Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #1 Skrevet 19. februar 2007 Jeg lurer på en ting, jeg har nå kommet frem til at jeg og samboer ikke lengre hører sammen, lang historie så orker ikke ta det nå da det ikke spiller noen rolle heller. Det jeg lurer på er hvordan det er med at jeg flytter ? Vi bor begge i Oslo, og jeg skal flytte til Stavanger, jeg er derfra og har all familie der. Kan jeg bli nektet og ta med meg barnet og flytte dit ? Med tanke på at faren jo da ikke får sett ungen like mye eller det blir jo iallefall mindre enn om vi begge bodde her. Vi er samboere, ikke mer.
Gjest Skrevet 19. februar 2007 #2 Skrevet 19. februar 2007 Du kan flytte men dersom faren ønsker feks annahver helg så blir kanskje det praktisk litt slit, for du kan jo ikke nekte ham samvær...
Babyfacepsycho Skrevet 19. februar 2007 #3 Skrevet 19. februar 2007 Du får lov og flytte så langt du vil, innen norge. Men da er det din plikt og se til så han kan få trefft barnet sitt. Trur det er sån det er hvertfall. =o)
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #4 Skrevet 19. februar 2007 Det kommer vel an på hvem av dere som får foreldreretten? Det kan jo hende han får den og det er jo litt kjipt... Tenk deg godt om før du flytter i hvert fall, bare tenk på hvor fælt du ville ha syntes det var å få se barnet ditt så lite - og ikke minst tenk på barnet, som nesten ikke får se pappaen sin!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #5 Skrevet 19. februar 2007 ...men å se til, betyr det at jeg må dra til oslo med barnet ? Eller at far må komme dit jeg er ? :/
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #6 Skrevet 19. februar 2007 Jeg har ingenting i oslo å gjøre uten samboer, så det ville vært utrolig fælt for meg og være her alene. En annen ting, når man ikke er gift går foreldreretten automatisk til mor, jeg tjener 400 000 i året, han er student. Så jeg tror nok jeg hadde fått den. Vil ikke nekte han samvær, men kan ikke bo her til enhver pris heller....
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #7 Skrevet 19. februar 2007 Det med at foreldreretten går automatisk til mor stemmer vel ikke lenger? Har du sjekket det opp så du er helt sikker?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #8 Skrevet 19. februar 2007 Jeg har lest en del og forstått det slik at mor får barnet med mindre mor er uskikket. Jeg vil som sagt at de skal ha kontakt, men jeg vil ikke bo her til enhver pris ! Har alt i Stavanger + barnefar har ikke sin familie i oslo heller...
så var vi 4 Skrevet 19. februar 2007 #9 Skrevet 19. februar 2007 Må i så fall være gamle regler for sånn er det ikke nå lenger, selv om man kun er samboere.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #10 Skrevet 19. februar 2007 Skjønner, men jeg ser ingen grunn til at han skulle få barnet over meg, dessuten blir ikke det noe problem da vi er enige om dette. Jeg spurte ikke om dere synes far skal ha foreldrerett, jeg lurte bare på hvordan det er mht. flytting. Det andre ordner vi fint opp i selv
Banshee Skrevet 19. februar 2007 #11 Skrevet 19. februar 2007 Samboere som har barn ilag født etter 01.01.06 har automatisk felles foreldreansvar på lik linje med gifte. Etter 01.01.07 sier oven at alle samboerpar som gjennomgår samlivsbrudd må til mekling, man får heller ikke dobbel BT før man kan fremlegge meklingsattest til TK. Retten kan ikke si 50/50 deling av barnet/barna, men tilnærmet lik deling. f.eks. 45/55 deling.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #12 Skrevet 19. februar 2007 Så bra at vi er enige om at jeg skal ha barnet da Lurer bare på hvordan det er med at jeg flytter jeg !
så var vi 4 Skrevet 19. februar 2007 #13 Skrevet 19. februar 2007 Ja dette var jo ikke det du lurte på Typisk at det skeier ut sånn. Du kanv el ganske sikkert flytte, men (uten å vite alder på ungen din da) du fratar faren i realiteten mye av muligheten til å møte ungen sin for ikke å snakke om en lang og tung reisevei for ungen. Men det betyr jo ikke at du skal bli boende i Oslo for det. Vanskelig med samværsfordeling.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #14 Skrevet 19. februar 2007 Ja skeier ofte ut faktisk, ble positivt overrasket over at du ikke reagerte med sinne da jeg skrev det over. Du må være en fin person I allefall så ønsker jeg jo ikke å skille de to, men er som sagt en meget vanskelig sak, så det må nok desverre kanskje bli slik. De får jo sett hverandre uansett !
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #15 Skrevet 19. februar 2007 Fra barne- og likestillingsdep nettsider: (Hva med å sjekke der?) "Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet. I noen tilfeller er det nødvendig at barna reiser i følge med en voksen. I utgangspunktet vil barnets alder og modenhet avgjøre om barnet kan reise alene, eller om det må ha følge av en voksen. For enkelte transportmidler er det faste aldersgrenser for når et barn kan reise alene. Dersom foreldrene er uenige om hvorvidt barnet kan reise alene når barnet har oppnådd den alder som kreves for det enkelte transportmiddel, må den aldersgrensen som er satt i utgangspunktet være avgjørende. Unntaksvis må det kunne aksepteres at reisekostnadene også skal omfatte en voksen ut over aldersgrensen når det er urimelig å la barnet reise alene. I en slik vurdering må f. eks. barnets alder, modenhet, funksjonsdyktighet, reisens varighet og det forhold at barnet må bytte transportmiddel underveis tillegges stor vekt. Av hensyn til barnet bør også høyere reisekostnader godtas i en overgangsperiode slik at barnet gradvis får en tilvenning til å reise alene. Der partene ikke blir enige om noe annet, må reisekostnadene som skal fordeles være rimelige og nødvendige. Dersom en av foreldrene påstår at den andre ikke har valgt den billigste løsningen, må den som setter frem påstanden kunne bevise dette. Det må tas med i vurderingen at det er barnets beste som skal være avgjørende og at en dyrere reisemåte i noen tilfeller kan være et bedre alternativ for barnet. Ved bilkjøring er det bare de faktiske reisekostnadene som omfattes, og ikke kostnader til forsikring på bil etc. De faktiske kostnadene ved bilkjøring kan for eksempel være utgifter til drivstoff, bomavgifter, ferger og tunneler. Uavhengig av hvor mange ulike transportmidler som benyttes, er det reisekostnadene fra dør til dør som skal fordeles."
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #17 Skrevet 19. februar 2007 Du kan flytte, men utgiftene til samvær skal deles likt mellom foreldrene. og da etter brøken hvem som tjener mest. Så for din del vel jo det si at du må betale største delen av utgiftene ved transport/samvær (i og med at du tjener godt og han er student). Vet ikke hvor gammel barnet er. Men med fly må barnet være 5 år for å kunne reise alene. Har du ikke noe nettverk i byen? Avhengig av barnets alder (igjen) så er det jo noe egoistisk å dra h*n vekk fra alt som er kjent. Du må jo ha en jobb, kollegaer, noe omgangskrets? Burde jo forsøke en periode alene i byen før du flytter såpass langt avgårde. For barnet sin del om ikke annet.. Skal ikke dømme deg jeg. Men slik du skrev innlegget ditt, var det mye jeg jeg jeg.. og urettferdig mot meg.. osv. er dette egentlig ordentlig veloverveid? jeg betviler ikke dine grunner til å forlate samboer, det er du nærmest til å avgjøre uansett. Men kanskje verdt å prøve oslo alene en periode før du pakker snippsekken?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #18 Skrevet 19. februar 2007 Kan godt betale alle reiseutgifter jeg Har jeg ingen problemer med. Barnet er 3 mnd, ergo har ingen knyttelse til eksosen oi mente oslo enda neida oslo er et fint sted det ! Når det gjelder hva jeg skal gjøre så har jeg vurdert det nok til at jeg ikke er åpen forobjektive meninger her inne. Forstå meg rett, jeg ønsker det beste for barnet mitt, og om det er å bo på et sted med masse familie, mot å bo på et sted hvor mor ikke har jobb, skole eller noe, og en far som studerer og ikke vil ha 50 % ansvar, ser jeg ingen grunn til å bli. Egentlig så føler jeg ikke for å forklare i det hele tatt, enhver oppegående person skjønner at dette er overveid.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #19 Skrevet 19. februar 2007 hei du... jeg flyttet fra mannen min mens jeg var gravid... vi bodde i utlandet og han er ikke norsk... er utrolig vanskelig å klare seg uten noe nettverk så jeg flyttet hjem... vi hadde automatisk delt foreldreansvar ettersom vi var gift, men han har overført foreldreansvaret til meg.. det vil si at du er ansvarlig for alle ting som angår barnet men at han har samværs rett.. noe slikt er vel nyttig for deg??? skjema finner du her : http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/andre/Skjema/2006/Samboererklaringavtale-om-foreldreansvar.html?id=437436 sendes til folkeregisteret. lykke til!
april 06;) + mai 09* Skrevet 19. februar 2007 #20 Skrevet 19. februar 2007 Jeg er ikke alenemor, men du skrev i tittelen alenemødre eller andre, så jeg skriver et par linjer her allikevel;-D Er selv skillsmisse-barn, så har således god erfaring med temaet allikevel. Vi kvinner er dessverre av og til våre egne verste fiender;( Selvsagt må du få flytte til hjembyen din selv om dere nå går fra hverandre! Jeg vil nesten trekke det så langt som å si at bruddet i seg selv var en større grunn til å flytte nærmere hjem. Vi her ønsker å flytte nærmere der jeg er fra, rett og slett fordi det er tøfft å bo et sted uten avlastning og oppbakking når en har fått barn. Og du er jo alene i tillegg, selv om far selvsagt har samvær innimellom. Samvær vil dere jo få til om du bor lenger borte og, verden har tross alt kommet noen skritt lenger. Du skal jo selvsagt ikke trenge å forsvare det at du flytter! Om det var klausul fra å flytte medfulgt med hver graviditet hadde jo mange fått problemer. Situasjonen hadde stillt seg helt annerledes om du valgte å flytte til Finnmark fordi du ville gjøre samvær vanskelig for far eller andre mindre gode grunner. Jeg heier på deg! Lykke til med flyttingen, og ikke minst gratulerer med barn for ikke så mange mnd siden;-)
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #21 Skrevet 19. februar 2007 Det går jo fly mellom Stavanger og Oslo, og billettene 1 barn+ 1 voksen kan en jo få ganske billig, så det burde vel gå greit? Her går det ikke fly dit pappaen bor, så når jeg lytter enda to timer lenger unna blir det 6 timers togreise hver vei for å følge og hente annenhver gang... Skulle virkelig ønske det gikk fly ja..
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #22 Skrevet 20. februar 2007 April og du her over, takk for at dere ikke prøver å svare på annet enn det jeg spør om. Jeg er ikke en ondt menneske og ikke er faren til barnet det heller. Vi er to voksne som har blitt enige om brudd og tar ansvar deretter. Slik er det bare, og vi kommer til å gjøre alt for å få det til å fungere !!! Veldig godt at noen også kan se det positive i saken, kanskje bedre at vi går fra hverandre og er venner, enn at vi skal være sammen og ulykkelige. Ikke vet jeg !!! Tusen takk for svar uansett
mai mammaen til to Skrevet 20. februar 2007 #24 Skrevet 20. februar 2007 jeg har ikke noe erfaring på dette området, men tror nok at det går helt fint at du flytter. en jeg skjenner flyttet bevisst fra stavanger til bergen med ungene sine når barnefaren gikk fra henne.. hun gjorde det bare fordi det skulle bli vanskelig for han å treffe dem..og det var helt lovlig liksom....
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #25 Skrevet 20. februar 2007 Jeg synes synd på barnet ditt jeg, som har en så sneversynt mamma Lykke til i livet, du kommer langt med den innstillingen der !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå