janne** Skrevet 20. februar 2007 #1 Skrevet 20. februar 2007 jeg koser meg med de ) "På vei" og "Mamma for første gang" Andre som har synspunkter om disse bøkene?
Xenaen Skrevet 20. februar 2007 #2 Skrevet 20. februar 2007 Jeg lånte de sist svangerskap, og nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte dem. Kjempekoselig synes jeg! Masse nyttig å tenke på når det gjelder amming også. Så du Først og sist nå fredag? Ho var jo der,Gro Nylander, og fikk litt kritikk av ho som har Store studio (husker ikke hva ho heter). De mente at ho snakka litt for rosenrødt om fødsler osv. Jeg er helt uenig med dem. Jeg følte absolutt at ho tok med seg råskapen i fødselen også!
mybabyboy Skrevet 20. februar 2007 #3 Skrevet 20. februar 2007 jeg har også de bøkene. syns de er kjempefine. masse nyttig info ihvertfall:) har lest de flere ganger allerede
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #4 Skrevet 20. februar 2007 Jeg har ikke lest dem. Hun er sikkert kunnskapsrik men jeg likte ikke personligheten hennes da hun var på Først og Sist, Synes bare hun virket som en skikkelig BITCH.
Xenaen Skrevet 20. februar 2007 #5 Skrevet 20. februar 2007 Hehe, du burde absolutt bla i de bøkene hennes! Hun er alt anna enn. Jeg syntes faktisk ho prøvde å forstå de der to sutrebertene som satt i først og sist, men at de bare var full av hvor traumatisk de hadde hatt det. Og som ho sa - ho hadde tusenvis av svangerskap og fødsler å sammeligne med. Men bort fra det der, som jo er synsing, ho har fått mye skryt for bøkene sine, blant anna fordi de forbereder så godt til tida etterpå. For hva gjør vi? Sitter å leser og fordyper oss i alt som skal skje fram til fødselen, og blir skikkelig overraska over alle de tinga vi burde ha satt oss inn i!!!
Gjest Skrevet 20. februar 2007 #6 Skrevet 20. februar 2007 Likte veldig godt "På vei" og synes også etter å ha født at den var veldig bra og informativ også ang.fødsel. "mamma for første gang" derimot var ikke noe særlig for meg. Den handler først og fremst om amming- og da det fort skar seg så.....
Xenaen Skrevet 20. februar 2007 #7 Skrevet 20. februar 2007 Heia Merrily! Skjønner godt at du ikke likte mamma for første gang da!. Slet også med amminga da jeg fikk min første. Gikk så langt at jeg mente jeg heller skulle føde ti barn enn å amme ett! Det gikk utrulig mye greiere med nr to. Vet ikke helt hva som var annerledes, eller hva jeg gjorde på anna måte, men det kan ha noe med min egen ro eller ungens å gjøre. Så urettferdig ikkesant? Den første ungen er man så nybegynnere med at det meste er vanskelig,, og man prøver og feiler - mens de andre kommer til dekket bord. Jaja, vi får håpe de blir sterke av det!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #8 Skrevet 20. februar 2007 Har aldri lest en eneste bok av henne, men leste en eller annen plass i et blad at hun var gift med pappaen til den lekkerbiskenen i Nytt på Nytt, Jon Almaas! Sorry! Kunne ikke dy meg! Natta jenter!
Gjest Skrevet 21. februar 2007 #9 Skrevet 21. februar 2007 Synes "På vei" var ok, synes "mamma for første gang" ga et altfor idealistisk syn på amming. I boka nevnes ikke muligheten for å bruke medikamenter ved tette/problematiske melkeganger, det synes jeg ble for naivt/ammepolitisk. Men Nylander har selvfølgelig tonnevis med erfaring, man må bare ta i betraktning at hun også har en agenda.
9nah Skrevet 21. februar 2007 #10 Skrevet 21. februar 2007 jeg har også lest litt i På Vei, men etter at jeg så henne på Først og Sist har jeg nesten ikke lyst til å lese mer. makan til fæl fæl dame.
Forskeren Skrevet 21. februar 2007 #11 Skrevet 21. februar 2007 Enig med Merrily ang. "Mamma for første gang". Satt og gråt mine barseltårer da jeg leste at å gi babyen med flaske var å lære dem å "suge spaghetti" framfor å få dem til å "gape over en hamburger", som ved amming.... Men kunne nå tenkt med den tredje boken, om barn i småbarnsalder. Noen som har lest den?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #12 Skrevet 21. februar 2007 Nei grøss,syns ho e så hæsli derre dama..like hverken måten ho snakke på eller skriv,hele dama e bere jækk!!!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #13 Skrevet 21. februar 2007 Ja, hun virket som en j.... heks! Utrolig USJARMERENDE. Har nesten aldri opplevd å se en dame på TV og føle så mye aggresjon. Var noe med henne som jeg synes var så j... provoserende: Arrogant, belærende og teit. Og hørte dere da hun snakket med den pusestemmen: "Kan du ikke unne deg å være hjemme i fødselspermisjon når babyen blir litt større". Det er det dummeste jeg har hørt. Men hun BARNElegen som skrev det vanvittige innlegget i Aftenposten i går tar kaka. Guri malla, for noen folk. Ikke rart man ikke har tiltro til norsk helsevesen. Fordi noen får barn i Afrika har det enda verre, skal ikke norske damer få lov til å fortelle hvordan de opplevde sin fødsel, liksom. Fy f.. for en idiot. Skremmende at så lite reflekterte kjøtthuer er BARNEleger!
janne** Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #14 Skrevet 21. februar 2007 her var det jammen mange meninger, mye mer enn jeg hadde regnet med da jeg startet denne tråden ) Jeg ante ikke at hun nettopp har vært på TV... Jeg er førstegangs og liker måten hun skriver på, veldig lettlest og så liker jeg alt det som handler om tiden etter fødselen. Jeg har det ikke sånn at jeg regner med at mine oplevelser skal være beskrevet i den boken på forhånd og hvis det ikke blir sånn så blir jeg skuffet. Jeg ser på det som all annen litteratur om temaet, det gir et bilde av hva andre har opplevd både fra en lege og jordmor sin vinkel og fra andre mødres vinkel. Mine opplevelse blir til underveis og jeg tror at jo bedre forberedt jeg er, jo lettere vil jeg takle alt det som kommer til å bli vondt og vanskelig. Det høres ut som trynefaktoren råder ganske sterkt )
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #15 Skrevet 21. februar 2007 Har itjnå me kossen ho ser ut,men måten ho snakke på,høres jo helt idiot ut!!Å ja,æ e anonym her,for ellers bli man jo uglesett her..såg derre ammevideon på sykehuset me min 1 mann,å æ må si æ vart så irritert av derre bedrevitende sjuke dama..der va d både 3-4 åringa som krabba opp på mora si å løfta på gensern..."å det er helt naturlig,måten mor og barn kommuniserer på gjennom å gi bryst til de ikke vil ha selv" ...JÆKK!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #16 Skrevet 21. februar 2007 Jeg likte egentlig "på vei" mye bedre enn mamma for første gang. Den handlet så mye om amming. Skulle heller hett "amming for første gang". Jeg ble skikkelig lei av puppe-snakket... Og følte nesten at det var noe av det mest kompliserte i verden å skulle få til amming... Når det egentlig er en veldig naturlig sak... Ellers likte jeg godt historiene hun fortalte om andre par. Både de på godt og vondt.
janne** Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #17 Skrevet 21. februar 2007 det er helt i orden for meg at ikke alle liker de bøkene, ta det helt med ro ) alle har rett til sin mening om saken, jeg er ikke ute etter at alle skal være enige med meg. har dere andre bøker dere vil anbefale? jeg er lesehest og sluker gjerne en bok til jeg )
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #18 Skrevet 21. februar 2007 Jeg har ikke lest noen av bøkene hennes, men som sagt: Hun er sikkert en flink fagperson. Jeg bare tålte ikke trynet hennes da hun var på Først og Sist. Synes hun virket helt j..... Sinte, påståelige, arrogante, belærende, bedrevitende, kvinnelige leger i 50-60-årene. USJ!! Kan ikke tenke meg noe verre!! Og man trenger vel ikke å kjøpe og lese en bok på 300 sider for å forstå at amming er bra for babyen.
liliana Skrevet 21. februar 2007 #19 Skrevet 21. februar 2007 Verdens beste pappa har jeg og gubben lest og ledd oss skakk. Der har du også om tiden etter fødselen. Jeg kan også anbefale ei yogabok - http://www.play.com/Books/Books/4-/476467/Yoga_for_Pregnancy_and_Mother_First_Year/Product.html Liker den veldig godt.
@nemone Skrevet 21. februar 2007 #20 Skrevet 21. februar 2007 Jeg leste de første svangerskap og jeg kjenner det knyter seg i magen når jeg leser navnet hennes.... Hun beskriver helt sikkert veldig fint når alt går som det står i bøkene, men for meg som måtte ta KS og som slet med amminga og til slutt måtte gi opp så bidro bøkene til at jeg la et veldig stort press på meg selv. Ift KS så står det mye skrekkhistorier, og naturlig fødsel forherliges veldig (nå leste jeg nok bøkene som fanden leser bibelen, men jeg har hørt mange fler som har samme oppfatning som det jeg fikk) så nederlaget ble veldig stort da jeg måtte ta KS - og samtidig var jeg redd for alle komplikasjonene som sto ramset opp i boka. (nå gikk mitt KS veldig bra, ingen komplikasjoner i det hele tatt) Følte meg som en veldig mislykket og udugelig mor som ikke klarte å amme barnet mitt en gang når det sto side opp og side ned om hvor fantastisk amming er. Synes også det er for mye fokus på hva som er "riktig" ift "boka" - jeg er mer opptatt av at ting må fungere for hver enkelt mor og far og barn, enn hva som står i boka. Det er nok press på å gjøre alt perfekt som det er, og iallfall jeg er mester i å legge press på meg selv. jeg hadde verken store forventninger til å bli mor eller var superglad i magen min - var veldig usikker på hvordan dette ble. Følelsene for barnet mitt kom jo med en gang jeg fikk se henne, men all forherligelsen av hvordan ting er den kjente ikke jeg meg igjen i. Så for meg så står Nylander for en virkelighet jeg ikke kjenner meg igjen i. Skal ikke lese bøkene igjen, har kvittet meg med dem.
goldielocks Skrevet 21. februar 2007 #21 Skrevet 21. februar 2007 jeg har akkurat lånt "på vei" fra en venn, hun synes det var bra, men kansje litt for lett lest. jeg har bare hatt den i noen dager og har lest masse i den, fikk ikke sove inatt og da sto jeg opp og leste litt til. måten det er skrevet på liker jeg, siden jeg er ikke noe bok orm fra før var jeg glad for en som er så lett å lese! jeg kommer fra skotland og kjenner ikke til Gro Nylander i det hele tatt. kansje det var bra jeg gikk glipp av henne på tv? det er mange som sier her at de ikke liker henne, og kansje jeg ville ha tenkt 2 ganger før jeg begynte å lese!
@nne p@ l@nne Skrevet 21. februar 2007 #22 Skrevet 21. februar 2007 Har bare lest "på vei" og synes egentlig det er en grei bok. Det er jo vanskelig og skrive om noe som oppleves så ulikt fra person til person.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #23 Skrevet 22. februar 2007 Har lest litt i de to bøkene særlig på vei. Synes ærligtalt den var skikkelig "pjattete" skrevet. Alt for mye utenom snakk og surr. Jeg er mest interresert i fakta, bilder og slik. Men, men det er nå bare meg. Fikk ikke akkurat bedre intrykk av kjerrina etter å ha sett henne på tv heller. "hør nå her så skal jeg fortelle deg hva som er best for deg lille venn..." blæ!
Gjest Skrevet 22. februar 2007 #24 Skrevet 22. februar 2007 Eg har lånt "mamma for første gang" av svigerinna mi, eg likte den godt eg! Forstår ikkje heilt kritikken, men eg er jo for amming og slikt då, så det er kanskje litt difor. Har ikkje lest "på vei" så den kan eg ikkje uttale meg om, men eg er veldig glad for å ha lest "mamma for første gang" fordi den handlar meir om barsel og tida etter fødsel - noko som den andre svangerskapsboka mi (av Sheila Kitzinger, veldig bra bok!!) ikkje tek opp i like stor grad (berre eit kapittel)
ramløsa- nok en gang Skrevet 23. februar 2007 #25 Skrevet 23. februar 2007 Leste På vei da jeg akkurat hadde blitt gravid, greit nok for informasjonens del, men syntes også som flere her at fortellerstemmen ikke appelerte noe videre. Henger litt igjen i gamle dager kanskje? Har også lest boka til Lindmo og Vaagland, og skjønner ikke helt hva de kritiseres for. Synes også barnelege-oppslaget i Aftenposten var bak mål, enig med den her som sier at det er skivebom å kritisere noen som beskriver en situasjon som kanskje er ganske gjenkjennelig for veldig mange for at de ikke tar opp alle verdensproblemene samtidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå