Gå til innhold

Så dere fødselen på Koht-program?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun som fødte på TV?

 

I så fall - var fødslene deres slik? Så vonde, altså?

 

Det så ikke ut som hun på TV fikk epidural, så jeg håper virkelig det går an å føde med mindre smerter enn det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg så den. Og jeg reagerte med å rett og slett bli litt sur av det. Fordi ho som lå og fødte beskrev fødselsmertene som uutholdelige, ho sa det gjorde mye vondere enn ho hadde forestilt seg og det var så skrekkelig vondt å ha rier at noen kunne gjerne kappe av henne armen under en ri uten at det gjorde henne noe. Jeg husker jeg tenkte da jeg så det programmet at jeg var glad jeg ikke var førstegangsgravid da, da hadde jeg blitt veldig skremt av de uttalelsene. Vi så henne mot slutten av fødselen, vi så ikke så mye av selve fødselen, men vi så Koht gå i bakgrunnen på fødeavdelingen og si at "ho har det helt ubeskrivelig vondt, det er nok så grusomt nå at ho bare vil dø,...". Jeg syns den fødselen som ble vist der var ordentlig provoserende skremmende uttalelser som ikke er særlig heldig for alle å høre. Er det nødvendig at man skal skremmes så fælt med fødselsmerter, i dag som det finnes gode hjelpemidler å få? Det der at det gjorde så vondt at noen kunne like godt kappe av henne armen uten at ho hadde brydd seg om det - slik har aldri jeg hatt det de to gangene jeg har født. Da riene gjorde virkelig vondt før jeg fikk epidural, ville jeg ikke vært likegyldig hvis noen hadde prøvd å sage av meg armen. Ikke ønsket jeg at noen skulle skyte meg, og ikke trodde jeg at jeg skulle dø heller.

 

Hvorfor skal sånne skremselspropagandaer vises i TV, et TV-program som kan sees av så mange? Det er ikke bare gravide som ser på heller, også tenåringsjenter som ennå aldri har vært gravide kan se det. Og de kan bli skremt av sånne uttalelser. Så jeg husker jeg ble skikkelig sur og opprørt over fødselen som ble vist i Koht-programmet som ble sendt i oktober 2006!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det er mulig å føde med mindre smerter enn det der, for å si det sånn.

 

Satser på å få epidural, og dra til sykehus lenge før hun gjorde. Hun hadde 9 cm åpning da hun ankom sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøffemor - hva tenker du om din tredje fødsel? Har du overvunnet angsten etter to greie fødsler (for du hadde vel det?) - eller er du fortsatt redd?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si at selvsagt er jeg spent, når den siste måneden av svangerskapet kommer, vil jeg selvfølgelig være veldig spent. Men jeg føler i dag at jeg ikke har angst for det lenger. Både fordi jeg har gode erfaringer fra før, og fordi jeg vet hva jeg skal gjøre - nemlig sørge for å få kommet meg på sykehuset i god tid slik at det blir tid til å få epidural før det er for sent. Jeg går til jordmor på svangerskapskontroll på sykehuset denne gangen også, og ho virker som ho er helt på min side. Ho har vært i kontakt med meg begge gangene jeg har født før, ho tok i mot meg da jeg ble innlagt på føden første gangen. Men da måtte ho dra hjem fra jobben før fødselen var over, så ho tok ikke imot mitt første barn. Men andre gangen ba jeg om å få henne da jeg skulle føde, jeg spurte om ho var på jobb, og det var ho. Så da tok ho imot mitt andre barn. Det virker nå som om det er helt opp til meg selv om jeg vil ha epidural eller ikke denne gangen også, ingen kan tvinge meg til å føde med mer smerter enn jeg må. Nå føler jeg meg eldre enn jeg var den første gangen jeg fødte, jeg har litt mer livserfaring nå enn da, så jeg vet godt hva jeg vil nå. Skulle det være en jordmor og/eller lege på vakt når jeg kommer inn for å føde, og hvis de skulle prøve å overtale meg til å bare føde i smerte (uten bedøvelse) så vil jeg ikke finne meg i det. Jeg har nå kampmot inni meg, jeg har styrke nå til å slåss om å krangle meg til viljen min hvis noe skulle gå imot meg. Jeg mener her å si, at før var jeg nok reddere for autoriteter enn jeg er nå.

 

Første gangen jeg skulle føde så hadde jeg det ikke lett heller fordi mannen min i utgangspunktet var imot epiduralbedøvelse, han var generelt imot smertestillende i fødsel. Så da følte jeg meg ekstra liten og hjelpeløs, fordi jeg var så prisgitt de andre rundt meg. Hadde jordmor eller lege som tok meg imot vært motvillig til å la meg få epidural, så hadde jeg ikke hatt noen støtte av mannen min. Slik er det ikke i dag. Mannen min har nå sett hvor positivt epidural har vært for meg, og han sier at han vil aldri presse meg til gjennomgå store smerter mot min vilje.

 

Hadde jeg vært mann ville jeg slett ikke hatt noe imot at kona mi tok epidural. For meg ville det være mye bedre å være med på en fødsel som forløp rolig og fredelig og at ho som fødte hadde moderate smerter, enn at den som føder er helt forvridd av smerter og hyler og skriker "jeg dør, jeg dør, jeg vil dø!!!". Så en mann burde ikke ha noe imot at kona tar smertestillende i fødsel, hvis han er glad i kona si da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var da ikke så skremmenede... herregud at man skriker og klager er da helt normalt...... hvertfall 1 gang hvor du er redd i tillegg..

Syns ho klarte seg veldig bra til å bare bruke lystgass..

Har ikke du brukt epidural når du selv fødte?? er no helt annet å føde uten smertestillende.. Har selv gjort det to ganger og ja du tror du skal dø på det verste.. ikke alle som vil ha epidural, og da må det vel være lov å skrike litt.. Det hadde du nok selv gjort uten epidural...

Er jo like fort glemt igjen.. selvom den filmen kan virke skremmende på noen så bør det jo roe folk litt ned når de ser at ho er smertefri med en gang det er over..... sa jo selv da at det ikke var så ille..

Begynte å gråte når jeg så på jeg da.. syns det er rørende og helt fantastisk.. og et barn blir født med litt smerte... men det er en smerte med mening..

Skjønner ikke det går an å bli sur av å se på den.. det er jo den "brutale" virkelighet når man skal føde.... verre om man hadde sett en film hvor det ble gitt uttrykk for at det ikke er noe smerte forbundet med det å føde... da hadde jo de som skulle født for 1 gang og sett den filmen ikke skjønt noenting... blir jo feil det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har blitt SURE av filmen. Hvor faen har du fått det fra???

 

Jeg har aldri født før - og skrev at jeg synes det var skremmende å se at hun hadde SÅ vondt. For en som aldri har født før og som har fødselsangst, var det ganske skremmende å se.

 

Jeg har aldri KLAGET over at hun lagde lyder og skrek (hun gjorde jo ikke det heller! )- så hva du vil med innlegget ditt forstår jeg ikke.

 

Kan du ikke lese? Har du lav IQ? J... idiot.

 

Blir forbannet over å få et surt, belærende innlegg etter å ha skrevet noe som overhodet ikke var ment som provokasjon eller klaging -jeg lurte rett og slett på om det på filmen var en normal fødsel ettersom jeg ikke har opplevd det selv.

 

Kjøtthue!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ikke ment til deg.. ikke deg jeg har svart.. hvis du ser nedover så har jeg svart nøffemor.. ikke ment til deg ro deg helt ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min visste nok hva fødsel innebar, selv om han verken var lege eller hadde vært med noen fødsel før. Han har vokst opp på gård, og sett kuer føde (kuer kalve). Det hadde han vært med på før, haha! Han mannen min er veldig realist og mener at det er naturlig å føde, det har kvinner gjort siden tidenes morgen. Om det er vondt så er det ikke meningen at det skal være så vondt at det ikke skal være til å overleve. Mannen min sa også at han borer uten bedøvelse hos tannlegen, og derfor tror han også at han ville født uten bedøvelse. Jeg vil si her at det kan ikke sammenliknes. Jeg tør bore i tennene uten bedøvelse, og jeg syns ikke det gjør spesielt vondt heller. Nå har jeg vært forskånet for store og vonde hull. Men for meg, å bore et hull uten bedøvelse kan ikke sammenliknes med å føde uten smertestillende. Det måtte være mye, mye vondere for meg å gjennomgå en hel fødsel uten noen form for bedøvelse enn å bore et hull i en tann uten bedøvelse. Så det kan ikke sammenliknes. Jeg kjenner mange kvinner som sier at bedøvelse må de alltid ha hos tannlegen men å føde uten noe smertestillende syns de er helt OK.

 

Jeg var inne på netttv i sta og så på Koht-programmet der den fødselen ble vist. Fytterakkern, det så fælt ut. Ho Tonje som fødte, sa klart og tydelig at ho aldri hadde opplevd slike smerter før og heller ikke hadde trodd på forhånd at det skulle gjøre så vondt å føde. Ho kasta opp masse i fødselen også, så ho hadde det nok veldig fælt. Er man redd for fødsel så er ikke den fødselen noe særlig beroligende å se på. Jeg kan bare si her at så vondt som Tonje beskrev at ho hadde det, så vondt hadde ikke jeg det noen av gangene jeg fødte. Så det må ikke være sånn for alle! Tonje fikk lystgass helt til slutt, ho lå også med kanyle i hånda (jeg vet ikke hva det var for, det ble ikke sagt noe om det i programmet). Jeg blir ikke mer fristet til å føde uten smertestillende når jeg ser et sånt program. Det jeg reagerte på var at Tonje lå og spiste mens ho hadde voldsomme rier hjemme, og så kasta ho opp innimellom. At ho orket å spise når ho stadig kasta opp, det hadde ikke jeg orket. Selv kasta jeg opp bare en gang da jeg fødte første gangen, men det var bare en gang i full fart mot slutten av fødselen og da var jeg så rusa av lystgass at det var ikke så ille. Andre gangen jeg fødte kasta jeg ikke opp i det hele tatt.

 

I det Koht-programmet så vi også en gutt som kasta opp flere ganger. Stakkar, jeg får vondt av å se på det også, jeg. Fordi det er fælt å kaste opp flere ganger. Så fytterakkern, jeg fikk så vondt når jeg så gutten henge ut av sofaen over bøtta og vri og vrenge seg. Stakkar, han holdt kanskje på å kaste opp om og omigjen utover den dagen. Uansett, nå er både Tonje for lengst ferdig med fødselen og han gutten er bra av den oppkastsyken sin. Men jeg må si, ingen av delene frister meg, verken å gjennomgå en voldsom smertefull fødsel eller å kaste opp mange ganger etterhverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig greit for sånne som dere som aldri har hatt fødselsangst å si at det bare er tull å reagere på å se en fødende som er helt fra seg av smerte og som sier så klart og tydelig at det er de grusomste smerter de har opplevd. Men fødselsangst er et reellt problem for enkelte, for meg var det så ille at første gangen jeg gikk gravid gråt jeg nesten daglig, både i begynnelsen etter at jeg hadde oppdaget at jeg var gravid og på slutten av svangerskapet når terminen nærmet seg. Jeg var livredd!!! Og det takket være at mange har skremt meg før med forferdelige beskrivelser av fødselsmerter. Heldigvis så opplevde jeg jo at fødselen gikk mye lettere for seg enn jeg hadde fryktet, men jeg hadde det forferdelig vondt i svangerskapet. Så jeg kan si at det er forferdelig vondt å ha fødselsangst, og det er fryktelig vondt å være så redd for fødselen at du ikke kan greie å glede deg over babyen (selv om du i utgangspunktet ønsker barnet) før fødselen er vel overstått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg.. prøver ikke å hogge hue av deg eller andre med fødselsangst... bare prøvde å si at det som ble vist er en helt normal fødsel... en fødsel er sikkert skremmende å se på for mange..

Du reagerer på at det blir vist på tv og at det virker skremmende..

Da prøvde jeg bare å si at det er helt normalt å hyle og skrike litt.. hvertfall uten bedøvelse(kan bare snakke for meg selv og venniner med den erfaring da). At det kommer mange gloser er også vanlig.. må vel være verre som jeg skrev ista hvis en fødsel hadde fremstått som totalt uten smerter og klaging?? Da kan man jo ikke forberede seg på at det kommer til å gjøre vondt.. også blir fødselen helt forferdelig forde du sammenligner med det du har hørt og sett..

Må være bedre da å kunne komme etterpå å si at det var da ikke så ille likevel...

Sorry hvis du dere tok dette negativt opp.. det var ikke hensikten

Til slutt vil jeg bare si at jeg har aldri hatt angst for å føde men skal nå ha 3 mann og gruer meg veldig..... tror det er fordi det har gått så bra de 2 andre gangene så hva er oddsen for at det skal gå like greit denne gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg ser det er mange reaksjoner på fødselen av snuppa mi som ble vist på tv.

Fødselen var vond, det så dere alle som uttaler dere her. Men hvis dere så mot slutten, så kom en kommentar der jeg sa: det var faktisk ikke så ille.

på vår råteip sier jeg 10 minutter etter fødselen, dette må vi gjøre flere gang. Så det kan ikke ha vært så ille som det hørtes ut :-)

Smerten var fæl der og da, jeg skal ikke lyve, men allikvel så var jeg overrasket da hun var ute. Trodde det skulle være myyyye værre.

Jeg lå med kanyle i hånden for da jeg kom inn hadde jeg panikk (skulle jo komme inn før, å bruke lang tid trodde jeg) ville ha epidural å selv om det ikke var tid så gjorde de klart så jeg skulle roe meg ned. Lå derfor med kanyle og en sånn måledings oppi meg som var festet til hodet til snuppa.

Det sekundet jeg endelig fikk lystgass var fødselen helt fantastisk. Smertene var der, men de ble uvesentlige for meg. Brydde meg katten at det var vondt, jeg lå bare å nøt lystgassen. å presse var som å bæsje. Helt sant! kroppen gjorde jobben :-)

 

Uansett hva jeg skriver så kan det ikke roe ned en person med fødselsangst.

når jeg ser tilbake på fødselen hadde jeg en fantastisk fødsel. Alt gikk som normalt, fikk beskjed fra jordmora da vi skulle gå igjennom fødselen at det var ingenting å snakke om. Alt hadde gått naturensgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var helt fantastisk jeg da.... gråt så snørr og tårer rant...

Lykke til videre alle tre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i hvert fall heeeeelt panikk for å føde uten smertestillende etter å ha sett den videoen. Guri malla.

 

Men - var det sykehuset som ba deg vente hjemme til riene kom i et bestemt tempo? Da ble du jo i så fall lurt.. Da du først kom frem til sykehuset, var det for sent med epidural.

 

Moralen er tydeligvis: Ikke hør på hva sykehuset sier. Straks det kommer en ri, skal jeg rase ned til sykehuset og be de rigge opp epidural!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sykehuset ba meg vente til de varte i x antall sekunder med x antall minutters mellomrom. Dette skjedde aldri, det ble bare vondere og vondere. Denne gangen skal jeg på sykehuset ved første rie, å sitte der helt til de legger meg inn.

JM sambo snakket med på tlf trodde jo det kom til å ta lang til siden jeeg var førstegangs, så feil tok de :-)

 

kos deg med lystgass sier bare jeg! Så lenge jeg får det når jeg vil neste gang skal jeg klare meg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kasta opp masse i forbindelse med fødselen din, ikke sant? Jeg så du hadde med deg bøtte da du skulle gå til bilen og kjøre til sykehuset. Fortsatte du å kaste opp masse i fødselen? Hvordan orket du å spise banan der du lå med voldsomme smerter og kasta opp?? At du hadde matlyst da! Var det noen som hadde bedt deg om å spise underveis i fødselen for å få krefter? Jeg har lest at enkelte oppfordres til å spise i åpningstiden, men jeg kan ikke si at jeg har tenkt på mat når riene er igang for fullt. Jeg har ikke hatt matlyst da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastet ikke opp nei, Brakk meg kjempemye pga smertene, men det kom ikke noe opp. Spiste banan siden jeg ikke hadde spist noe den dagen. Hadde jo hørt at førstegangsfødende brukte så lang tid så jeg fant ut det var best å få i seg litt mat

Bøtta hadde jeg med fordi jeg var redd for å kaste opp i bilen. Men brakk meg bare der også :-) Bøtta glemte vi forresten igjen på føden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor sykehuset ba deg vente så lenge? Hadde blitt rasende hvis det var meg.

 

Plassmangel? Ønske om å slippe å hente frem epidural, kanskje? Spare på jordmor-ressursene? Eller bare dårlige rådgivere?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du lystgass straks du kom til sykehuset - eller snøt de deg for deg også? Så ikke ut som du fikk det med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ba meg vente til riene ble slik de "skal" før man kommer inn, men slik ble de aldri.

Å lystgass fikk jeg ikke med en gang nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...