Gå til innhold

Se her dere som er så forarget over trygdesvindlerne...

Anbefalte innlegg

Skrevet

....synes det er så forunderlig at dere konsekvent unngår å svare på innlegg vedrørende hvorvidt det er like forargelig med andre måter å unndra penger på, eksempelvis svart arbeid?

Det er mye urettferdighet i verden, kunne dere ikke, (som har så mye energi) engasjere dere i at barnetrygden var behovsprøvet f.eks?

Er det noe personlig dere har imot mennesker dere kjenner som mottar trygd? Og: Hva vet dere egentlig om mennesker dere "kjenner" kvalifiserer til å motta penger?

Tror dere virkelig at dersom flere blir tatt, så vil det tilfalle trengende mennesker MER penger? Hva med alle pengene som går med til fengselsstraffer og alt byråkratiet rundt dette?

Er litt nysgjerrig på dette, jeg! Unnskyld hvis dere har svart på dette, og jeg har gått glipp av det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er egentlig veldig lite engasert i denne debatten men vil bare kommentere at jeg syns det å sammenligne tygdesvindel med svart arbeid blir helt feil. De som arbeider svart utfører faktisk en jobb...

Skrevet

helt enig kozy.

Skrevet

Trykket på send litt fort... I tillegg så er det forskjell på å ta til seg penger som allerede eksisterer, slik trygdesvindlere gjør, og det å la være å gi penger sånn som i svart arbeid. Det er verre å ta penger fra den greia som blir sendt rundt i kirken (kommer ikke på hva den heter) enn å la være å legge penger inn i den.

Skrevet

Du har rett til at de utfører en jobb, men når man jobber skal man skatte. Den som unndrar skatt tar penger som skulle kommet fellesskapet til gode.

Når mennesker er så sinte over at trygdesvindlere unndrar penger fra felleskapet, og at det er ulovlig, skjønner jeg ikke logikken.

Altså: Helt greit å gjøre noe ulovlig (unndra penger, ta penger fra felleskassa) bare man ikke går på trygdekontoret og får penger?

Skrevet

Forskjellen er fundamental her: Det er ikke lovpålagt å legge penger i kollektbøssa i kirken, men det er faktisk ULOVLIG med svart arbeid, på lik linje med å motta penger urettmessig, så den sammenlikningen er helt irrasjonell.

Skrevet

Les resten av innlegget, det er forskjell på å ta penger som allerede eksisterer og å la være å gi penger man skulle gitt.

Skrevet

Sammenligningen er ikke irasjonell, selv om den er satt på spissen. Motivasjonen bak det å ta til seg eksisterende penger og det å la være å betale penger er en helt annen.

Skrevet

Er du en trygdesvindler selv, belli72?? Siden du brenner så fælt for denne saken og absolutt skal rettferdiggjøre det å stjele penger fra statskassa?? Bare spør jeg..

Når det er sagt så kunne det ikke bry meg mer om folk snylter på skatten, er trygdesvindler eller jobber svart. Stjel gjerne fra kollektbøssen for hva jeg bryr meg.

What goes around comes around...

Skrevet

La meg sette det enda mer på spissen, da: Hvis alle de som unndrar skatt, innbetalte, ville landets økonomi vært en helt annen. Man kan ikke bare kimse av dette, og si - ja, ja - det er penger som ikke "eksisterer". Det er faktisk penger som skulle kommet fellesskapet til gode. Det er tyveri og det er kriminalisert. Selv om du måtte mene at det er okay - akkurat som noen mener at det er greit å kjøre i fylla (ingen tar jo skade av det så lenge det ikke skjer noe, liksom...), så er det faktisk ikke lov.

Og når dere som er så veldig imot trygdesvindlere fordi det er ULOVLIG og fordi de TAR fra felleskassa, så faller argumentene dine i grus, synes jeg!

Du sier motivasjonen er forskjellig. Det tror jeg er HELT feil, tror både trygdesvindlere og mennesker som ufører svart arbeid har samme mål: Å få penger....

Skrevet

Er denne sammenligningen mer "rasjonell" da- det er verre å stjele en cd i en butikk enn å kopiere cd'en til venninnen din. Begge deler er ulovlige, men i det ene tilfellet tar du noe som eksisterer og i det andre lar du være å gi penger som skulle blitt gitt.

Skrevet

Hvis du leser innleggene mine nøye, så har jeg aldri forsvart at noen unndrar noe som helst... Jeg er bare interessert i hvordan andre tenker om temaet.

Jeg har heldigvis ikke behov for å svindle. Jeg er utdannet og jobber med slike problemstilinger, og veldig interessert i avviskssosiologi, nemlig. Det er derfor jeg er så engasjert i slike debatter!

Skrevet

Men du er fæl til å dømme de som ikke liker trygdesvindel! Kanskje de som anmelder svindlerene også anmelder de som jobber svart OG går tilbake til butikken hvis de har fått for mye vekslepenger??

Som sagt, jeg driter i hva folk gjør, det for nesten bli deres problem. Men - hvis jeg absolutt måtte uttalt meg om saken, så ville jeg si at trygdesvindel er verre enn å jobbe svart. Som nevnt over her, så utfører man i hvertfall en jobb selv om man jobber svart da. Og greit at begge deler er ulovlig, men synes også det er forskjell på å unnlate å betale skatt enn å "ta skatt" fra andre som svindlerene gjør.

Og greit at begge deler er å bryte loven, men man må da få lov til å synes at det er forskjell på ting. Er jo derfor man får forskjellig straff utifra hvor alvorlig den kriminelle handlingen er..

Selv om man kjører for fort og bryter loven, så er jo det bedre enn å bryte loven og f eks drepe noen.

Ja, jeg vet det ble satt litt på spissen her, men du har da jammen satt det litt på spissen i noen av dine innlegg også.

Og ang det med vekslepenger i butikken. Jeg går ikke tilbake om jeg får med meg noen mynter for mye, men jeg gidder heller ikke gå tilbake om jeg får med meg noen mynter for lite heller.

Skrevet

Nå har jeg ikke sett dere som syns det er greit med trygdesvindel svare på om det er like greit med andre former for svindel heller? Som f.eks folk som svindler småbeløp fra mange bankkontoer (dette blir jo nøyaktig det samme som trygdesvindel). er det greit?

Og for å svare på spørsmålet ditt, nei, jeg syns ikke det er greit med svart arbeid. Syns du virkelig det selv? Har aldri angitt noen til NAV (kjenner ikke så mange svindlere heldigvis), og ville nok heller snakket med folk i stedet for å angi dem hvis jeg kjente dem så godt at jeg visste 100% at det faktisk er svindel (man kjenner jo sjelden hele historien).

Og hvorfor drar du inn om folk har noe imot dem som mottar trygd, det er jo ikke det diskusjonen går på, men om det er greit å svindle til seg trygd. Og ja, hvis veldig mange skulle svindle (og det må jo være greit i følge deg), så ville jo ordningene falle bort, og ingen ville få (ikke engang de som faktisk trenger disse ordningene)

Skrevet

Og jeg ser at selv om de som ikke liker at folk svindler ikke har problemer med å svare på HIs spørsmål, er det ingen av de som syns det er greit å svindle som kan svare på relevante spørsmål som hva de syns om andre typer svindel...

Skrevet

Jeg synes trygdesvindlere er værre enn svart arbeid. Ikke så veldig "god" argumentasjon, men jeg oppfatter trygdesvindlere som late. De gidder ikke jobbe, og vil heller ligge på sofaen og være passive og bare få fra samfundet. Det er "værre" for meg enn det med pengene. Og det at jeg må jobbe og slite for alt jeg skal få. Har alltid stått på selv for å få jobb og utdannelse, og det oppleves som urettferdig at andre får penger for å ligge på sofaen.

Skrevet

Lurer litt på de som mener at hvis man er i mot trygdesvindel må man også synes at alle andre lovbrudd og forseelser (eller bare å få feil tilbake fra kassadama!) er like ille. Betyr det at de som syns at det er greit med trygdesvindel syns at alle andre lovbrudd også er greie? Som mord, voldtekt osv? (For å bruke samme "logikk" som HI)

Skrevet

kollekt heter det og denne debatten har ingen fornuftig mening...

Skrevet

Hva mener dere egentlig med trygdesvindlere? Hvem sitter med definisjonsmakten her? Og hvordan kan man med sikkerhet si at noen mottar penger for å ligge på sofaen?

Jeg kjenner flere som mottar trygd, og i enkelte av tilfellene kan det kanskje for omverdenen se ut som om vedkommende mottar penger og "bare ligger på sofaen", men hvis man kjenner hele historien så stiller ting seg veldig annerledes.

Og forresten, hva med alle som mottar kontantstøtte og samtidig har full lønn. De som bruker disse trygdepengene til å betale svart arbeidskraft. Er det trygdesvindel?

Skrevet

Nå får man kontantstøtte fordi man ikke han barna i barnehage med støtte. Man får kontantstøtte uavhengig av hvit eller sort dagmamma

Skrevet

Ordet snakker vel for seg selv. SVINDLER. Foreldre som svindler er vel ikke bedre enn andre mennesker som begår økonomisk kriminalitet. Bør også straffe som andre svindlere om de blir tatt.

Skrevet

Definisjonen er vel ganske grei for meg, en trygdesvindler er en som svindler til seg URETTMESSIG trygd, altså med vitende og vilje oppgir feilaktige opplysninger for å få trygd, og bryter loven (muligens også forfalsker dokumenter for å få penger.

Jeg mener ikke at folk som får trygd generelt gjør noe galt, eller at å motta kontantstøtte mens man jobber er trygdesvindel, for det er jo fullstendig lovlig. Å betale en dagmamma svart derimot er galt, men ikke trygdesvindel. (Mulig at dagmammaen driver trygdesvindel da)

Og i eksempelet du nevner er man jo ikke trygdesvindler. Er ikke hva enkelte omkring mener om deg som avgjør om du er trygdesvindler, men om du faktisk svindler eller ikke...

Skrevet

Grunnen til at jeg brukte svart dagmamma som eksempel var at svart arbeid var mye brukt i argumentasjonen i tidligere innlegg.

I utgangspunktet så får man kontantstøtte fordi man velger å ha barna hjemme (det er i allefall grunntanken), men så er systemet, i likhet med andre trygdeordninger, slik at det kan utnyttes. Og mange gjør det!

Jeg har ikke fulgt med på denne debatten, så jeg lurer bare på hva som legges i "trygdesvindlere" og hvem som definerer disse.....

Skrevet

Faktisk gis kontantstøtten som en støtte til de som "velger" bort (eller ønsker men ikke får) barnehageplass. Har ikke noe med om du er hjemme med barnet eller ikke, bare med om du har barnehageplass (som får statsstøtte - langt mer per barn enn kontantstøtta).

Skrevet

Nei det er ikke TRYGDESVINDEL hør ordet TRYGD. Det er LOV å jobbe og få kontatstøtte så lenge du ikke lar barnet gå i barnehage. Svart arbeid er ikke lov men det er ikke TRYGDESVINDEL. Når du er TRYGDESVINDLER. Svinder du det norske trygdesystem og svindler de som trenger trygd av en eller annen grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...