Gå til innhold

Så dere fødselen på Koht-program?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes fødseln va kjempe fin eg! E nåkka av d finaste eg har sett!:)

Har aldri født før, åg grua meg faktisk...heilt tell eg så den filmen!

Syntes at d så forferdeli vondt ut, men dn lykken åg gleden som var etterpå må jo være heilt ubeskriveli.

Dessuten så sa ho jo når d va over at d ikkje va så ille.

D rant mage tårer, åg eg har sett den filmen fleire ganga:)

 

Anngående d me fødselnangst, så blir d jo feil uannsett ka dem vise, førr ser dem en fødsel me masse smerte i så blir dem jo enda meir redd sei dem.

Men visst dem bare ska se fødsla som går smertefritt, ågså forberede dem seg på at dettan blir å gå så bra, ågså får dem en fødsel full av komplikasjona, da e også d feil..

Da kan dem heller se en fødsel som e lite smerte i, åg en med, så blir dem forberedt på begge dela:)

 

Åg eg beundre SuperGlad for at ho torte å vise sin fødsel på tv, d hadde eg aldri klart å dele me heile norge.

D e bra at nån gjør slike ting, sånn at man får se ka d dreie seg om!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig forskjellig hvordan man regaerer på den. Jeg ser mange skriver at tårene rant og at de hulket av å se videoen fordi den var så rørende.

 

Jeg er enig i at det var litt rørende etter at babyen var ute, men gråt gjorde jeg absolutt ikke. Synes liksom ikke den var SÅ rørende.

 

Kanskje fordi jeg ikke har barn og aldri har opplevd det - kan liksom ikke sette meg helt inn i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Syns det var fantastisk å se fødselen din. Sliter med mye angst for fødsel, men ble ikke skremt av dette :)

 

Skal føde på St. Olavs jeg å. Hvordan var det på nye fødeavdelinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var topp der, selv om det ble noe kort tid der :-)

Alt var nytt å fint. Da vi var der på omvisning noen mnd før terminen ble jeg skikkelig imponert. Hadde planlagt å prøve badekaret og saccosekken. Må bli neste gang det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SuperGlad, du sa rett etter at du fikk babyen din i armene at det ikke var så ille. Mente du det, eller kunne det var gleden over babyen som overskygget smertene du hadde hatt? Men du sa før du dro til sykehuset da Koht var hos deg hjemme, at det var så vondt at noen like gjerne kunne kappe av deg armen. Så vondt har gudskjelov jeg sluppet å ha det i mine fødseler! For enkelte kan sånne beskrivelser høres veldig skremmende ut, hvis du skal ta det bokstavelig. Herregud, tenk deg hvor sinnsykt vondt det måtte gjøre hvis noen virkelig kom og kappa av deg armen, enten med øks eller motorsag. Det er så ekstremt at det er helt umulig for folk flest å forestille seg hvor smertefullt det måtte være! Det er jo ganske skremmende for de som aldri har født ennå å høre sånne beskrivelser.

 

Husker du at du sa det, at du hadde sånne grusomme smerter at noen like gjerne kunne ha kappa av deg armen? Husker du hva du tenkte da? Du var helt fra deg av smerte da du lå på senga hjemme før du dro til sykehuset. Og på fødeavdelingen virket det også som om du hadde enorme smerter, men så fikk du lystgass og da så du veldig rolig ut. Jeg har også prøvd lystgass, og jeg er en av de som har hatt glede av lystgass. Det er mange som ikke liker lystgass, de syns ikke det virker smertelindrende, det virker bare sløvende eller de blir svimle av det og tørre i munnen av det eller det har ingen effekt i det hele tatt. Jeg syns det virket både avslappende og smertelindrende, og jeg fikk en behagelig følelse av å være litt vektløs når jeg pustet inn lystgass. Så jeg syns lystgass har vært fint å bruke i tillegg til epidural. Dessværre så er det mange steder de har sluttet med lystgass og kommer til å slutte med lystgass, så det er vel et hjelpemiddel som er på vei ut. Men du var altså en av de som følte at det virket, skjønner jeg. Men du fortalte at de var ikke så raske med å gi deg lystgass på fødeavdelingen, så du måtte mase deg til det også. Fy, hvor mange jordmødre og leger det tydeligvis er som mener at man skal ikke få mye smertestillende når man føder. Det skal gjøre grusomt vondt, det må man bare tåle. Jeg venter nå mitt tredje barn til sommeren (det skal bli den siste nå) og jeg skal i hvert fall sørge for å ikke ha noe mer smerter enn jeg må denne gangen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes det programmet var skikkelig rørende. fikk tårer i øynene, har selv termin om tre uker, og jeg må inrømme, at jeg gleder meg litt mer, enn jeg gruer meg nå:) det hjalp meg faktisk å se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke sagt det ikke var vondt! Ja der og da var det grusomt!

Forstår ikke hvorfor du er så oppsatt på å "endre" min fødselsopplevelse. Det var ikke så ille som jeg trodde det skulle være. Ja det var så vondt til tider at jeg trodde jeg skulle dø, men allikevel forventa jeg at det skull være værre. Ble paff da hun ble lagt på brystet mitt, for var det alt???

jeg var forberedt på smerter, å selv om det var djevelsk vondt var det bedre enn jeg trodde.

Jeg ser DU mener jeg hadde en forferdelig fødsel tydeligvis, men JEG mener ikke det. Håper neste fødsel er akkurat slik som denne. Det ER vondt å føde, hvis man ikke er så heldig å får all mulig smertestillende.

har aldri sagt en fødsel er en lett sak.

 

Å unnskyld for at jeg ikke valgte mine ord med omhu under fødselen for å skåne andre!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SuperGlad

Synes det var utrolig modig av deg og ha med deg tv på fødselen. Særlig som førstegangsfødende. Tror mange av oss som har født sitter igjen med en opplevelse i etterkant, som ikke nødvendigvis stemmer med det man opplevde der og da. Om man hadde sett seg selv på film etterpå, hadde man kanskje blitt overrasket over hva man har sagt og gjort.

 

Jeg ble, som mange andre, utrolig rørt av å se det innslaget. Både jeg og mannen min gråt.

 

Håper du ikke tar deg nær av noen av innleggene her. Det må jo være helt sprøtt å få fødselen sin diskutert og kommentert her på dette forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg ikke nær av noe, men at man på død å liv skal endre på hva jeg har opplevd synes jeg er helt idiotisk.

Den fødende meg og den jeg er ellers er to helt forskjellige mennesker. Jeg sitter ikke med konstant fødselssmerter.

Hva andre mener om hva de har sett er deres sak, jeg vil ikke unnskylde noen ting jeg sa eller gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår ikkje koffer nån av dåkker kritisere ho for at hun sa at hun hadde d så vondt at de like gjerne kunne kappet av henne armen?!

D va jo sånn som ho opplevde d akkurat der åg da.

Dessuten så skjønne jo et ganske "oppegående og normal" person d at d va ei kvinne som lå å fødte, åg at d gjorde vondt der åg da.. men etter fødseln så va jo alt fint og normalt.

Syns d skulle blitt feil vesst hos skulle gå rundt å "passe" på ka ho skulle si osv...d va hennes fødsel, som ho delte me NRK, åg alle som så på.

Hadde jo ikkje blitt en ordentli fødsel visst hun bare skulle ligge å si d som passet seg best for at alle andre skulle høre d:p

Da kunne man jo like gjerne fulgt et manuskript*hehe*..

Let it go!

Herregud d va no en filleting å henge seg opp i:p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes hun var imponerende flink! Ble skikkelig imponert.

 

Hun klarte seg jo hjemme nesten hele fødselen uten NOE smertestillende! Deretter gikk hun selv ut i bilen med flere TV-kameraer rundt seg.

 

Jeg hadde aldri taklet:

 

1. Å være hjemme med så kraftige rier som deg.

2. Å ha så kraftige rier uten å lage mer bråk.

3. Å takle en journalist med kamera rundt meg i en så tøff situasjon.

4. Å gå rolig inn i bilen og kjøre til sykehuset - og heller ikke der få smertestillende!

 

Synes du virker skikkelig tøff! Og veldig sporty av deg å la NRK filme + vise fødselen din for hele Norge :)

 

Jeg har fødselangst, men synes ikke det var SÅ skremmende å se på filmen likevel. Jeg så den først uten lyd, fordi jeg ikke orker å høre folk hyle av smerte. Da får jeg helt panikk. Deretter så jeg den med litt lyd, og så flere med ganger lyd - men ikke alt.

 

Hvis jeg får en slik fødsel, kan jeg klare det, tror jeg (Dessuten vil jeg ha epidural).

 

Synes ikke du kan klandre en fødende dame fordi hun uttrykker at det gjør vondt, Nøffemor. Der går du over streken. Jeg vet at du har hatt ekstremt fødselsangst og at fødselsangst og smertestillende er en kampsak for deg, men ærlig talt.

 

Skulle hun - med ekstreme smerter - fokusert på hva eventuelle TV-seere ville tenke i stedet for å fokusere på sin egen fødsel? Du skjønner vel selv at det blir for dumt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SuperGlad, har du tenkt å prøve å gå igjennom hele fødselen uten noe smertestillende denne gangen også? Eller har du lyst til å be om noe smertestillende, eller vil du bare greie deg med lystgass hvis du får det? Du som syntes det var så vondt at noen like gjerne kunne kappet av deg armen, orker du å planlegge en fødsel uten noe smertestillende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg orker faktisk å planlegge til de grader jeg kan at neste gang skal jeg prøve å klare meg med lystgass. Hvis jeg vil ha epidural der og da så tar jeg selvfølgelig det.

Jeg overlevde smerten, gjorde jeg ikke? Jeg taklet faktisk smertene jeg hadde under den fødselen, men hva neste bringer vet jeg jo ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei superglad :)

ser at det er lenge siden det ble skrevet her, men jeg skriver til deg forde.

ville bare si deg at det "nøffemor" skriver burde egentlig ikke vært her.. hu har jo skrevet om det samme her i flere mnd. blir så provosert... er det noen som skremmer så er det da hun. er ikke alt man trenger å gni inn i hodet på folk.. hun må jo slite med noen psykiske problemer eller noe.

 

Men ihvertfall... jeg har sett på fødselen din flere ganger, og jeg begynner å grine hver gang. den er så fin!!!!

jeg og samboer prøver å få barn.. har prøvd nå i 1 år snart. har prøvd å roe meg.. men jeg må si det at etter jeg så fødselen din så har jeg blitt så gira. er ikke noe mer jeg ønsker i hele verden. du hadde så mye bra komentarer! syns ikke dem var støtende eller noe. trakk på smilebåndet da.

dem så så utrolig masse. jeg må si at jeg har deg som idol til jeg skal føde selv :)

håper alt står bra til med deg og babyen :)

kos og klem fra en liten utålmodig lengter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SuperGlad, hva syns du om at jeg som er gravid for tredje gang ikke kan tenke meg å føde uten noe smertestillende? Hva syns du om at når jeg ser på programmet du var med i og sa at det var så smertefullt at noen like gjerne kunne kappa av deg armen, så dunker hjertet mitt og da tenker jeg at "jeg håper inderlig jeg får epidural denne gangen også fra tidlig i fødselen, sånne lidelser tør jeg aldri i livet å gå igjennom"? Jeg har ikke sjangs, jeg orker ikke tanken på å gjennomgå grusomme uutholdelige smerter i timevis. Jeg tør ikke ikke å møte hjelpeløsheten og følelsen av å gjennomgå dødskampen!!! Er jeg fryktelig pysete og feig her, syns du? Jeg nekter kort og godt å føde i mer smerter enn jeg må. Jeg skal bruke både lystgass og epidural denne gangen også, helsevesenet lider ikke noe stort økonomisk tap om jeg føder med smertestillende hver gang jeg føder. Det skal være den siste fødselen min nå til sommeren, så, jeg skal aldri føde i uutholdelige smerter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg ha noe formening om hva du gjør under fødselen DIN?

hva du gjør er opp til deg selv. Pakk i deg så mye dop du vil, det var tanken min da jeg fødte, men det ble da ikke slik.

Forstår ikke helt hva du er ute etter i dine innlegg. Du kan ikke endre på det jeg har opplevd, selv om du synes det så helt forferdelig ut. Slike følelser du har hatt under dine fødsler har ikke jeg. Dette er ikke noe jeg skal behøve å beklage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøffemor, du bør - med all respekt - oppsøke psykolog/ psykiater.

 

Innleggene dine på disse sidene viser en person i psykisk ubalanse, og dette forumet tror jeg ikke er det riktige for deg.

 

Vi er ikke fagpersoner, så vi kan ikke hjelpe deg. Jeg tror ikke du blir noe bedre psykisk av å pøse på med dine innlegg her heller.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg hadde sagt verre ting at jeg kunne like godt kappa av meg armen om jeg skulle hatt riksdekkende tv og hu koht dama oppi fødselen med spørsmål om det gjør vont o.l :) Er ganske sikker på at jeg sa utrolig mye rart uansett jeg =) å sitte der og da midt i smertene å tenke over hva jeg skal si, -vis meg den som kan!

 

GO Superglad! Synes du var flink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger skal Nøffemor gjenta seg selv med "kunne like gjerne kappet av armen?"

Skjønner til slutt ikke hva hun mener...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ganske sårende at folk her inne både direkte og indirekte skal fordømme meg fordi jeg har slitt med voldsom fødselsangst. Det er bare sånn jeg er. Jeg kan ikke for det. For meg har fødselsmerter vært en ekstrem forbi som jeg har hatt siden jeg var veldig ung, beklager, jeg kan bare ikke noe for det. Og så skal folk beskylde meg for å ha alvorlig sinnslidelse og fordømme meg så veldig for det. Hvorfor skal jeg bli beskyldt for å være sinnsyk og trenge psykiatrisk behandling fordi jeg alltid har vært så livredd for fødselsmerter?? Jeg må si jeg opplever det som sårende. Her inne skal man kunne diskutere ting seriøst og gi hverandre råd og dele både gode og vonde følelser rundt graviditet og fødsel, og da syns jeg det er veldig vondt og leit at så mange skal fordømme min væremåte i forhold til å engasjere meg i ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...