Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 23. februar 2007 #1 Skrevet 23. februar 2007 Tulla her får gjerne ei flaske mellom 3 og 5, og i natt var det både klokka 2 og 6...orker liksom ikke ta styret det helt sikkert blir med avvenning enda. Er her flere som utsetter dett litt eller bare MÅ jeg sette i gang med avvenning? HS sa at mellom 6 og 8 mnd så trenger de ikke mat lengre om natta, så... Hva mener dere?
mess79 Skrevet 23. februar 2007 #2 Skrevet 23. februar 2007 Her er det fortsatt pupp en gang pr natt. Jeg skulle gjerne avvent henne, men nå må jeg få henne til å sovne igjen på natten først. Hun er nemlig lys våken etter pupp, og vil ikke ligge i senga si. Så først må hun bli flink å sovne i sin egen seng, så kan vi begynne nattavvenning. Jeg klarer ikke legge henne gråtende i senga uten å vite om hun gråter for pupp eller ikke. Jeg er lei av å være konstant flere timer oppe hver natt, så planlegger (hehe i den grad dette går an å planlegge...) at om noen uker, så sover vi hele natten. Hun legger seg forresten kl 1900 og sover til 0700, med pupp i tre-fire tiden. Jeg synes at dersom du synes det er ok å være oppe på natta, så kan du bare amme, men man bør jo avvenne i god tid før mamma skal tilbake i arbeid... Ellers kan det vel bli litt slitsomt.
susemor-3 små Skrevet 23. februar 2007 #3 Skrevet 23. februar 2007 Helsesøster har nok rett... Men jeg må bare innrømme at min lillegutt på 9,5 mnd!! får mat (mm) flere ganger per natt fremdeles. Han spiser veldig lite vanlig mat (spytter ut "alt"), så mm er nesten det eneste han vil ha. Derfor får han lov til å kose seg med puppen hver natt. Vi har prøvd ulike "skrikekurer" etter anbefaling fra helesøster - til ingen nytte. Så nå skal han få nattmat frem til jeg begynner på jobben igjen om to mnd. Da MÅ samboer ta ansvar for han om natta. Om nødvendig må de resie bort noen netter så det ikke blir mulig for han å få pupp.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2007 #4 Skrevet 23. februar 2007 det er nok veldig individuelt hva som passer for hvem. men vi var nok for sent ute da vi prøvde da han var 9 mnd, han er nå 11 mnd og pga gjentatt sykdom får han fortsatt flaske 1-2 ganger pr natt. jo før jo bedre, tror jeg.....
Aga:-) Skrevet 23. februar 2007 #5 Skrevet 23. februar 2007 Her er det pupp flere ganger om natta, og tulla er snart 6.5 mnd. Regner med at det fortsetter en god stund til. Er av den oppfatning at mange barn trenger denne melkeskvetten om natta, selv om de nærmer seg både 10 og 12 mnd også. De andre barna mine har også fått pupp om natta til de var a ett år. Jeg anser helsesøstres råd som bare veiledende, og at de på ingen måte mener at det gjelder alle barn;)
moo Skrevet 23. februar 2007 #6 Skrevet 23. februar 2007 Jeg nattammer min baby på 9 mnd. Siden morsmelk ikke er skadelig for tennene, så ser jeg ingen grunn til å nattavvenne henne inntil det oppleves som et problem. På dette stadiet synes jeg fortsatt nattamming er kjempekos for begge to, og ja, jeg tror hun trenger det. Både næringsmessig og nærhetsmessig. Det er klart at dersom flasken du gir er MME, så blir hensynet til tannhelse litt mer tungtveiende. Men allikevel så mener jeg at det nok finnes babyer som trenger mat om natten en stund til. Klokken 6 kvalifiserer vel strengt tatt ikke til nattmat, eller? Følg magefølelsen, er mitt råd.
haater husarbeid Skrevet 23. februar 2007 #7 Skrevet 23. februar 2007 Jeg har lest at de kan avvennes med nattmåltidet når de får to fulle porsjoner med grøt på dagen. Fulle porsjoner har jeg forstått er en dl væske. Det er jo en utopi å nattavvenne hvis de ikke får fast føde mener nå jeg. Her er minien noen dager unna 6 mnd, og vi ammer fortsatt to-tre ganger på natta. Ser ikke for meg noen bråstopp her, men en gradvis avvenning etter hvert som han får mer mat. Men ser jo at 50% av gangene han er våken og "sulten, tømmer han ikke brystet en gang! Så det blir etter hvert tenker nå jeg. Men etter alle ammeproblemene jeg har hatt, er jeg nå glad for at jeg skal starte avvenning med puppen fra fylte 6 mnd.... Kanskje han klarer seg med en flaske pr natt?
Luni og go'gutten =) Skrevet 23. februar 2007 #8 Skrevet 23. februar 2007 Småtten er litt over 7 mnd, og han får mat om nettene ennå. Han legges ca 19, og våkner for mat mellom 24-02 som regel. Så våkner han igjen mellom 04-05.30, da tar jeg han opp i senga og gir han pupp mens vi småsover videre til ca 06.30-07. Men da er det opp og stå ) Jeg kommer ikke til å ta avvenning på han ennå ihvertfall, så lenge han våkner for mat så innbiller jeg meg at han trenger den væsken. Han får en del fast føde nå, og har veldig få rene mm-måltider. Så jeg håper at det stopper av seg selv når han ikke trenger det mer..
mai mammaen til to Skrevet 23. februar 2007 #9 Skrevet 23. februar 2007 datteren min får ofte hun..ialefall 2 ganger..og hun er 9.5 mnd
Herkules Skrevet 23. februar 2007 #10 Skrevet 23. februar 2007 Vi gir nattpupp vi:) han er 6 mndr og noen uker og får pupp om natten 1-2 ganger (er vel 1 siden nr 2 er etter kl6 om morgenen ) han sover fra 19-20 til 8.30-9.30 i natt var det kun kl 3 med pupp og så kl 8,30 når pappan buldra inn i rommet og vekket oss
mess79 Skrevet 23. februar 2007 #11 Skrevet 23. februar 2007 Sovner de etter at de har fått pupp da? I deres seng og blir liggende, eller går det greit å legge de tilbake i egen seng?
moo Skrevet 23. februar 2007 #12 Skrevet 23. februar 2007 Vi samsover - da sovner både hun og jeg under ammingen. På den måten går det så greit med nattesøvnen min også - jeg våkner knapt av ammingen, og vet egentlig ikke helt hvor mange ganger hun har spist i løpet av natten.
Nye sprell Skrevet 23. februar 2007 #13 Skrevet 23. februar 2007 Enig med moo. :-) (Selv om jeg skulle ønske han sovnet fortere etterpå enn han har gjort den siste måneden..)
1+1=2* Skrevet 23. februar 2007 #14 Skrevet 23. februar 2007 Sønnen min er 9 mnd og får fortsatt pupp om natta, et par ganger hver natt tenker jeg. Har hatt planer om å avvenne han om natta, men pga. influensa har det ikke blitt noe ennå... Det har tatt lang tid med tilvenning til fast føde, og derfor har det ikke vært aktuelt med nattavvenning tidligere. Jeg prøver å legge han i sin egen seng etter at jeg har ammet han, men hvis han griner, så havner han i vår seng igjen. Jeg orker ikke høre på gråting om natta... Så det blir en del samsoving. Jeg er i halvsvime om natta. Ofte sovner jeg også når han ligger ved puppen.
♥maxen min♥ Skrevet 23. februar 2007 #15 Skrevet 23. februar 2007 He he, joda, her er det mat flere ganger om natten. H8 mnd og har vært syk og da spiste han til alle tider, men har lagt seg til den vanen av å spise hver 3. time om natta!!!!! SLITSOMT!! Så blir snart nattavvenning her!
Leola Skrevet 23. februar 2007 #16 Skrevet 23. februar 2007 er jo fort gjort å venne av med nattmat. tar vel max 3 netter for pappan det, å det er jo mindrestyr enn å mate hver natt.
vårspiren Skrevet 23. februar 2007 #17 Skrevet 23. februar 2007 Her går det i nattamming fremdeles, til tross for at jenta vår rundet 8 mnd. i dag. Trapper gradvis ned når jeg føler for det, men foreløpig synes jeg bare det er kos, og tenker ikke på det som et problem som må løses. Men nattammingen kommer nok til å regulere seg ned gradvis med oss tror jeg, har allerede merket at hun ikke etterspør så mye lengre.
gutt060606&jente010110 Skrevet 23. februar 2007 #18 Skrevet 23. februar 2007 nattammer her også=) hadde en periode uten nattpupp, men ville ha den tilbake etter han ble sjuk. her skal han få nattavvende seg selv igjen=)
melkis Skrevet 23. februar 2007 #19 Skrevet 23. februar 2007 Ser noen skriver at morsmelk ikke er skadelig for tennene men der erden, sier tannlegen min iallefall.....
moo Skrevet 23. februar 2007 #20 Skrevet 23. februar 2007 Muligens, det, men det er faktisk ikke alle som ønsker å venne barnet av med nattmat.
moo Skrevet 23. februar 2007 #21 Skrevet 23. februar 2007 Nyere forskning viser at det ikke er tilfelle, så lenge tennene er rene for andre matrester. Kun dersom samlet dietid overstiger 8 timer i døgnet har det blitt påvist en liten økning i antall hull - og jeg skulle ikke tro at det finnes mange babyer som har blitt så stor at de har fått tenner, som dier så mye av døgnet! Morsmelken inneholder visst noen enzymer som gjør at tennene blir beskyttet. Skal prøve å lete frem link til bedre info enn det jeg husker her og nå.
Blomman Skrevet 23. februar 2007 #22 Skrevet 23. februar 2007 snart 14 mnd- fortsatt nattpupp optil gange flere.... Noen trenger mat etter 6 mnd og i følge Gro Nylander
børdi Skrevet 23. februar 2007 #23 Skrevet 23. februar 2007 hender av og til når han hoster en del han får flaske på natta, men ikke ellers, han er 9 mnd. sluttet med nattmat da han var rundt 7 mnd ca..
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 23. februar 2007 #24 Skrevet 23. februar 2007 Har ikke fått nattmat siden hun var 2 måneder denne tulla. Avvente seg selv. Håper på dette neste unge også =0)
mess79 Skrevet 23. februar 2007 #25 Skrevet 23. februar 2007 14 mnd og fortsatt nattamming blomman...!!?? Blir du ikke sliten? Forstår at kroppen vener seg til dette etterhvert, men jeg blir imponert over at så mange gjør dette så lenge. Jeg er helt utslitt jeg, hvis det er pupp mer enn en gang om natten. Og aldri i verden om hun får sove ved siden av meg, da sover jeg så dårlig at det er bedre å være våken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå