dritgrei hei hei! Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #26 Skrevet 21. februar 2007 men du.... ang mel.... ikke bruk mye mel - kan du denne sangen : "kliss klass kjærlighet på (benken) pinne...." :-) jeg lærte et trisk på frokost tv her om dagen, bruke smør på benken i stedet for mel, så glir de så fint atte, men det blir kliss da.... nam namnam nam
phantomet Skrevet 21. februar 2007 #27 Skrevet 21. februar 2007 Da kan jeg signere...for jeg har laget egen tråd i forfjamselsen over å ha klart å bake flotte deilige boller...Og jeg er helt bak mål med slikt.. Så ille faktisk at en periode mens jeg jobbet i barnehage for mange år siden, kom en tass bort til meg der jeg stod å laget dagens brød deig... Han så alvorlig på meg før han sa: "Det gjør ingenting at det er du............, som baker idag, for jeg er ikke så veldig sulten likevel....." *skratter*
Urtete Skrevet 22. februar 2007 #28 Skrevet 22. februar 2007 HEY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KANELBOLLER???????? Jeg trodde du var ekspert på forundringsboller bare, Dritgrei! Så viser det seg at du egentlig er en liten bakeekspert??!?! ;-) Hvordan lager du verdens største og deiligste kanelboller da? Forundringsbollene mine ble nyyydelige, så jeg har tro på at jeg kanskje kan klare kanelboller også - på en god dag.... Fortell, fortell, fortell!!!!!!!!!!!!!!
dritgrei hei hei! Skrevet 22. februar 2007 Forfatter #29 Skrevet 22. februar 2007 alt er helt likt....men deigen klæsjes på benken, som i forkant bør være smurt med smør (skjønte jeg i går litt vanskelig å smøre i etterkant når deigen sitter fast i benken,men det gikk) så trykker du den ut i an firkant som måtte passe deg i størelse... så kommer neste klineting, for deigen skal smøres med smør.... romtemperert smør lar seg sikkert kline utover men jeg hadde sånn hardt kjøleskaps-smør, så jeg tok en klumt og smurte hendene mine med smør oh klappet på deigen :-) det gikk fint! når firkanten er smurt med smør så er det bare å dryssesukker og kanel på hele firkanten før du bretter (for det lar seg ikke gjøre å rulle en så klissete deig) den sammen og skjærer rullekakeskiver og legger dem på brettet. jeg smurte dem med egg og pyntet med perlesukker på toppen da de var ferdighevet etter en times tid, men det er jo ikke nødvendig - bare driiiitgodt! Men det er altså ikke jeg som er bakemester - det er Dailis! :-) Lykke til med kanelbollene!
Urtete Skrevet 22. februar 2007 #30 Skrevet 22. februar 2007 Takk til Dailis og takk til Dritgrei! Flinke, flinke jenter! Kanelboller må prøves!:-)
Dailis Skrevet 22. februar 2007 #31 Skrevet 22. februar 2007 Bakemester, haha, den skal jeg leve på..... Jeg gidder ikke styre sånn med det smørret, jeg bare putter det litt i microen så det halvsmelter, så pensler jeg....da slipper jeg klinet, hehe... Latskapen lenge leve!!! Hmm, smør under deigen....det har jeg aldri tenkt på, bare brukt mel...og det blir ikke klissete? Ja de slipper man jo å tenke på at man ikke skal tilføre deigen alt for mye mel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå