Vi har en ting felles, og det er troen på kjærligheten. Så får vi heller diskutere hva kjærligheten er!
VinterSol+2 Skrevet 13. mars 2007 #32 Skrevet 13. mars 2007 mye fornuftig fra siste taler her:) Men det er nettopp dette jeg har problemer med å finne ut av her; finnes det egentlig noe man kan kalle kristne grunnverdier? Eller er det egentlig bare "universelle verdier" som kristendommen sier seg enig i? Evnt, kan vi si at vi har en haug med "nestekjærlighetsverdier" (jaa,jeg mangler gode uttrykk her) som da er BÅDE kristne, muslimske, hinudistiske, human-etiske osv, verdier? Jeg tenker som så at det jo forsåvidt er greit å si at feks "du skal ikke drepe" er en kristen grunnverdi men det er også en budhistisk grunnverdi. Trenger det å være en motsetning? Budhistene er stolte av å ha denne leveregelen, det er de kristne også.. jeg bare kaster ut noen tanker her, og jeg tror ikke egentlig den anonyme var så voldtsomt ute etter å provosere heller, ettersom jeg vet at mange irriterer seg over akkurat de tingene som anonym gir uttrykk for ( altså siste anonym). -Men kan grunnen til at man irriterer seg over slikt, være et definisjonsproblem? Altså, at Trubbel and Bubbel feks sier "kristne grunnverdier" tolker noen som at "ingen andre enn kristne har disse verdiene" -Det tror jeg blir en overtolkning, ettersom T&B mange ganger her inne har snakket varmt også for andre trosretninger og tradisjoner. altså derfor jeg er ute etter en definisjon av hva er grunnverdier, hva er kulturarv. ?
Gjest Skrevet 13. mars 2007 #33 Skrevet 13. mars 2007 "Trenger det å være en motsetning? Budhistene er stolte av å ha denne leveregelen, det er de kristne også.." Nei, det er akkurat det jeg vil frem til Selv om en religion er stolte over å ha et prinsipp, så gjør vel ikke dette at andre religioner ikke kan ha samme prinsippet! siden "Du skal ikke drepe" er en grunnverdi innen kristendommen er jo den akkurat det - en kristen grunnverdi - en grunnverdi for de kristne. Men den er samtidig en buddhistisk grunnverdi - en grunnverdi for buddhistene. Selv om det innebærer den ene, trenger det ikke utelukke den andre! Hva er grunnverdier og hva er kulturarv? Jeg tror disse begrepene går mye over i hverandre. Kulturarv: "Kulturarv kan defineres som det en gruppe har overtatt av kultur fra foregående generasjoner, og som fungerer som en felles referanseramme i nåtiden (Beckman 1993:75). Begrepet kulturarv favner både materielle kulturminner som bygninger, kunstverk, kulturlandskap, manuskripter og bøker, og immateriell kultur som språk, religiøse ritualer og folkediktning." Link: http://www.hf.uio.no/ikos/ariadne/kulturhistorie/framesetemner.htm?emner_kulturforskning/kulturarv.htm Grunnverdier:Finner ingen definisjoner på "grunnverdier". Følelser og oppfatninger som tolkes som kristne grunnverdier: Bot, barmhjertighet, omsorg, nestekjærlighet, frelse, solidaritet, synd, helligholdelse, selvstendighet, mot, ydmykhet, menneskeverd, åndsfrihet, nidkjærhet, skam, toleranse, tukt, trygghet, selvtillit, lydighet, gudsfrykt, medmenneskelighet, forsakelse, ærlighet.
Gjest Skrevet 13. mars 2007 #34 Skrevet 13. mars 2007 Heisann.Her står det noe intressant.Putin , Russlands president har skjønt poenget mitt.Han leter nemlig etter denne identitet og kultur og tro for Russlands folk,han ser tydeligvis viktigheten av det for fremtiden.Les denne linken så skjønner dere hva jeg mener ,kjedelig lesning for enkelte ja sikkert, men den gir en forståelse av poenget her. http://www.vartland.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070313/ARTIKLER/70313013/1036
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #35 Skrevet 16. mars 2007 Trubbel: Er du ikke klar over at 4. bud i den hebraiske grunn-teksten er billedforbudet? At det rett og slett ikke passet de kristne, og at det derfor er utelatt bl.a. i den Norske Bibelen. Men 10 bud skulle det være, og derfor har man denne pussige gjentakelsen av det siste budet om begjær. Liksom for å få ett bud til (for det skal jo være 10 tilsammen) uten å introdusere noe nytt.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #36 Skrevet 16. mars 2007 Anonym Kan du forklare det litt nærmere?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #37 Skrevet 16. mars 2007 I følge jødenes hellige skrifter fikk Moses et par steintavler av (sin) Gud på Sinai berg. OK så langt? 4 av disse budene dreiet seg om menneskenes forhold til Gud. 1: Du skal ikke ha andre guder enn JHWH 2: Du skal ikke misbruke JHWH sitt navn 3: Du skal helligholde sabbaten 4: Du skal ikke lage deg noe bilde av det som er på jorden eller over jorden. Seks bud gikk på folks forhold til hverandre. Ikke lyve, stjele, drepe etc. Så ville ikke kirken ha det 4. bud lenger, for (den katolske) kirken hadde jo helgenbilder, krusifikser etc. Løsning: Dropp det i oversettelsen av den hebraiske kilden for hvilken mosebok det nå er som inneholder beskrivelsen av tavlene med budene. Problem: Alle vet jo at det er ti bud, vil ikke noen oppdage at et er borte? Løsning: Ikke hvis man deler opp det siste budet om å ikke begjære, slik at det ser ut som to bud, som derved kan regnes som niende OG tiende.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #38 Skrevet 16. mars 2007 Ja ja, dette er jo helt typisk for de kristene. Sånn har de alltid gjort- plukket ut det som passer dem best og gitt f... i resten
Gjest Skrevet 16. mars 2007 #39 Skrevet 16. mars 2007 Kjære anonym, du har helt rett. Jeg har glemt å sjekke Kilden, som sier at det 3. budet skal være : Du skal ikke lage deg noe utskåret bilde, noen etterligning av noe som er i himmelen der oppe, eller på jorden her nede, eller som er i vannet under jorden. Du skal ikke falle ned og tilbe dem. Det 9. og 10. bud skal være ett bud, altså bud nr. 10. Bud nr 3 - 8 blir altså bud nr 4 - 9. De budene jeg har skrevet opp, er hentet fra Internett, og tok det for gitt at de var riktige. Internett er ikke alltid til å stole på, så jeg burde ha kontrollert budene. Det er nok dessverre katolikkene sine bud jeg har funnet. Takk for at du sa i fra. Katolikkene tilber Jomfru Maria i tillegg til Jesus, og de har drøssevis av bilder og statuer av henne. De har også en stor mengde helgener som de faktsik tilber. Dette er i strid med det 3.budet, så det er ikke rart de har fjernet dette budet.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #40 Skrevet 16. mars 2007 jula er ikke den dagen Jesus ble født, den er flytta til en høvelig dag, det er mest sannsynlig at han ble født om sommeren, jula er tatt vekk fra Jesus, veldig få inkluderer Jesus i feiringa, men mange synes det er en fin tradisjon, og derfor feirer di jul.
VinterSol+2 Skrevet 16. mars 2007 #41 Skrevet 16. mars 2007 å, dette er interessant! Viser seg at mannen min har skrevet høgskoleoppgave om akkurat dette temaet, skal prøve å fritte ut av han mer. internett er fort en dårlig kilde ja, hehe kan finne mye fantasifullt "fra Koranen" også på nett. som VG gjerne benytter seg av.. men som sagt, jeg skal forsøke å finne ut mer om dette, er jo veldig interessant. da snakker vi kontekstuell bibellesning igjen. at man ikke KAN lese bibelske tekster uten å se på historien bak, rundt og etter! Om noen vet noe mer, så kjør på
Gjest Skrevet 17. mars 2007 #42 Skrevet 17. mars 2007 Hallo hallo Blir spennende å høre hva du finner ut vintersol! Ellers vil jeg bare få frem en viktig ting når det gjelder budene. Da må jeg referere til et bib.vers som står i Rom.13 og vers 8-10 : "Bli ikke noen noe skyldig,uten det å elske hverandre,for den som elsker sin neste har oppfylt loven. For budene: Du skal ikke leve i hor Du skal ikke drepe Du skal ikke stjele Du skal ikke vitne falskt Du skal ikke begjære og hvilket annet bud det skulle være, blir alle sammenfattet i dette ord: DU SKAL ELSKE DIN NESTE SOM DEG SELV. Kjærligheten gjør ikke nesten noe ondt.KJÆRLIGHETEN ER ALTSÅ LOVENS OPPFYLLELSE." Jeg tror ikke dette bibelsitatet kan misforståes av noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå