Gå til innhold

Valgte dere å få barn sent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det et bevisst valg for dere å få barn "sent" eller bare tilfeldigheter?

Selv er jeg 30 og førstegangsmor og valgte å ikke få barn før nå. Ville ta utdannelse, reise og "leva livet" litt før jeg fikk barn, og angrer vel egentlig ikke på det. Mesteparten av mine venner har heller ikke barn, og jeg antar at dette har spillt inn på mine valg også... Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er 4 barns mor og blir 30 iløpet av våren. Så jeg vil si jeg er en ung mor :-) Barna er 13, 10, 4 å 2 år.

Skrevet

Hei.

Jeg fikk første da jeg var 28, andre da jeg var 32. Det var helt klart eget valg, selvom nummer to egentlig skulle kommet et år før, men sånn gikk det ikke.

Er glad jeg valgte å vente såpåss lenge, ville også reise, leva livet:-) og oppleve litt før jeg fikk barn. Følte jeg var moden og klar når det skjedde:-) Tror allikevel at uansett når i livet man får barn, er det "riktig". Man tilpasser seg jo, men jeg er som sagt veldig glad for mine valg, og det er sikkert alle de som valgte å få barn tidlig også, he he.....

Skrevet

Enig i det, må inrømme at da knøttet først var kommet tenkte jeg- hvorfor har jeg ikke gjort dette før?!? hehe....

Skrevet

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 30 år. Hovedsaklig fordi jeg ikke hadde noe far til barnet før den tid, men også fordi jeg ikke stressa med å finne en far... Men når jeg først fant en far, gikk det unna..... ;)

Skrevet

Nei, det var ikke bevisst. Dessverre for vår del fant vi ikke hverandre før vi var 27år.

Vi ble foreldre for første gang da vi var 30 år. Nå venter vi på kjærlighetsbarnet nr to:-)

men hadde vi møtt hverandre tidligere, hadde vi valgt å få barn tidligere.

Skrevet

Måtte vente litt på å finne han jeg ville ha barn med;)

Skrevet

Eg er 28 og venter born nummer to. Blei mor då eg akkurat var blitt 24, og har heile tida sett på meg sjølv som ung mor. Rart å vera på forum her kor folk er "gamle" mødre. Eg føler meg vel framleis ganske ung eg.

Eg tenkjer at ein bør vel iallefall vera over 30 når ein får fyrste born for å kallast som "gammal" fyrstegangsmor. Kva tenkjer dykk?

Skrevet

ja,det er jeg enig i! jeg har akurat fyllt 30 og er mor til 3:).Gutt som blir 10 i april,jente som blir 8 i mai og ei jente på 15 mnd..Jeg var akurat 20 da jeg fikk den eldste,og det passet meg perfekt:).

Skrevet

Fikk mitt første barn som 25 - åring, mitt andre som 27-åring og mitt tredje som 30-åring.Hadde satt meg en grense på 30 for å føde barn- ha ha. Vet ikke hvorfor helt, men jeg ville være forholdsvis ung når barna er små. Ja , ja, jeg gjorde ferdig høgskolen og annen utdannelse før jeg fikk barn, så det passet bra for oss å få barn da jeg var i denne alderen.

Skrevet

huff, ja, ble litt satt ut når det snakkes om eldre mødre etc her inne, føler meg som ung mor jeg, selv om jeg er 27 år. Men barna er 7 år, 2 år, 1 år og 5 mdr, så jeg begynte jo som 20 åring, og har fått 4 barn på disse 7 årene..Enig i det med at 30 år er en grense jeg også oppfatter som "de eldre", hehe..

Skrevet

He he velger å forholde meg til eldre 1. gangsfødende ved en alder av 30 jeg da.Jeg fikk min første da jeg var atten og min siste(tror jeg da...) nå som 31. åring. barna er: snart 13,10,10,7,2,5 og 8 uker.

Skrevet

Vi fikk første da vi var 25. Vi runder 30 nå begge to og jeg er ganske klar for en til nå. Har egentlig vært det lenge, men han er mer tilbakeholden. Mannfolk!

Skrevet

Fikk første barnet vårt i fjor. Vi møttes for snart 5 1/2 år siden, men har så langt vært opptatt med å studere. Ville vente til vi var i jobb begge to. jobbet i 2 og et halvt år før vi fikk jenta vår. Sambo fylte 30 i fjor og jeg 26. Vet ikke når vi ønsker neste barn, om vi er så heldige å kunne få et til, men regner ikke med at vi venter altfor lenge.. ideelt sett synes jeg det er en fin aldersforskjell med 3 år, men spørs om vi er klare da.. Hadde et tungt svangerskap, også opplevde vi å miste 2 ganger før jenta vår satt.. kanskje det vil bli vanskelig neste gang også, eller hvem vet kanskje dette var vår eneste sjangse..ingen garantier.. Synes ikke jeg er en gammel førstegangsmor, hvertfall ikke når jeg ser på venner og bekjente. I forhold til de er jeg jo tidlig ute..

Skrevet

Jeg ble mor da jeg var 34 år. Jeg føler meg som en ung mor men ser nok at jeg skulle ha startet 2-3 år tidligere.

Skrevet

Jeg var 21 da jeg fikk førstemann.Andremann kom i fjor sommer.

(forskjellig far)Var nok for ung første gang, men denne gangen

følte jeg meg klar for det.Er 27 nå.

Skrevet

Ja, valgte aa vente til jeg var i 30 aarene, men mistet 2 svangerskap foer jeg endelig ble mamma naar jeg var 34. Er 37 naa og oensker ikke flere barn.

Hva skjedde med forumet Modne foreldre/mammaer??

Skrevet

Jeg er helt eni med deg om at man "må" være over 30 år når man føår første barnet for å bli betegnet som "gammal" mamma. Jeg har blitt kalt for "gammal" mamma av min familie fordi jeg tross alt var nesten 25 år før jeg fikk min kjære datter. Jeg føler meg ikke gammal i det hele tatt, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre når vi skal prøve på nr 2 i sommer, da vil jeg være 28 år når neste blir født:)

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg ble mor for første gang for 6 mnd. siden, jeg er 33 år og mannen min er 39. Vi valgte det selv og ble gravid fortere enn forventet. Vi har vær sammen siden jeg var 16år. Vi har ikke vært klare for å få barn før nå, vi har reist og kost oss med hverandre. Men ja, vi har jo tenkt på hvorfor vi ikke gjorde det før noen ganger, det er jo så koselig å være mamma og pappa:) Men vi er glade for den lange tiden vi har hatt med hverandre og festa fra oss på en måte:)

Skrevet

Fant ikke kællen i mitt liv tidligere - jeg er nå 31. Vi giftet oss i 2005.

Skrevet

Glemte å skrive at vi fikk første barnet i august 2005. Er nå prøvere på barn nummer 2.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk barn tidlig. Var 5 barnsmor i en alder av 27, og jeg var ferdig utdannet økonom da jeg var 27. Så du ser, det går an å få begge deler. (Har ingen tvillinger).

Skrevet

Hei!

Jeg er nok blandt de eldste her inne med mine snart 42 år(sept).Jeg har fått 5 barn-3 jenter og 2 gutter.Min første ei jente kom når jeg var 20 år,og nr 2 en gutt når jeg var 21.Så kom nr 3 en gutt når jeg var 26 og ei jente når jeg ble 30 år.Så på en 10 års periode fikk jeg 4 barn.Vi mente da at det var slutt,men fikk lyst på en til når minste jenta vår var 6 år.Men,det er ikke alltid at ungene kommer når vi som foreldre vil og det gikk nesten 2 år før jeg ble gravid igjen.Så i en alder av nesten 39 år så kom minstejenta vår til verden og hun er 3 år nå.Ei skikkelig kosejente som blir veldig bortskjemt.Med en aldersforskjell på 9 år,så var det nesten som å være førstegangsfødende igjen.Hos oss var det stor stas for de andre at hun kom,og da var eldstejenta 19 år og russ!

Jeg merker jo at jeg ikke er 20 år lenger,men vil nok si at den beste tiden og få barn på er i midten av 20 årene.Men uansett alder,så er det en stor gave og få ett barn,så kos dere uansett om dere er 20,30 eller 40 år når dere får barn!

Klem fra

Skrevet

Fant mannen jeg ville ha barn med seint, det er eneste grunnen.

Skrevet

Fikk førstemann uten planlegging når jeg var 23 og valgte å vente med nr 2 og 3. Nå er det nok:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...