Gå til innhold

MM til venninne???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har MYE melk, og klarer ikke få ned produksjonen. Jeg må pumpe ut, og jeg fryser masse melk, og selger noe til melkebanken.

Så har jeg en venninne som sliter med det motsatte. Hun har for lite melk på kveldene. Er det greit om jeg ammer ungen hennes de kveldene vi er sammen? (Ungen hennes er noen timer yngre enn min, vi møttes på barselavdelingen). Så kan hun kanskje overta noe av den melka jeg fryser, slik at hun kan gi litt på flaske andre dager? Jeg er jo melkegiver, så både jeg og melka mi er testet og godkjent i melkebanken.

Er dette greit syns dere, eller blir det "helt feil"?

Vi har prøvd dette en gang allerede, og ungen suger med god appetitt.

Slik jeg ser det så tjener vi jo begge på dette. Ungen hennes blir mett uten mme, og jeg slipper pumpa.

Siden det sikkert blir litt reaksjoner på dette så ønsker jeg å være...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere begge er konfertable med det,så hvorfor ikke? :)

Skrevet

Synes ikke det er noe galt i dette jeg! Hvis andre babyer kan drikke melken din hvorfor skulle ikke hennes baby kunne gjøre det samme?

Synes det er fint gjort av deg! Hadde ikke nølt med å gjøre det samme eller tatt imot slik hjelp, så lenge det hadde vært ok for begge to og man kjenner hverandre godt! Snilt av deg...

Skrevet

Ville gjerne gitt bort melken,

Man ammer da vel ikke andres barn... æsj...nei,

det syns jeg blir helt feil ja.

Skrevet

Det er selvfølgelig helt greit dersom dere synes det er greit.

Men ... det bidrar jo bare til å opprettholde en kunstig høy produksjon hos deg, da! Fordi som du sikkert vet, når etterspørselen øker, øker produksjonen i takt.

Skrevet

Tja... Jeg ville nok ikke ha latt noen andre amme min unge. Ikke det at det er noe galt med det sånn i teorien, men jeg synes amming er no "hellig" mellom mor og barn, og ville ha følt at den andre moren fikk ett bånd med ungen min som egentlig jeg skulle ha fått.

(Men nå er jeg sikekrt unormalt sår på det området da. Da jeg ikke fikk til amminga, og måtte gi Erlend noen måltider med mme i døgnet, fikk ingen andre gi ham flaske)

Å ta imot mm fra en venninne ville jeg ha satt umåtelig stor pris på! Synes det er veldig snilt av deg. Mm er jo bedre enn mme.

(Men som sagt ville jeg ha gitt det selv. Enten fra hjelpebryst eller fra flaske.)

Skrevet

Hmm. De fleste er vist positive??

Vi syns begge det er helt greit. Hun ammer jo selv 95% av tiden, så jeg tviler på det vil skape noe bånd mellom meg og barnet som moren og barnet skulle hatt. Hun ammer som sagt nesten alle måltider selv (må gi noen få med flaske), og jeg vil komme til å amme ungen bare to ganger daglig en, max to kvelder i uka.

Anngående produksjonen så er det en av tingene som gir meg mest lyst til dette. Det vil ikke bli unødvendig høy produksjon fordi den mengden barnet hennes vi spise uansett er mindre enn hva jeg har behov for å pumpe ut nå. Jeg har forsøkt det meste for å minke produksjonen, men etter utallige brystbetennelser og begynnende brystbetennelser her jeg gidd opp. Jeg holdt på å miste muligheten til å amme eget barn pga tilstoppede melkekanaler som følge av høyt trykk i brystene. Nå velger jeg heller å tømme brystene to ganger daglig. Det er ikke så mye at produksjonen skal øke, men nok til at jeg kan komme meg gjennom døgnet uten at brystene eksploderer. Årsaken til at vi vil at jeg skal amme ungen hennes istedet for å bare gi henne utpumpet melk er; Jeg tror at det å tømme brystet naturlig med amming er bedre med tanke på produksjonsøkning enn hva unaturlig pumping er. Hun ønsker det fordi hun er litt redd for sugeforvirring, og fordi ungen baler veldig med å få til flasken.

HI

Skrevet

Jeg synes det hørtes flott ut jeg at du vil gjøre det. Det må jo være supert for venninna di og det barnet som ikke får så mye mm. MM er jo helt klart den beste melken et lite barn kan få. Er jo ikke noe galt i det å hjelpe andre sålenge dere synes det er greit alle sammen.

Skrevet

Først vil jeg si til de som gir mm til sykehuset, tusen takk!!!! Gutten min fikk testet mm på skkehuset.

Vi skal jeg faktisk få mm av min venninne. Gutten min får bare mme, så jeg takket og bukket når hun spurte om vi ville ha melk av henne. Han får det fra flaske....

Skrevet

de fleste unger nekter vel å ta puppen til ei som ikke er mamman...??

Skrevet

Vi har prøvd en gang allerede, og ungen tenkte vist så banalt enkelt at mat er mat. Hun spiste med god appetitt, og var bare fornøyd med å få mat.

HI

Skrevet

Å gi barnet til venninna di melken din er vel greit, men å amme barnet hennes syntes jeg blir alt for drøyt!!!

Barnet kan jo bli forvirret - regner med at dere ikke har helt like bryster. Kanskje det vil medføre problemer for hennes amming. Nei uff ville heller pumpet og gitt slik at hun kunne gitt på flasken.

kanskje hun ikke vet hvordan hun skal si det til deg? Vet det blir ekstra jobb for deg å pumpe og tenker.. Bedre enn mme.

Nei jeg syntes som sagt det blir for drøyt at du vil amme barnet.

Siden jeg er ærlig og sikkert får pepper nå så sign jeg med anonym da jeg kjenner mange av dere priv.

Skrevet

Kjempe-flott om du vil gi ungen mm. MEN for meg blir det litt vel merkelig å skulle amme noen andres barn.. Og jeg er sikker på at jeg ville aldri latt noen andre amme mine.. Da ville jeg mye heller gitt dem flaske el kopp med andres mm.

Skrevet

Synes dere har funnet en flott løsning!

Bra!

Skrevet

Som skrevet i et innlegg tidligere, så syns både jeg og veninnen min at det er best om jeg ammer henne. Hun er mer redd for sugeforvirring ved bruk av flaske enn ved at jeg ammer henne. For min del er det best siden jeg mener amming øker produksjonen mindre enn unaturlig pumping. Håndmelking så mye tar alt for lang tid.

Helt greit at dere gir meg negative reaksjoner også, hadde regnet med det, men vær saklig er dere snill. Som skrevet over syns vi negge det er best om jeg ammer i forhold til å gi utpumpet melk. Og det var venninna mi som foreslo dette, så det er ikke at hun ikke tør si det til meg.

HI

Skrevet

Jeg ble visstnok ammet av venninnen til moren min da jeg var liten, fordi moren min hadde lite melk, og venninnen mye! Tror det var vanligere før. Farmoren min hadde bl.a. en ammekone.

Jeg synes dere har kommet frem til en kjempefin løsning! Så lenge begge er komfortable med det, så spiller det jo ingen rolle hva vi andre måtte mene!

Synes det er flott at babyen hennes får mm fra deg, og at du får "tømt" deg og i så måte avverger nye betennelser!

Lykke til videre!

Skrevet

Hvorfor bry seg om hva andre synes om det er en perfekt løsning for dere begge? :)

Skrevet

syns det er flott jeg og vet om fler som har lagt hverandres barn til brystet i nødens stund....

det er vel ikke noe ekkelt i det!

rart hvordan det som er sundt og naturlig blir så vanskelig og ekkelt for enkelte. enig med dere, når ikke venninden din kan amme er vel en annen pupp mer nærliggende enn flaska. flott at noen følger instinktet og ikke kompliserer ting mer enn nødvendig : ))

ikke vær redd for å stå frem med dette ;)

Skrevet

Synes det er en flott løsning jeg, ser ærlig talt ikke det ekle i å amme et annet barn enn ditt eget. Ammer var veldig vanlige før i tiden, og barnet ble verken sugeforvirret eller misdannet av å få melk fra andre enn mammaen.

Skrevet

Akkurat det med å amme andres barn er helt feil for meg. men så lenge både du og venninna di er komfortable med det, så fortsett!

Bestemoren min var ammedame å ammet ofte andres barn da hun hadde melk, før var dette normalt.

Tror det er vi som er blitt pripne når det gjelder dette, jeg inkludert.

Skrevet

jeg tror man ofte overvurderer både seg selv som viktig for babyen og "båndene" som er mellom mor og barn når de er helt nyfødte. Babyene er rimelig primitive vesen som mildt sakt skiter i hvem den får melk av bare den blir mett. Båndene utvikles etter hvert. Men det er alikevel en positiv "overvurdering",for det bare beviser at man er knyttet til ungen sin og har beskyttertrang og morsinnstinkt:-)

Høres ut som en super løsning for dere, og kanskje det knytter dere som venner litt ekstra sammen..

Superdupert for alle parter!!!

Skrevet

Jeg har også en venninne med like gammelt barn som meg, og hun har lite melk. Hun har nok til å fullamme ungen sin, men det går bare så vitt, og hun må pumpe ut melk på dagtid og gi med flaske på kvelden. Da de var på besøk her for noen dager siden ble ungen grinete, og hang i puppen konstant uten å få i seg noe fordi det var tomt.De hadde ikke flasken med utpumpet melk med seg, så siden jeg har rikelig med melk til min egen og mye mere til (er melkegiver til st.olavs hospial) så ammet jeg ungen hennes. De skulle til å dra hjem fordi de måtte få tak i flasken, og jeg skulle holde ungen mens de kledde seg for å dra. Ungen gapte og geipet, og venninnen min foreslo at jeg skulle prøve for å se om det gikk. Sandra tok brystet med en gang, og spiste seg mett og god. Så var alle fornøyde. Ikke noe rart i det hele tatt. Jeg syns faktisk det var litt spennende jeg. :-)

Skrevet

hei!

Synes det er en veldig fin tanke. Jeg gav og melk til melkebanken, jobber også på den avd og vet behovet. Vi som jobber der setter veldig stor pris på det. Ettersom du er testet så kan du jo selvfølgelig gi til venninna di. All melk du gir til sykehuset blir testet, noen ganger kan det være for mye hudflora eller andre bakterier og melka går i retur/ eller hives. Men ungen din tåler jo melka likevel, og venninna di si jente er jo og "fullbåren" og frisk og kan evt tåle noen bakterier;)

Skrevet

Full honnør og giv akt fra meg;=) Synes det er flott.. jeg ville nok slev valgt flaske,men ser ikke noe galt i det så lenge dere er komfortable med det .. fortsett!!!

Skrevet

Synes det høres ut som en kjempefin ordning jeg! Hvis jeg hadde vært venninna di, hadde jeg vært kjempeglad for mm er tross alt bedre enn mme (selv om det også selvsagt er bra). Jeg sleit selv med ei puppenekter i lang tid og det unner jeg ingen, nå slipper babyen å bli sugeforvirret pga flaske.

Synes ikke det blir feil i hele tatt jeg, dette er noe kvinner har gjort i lang tid;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...