Gå til innhold

Ereksjon hos småtasser....litt bekymret..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ante for litt siden ikke at så små fikk dette, men har fortsatt aldri sett dette på vår sønn som er 1 nå. Tok mot til meg å spurte helsesøster om dette, men hun gav ikke noe svar jeg klarte å slå meg til ro med (har ikke tillit til henne)

Derfor spør jeg igjen her inne: er det flere som aldri har opplevd dette? Skal jeg ta det opp på 1-års kontrollen med legen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig og du skal ikke gjøre noe med det..

Ikke knipse den ned e.l.

De får det ikke fordi de er opphisset,men det kommer av hormoner i kroppen deres.

Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare, men hadde satt enda større pris på om du kunne ha lest innlegget mitt først!

Skrevet

Du sier at det IKKE har skjedd hos dere?

Skrevet

Nemlig, har så vidt vi har sett aldri hatt ereksjon.

Skrevet

Jeg kan aldri tro at dette er et problem. Kan ikke huske når sønnen min begynte å få ereksjon, men jeg vil tro at det er store variasjoner når det gjelder sånt.

Er du bekymret kan du jo ta det opp med legen, ellers kan du jo bare vente til 15 mnd og ta det opp med HS da.

Sønnen vår fikk vel ikke før han oppdaget tissefanten sin selv, plutselig oppdaget han at den var god å ta på, og da fikk han av og til ståtiss når han lå på stellebordet.

Det kommer nok når det kommer skal du se - jeg tror ikke jeg hadde tenkt tanken om at jeg skulle være bekymret for dette om jeg var deg:-)

Skrevet

Har ikke noe beroligende svar selv, her i gården har Tassen hatt ereksjon rett som det er siden han var ganske liten... Nå er han 1 år, han har i hvert fall hatt det mens jeg har skiftet bleie ett par ganger i løpet av uka, i minst ett halvt år. Startet lenge før han begynte å ta på den selv. Hør med fastlegen din!

Skrevet

Minsten her fikk det allerede da han var noen uker gammel. Har ingenting med at de er opphisset. Om jeg tok av han bleien når han nettopp var våken feks. så hadde han det.

Nå er han 1 år og har det ofte. Er ofte nede og "fikkler" selv, eller skjer når jeg vasker han. Hør med legen om du er bekymret. Han er helt sikker normal.

Skrevet

Ikke meningen at innlegget mitt skulle være "strengt",jeg har ikke opplevd det med sønnen min derfor skrev jeg at jeg ikke noe om at jeg hadde opplevd det.

Du kan selvsagt ta opp slike ting med legen på 1års kontrollen hvis det beroliger deg..:)

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Siden tydligvis alle smågutter har dette føler jeg at jeg må ta det opp med legen. Han har forresten aldri tatt seg på tissen heller, har ikke hatt tid til å ligge iro på stellebordet (evig kamp) siden han sikkert var 5 mnd.

Skrevet

Min sønn er ett år, og har heller ikke hatt ereksjon så langt. Bekymrer meg ikke for det i det hele tatt. Han hadde en uke for en mnds tid siden der han var litt opptatt av tissefanten, men har heller ikke roen på stellebordet :-)

Tror bare ikke du skal tenke så mye på det jeg ;-)

Skrevet

Tusen takk for det, da føler jeg at det er litt mer normalt. hørte ikke om noen andre så jeg ble urolig.

Skrevet

Kanskje mange som skumleste hovedinnlegget ditt og dermed misforstod litt hvor bekymringen din lå ;-)

Skrevet

Kjære dere....... uvitende mødre må jeg vel si... :-)

Disse smågutten er jo LANGT fra kjønnsmodne enda, så det er ikke ereksjon de får. Heller kan de ikke bli sterile viss de drar seg i tissen eller noe. Kjønnsmodne blir de ved puberteten, alt som skjer før den tid har ikke noe med seksuell kjønnsdrift å gjøre....

Skrevet

Vel, der tar du feil, siste anonym. Det er bådei teori og praksis mulig for barn under ett år å få orgasme v stimulering. Står i bøker.

Skrevet

nei nå må vi slutte å bekymre oss for allt!! har aldri hørt at ereksjon er et tegn på om ungen er normal eller ikke... Hadde han hadd mye ereksjon hadde du sikkert bekymra deg da åsså.... :) kjenner meg godt igjen i å bekymre seg, men dette tror jeg helt sikkert ikke er noe!! TA DET MED RO, det kommer vel tidsnok.

Skrevet

Må si at jeg godt skjønner at HI er bekymret. Sannsynligvis er alt normalt, men siden de fleste (eller alle) smågutter har ereksjon jevnlig ville jeg selv tatt det opp med legen hvis det gjaldt min egen sønn. Er jo greit å sjekke. Men hvis testiklene er der de skal (dette skal ha blitt sjekket av lege på alle kontrollene) er nok alt i orden og det mest sannsynlige er at du bare ikke har sett når han har ereksjon. Vi så det ikke før gutten vår var ca halvt år gml. Prøv å la ham gå litt naken uten bleie eller se etter når han bader. Vår har aldri fått det under et kjapt bleieskift.

Skrevet

Jeg tar IKKE feil nei. Orker ikke diskutere.

Dette er vanlig blandt små gutter, men de er IKKE kjønnsmodne enda.

Skrevet

Kjære dere....... uvitende mødre må jeg vel si... :-)

Disse smågutten er jo LANGT fra kjønnsmodne enda, alt som skjer før den tid har ikke noe med seksuell kjønnsdrift å gjøre....

----------------

..........og den mest uvitende er deg det. Nemlig ;)

...du bør nemlig ikke uttale deg om ting du IKKE har peiling på!

http://www.doktoronline.no/section/child/?action=showQA&url_topic=228&DocumentId=31124782

I USA er det utført en studie av barns seksualtet. Mødrene til mer enn 1000 barn svarte på en rekke spørsmål om hva de hadde observert av seksuelle handlinger hos barna de siste seks månedene.

Undersøkelsen viste at seksuell oppførsel er vanlig hos småbarn fra to-årsalderen, og aktiviteten øker fram mot fem-års alder. Etter dette avtar den igjen. Over halvparten av småbarna (både gutter og jenter) berørte sine egne kjønnsorgan og 15 prosent onanerte. Mer enn 25 prosent var nysgjerrige på å se nakne barn og voksne og 43 prosent var opptatt av mors bryster eller underliv. Barn i familier med en avslappet holdning til nakenhet, var litt mer seksuelt aktive enn barn i andre familier uten av forskerne så noe galt i det.

Unger er ofte ikke spesielt blyge, og dette kan avstedkomme pinlige situasjoner for omgivelsene. Når barna er hjemme er det naturlig at de får lov til å glede seg over kroppen sin, dog innen visse grenser. Man kan for eksempel si at det er fint at de koser seg, men at de må gjøre det på rommet sitt. Et alternativ er å avlede barnet med annen lek. Man bør imidlertid ikke gi barnet skyldfølelse for en aktivitet som er normal og sunn i alle aldre.

Skrevet

jeg og ville tatt det opp med helsestasjonen for alle mine 3 sønner har hatt det egentlig hver gang jeg har skiftet bleien..

Skrevet

Alle mine 4 gutter hadde det da de var små også. Fra lenge før de fylte 1 år.

Det er da helt vanlig, og veldig ofte på morgenen (og det er jo ikke uvanlig om de er store gutter heller)

=)

Ikke noe uvanlig,og ikke noe å bekymre seg over. Absolutt helt normalt.

Skrevet

Her har det vært aktivitet gitt! Minner om at det er MANGEL på ereksjon jeg er bekymret for. Hører gjerne fra flere som ikke har sett dette på gutten sin.

Skrevet

Begge deler er normalt.

Herlighet, barnet ditt er bare 1 år!

Og det kan hende han har det når du ikke ser det. "ereksjoner" hos småbarn varer ikke i al evighet.

Skrevet

JEg ville tatt det med fastlegen. Virker ikke som de fleste helsesøstre vet noe mer enn hvordan man skal nekte de små mat om de veier litt mer enn malen tilsier...Selvfølgelig kan det hende at alt er som det skal, bare at du ikke har sett det, men de har jo normalt det innimellom allerede på fosterstadiet og det er veldig skjelden at foreldrene aldri ser det på bleiebarna...

Skrevet

Jeg har en sønn på 15 måneder, har aldri sett de hos han. Men så har jeg ikke vært obs på det heller. Herlighet, nå må jeg vel bekymre meg for det også nå da....at gutten min på 15 måneder ikke har hatt ereksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...