Gjest Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Heisan. Har vært stille på twilighttrådene de siste dagene, men starter nå likevel en ny idag. Strålende vær her i trønderhovedstaden- hadde det ikke vært for all den vinden og ikke-strødde fortauene! Halvveis livsfarlig å bevege seg ute, jo! I går kom 3-åringen hjem med sin første bursdagsinvitasjon i bhg-sekken, gitt! Tida flyr- de blir fort store de små.... Noen som har formening om hva en gir en 4-åring, prisnivå etc....?
selfangerkjerringa Skrevet 6. mars 2007 #2 Skrevet 6. mars 2007 Åh så deilig å ikke bo i Trondheim lenger... her er det helt tørt, ikke glatt, blå himmel og herlig vårtemperatur Hadde det bare ikke vært for den elendige vinden... jaja. Jeg pakker inn meg og ungen og går tur i ettermiddag likevel, jeg. Hun ligger jo godt nedi voksiposen uansett, og med et helseteppe foran hullet på vogna så går det vel greit selv med vind? Lurte litt på om jeg skulle gå nå med en gang (har levert Lilletrollet i barnehagen), men jeg velger å vente til sola står litt høyere, det er så herlig å ha den i ryggen når jeg går Ang. bursdagsgave til 4-åring så har de allerede blitt såpass store at interessefeltene smalner litt. Jente og gutt = store forskjeller. Jenta mi blir straks tre, og alt som er rosa, glitrer, har sommerfugler på eller kan festes i håret er knallpopulært. Bestekompisen hennes i barnehagen blir lykkelig for alt som har med traktorer, dyr og biler å gjøre... jada, de er veeeldig stereotypiske, men jeg er overbevist om at slikt er like mye genetikk som miljøpåvirkning.
DiddiDaddi Skrevet 6. mars 2007 #3 Skrevet 6. mars 2007 Godformiddag ) Ja, det er ganske stille på trådene, men koselig å se noen her innimellom! Her er det også nå voldsomt med vind, men det er det jo stort sett bestandig ) De dagene det var masse minusgrader og masse vind gikk vi ikke ut, men nå når det ikke er så kaldt går vi absolutt ut til tross for vinden. Jeg tror også de ligger godt nok beskyttet langt nedi posene sine, bare deilig og sunt med friskluft ) I går stod snuppa tydeligvis opp med feil fot, grining og sutring hele dagen! Jaja, de kan vel ha dårlige dager de også. I dag har det så langt bare vært smil fra ende til annen, så håper jeg tok henne opp med rett fot først ) Fikk meg jo skitur i går, passet utrolig godt at det var den dagen det bare var sutring hjemme sånn sett, så deilig med frisk luft og å få bruke kroppen litt. Det var deilig for kropp og sjel ) Håper å få tatt meg ihvertfall en tur til før sesongen er over. Det er jo skikkelig vår i luften nå!
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #4 Skrevet 6. mars 2007 Enig med deg i at det nok ikke bare er miljøpåvirkning når det gjelder interessefeltet til ungene, ser det veldig godt vi som har hatt både jente og gutt i huset. Jenta til sambo bodde hos oss på heltid i halvannet år før hun begynte på skolen, og det er som natt og dag ifht guttungen... Det er en gutt i bhg som blir 4, forresten, så hårpynt er nok ikke så aktuellt...;-) De er veldig opptatt av SpiderMan, Cars, Elias osv endel av guttene, så vi får se... Veiene i Trondheim er heldigvis bare, men det er lite trivelig rundt husene her og på gangveiene, ja!
konvall Skrevet 6. mars 2007 #5 Skrevet 6. mars 2007 Hei alle jenter..... Beth her. I dag skal jeg bare prøve å være flink i huset.....Blitt litt overflatisk vasking den siste tiden.. Dagene går stort sett til frøkna m turer og kos.. Hun har vært litt syk den siste tiden.. Uheldigvis vil hun ikke ha pupp lengre, men jeg pumper så godt jeg kan. Nå er det tid for mat her... Vi snakkes.... Ang gave liten2. Her vi bor har vi holdt oss til 50-60 kr. Du kan få mye fint på Nille for det.. Så små jenter elsker små dukker m tilbehør eller jåleting. Ha en fin dag.
selfangerkjerringa Skrevet 6. mars 2007 #6 Skrevet 6. mars 2007 hehe, lite med fortau her vettu, triller på veien og den er bar
selfangerkjerringa Skrevet 6. mars 2007 #7 Skrevet 6. mars 2007 det å dra ungene ut av senga etter beina - er det noe dere bruker å gjøre på jobb eller?
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #8 Skrevet 6. mars 2007 Mener å huske det var fler enn jeg som hadde småttiser som ligger og smatter/suger på hendene sine. Noen som har funnet ut hvorfor? Ikke er hun sulten, trenger ikke rape eller gulpe heller. Tar ikke smokk eller tott for trøst eller kos, så jeg kan ikke forstå at det er det evt. Tenner, kanskje??? Vel tidlig det også... Kan ikke huske at storebror holdt på sånn, men så tok jo han smokk også.
DiddiDaddi Skrevet 6. mars 2007 #9 Skrevet 6. mars 2007 Nei og nei...nå var vi havnet langt nede på side 2 igjen. Hvor er alle? Vi har vært på kafe med ei venninne og hennes lillegutt, og snuppa sov godt i vogna hele tiden. Nå har jeg lagt henne ut i vogna igjen for en ettermiddagsdupp, og jammen sovnet hun ikke med det samme. Hun sover så mye bedre i vogna, blir nok både formiddags- og ettermiddagsblund der heretter. Snakket med denne venninna ang at de små tar hendene i munnen så tidlig, og det hadde hennes gutter også gjort. Hun hadde spurt helsesøster. I følge helsesøster kunne det være at de kjenner tennene mange måneder før de bryter fram, dessuten hadde babyene en refleksbevegelse som gikk på å putte hendene i munnen - så de aller fleste gjør visst dette, uten at det behøvde være noe som helst grunn )
DiddiDaddi Skrevet 6. mars 2007 #10 Skrevet 6. mars 2007 Åja, ka-ping: å dra babyene ut av senga etter bena fungerer helt utmerket...hehe ) Kanskje derfor snuppa mi var så grinete i går...knis )
selfangerkjerringa Skrevet 6. mars 2007 #11 Skrevet 6. mars 2007 Jeg spurte Lilletrollet nettopp om hun hadde noen kjærester (for de som ikke har fått det med seg så fyller hun tre år om en knapp mnd, og går i barnehagen). Her er svaret hennes (ganske ordrett gjengitt - men med fiktive navn): "Nei, mamma, æg har itj ein kjærest, æg har FIRE kjæresta. Kari (mamma spør: jaha, hu e jentekjærestn din altså? Nusse dokk da?) Ja det gjær vi, vi e jo kjæresta, og så e det Matias, Petter og Andreas. Andreas e kjæresten min bare nånn daga, da. For han har jo fri nån daga og vettu. Og Paul syns at æg e så go, for æ e så glatt på arman og hender min, kjenn mamma, æg har kjempeglatte hender, og derfor syns Paul at æg e så go vettu" jeg holder på å knekke sammen av latter, det er så utrolig fornøyelig å høre henne legge ut om det som skjer i barnehagen
Hanne og jentungen Skrevet 6. mars 2007 #12 Skrevet 6. mars 2007 Hei. Vi var på 3-månederskontroll i dag. Hun skrek skikkelig når hs satte vaksinene og enda mer da legen sjekka hoftene hennes. Heldigvis har hun verken blitt sutrete eller fått feber av vaksinen, det eneste er at hun er litt trøttere enn hun pleier. Hs var forresten enige med oss i at hun har skeiv rygg så vi ble henvist til fysio. Det plager ikke Sigrid i det hele tatt, men det kan jo gi plager senere i livet. Det er også frustrerende for henne ånår hun ligger på magen og løfter halve brystkassen, men triller over fordi hun retter mot venstre hele tiden. Hun har også stramt tungebånd, og legen mente dette kunne være grunnen til at hun suger litt dårlig. Hmm, hvem vet. Ka-ping: nå har jeg bestilt billetter forresten:))
Hanne og jentungen Skrevet 6. mars 2007 #13 Skrevet 6. mars 2007 Gleder meg forresten masse til å diskutere med lilletrollet ditt, hun er jo bittelittegrann min også)
selfangerkjerringa Skrevet 6. mars 2007 #14 Skrevet 6. mars 2007 Hanne: klart hun er litt din Du er jo fadderen hennes... ang. tungebåndet til Sigrid så burde du kanskje ta en prat med Gullemor, jenta deres hadde akkurat samme problemet.
Hanne og jentungen Skrevet 6. mars 2007 #15 Skrevet 6. mars 2007 Ka-ping: legen mente at vi var kommet inn i så gode rutiner med ammingen at vi kunne vente litt for å se, men han mente definitivt at det potensielt kunne være grunnen til at hun ikke la på seg så mye i begynnelsen. Jeg kommer på besøk torsdag 23. mars forresten. Kommer til byeb 22, men vi har noen felles venner som også må besøkes:)
Hanne og jentungen Skrevet 6. mars 2007 #16 Skrevet 6. mars 2007 Jeg tror Sigrid er litt satt ut av vaksinene hun fikk i dag likevel jeg. Nå sover hun på 3. duppen siden vi kom hjem. Hun har nesten bare spist, fått ny bleie og prata bittelitt med mammaen sin:) Stakkar liten.
rødhette* Skrevet 6. mars 2007 #17 Skrevet 6. mars 2007 ka-ping, måtte lese innlegget ditt med sitat fra samtalen med lilletrollet høyt for sambo her. Måtte le godt av det, ja Jeg har vært borte fra 8.45-19.00 idag. Var på litt forsinka 6-ukerskontroll idag. Fikk resept på p-piller. jeg hadde jo helt glemt av at når jeg ikke skal amme, kan jeg jo bruke vanlige p-piller også. Så fikk det. Så får vi se om de er noe tess.. Så nå er amminga definitivt over, når jeg begynner på pillene på mandag, er det ingen vei tilbake. Jeg hadde jo bestemt meg, og har ikke amma på ca ei uke nå. Likevel litt rart å tenke på..... Etterpå var jeg på shopping sammen med ei jeg kjenner. Fikk handla div ting og tang som stod på lista, samt noen velkommen-til-verden-gaver. Til slutt var jeg på besøk hos ei fra jobben som fikk en liten gutt for noen uker siden. Da så jeg virkelig hvor stor lillegutt har blitt, gitt! Har kommet hjem og startet på laging av flasker (jeg er dårlig mor her, og lager flere flasker klare av gangen, til tross for alle innleggene om at man ikke burde gjøre det). Tenkte lage brownies, for å ha klart til jeg får besøk imorra. Og snart er det jo tid for Frustrerte fruer
rødhette* Skrevet 6. mars 2007 #18 Skrevet 6. mars 2007 Forresten så anbefalte legen meg å bare la tida gå, og se om melkeproduksjonen minker av seg selv på den måten. Dog, hvis det har skjedd lite på noen uker til, burde jeg få tabl. for å stoppe. Så da får dere krysse fingrene for meg, og håpe jeg er nesten melkefri på naturligvis i løpet av et par uker, hehe.
SpongeBob Skrevet 7. mars 2007 #19 Skrevet 7. mars 2007 Jeg tror det knapt - her ligger lillegutt fornøyd og sover, jeg pusler med mitt, men det sekundet jeg finner twilighttråden grynter han til, ja! Jeg kommer forhåpentligvis sterkere tilbake...
Gjest Skrevet 7. mars 2007 #20 Skrevet 7. mars 2007 Det er som om de har en radar innebygd disse små...
SpongeBob Skrevet 7. mars 2007 #21 Skrevet 7. mars 2007 Man skulle jo tro lillegutt ville sette pris på all støtten mammaen hans fikk i sonen mens han var IMM, for å si det slik, men han er svært utakknemlig. Skriker til med det samme jeg nærmer meg! Nei, da... Nå har vi vært syke et par dager, og på det verste ble det til at jeg i rent selvforsvar puppet oss begge i søvn, i tillegg gikk melkeproduksjonen tydeligvis ned mens jeg var syk og ikke særlig flink til å få i meg verken vått eller tørt. Så nå vil han ha pupp hver time og insisterer på at han ikke kan sovne noe annet sted, takk - relativt slitsomt. Driver og prøver å øke tiden mellom så godt jeg kan, men han er svært påståelig på at han er sulten, sulten, sulten! Først etter to-tre sånne omganger er han såpass fornøyd at han får sovet et par timer, så det er tydelig at han har litt å ta igjen... Vi skal på seksukerskontroll neste uke, hva er det som foregår der igjen? Noe jeg burde huske på?
DiddiDaddi Skrevet 7. mars 2007 #22 Skrevet 7. mars 2007 Håper formen er bedre nå Sponge, ikke noe gøy å være syk, spesielt ikke med to små å ta vare på tenker jeg... Lillegutt øker nok produksjonen så godt han kan nå, snart får dere det vel litt roligere igjen. På seksukerskontrollen hos oss var det sjekk fra lege og helsesøster, og jeg hadde skrevet ned alt av spørsmål jeg måtte ha, fort gjort å glemme noe akkurat når man er der. Neste tirsdag skal vi på helsestasjonen igjen, denne gangen i gruppe. Skal visst være 5 stk i gruppen, både førstegangsmammaer og andregangsmammaer, blir spennende! Rødhette: Håper det ordner seg med produksjonen snart, kjipt å gå rundt med spreng + å lekke når du vil det skal stoppe. Men finn noe stramt å bind rundt du, eller f.eks en stram sports bh som Hanne anbefalte, så stopper det nok ganske snart. Jeg har vært på ny skitur i dag, deilig å kjenne at kroppen er litt tilbake til det normale. Alt kjennes ihvertfall ok ut, men i neste uke (faktisk samme dag som vi skal på helsestasjonen - travel dag altså!) skal jeg på "6 ukers" sjekken selv. Måtte ta det så sent, for planlegger å få spiral, og da ville gynekologen vente 10 uker etter fødsel. Noen som har erfaring med spiral? Kan ikke bruke minipillen, for klarte så vidt å ta en vanlig p-pille hver dag (tok de faktisk ganske ofte i hytt og pine...) så klarer ikke å måtte ta en pille til samme tidspunkt hver dag )
SpongeBob Skrevet 7. mars 2007 #23 Skrevet 7. mars 2007 Skriver under på at stram BH er nøkkelen når det gjelder å få minsket ubehag ved spreng når man ikke har en liten slukhals ved puppen, ja, og husk å få massert ut ømme kuler så det ikke blir betent... Stinemor takk for nydelig bilde fra skiløypa! Og ka-ping er kulturell med sine små - dere har virkelig hatt en aktiv dag! Det mest aktive jeg har vært er da jeg spratt opp av sofaen i sted, men det var frdi bikkja tydeligvis har fått elgbein hos naboen og fant det for godt å spy på teppegulvet... Nå skal jeg ta en gjennomgang i kjøle- og kjøkkenskap og se hva som må handles, her er rimelig ribbet etter helg og noen dagers sykdom:) Vurderer å lage skikkelig kosemat til meg selv til House i dag, noen som har noen gode forslag?
Gjest Skrevet 7. mars 2007 #24 Skrevet 7. mars 2007 hei jenter. Nå går alt så mye bedre. Da eg fikk roet meg ned roet faktisk B.E seg ned også. Tror ho skjønte at mammaen var sliten ja. så nå koser vi oss igjen. Imorgen skal vi på besøk til svigers og det blir kjekt. nå er det badetid for små babyer her i huset.sendte pappaen avgårde til en kompis så han får litt sosial kontakt.
DiddiDaddi Skrevet 7. mars 2007 #25 Skrevet 7. mars 2007 Så godt å høre Issy ) Har tenkt på deg og hvordan dere har det, godt når ting roer seg ned. Det går seg til vettu, det er krevende med små i huset. Kos dere masse sammens )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå