Kreoline Skrevet 17. februar 2007 #26 Skrevet 17. februar 2007 Jeg skrev ikke at barn er mindre glad i foreldre man ikke bor med, i mange tilfeller er man kanskje mer glad i den av foreldrene man ikke bor med, fordi man savner vedkommende. Men her bør man se på alder til barna. Du foreksempel har en stesønn som er på alder med dine egne barn, klar det ville være trist om han ble utelatt. Du har inkludert han som en del av familien både når det gjelder rettigheter/kjærlighet og plikter. Han blir ikke dillet med selv om han bare er der annenhver helg, men får føle at han er en del av familien. Det er er kjempe fint å høre, det er altfor lang mellom de som klarer å inkludere stebarna på en ordentlig måte. Men når det er sagt så ser jeg og at mange ganger så er det far som gjør det vanskelig, selv om han alltid slipper unna på disse sidene. Det er ike lett å inkludere ett barn når far gir det barnet egne regler og rettigheter fordi at de er der så sjeldent. Barn som får lov å oppføre seg frekt og uoppdragent uten at det får noe som helst konsekvenser, i slike tilfeller forstår jeg at stemor ikke orker å ha så mye ekstra samvær. Jeg sier igjen, man ser gjerne andres situasjon gjennom sin egen og det er ikke alltid at det stemmer like bra. Alderen på stebarna må spille en rolle. Dersom jeg hadde fått barn med en jeg møtte for en stund siden, ville aldersforskjellen bli 10 år mellom hans yngste og vårt felles barn. Det er forskjell å ha med seg 1 ekstra som matcher alder og det å ha med seg 3 stk som er betydelig eldre. Jeg vil kunne reise å slappe av med det 1 barnet, fordi det ikke er så lett å få det plasert noe sted og siden stebarna har en mor, kan de være der. Jeg kunne selvsagt ikke tenkt slik dersom barna var mine, men det er de altså ikke derfor kan man velge alternativet å reise bort alene av og til. Jeg ser ikke noe galt i dette for å ha med seg 3 ekstra er noe helt annet enn å ha med seg 1 ekstra som til og med matcher alder. Dette var ikke ment som noe kritikk eller angrep, for jeg vet at du har inkludert stesønnen din på en veldig fin måte, som flere skulle ha gjort.
Gjest Skrevet 17. februar 2007 #27 Skrevet 17. februar 2007 Jeg har full forståelse av at det er mye som teller inn for at ting skal fungere, helt klart. Men hvis man har en familie med par unger og et stebarn i en annen alder, som besøker det andre hjemmet normalt og foreldrene er venner osv, ser jeg ikke problem i å ink stebarn. Altså det er ikke noe galt å ta en ferie med sine egne barn, men jeg tror at det er viktig da å legge til en ferie med stebarn også, ikke alltid ting passer osv, jeg har også forståelse av det. Det er mange ting som skal passe inn osv, men jeg mener har man et stabilt forhold alle sammen så ser jeg ikke problemet selvom de er i forskjellige aldere, det må jo også komme godt med at de ikke alltid er lik i aldere. Jeg har også stor forståelse for folk som sliter selvom det ikke alltid høres sånn ut, men kan bli en smule provosert av måten ting kan bli skrevet på. Personlig kan jeg faktisk ikke vente til den dagen kommer hvor vi her kan dra på ferie uten barn hehe...... tror det kan bli lenge til......hehe
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #28 Skrevet 19. februar 2007 Vel, i grunnen bunner jo dette ut i det mange her har litt problemer med, ikke bare i ferier men også til hverdags; det å ha stebarn og alle de problemer og utfordringer det medfører... Men kanskje man bare må godta det først som sist, stebarna er der for alltid, også i ferier... Jeg tror mange barn føler seg dratt mellom to hjem. De har kanskje en plass de vil bo, men vil så sårt passe inn den andre plassen også. Derfor er det jo spesielt viktig at de er velkomne med når "hovedfamilie" m/barn skal reise bort på ferie. Det får bare så være at de får to ferier. Og siden de er sjeldnere hos den ene forelderen er det ikke i ferier de kan få ta dette igjen? Men samtidig har jeg fullt forståelse for at man ønsker tid alene med "sin" familie, sånn har jeg det ofte selv. Men jeg sier til meg selv at h*n er der for å bli, jeg kan like godt godta det først som sist.. Gjøre det beste av det.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #29 Skrevet 20. februar 2007 Er barna opptatt med andre ting da familien skal på ferie er det greit at de ikke er med. Jeg har selv gjort andre ting som leirer og turer med tanter og onkler og med fetteren min på samme tid som foreldre og søsken har vært på ferie. Jeg har også opplevd reise hjem til min farmor etter en ferie med en venninne, fordi resten av familien ikke var tilbake enda. Jeg er ikke den eneste av oss søsken som ikke har vært med hver eneste gang. Barna har full ferie til disposisjon, foreldrene har det ikke alltid like fleksibelt. Det er ikke alltid like greit å tilpasse alt med barnas ønsker og rytmer. Dette er litt på siden av hva Hi snakket om, men ville bare dele mitt syn på at det ikke er skadelig for de fleste barn, om en ikke alltid er med. Det er jo noe annet om en aldri får være med. Men i hovedinnleggers tilfelle å si at han ikke kan være med det året, fordi de skal reise mens han enda er hos sin mor, det må da være greiet. Så lenge hun godtar den endringen i samværsavtalen. Det kan jo hende hun har egne planer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå