Gå til innhold

Å knipse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit å knipse på fingrene når man har sagt for -ente gang at det ikke er lov, og du ser han gjør det fordi han veit det ikke er lov???

Det virker egentlig ikke som han bryr seg om det heller. Hva kan gjøres istede? Han er snart to år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vil også vite om dette er greit...

har gjort det noen ganger jeg, av og til hjelper det, andre ikke. da begynner han bare å le... det er ganske frustrerende!!!

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit. Du må bare fortsette å sette grenser og være konsekvent. Ta han bort når han ikke slutter med det han skal, snakke bestemt og alvorlig til han med vanlig, men litt dypere stemme.

Små barn prøver ut grenser og de lærer av hvordan den voksne håndterer utprøvingen. Mener mor det samme enda? Hva skjer hvis jeg gjør det enda en gang og enda en gang osv.. Det er en fase som går over og så kommer en ny fase med det samme som også går over. Det er slitsomt når det står på, men en får holde ut uten å knipse eller straffe på andre måter. Hjelper mye hvis en klarer å se på det med humor...

Skrevet

Jeg synes overhodet ikke det er greit.

Jeg støtter Blonds forslag om å fortsette å ta ham vekk og si nei.

Knipsing er en dårlig form for oppdragelse, og ikke en måte jeg ønsker å kommunisere med mine barn.

Skrevet

Vil det hjulpet å knipse deg på fingrene???

Skrevet

Syntes ikke det er greit. Barnet vil da lære av mor at når folk ikke hører kan vi på en måte angripe fysisk. Alle barn skjønner ikke forskjellen på at du/mor vil at han skal slutte å klå på noe enn at dette barnet vil ha en leke men ikke får den av et annet barn...........

Man må bare fortsette, har selv en gutt med fingergalskap tror jeg, han tar alt og jeg flyr setter meg ned og NEI også tar jeg han bort fra situasjonen. Viktig å ikke le eller evt søsken for dette setter bare igang mer morroheter.

Skrevet

Eg syns det e greit å knipse innimellom, bare det ikkje blir for mykkje. Altså kun i tilfeller hvor du har prøvd alt anna.

Jenta mi ser ikkje til å ta noge vondt ta det.

Skrevet

Har prøvd det også, men hun(datter, 2 år) bare lo, og forstod tydeligvis ikke poenget. Tror ikke det er den værste metoden man kan bruke-hvis det fungerer vel og merke!

Vi prøver å holde ut med å gjenta, forklare og være konsekvente. Det krever jernvilje i blandt, men når vi ser at det har gått trass i det hun gjør og hun er slem med vilje har vi begynt å teste ut time-out i trappa. Det funker veldig bra så langt. Hun gikk faktisk å satte seg i trappa selv en dag hun klorte lillebroren i fjeset og skjønte at hun hadde vært slem.. Stein Erik Ulvund(tror jeg) sa at det er passende med 1 min timeout for ettåringer, 2 min for toåringer osv. Vi står et stykke unna henne sånn at vi kan følge med om hun reiser seg/se reaksjonene hennes osv. Snakker ikke med henne mens hun sitter der uten at vi ser at hun har skjønt poenget. Da snakker vi sammen, forklarer at det ikke er greit å være slem, og så må hun be om unnskyldning hvis hun har vært slem mot noen. Hun har blitt kjempeflink!

Jeg har tro på å forklare og være konsekvent, men ser ikke vekk ifra at andre metoder kan fungere på andre.

Du får bare teste forskjellige fremgangsmåter......Lykke til:-)

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener med å si at hun er slem, men jeg er sterkt uenig i begrepsbruken! Når du sier at hun er slem, gjør du det til en egenskap, altså noe hun ER/HAR. Mener du det? Eller mener du at hun gjør noe som ikke er lov? Det er handlingen vi ikke skal akseptere, ikke henne. Derfor vil det være lurt å si at det ikke er lov å gjøre i stedet for å si at hun er slem. Det handler om selvfølelsen hennes.

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit. Hvordan hadde du reagert hvis sjefen din knipset deg på fingrene når du gjorde noe han ikke likte? Det er rart at mange mener det er greit å behandle våre egne barn på en dårligere måte enn vi behandler kollegaer........ Poenget er jo at barnet ditt skal lære seg hva som ikke er ok å gjøre, ikke lære å la være fordi han er redd for en knips på fingrene.

Skrevet

jeg synes det å knipse er greit jeg, om det fungerer. om det ikke ser ut til ha noen hensikt, så er det ingen vits, men når ALT ANNET ER FORSØKT, og frustrasjonen brer seg rundt i hele deg/meg, ja da gjør i alle fall jeg et forsøk...

det lille trollet vårt på snart 2 år, han klør i henda. trykker på alt som kan trykkes på... av gulvvarme, som da plutselig er slått av uten at vi merker det, og det blir KALDT. panelovner. tv`r. stereoanlegg.

han lar som regel lysestaker og sånn stå i fred, stort sett i alle fall, men jeg synes det er ålreit om han kan la alle trykke-ting være i fred også. er så utrolig slitsomt å være borte på besøk når han bare gjør ting han ikke skal...

de gangene jeg har knipsa, ser det ut til at det har hjulpet. han blir så forsnærma, og det går laaang tid før han er der igjen... men, han er der igjen da... forhåpentligvis gir han seg med det en gang...

Skrevet

du kan prøve med valium, garantert problemfri hverdag.

Skrevet

skjønner godt at han ler, du utviser jo en ganske latterlig umoden adferd.

nei, for å ta deg alvorlig: han ler fordi han blir usikker, han skjønner ikke hva det knipset har å gjøre med det faktum at han utforsker sine omgivelser........han handler åpent og spontant og blir møtt/avbrutt med negative fysiske sanksjoner, det minste han hadde håpet på var vel din deltagelse i sin fryd.......

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja det ville vel hjelpe om du fiket til ham også, ikke sant? regner dere folkens bare med graden av "vellykkethet" når dere bruker fysisk avstraffelse? For i så fall fins det vel ikke noe mer effektivt enn god gammeldags juling. Men skal man bruke det fordi det "virker"? er det en god grunn?

Jeg syns denne debatten er like fæl hver gang. Alle de som sier "de har ikke vondt av det" og " bare man ikke går over streken" - som om DU veit hvor hans grense går!!! Gi meg EN god grunn til å straffe et lite barn for å være nettopp det han er: et lite barn. Du kan like godt knipse han for at han bæsjer i buksa. Det er aldersadekvat atferd, naturlig og riktig for en 2-åring; både når han gjør i buksa og når han fikler på ting. Hvordan skal han ellers utvikle seg?

Skrevet

syntes fakyisk et knips er greit. skad ikke et barn på noen måte med prøv med et knips på deg selv... var det vondt? ikke noe vondt med et lite knips for barnet heller... etter min mening! men alle har jo forskelig barne oppdragelse og forsjelige barn. noen plukker mye andre ikke i det hele tatt... selvsagt skal du ikke knipse så barnet får vondt, men det skal forstå. ler barnet når du knipser er det ikke vits i å gjøre det igjen.

Gjest Antarctica
Skrevet

Du skader dem på sjela. Enten det gjør vondt eller ikke, dg du veit forresten heller ikke hva som er vondt for et annet individ.

Og bare vent, viser du at det er OK så vil du se at storesøsken bruker sine overlegne krefter for å dominere småsøsken også: de har lært det av deg. Da har du ingen rett til å kjefte hvis storesøster klapser lillebror over handa, du har selv vist henne hvordan man får viljen sin...

Skrevet

lykke til med storesøsken..... tro meg gjenntatt kjefting om i gjen og om igjen nei nei nei nei nei kan skade sjelen det og. hvis et barn i denne verden som hatt en perfekt oppdragelse du. et storesøsken skal ikke ha noe med oppdragelse på småsøsken å gjøre hverken med knippsing eller tilsnakking det er faktisk din jobb!!! alle gjør det ikke på samme måte, hvis mitt barn hører etter av et uskadelig knips gjør jeg det framfor 20 min med tilsnakk og hevede stemmer. du ungår knips jeg ungår å heve stemmen. og har aldri snakket om å smekke til hånden, snakker om et svakt knips

Skrevet

hvis meningen er å avlede barnet med berøring foreslår jeg å stryke det over hodet og tilby det en annen aktivitet....-ja det blir mange gjentagelser, men slik er det nå en gang å ha små barn, man sitter ikke mye "nedpå" og man må tåle at alt blir utforsket ; )

Skrevet

er det tilfeldig eller har jeg rett i at mange av innleggene for knipsing har mye skrivefeil?? henger fysisk avstraffelse sammen med lav utdanning?

fins det en akademiker der ute som knipser?

nyskjerrig

Skrevet

Jeg er akademiker og veldig imot knipsing.

...Men à propos skrivefeil......det heter "nysgjerrig"

Skrevet

I følge din egen logikk må du ha lavere utdanning og synes det er ok å knipse... "nyskjerrig" (riktig stavemåte er nysgjerrig).

Skrevet

Å, jeg blir også deppa hver gang denne debatten kommer!!

Still dere følgende spørsmål:

Er det ok å slå?

Hvor går grensa for hva som er "lov"?

Er det ok at en tolvåring knipser en toåring?

Er det ok at en mann knipser en kvinne?

Hvis din datter om tjue år kom hjem og sa at typen hennes slår henne, hva ville du gitt henne som råd da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...