Gå til innhold

Å knipse...

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Halloooo..."som de gamle sjunge, så kvidre og de unge!" Jeg har aldri sagt at søsken oppdrar søsken hos meg, jeg sier at dersom de opplever å blii smekket, så smekker de den som er mindre enn seg,det er jo opplagt! HØRT OM HAKKELOVEN ELLER? "Vis meg det barn som har hatt en perfekt oppdragelse" - vel dersom du VIL begå de velkjente feil som alle veit er feil, så bare sett i gang og slå.... Sier ikke at mine får perfekt oppdragelse, jeg sier at jeg eliminerer de mest opplagte fallgrubene, det er en god start i alle fall. Og jeg kjefter ikke helle, jeg reiser på den feite rumpa mi og løfter ungen vekk. Såpass bør man gidde, om man har barn!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hallllllooooooo til deg og. hvor i hel.... har det stått i noe innlegg om noen som slår barna sine????????????

tror ikke noen fikk bruksanvisning med barna sine.

la andre gjøre ting på sin måte så gjør du det på din, høres ikke ut som noen her mishandler barna sine!

Skrevet

Herregud, dere for det til å høres ut som alle med stavevansker har lav utdannig.

jeg er mot knipsing

Skrevet

Personlig har jeg tro på at god kommunikasjon er den beste investering. Å knipse kan kanskje distrahere barnet ditt ift det det driver med, men det er neppe en langsiktig løsning og heller ikke den beste med hensyn til hennes læring og forståelse. Et barn lærer gjennom gjentakelse og det er viktig å bruke tid på å lære barnet hva som er riktig og galt slik at hun skjønner det, og det må oppleves med en helhet for at det skal gi mening. Å knipse er en markering, uten mening. Det kan virke veldig disiplinerende og er ikke særlig tilrådelig i lengden. Men å forklare noe på en enkel måte mens en setter seg ned på hennes nivå slik at du evt kan vise henne eller rolig fjerne henne samtidig som en kan si at dette er nei nei, vil hun til slutt skjønne sammenhengen mellom nei nei og det hun gjør. Og da har du lykkes som en veileder i den situasjonen, noe vi som foreldre skal være i alle situasjoner selv hvor slitsomt det kan være til tider, vil vi få igjen med renter i senere årene. Pluss at barnet lærer hva som er galt og hvorfor i stedet for at et ord eller en lyd betyr stopp, uten at barnet skjønner hvorfor, og da er det jo meningsløst å høre på det til slutt.

Lykke til hvertfall håper du finner en god måte å ta tak i det på for deg og gullet ditt :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Niks!

Utsagnet var at de som knipset er dumme.

Ikke dermed sagt at de som er dumme knipser.

Hun trenger dermed ikke knipse, selv om hun er dum som en stut.

robin, the boy wonder

Jeg vil også legge til at jeg ikke mener at man er dum om man har en skrivefeil. Jeg ville bare påpeke blonds logiske brist. På den annen side: Hvis du knipser eller slår eller gir ungene juling, da er du en jævla idiot!

Skrevet

herregud for en side...

å knipse er IKKE det samme som å utøve vold. og hvem her inne har rett til å si at de foreldrene som knipser barna sine er dumme og dårlige foreldre?

det værste jeg vet er uoppdragne unger, som aldri hører på foreldra sine, som klår på alt de ikke skal klå på - og foreldrene ikke sier eller gjør noe som helst med de. selvsagt ikke barnas feil, ettersom det er foreldrene som skal lære de hva som er rett og galt.

det er IKKE galt å knipse en finger EN GANG, og om det hjelper, så er det gull verdt spør du meg. la de som gjør det få SLIPPE å få dårlig samvittighet. det høres jo ut som om vi er de verste mishandlerne...

innrømmer at jeg får dårlig samvittighet jeg, men allikevel VET jeg at det ikke har gitt noen skade - han så på meg, og siden det ene knipset har han ALDRI gjort det igjen. jeg er slettes ingen dårlig mamma selv om jeg har knipset en liten finger med maur i...

helt greit for meg at enkelte avskyr knipsing, men dere er neimen ikke noen bedre mamma av den grunn.

Skrevet

Hei!

Jeg syns du fører et tynt forsvar for hvorfor man bør knipse unga:

"Det værste jeg vet er uoppdragne unger, som aldri hører på foreldra sine, som klår på alt de ikke skal klå på - og foreldrene ikke sier eller gjør noe som helst med de. selvsagt ikke barnas feil, ettersom det er foreldrene som skal lære de hva som er rett og galt."

Vi er vel alle enige om dette, men det har jo særs lite med saken å gjøre. Jeg ville foretrukket at de foreldrene du her beskriver begynner å bry seg om ungene sine, ta del i deres liv. Du mener løsningen er at foreldrene gir barna en omgang juling, eventuelt knipser eller på annen måte ydmyker og fornedrer unga.

"det er IKKE galt å knipse en finger EN GANG, og om det hjelper, så er det gull verdt spør du meg."

Hvorfor skal du bare gjøre det én gang? Hvis du får noen til å oppføre seg pent ved å gi noen juling med et belte, er det gull verdt? Det er en kjempetabbe å bare se på hvorvidt ungen oppfører seg bra. Alle veit at det er skadelig for unga å bli oppdratt ved hjelp av slag og spark, hvorfor skal man insistere på en annen oppdragelsesform som også får unga til å føle seg som dritt?

"la de som gjør det få SLIPPE å få dårlig samvittighet."

Nei, hvis de føler det er rett så får de holde på. Hvis de får dårlig samvittighet, da er det et tegn på at de kanskje bør slutte med den dritten de holder på med.

"innrømmer at jeg får dårlig samvittighet jeg, men allikevel VET jeg at det ikke har gitt noen skade"

Her høres du ikke helt oppriktig ut. Jeg syns du bør følge den dårlige samvittigheta, og slutte å plage ungen.

"jeg er slettes ingen dårlig mamma selv om jeg har knipset en liten finger med maur i..."

Her høres det ihvertfall ut som om du prøver å overbevise deg selv. Du er sikkert ingen dårlig mamma, men jeg syns du skal slutte med de utdaterte oppdragelsesmetodene. Da blir du en enda bedre en!

robin

Skrevet

Knipsing er fysisk avstraffelse - vold. Og ydmykelsen du utsetter barnet for gjennom knipsing er psykisk vold. Det er aldri greit, rett og slett.

Skrevet

jeg må faktisk LE når jeg leser. det er da vel virkelig INGEN på denne siden som SLÅR og er SLEMME mot ungene sine... og har dere oppfattet noen av innleggene som det - ja da burde dere ta et kurs om det å tolke tekst... for det er dere ikke veldig gode til...

lykke til med barneoppdragelsen folkens... fortsetter det sånn, på et så saklig nivå, så skal vi ikke se bort ifra at vi får en knallbra politikk i norge! stå på, detta går bra gitt! :-)

herregud...

• 6 måneder senere...
Skrevet

Dytte opp denne da jeg ser at temaet nok en gang tas opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...