Anonym bruker Skrevet 10. mars 2007 #1 Skrevet 10. mars 2007 Du snakker veldig mye om at det er så viktig at Norge tar vare på de kristene grunnverdiene! Har ikke helt forstått viktigheten av det. Derfor spør jeg deg: Kan du ramse opp noen kristene grunnverdier? Altså bare de kristene, ikke de livssynsnøytrale!
Gjest Skrevet 11. mars 2007 #2 Skrevet 11. mars 2007 Okei , her har du de kristne grunnverdiene: 1.Du skal ikke ha andre Guder enn Meg. 2.Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn 3.Du skal holde hviledagen Hellig. 4.Du skal ære din far og din mor 5.Du skal ikke slå i hjel. 6.Du skal ikke bryte ekteskapet 7.Du skal ikke stjele. 8.Du skal ikke lyge. 9.Du skal ikke begjære din nestes eiendom 10.Du skal ikke begjære din nestes ektefelle eller arbeidsfolk eller noe som hører din neste til Dette kalles for de ti bud som Moses tok i mot fra Herren på Sinai fjellet. De står skrevet i 2.Mosebok kap.20 vers 1-17 Jesus kom for å oppfylle loven , ikke for å oppheve den(Matt 5 vers 17) Dette gjorde Han ved å frivillig gi sitt liv som et offer for alle menneskers synd ved å bli korsfestet.Fordi mennesket ikke er i stand til å holde hele loven og være uten synd så kom Jesus og bar våre synder opp på korset.Jesus stod opp igjen fra de døde og lever i dag.Derfor kan Han frelse oss, tillgi oss og gi oss evig liv. En lovlærd spurte Jesus om hvilken bud som er det største i loven og Jesus svarte:"Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.Dette er det første og største budet men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. Hele loven og profetene henger på disse to budene"(Matt 22 vers 35 - 40) Jesus lærte oss å be Fadervår (Matt.6 vers 9-13)
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #4 Skrevet 11. mars 2007 Igjen- BARE DE KRISTENE sa jeg.... Så du mener det er kristene verdier å ikke drepe folk, stjele og lyge!!! Vil jo kalde det livsynsbøytrale jeg da! Eller det er kanskje ikke moralske verdier som hinduer, buddister, ateister og muslimer osv.. lever etter!! LATTERLIG! Dette vil altså si at hvis vi skiller stat og kirke så forsvinner disse verdiene. (dine egne ord- om å ikke gi slipp på de"kristene grunnverdiene" som da forsvinner ved et skille) Da vil det være lovlig å drepe, ljuge og stjele... ER DET MULIG HVOR TRANGSYNT GÅR DET AN Å BLI!!!!????
Gjest Skrevet 11. mars 2007 #5 Skrevet 11. mars 2007 Den Norske grunnlov er bygd på de kristne grunnverdiene...........................................................................................
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #6 Skrevet 11. mars 2007 Er du så dum eller bare gjør du deg så dum???? Du mener at hvis man ikke er kristen/ ikke har en statsreligion som er kristen, så kan man gå rundt å ljuge og drepe folk!! Enten så skal du bare vekke oppsikt eller så må du være utrolig hjernevasket.... Uansett, stakkars menneske Hilsen en som lever etter å ikke drepe eller stjele osv..-også er jeg ikke kristen!!! (hvordan kan det gå an da)
Gjest Skrevet 11. mars 2007 #7 Skrevet 11. mars 2007 Ønsker deg alt godt anonyme venn. Ha en fin dag videre!
Smurfemamma *1rosa+2blå* Skrevet 11. mars 2007 #8 Skrevet 11. mars 2007 Til Anonym: Det går an fordi Gud har lagt en samvittighet ned i etthvert menneske. Den er ikke forbehold troende. Men hvis ikke det hadde vært for kristendommen og dens sterke posisjon i Norge og skandinavia så er det nok ikke sikkert det hadde vært like trygt og bo i landet..disse verdiene kom sterkere og sterkere inn i folk etter kristendommen kom..eller skal jeg si Jesus kom til verden. Mye dritt har skjedd i kristendommens navn ingen tvil..men det er politikk, ikke tro så det gidder jeg ikke gå inn på.. Hva skjer i landet når den kristne tro reduseres.... Ingen tvil om at norge er i ferd med og bli mer og mer utrygt og bo i , i disse dager.. Så disse livsynsnøytrale grunnverdiene vi har i Norge kommer vel egentlig fra Jødedom og kristendommen...Selvfølgelig finner vi dem igjen i både Hinduismen og Buddismen..alle religioner har deler av sannheten i seg.. Men for Norges del er det kristendommen som er kulturarven
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #9 Skrevet 11. mars 2007 Ja, se på alle landene i europa. der vi er de eneste med en kristen statsreligion. Nevn et eneste land hvor det er lov å feks drepe noen!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #11 Skrevet 11. mars 2007 Dere kommer ikke på noen nei..... tenkte meg det
Smurfemamma *1rosa+2blå* Skrevet 11. mars 2007 #12 Skrevet 11. mars 2007 Selvfølgelig er vi ikke det!! Men tror du anonym har godt av og studere litt europeisk og norsk kirkehistorie. I land Der de går bort ifra staten som religiøs beholder de gjerne de kristne grunnverdier..nettop fordi de virker..de er helt nødvendig for å oprettholde ett sivilisert samfunn.. Kristendommen førte til ett mere sivilisert norge..+ lese og skrive kunsten. Jeg snakker om grunnholdninger som ligger så dypt inn i hjertene våre nå nettop pga kristendommen. Vi tar de som selvfølgelig nå, men de var nok ikke bestandig så selvfølgelige..
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #13 Skrevet 12. mars 2007 Okay, men da kan du kanskje fortelle meg og nevne noen land som ikke blander stat og religion som samtidig har lover og paragrafer som nevner ord som "kristen" "gud" og "jesus" Men det greier du nok ikke.....
Gjest Skrevet 12. mars 2007 #14 Skrevet 12. mars 2007 Heisann Det at du ikke ser viktigheten av å ta vare på de kristne grunnverdiene er helt grei.Det er DIN mening som du har lov til å ha. JEG derimot SER viktigheten av å ta vare på de kritne grunnverdiene, på grunn av den kristne kulturarven og historien bl.a.Jeg syns det er viktig at mine barn og barnebarn og tippoldebarn skal få lære om historien vår.Det at Norge har vært kristen i 1000 år syns jeg er viktig å formidle , både historisk,kulturelt og verdimessig.Jeg syns det er viktig å ta vare på kulturarven fordi det bl.a har med identitet å gjøre.Også tilhørighet . Jeg har også respekt for kongehuset vårt og syns at det samarbeidet mellom kongehus og kirke som har vært så lenge er verdt å ta vare på.Så da blir det spennende å se hvordan dette blir i fremtiden. Jeg håper statskirka består og at det unike samarbeidet fortsetter! JEG tror det er viktig at norge i fremtiden bevarer sin kristne grunnverdi som base selv om vi er i ferd med å bli flerkulturell,ja spesiellt derfor.Noe ståsted bør vi nordmenn fortsatt ha for å bevare vår IDENTITET.Vi bør ikke miste den det tror jeg er meget viktig. Kongehuset er med på å bevare dette syns jeg, de representerer land og folk på en god og verdig måte.De er fortsatt et samlene punkt for landet.
Bellinda Skrevet 12. mars 2007 #15 Skrevet 12. mars 2007 Hva da med nordmenn som velger bort "den kristne grunnverdien", og blir enten ateister, muslimer eller hva det nå måtte være? Hvilken identitet må vi bevare? Den kristne?
Gjest Skrevet 12. mars 2007 #16 Skrevet 12. mars 2007 Det er jo fortsatt viktig å lære om Norsk historie og kultur.Kongehuset er fortsatt kristent selv om noen av folket velger noe annet.Norge som nasjon kan jo ikke forandre identitet hver gang noen av folket velger en annen religion,andre enn du velger også noe helt annet enn kr.dom og noe helt annet enn det å bli muslim så da får de gjøre det da.MEN nasjonen Norge bør alikevell bevare sine kulturskatter.
VinterSol+2 Skrevet 12. mars 2007 #17 Skrevet 12. mars 2007 hm, dette er egentlig veldig interessant... HVA er den kristne kulturarven? Som mange påpeker her, er det jo ikke ene og alene forbeholdt de kristne å "ikke drepe" osv. Men det er også en av de få -helt klare- leveregler som kristne har å leve etter.. men når jeg tenker på begrepet "den kristne kulturarven" (et uttrykk som kanskje bør byttes ut?) så tenker jeg på noe helt annet. det handler vel kanskje om definisjon? Jeg tenker mer på at fordi norge har hatt kristendommen som enerådende og dominerende trosretning, så har kulturen vår også blitt formet deretter. ehh,, er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forklare dette, men prøver med et eksempel (selvom det kanskje er et mindre heldig et..); den norske avholdsbevegelsen. Som sprang ut i fra den norske pietistiske bevegelsen. -jeg sier ikke at avholdsbevegelsen er noe vi på død og liv skal videreføre, nei, det jeg sier, er at det er interessant, at et slikt fenomen har kunnet oppstå og bli så omfattende i et lite land som norge, -mens andre steder i europa skjedde ikke dette.. -Og for å forstå vår egen historie, må vi kunne se den i lys av viktige maktfaktorer, som feks "den kristne arven"? Men jeg tror kanskje jeg trekker dette litt ut på siden, ut i fra hva debatten her har gått ut på.. jeg prøver ikke å gi meg i kast med kristne grunnverdier, feks.. litt for skummelt. men er folk enige om hvordan en definerer kulturarven, og da er det bare jeg som er på trynet, eller hvordan er det?
Gjest Skrevet 12. mars 2007 #18 Skrevet 12. mars 2007 Hallo Jeg opplever kultur og religion mye som en og samme sak. Dette fordi jeg har reist endel og sett at folk er formet etter religionen i de forskjellige land. Dette ser man veldig tydelig i land som India f.eks.dansen ,maten,klesdrakten,væremåte....ja alt er formet av den hinduistiske religionen der.De har f.eks ikke lov å spise oksekjøtt.Når man tar fly,buss eller tog i det landet så får man tilbud om vegetabilsk mat eller med kjøtt fordi mange der rett og slett er vegetarianere.Dessuten er det karakteristisk at det går kuer rundt i gatene,he,he. Vet at kultur innebærer mye. Var en tur i tsjekkia en gang , i kulturbyen Praha. Der er det utrolig mye katolsk kultur som preger byen, katolske statuer og kirker og bygninger overalt.Men de har også opplevd kommunismen.Den byen er en fantastisk kulturby rett og slett som de er stolt av. Kultur er selvsagt også preget av andre ting som geografisk beliggenhet .På grønnland spiser de f.eks selkjøtt eller hvalrosskjøtt kansje fordi de bor der.... De kristne grunnverdiene har jeg jo ramset opp så den er vi ferdig med, ikke sant? Ja folkens hvordan skal vi definere kulturarven som vi har her i landet da? Ikke helt lett å ordlegge seg nei, men intresant er det
Gjest Skrevet 12. mars 2007 #19 Skrevet 12. mars 2007 Men vil Norge miste så mye av den såkalte "kristene grunnverdien" Hvis man fjerner paragraf 2 og 15 i grunnloven, som da vil bli gjort/eller skrevet om ved et evt skille mellom kirke og stat? Det er jo ikke større forandringer som trengs.
VinterSol+2 Skrevet 12. mars 2007 #20 Skrevet 12. mars 2007 kanskje greit å være enige om hva denne kulturarven er før vi vet om den forsvinner? Og er "kristne grunnverdier" det samme som "kristen kulturarv" eller kulturarv?
Gjest Skrevet 12. mars 2007 #21 Skrevet 12. mars 2007 De kristne trad. er jo sånn som jul,påske,høytidsdagene-ellers har vi det med 17.mai selvsagt som norskest av det norske.Disse tingene springer ut fra det at norge er et kristent land med kristne tradisjoner og verdier.Vi holder fortsatt hviledagen hellig f.eks.Så har vi de kristne vielsene og konfirmasjon. Hmmm ja det er jo det med å skille kongehus og kirke da
Gjest Skrevet 12. mars 2007 #22 Skrevet 12. mars 2007 P.s JA de kristne grunnverdiene er det samme som kristen kulturarv, det er dem det er aller viktigst å ta vare på!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #23 Skrevet 12. mars 2007 Igjen- dette med at kristendommen skal ha monopol på litt av hvert! Høytidsdager??? Ta f.eks JUL! Dette fant jeg f.eks på wikipedia: Jul i norrøn og kristen tid Jul var opprinnelig et fellesnordisk navn på den store norrøne midtvintersfesten, jólablot som ble feiret omkring vintersolverv. «Juleblot» eller «midtvintersblot» ble markert ved Midtvintersnatten 12. januar. Julen er første gang beskrevet i en kvae til Harald Hårfagre fra rundt år 900 der det heter seg å «drikke jul». Med ekstra god mat og med juleøl hyllet man gudene og solens gjenkomst i den mørkeste tiden på året. Juleølet skulle være av sterkeste sort så det ble en skikkelig rotbløyte. Siden Norge allerede hadde en midtvintersfest, bød det ikke på noe problem når Håkon den Gode fastsatte at juledagen skulle være den 25.desember. Men med kristningen av Norge og med gammel norsk folketro ble julen også en tid for frykt. Man malte tjærekors over dørene, for å holde onde vetter fra folk og fe. Særlig fryktet man overnaturlige vesener som dro fra gård til gård for å stjele øl og mat og man fryktet at vesenene tok mennesker med seg… Julen ble med innføringen av kristendommen til minne av Jesu fødsel, men i dagens samfunn er de gamle nordiske, kristne og germanske skikkene smeltet sammen med nye skikker som julenisse, juletre, gaveutveksling og sosialt samvær med kjære og kjente. Altså en tradisjon som er mye eldre enn kristendommen i norge rett skal være rett
scoobidoo Skrevet 12. mars 2007 #24 Skrevet 12. mars 2007 ;-) Samme som at den kristne jula i utgangspunktet er en videreføring av den jødiske Hanukka. (Lysfest.)
Gjest Skrevet 12. mars 2007 #25 Skrevet 12. mars 2007 Kjære alle sammen Jeg håper inderlig dere forstår at jeg mener bursdagsfeiringa til Jesus med JUL, når vi snakker om de kristne grunnverdiene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå