Gå til innhold

Trilletur til uka for Smurfeklubben Grei!


Drømmesmurf

Anbefalte innlegg

Hei, igjen! Det var kjempekoselig i går! Dere ble vel veldig slitne, kan jeg tenke meg. Det rene maratonløpet, hihihi. Sånn er det med babyer. Veslesmurfen min hadde en ny vri på rytma si i går og dermed skulle hun ha mat altfor fort i forhold til hva hun pleier ved det tidspunktet.. Ja,ja. Godt at det ikke bare var oss to Smurfelurfenene som måtte inn for litt mating, ellers hadde det vært litt flaut....

 

Pilatesvideo og bokklubben! Leser man den bittelille skrifta nederst på en sånn innmeldingsreklame, så ser man at Pilatesvideoen kan bestilles selv uten medlemsskap.... Det gjorde jeg. Jeg har ballen også jeg. Alt ligger i eska, hahaha. Der har det ligget i snart et år. Jeg kunne tenke meg å trene på KMT likevel, jeg, og liksom komme igang litt. Gjerne den mor og barn treninga, med pilates. Jeg er nemlig en sånn type som må ha et kraftig spark bak, når det gjelder trening. Og da hjelper det ikke med pilatesvideo og ball i ei eska ute i gangen. Den der eska gir meg dårlige følelser. Den sier: Kom deg igang med trening, og slutt og late som om keisersnittet må vernes. Jeg synes nemlig det er kjedelig å trene... Men der er vi forskjellige....

 

Jeg kan onsdag, men det er best for meg likevel å gå tur på TORSDAG, i uka som kommer 11.30 er mest passende for meg...

Kan det være noe som passer for flere? Nå husker jeg plutselig ikke hva som passa for dere som skrev nederst i den gamle tråden, men er onsdag best, så blir jeg sikkert med....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei!

Supert med ny dag for trilletur - torsdag kl 12 passer perfekt for meg!

Og Endelig mamma - tar gjerne turen til Kapermoen en dag - hadde vært spennende å se hvor dere bor! Når jeg tenker meg om, kikka vi såvidt innom et hus på Kapermoen en stund før vi kjøpte huset vårt. Kanskje det var deres? Var ikke og så inne, bare kjørte forbi. Husker at vi konkluderte med at beliggenheten var super:-) Enig i at det er uuutrolig deilig å bo nærme byen! Skikkelig lettvint i disse trilletider!

 

Trening: Det der pilates-greiene har jeg aldri skjønt meg noe på... For min del funker god gammeldags jogging eller styrketrening best. (Men jeg skal innrømme at det ikke alltid er like gøy, så jeg er åpen for andre ting altså...) Sangsmurf elller noen andre: Meld dere inn på KMT så kan vi trene sammen! Jeg er som kjent medlem, men fryktelig lite tilstede. HUFF!! De har vel noe pilates-greier der også tror jeg...??

 

Jepps, ses til uka da!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Så vidt jeg vet, passer torsdag klokken 12 bra for oss. :-)

 

KMT: Må man være medlem for å trene på mor og barn treninga de har der? Og dere som er medlemmer der, hvor mye koster det sånn ca i mnd?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg ringte KMT i stad. Man må være medlem på KMT for å trene, men man kan ha ulike former for medlemsskap, 12 måneder (sorry, spurte ikke pris), 4 mnd a` 610 kr per måned, eller klippekort som varer ett år og tilsvarer 30 gng., til 3600 kr.

 

Så nå må jeg tenke litt. Det er jammen dyrt... Kanskje jeg finner fram videoen min, sjøl, her,,,, Hm.

 

Vel, skal på dåpssamtale kl. 14 og vesla mi må få ny bleie før vi sklir ned til byen.......hihihi. V snakkes. OBS, kl 12 er utmerket for meg, og jeg satser på å ha dere hjemme her etter dåpen (21.) Passer onsdag 31., tro? Kommer tilbake til det, men vil jo vite om det passer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytterakker`n så dyrt det er å trene... Eller, skjønner at det må koste en del, de har jo masse utgifter osv, men synes det er litt vel dyrt jeg da.. Blir jo ikke rik av perm heller, merker godt at det bare er 80%lønn nå ja.. Video er lurt, eller så er det ikke så dyrt å svømme, og egentlig ganske ålreit.

 

Sangsmurf & Tonis: Hvordan gikk det på dåpssamtale?? Hva skjedde der? Skal ikke på dåpssamtale enda, tror det er 30. el 31.jan. Blir ganske sen dåp på oss, 11.feb. Kanskje hun kan gå opp selv, haha... Egentlig skulle hun ha på familiedåpskjolen, men den er jo for liten for leeeeeengst.. Og den minste familie-bunaden er også for liten!!! Søstern brukte den på eldste-snupp da hun var 9 mnd !!! Hjelpes, så stor hun er da. Men hun er jo mindre enn Torbjørn, og kanskje mindre enn Martine også...?? Hm... Hva skriver man i dåpsinvitasjoner forresten?

tid, dato, sted + sted etterpå.. men hva mer??? Har kjøpt rooosa kartong osv og skal lage invitasjoner. Lovlig sent kanskje... Men de fleste vet jo om det da..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaaa, altfor dyrt å trene... Kan egentlig ikke anbefale noen å melde seg inn i KMT heller - med mindre man har tenkt å trene innmari mye.. Tror jeg betaler 430 eller noe i måneden. Skrekk og gru! (A propos trening - har jogga i kveld også! KJempestolt!!!)

 

Dåpssamtale: Det var for det meste praktisk informasjon om hvor vi skulle stå og sitte - hva vi skulle si og sånn. Tror ikke jeg fikk med meg alt men... Torbjørn var litt i farta og snakket i munnen på presten, hehe... Tok cirka en time, var helt greit. Vi skal låne dåpskjole og jeg håååper ikke den er for liten! Det har jeg ikke tenkt på en gang! I dåpsinvitasjonen vår, som var veldig kjedelig, skrev vi bare "Hei, vil du komme i Torbjørns dåp, sted, tid blablabla...".

 

Ses torsdag!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Anne: Ja jeg tror Martine er større enn Andrea.. Hun var på 3mnd kontroll forrige uke, da var hun 63 lang og veide 7023. Ganske så stor ja!

 

Jeg kan jo dele min erfaring med dåpssamtale og hva som sto i invitasjonen...

Presten som kom til oss var Salvesen. Men vi hadde Barre som prest i kirken. Salvesen var en grei type, han var mer opptatt av Ikea-møblene våre, var veldig interessert i spot'ene vi har i vitrineskapene og han sa at sånn ville han ha spisestua si også..

He-he, det løsnet opp mine stive skuldre i hvert fall!

Både Thomas og jeg er døpt og konfirmert i kirken, men har ikke noe annet forhold til den utover det. Var faktisk litt usikre på om vi skulle døpe Martine. Men bestemte oss for å gjøre det, og det kjennes "riktig".

Ellers snakket han om dåpspermen hennes, som han hadde med. Og litt om hvordan man kan oppdra ungen i kristen tro.. Som å synge kveldsbønn, lese bøker etc.

(Jeg har faktisk bestilt to bøker, men det er til hun blir litt eldre. En morsom en, tror jeg, den heter Kaos i Betlehem. Det sto om den: "Jesusbarnet ligger i krybba og hyler, og det er kubæsj overalt..")

 

Så ringte jeg kirkekontoret og fikk litt praktiske opplysninger. (Fordi Salvesen er fra Sandsvær menighet, og vi døpte henne i Kongsberg kirke..)

 

Vi kjøpte innbydelser vi da, der er det bare å fylle inn. Det sto hvem som hadde gleden av å invitere, hvem som er invitert, hva som er anledningen, når og hvor det finner sted (både kirken og selskapet etterpå) og når du ønsker svar tilbake. Vi hadde også med at det var middag med kaker og kaffe. Tror det var det hele...

 

Jeg kjøpte bade-bleier til snuppis i dag, så nå er vi klare for svømmekurs!! Blir moro... Man trenger ikke badedrakt på sånne små vel?? *Grønn i faget*

 

Sangsmurf: Enda et tips til "hvordan-få-den-lille-tørr-under-hakene":

La henne ligge på magen på stellebordet, da strekker de jo lang hals! Funker veldig bra for oss i hvert fall. Får både vasket og tørket, og hun er like blid!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for tipset, Stjerna ;-)

 

Bada henne i stad, og nå sover hun søtt inntil bamsene sine (som jeg egentlig har lagt under skinnet for å støtte det opp, så det blir trangere rundt henne, hehehe, men de ligger visst oppå). Fikk også et annet tips av ei kollega. Å bruke pudder, det rister seg inn av seg selv etter badet, idet ungen vrir og snur på seg, sa hun. Men jeg må jo komme til å få vaska henne også.

 

Nå fikk jeg besøk, så jeg får ta opp tråden igjen senere.....hm, alltid er det noe annet som skjer, sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens. Long time, no see.... Tror ikke jeg orker noen trilletur foreløpig for Selma har fått en stygg uvane med at hun skal være oppe om natta. Hun gråter ikke så mye, men er bare usannsynlig våken og uansett hva jeg gjør for å gjøre henne søvnig så hjelper det lite. I natt satte hun ny rekord med å være våken fra kl. 03 til kl.06! Da var jeg nesten bevisstløs og hadde gitt opp alt håp om at hun skulle sovne noensinne.... Så bæsja ho seg grundig ut, og etter bleieskift la jeg henne bare rett ned i kurven i stua og stupte selv ned i sofaen. DA sovna ho og sov i 2 timer.... Jeg er vel kommet i samme situasjon som Septemberstjerna; hva gjorde du for å komme tilbake til normalen igjen????????? HJELP!!!!!!!

Til å begynne med var det mye luft som plaget henne, men nå er det ikke så mye det, men bare at hun liker å være litt våken...

Hannah har vi fått til å sovne på kveldene uten å springe til og fra i 1-2 timer... Vi fikk en bok i bok-klubben som heter; "sove hele natta" og har testa den ut litt... Den fungerte bra 3 kvelder og i går fikk vi tilbakeslag... Men det er vel sånn det er. Bare å begynne på nytt!

 

Gjesp fra Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei damer!!

 

Jeg er visst ikke like mye inne på sidene her om dagen... Det er jammen krevende å være tobarnsmor..sukk...men for en herlig tid! Ville ikke byttet det bort for alt i verden!!

 

Ang trilletur på torsdag: vi blir ganske sikkert med, men tar litt værforbehold... om det er kaldt og blåser og regner så dropper vi det... jeg var nemlig ute en liten tur i vinden i dag, og kjente det stakk til i puppene! Følte meg litt øm lenge etterpå og fikk litt hetta for å plutselig få ny betennelse!! Det vil jeg nemlig ikke ha!! Har ikke hatt siden Emma var 6 uker, og da var det for tredje gang...så bank i bordet - jeg vil ikke ha det igjen!!

 

Inatt sov forresten Emma hele natten!! La seg kl åtte i går kveld, og våknet sju i dag tidlig... det var bare helt sinnsykt!! Jeg krysser fingrene for at det kan vare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sept.stj:

oi, da er martine stor:)

Litt av en prest da.. men hjemmebesøk da, ikke verst!!

Den boka hørtes morsom ut!!

Må skrive invitasjoner, nå!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Har kjøpt stæsj på martines, så må jo bare få ut fingern..

Badebleier ja! Trenger ikke noe utenpå disse, de fleste steder er det godkjent å bare bruke brillebukse el annen truse, uten bleie!!!! Ugh, sier jeg bare. Men det er visst sånn at babyene ikke gjør noe i vannet, sikkert noe med trykket.. Vi har en badedrakt utenpå vi da, da blir hun mindre glatt også (men de blir faktisk ikke så glatte heller, bare dropp badeolje rett før;)

Når begynner kurset dere skal på? Var ikke det februar?? Har mailet med hun dama, og ser ikke ut som vi får plass før mars!!! Synes det er lenge til.. Kanskje jeg ringer Blekkspruten i Mjøndalen i stedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!!

 

Har "skummet" gjennom noen av innleggene, og når det gjelder trim er følgende MYE rimeligere enn KMT som er svinedyrt syns jeg (Kjempefint at de har barnepass men for oss er det altfor tidlig på dagen) På Kongsgårdsmoen har de trening en gang i uka og det koster rundt 300,- halvåret- de har ånn type trening på Raumyr også. sist halvår var det trening på Tilsegård tirsdag og torsdag til 350,- kr halvåret og jeg håper dette starter igjen iår, da skal jeg hive meg på!!

 

 

Når det gjelder trilleturer blir jeg nok ikke så mye og se til tror jeg..synes det er veldig greit å gå her hjemme så hun kan fortsette å sove etter turen er ferdig- det er bakdelen med å bo på "landet" og må ta bilen til byen :0) Men trives VELDIG godt her altså. Har alltid bodd midt i byen, så var litt redd for overgangen...men det har gått veldig bra!

 

Når det gjelder treff, foreslår jeg bade eller kinotreff som nye muligheter??!!!

 

Nå er det dåp som står på tapeten, da blir jeg ikke arbeidsledig denne uka ihvertfall :0)

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg fått lest litt mer her... :0)

Trodde ikke det var noe svømmekurs som startet igjen nå før i mars jeg? Det er ihvertfall det vi har fått plass på. Jeg kommer bare til å bruke sånn brillebukse eller hva det heter- de bæsjer "aldri" i vannet. Og gjør de det så skifter de ut hele vannet fikk vi beskjed om forrige gang jeg var på kurs.

Blir ikke de bleiene veldig tunge da?

 

Just Salvesen er en super prest- han kommer hit på samtale denne uka- hadde han til Kine.

Jeg skrev også invitasjonene selv- kun med praktisk info; hvem hva hvor lissom og at det var mat. Tok meg god tid og scrappa til den store gullmedaljen....bordkortene igår derimot, brukte jeg ikke veldig lang tid på........ men ser helt greie ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Det kan nok stemme at kurset er i mars, hvis vinterferien er som den pleier i uke 8..??? 1.mars er jo torsdagen i uke 9... Jeg håper bare at vi kommer med, har liksom ikke fått noen annen tilbakemelding enn at hun "kommer tilbake til oss på nyåret"

 

Gry: Føler veldig med deg/dere!! Absolutt ikke moro når småttisene er oppe hele natta... Det vi gjorde, som tydeligvis fungerte veldig bra for oss, var å legge henne mye tidligere enn hun var vant til. I begynnelsen ventet vi liksom til hun var trøtt, men da var det for seint- og hun ble overtrøtt og grinete. Så vi la henne kl åtte, altså før hun var trøtt. De første to kveldene gråt hun, men det varte i 4-5 min, så gikk det over til babling. Så sovnet hun av seg selv... (I begynnelsen tok vi henne opp så fort hun begynte å gråte, men det var ikke så lurt gjort) Nå har vi funnet en super rutine, hun sover som regel 12 timer om natta- fra åtte-ni om kvelden. Hun blir lagt mellom halv åtte og åtte hver kveld, og sovner av seg selv. Vi legger henne, sier "god natt" og går ut av rommet med en gang. Godnattsanger gjør vi unna mens vi tar kveldsstellet. Litt flying inn og ut av rommet blir det jo, for å putte inn smokken. Men det er som regel ikke mer enn fire-fem ganger, så har hun sovnet for natta. Det var også en lettelse for alle tre da hun flyttet inn på eget rom. Mye roligere for alle mann...

 

Jeg er veldig enig det Anita skrev om trilleturer. For oss som bor på landet, er det litt mer tungvint. Som forrige trilletur, da Martine var våken hele runden, og veldig sulten de siste meterne... En trilletur for oss pleier å være en sove-tur, og det blir det ikke for henne når jeg må kjøre bil til byen. Hun sovner først i bilen, for så å bli flytta over i vogna. Og da våkner hun, og kan bli grinete.. Så jeg er veldig usikker på om jeg møter opp på torsdag.

 

Kikket på kino-sidene, men det er ikke satt opp nye dato for baby-kino.

 

Nei, nå er det tid for Grey's Anatomi!!

 

Snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gry: Har du fått sovet??!!!!! Hvis vi legger Kristine da hun har blitt overtrøtt har vi det gående en tund her oxo....Vi har blitt rimelig strikte på å legge henne seinest kl 19:00 og det fungerer bra synes jeg- går det over blir det bråk. Har også lagt henne før hvis det virker som hun er iferd med å dubbe av. Jeg har lest at barn bør legges når de er våkne, og det stemmer så absolutt her. Vi legger henne kl 19:00 og lar henne ikke dubbe av etter kl 18:00. Her om dagen var hun så trøtt at vi la henne 18:30. Hun kom på eget rom etter 4 uker og det var en sann drøm for oss alle.

 

Du, legger du henne i den samme senga om dagen? Jeg har ukke turt det for da jeg redd hun skal tro at man kan bli tatt opp igjen når man våkner eller gråter midt i "blunden". Er jeg helt på jordet?

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

September-stjerna!

Hvis kurset er i mars, altså at det ikke er noe før, får vi kanskje vente da.. Hadde jo vært kos å dratt på kurs med noen kjente:):)

 

Mona: hva med en vindtett jakke, og ull under?? Vil ikke det hjelpe?

 

Til den av dere som lurte på badebleier, husker ikke hvem... De funker fantastisk, de blir ikke store. Vanlige bleier hadde nok svellet ut ja, babyen flyter nok av seg selv, for plutselig å bli tung i rumpa, hihi... Har vært på svømming i Drammen i dag vi da, treffer Drammensjentene også:) Kjempekos i vannet altså!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig mamma- Prinsesse 19/9: hei:) vil du ha bildene fra badingen i dag? har du evt. en email-adr. så jeg kan sende de til deg?

 

hilsen elisabeth (mamma'n til Emil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen ESRE:)

Jeg vil gjerne ha bilder vet du. Men vil ikke gi mailadresse her på åpent forum;) Enten kan vi ta det på neste treff, eller så kan jeg sende deg en personlig melding, men det går ikke så lenge du ikke har profil på din side...

 

Du forsvant så stille i dag, så fikk ikke sagt ha det, men var veldig koselig. Så flink Emil var i dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Florry: vanskelig å få en overtrøtt baby til å sove. Før, da vi la snuppa senere (21-22) tok det lang tid + masse skrik. Nå har vi begynt å legge henne i 7tiden (starter gjerne kveldsbad osv i 6tiden), og da blir det minimalt med skrik og sutring..

 

Jeg er også skeptisk til soving på samme sted både dag og natt. Snuppa sover bare i vogn på dagen, seng på natten. Har tatt vogga ned i stua, hun sov om natta i den før. Kan jeg bruke den om dagen nå da tro? *Livredd for at hun skal snu døgnet, bli forvirret el.l.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt litt på dette med soving på dagen - hvor. Hun har fram til nå sovet i vogna på dagtid. Nå de siste ukene har jeg lagt henne i sprinkelsenga av og til, og det har gått bra! Har lest at det skal gå bra så lenge man gjør forskjell på dag og natt... Rommet er jo lyst på dagtid, det er lys i gangen utenfor rommet, og jeg har på tv/radio. Hun sover 30-60 minutter, og det er ingen problemer når kvelden kommer. Da er det på en måte et annet rom, mørkt og helt stille. Bruker både seng og vogn nå...

 

Jeg tror man bare må prøve seg fram, ingen er like...

 

God natt små og store!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soving, ja... Det er liksom den store bøygen... I natt var Torbjørn helt forferdelig. Han har vært så grei å legge fram til nå, sovnet av seg selv uten problemer, men i går!!! Skreik som bare det. holdt på en time før han sovnet. Våknet halv to og etter pupp var han like ille å legge... Håper det bare er en engangsforetelse, for dette var ikke noe gøy! Lurer på om han hadde vondt i magen, for vi spiste wok i går. Trodde ikke det var noe skummelt i den, men vet aldri!

 

Vi også lurer fælt på soving natt/dag, hvos osv... Til nå har han sovet to ganger daglig i vogna. Problemet er kanskje at han noen ganger sover litt for godt den siste gangen, og at siste soving blir litt for sen? I går prøvde jeg å legge han i senga om dagen litt, men da våknet han etter et kvarter. Kanskje det var derfor han sov så dårlig i natt??? Blir helt frustrert av dette. Det er jo ingen fasitsvar på noenting!!

 

Nå er det skriking her. Han er i tillegg blitt så sinnsykt utålmodig og kan ikke holde på med en ting lenger enn fem minutter... Slitsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Tonis!!

 

HUff, det høres ikke bra ut... Kan det være at han begynner å få tenner allerede da tro? Blir jo grinete og irritert av det... kjøp dentinox så du har det i tilfelle...kan jo evt prøve å smøre på, og se om han roer seg med det... når han gråter/ våkner om natta! Jeg skla kjøpe det så jeg har til den dagen hun begynner å sutre og klø i gommene... Husker hvordan det var med ida nemlig!! Hihi...da var dentinox god å ha...Eller kanskje han rett og slett er sulten? Får han grøt nå? Ikke sikkert han er tilfreds med bare pupp lenger isåfall... eller at han har økedager. Er ganske vanlig med økedager rundt fire mnd alder... Og da er det bare å slenge frem puppen og amme i tide og utide... For å få opp produksjonen!

 

Ang soving: Emma sover hvor som helst på formiddagen, og hvor som helst på ettermiddagsdubben. Men jeg merker at hvis hun sover ute i vognen, sover hun mye bedre og lengre...Derfor begrenser jeg det til en gang om dagen. Eks hvis hun får en lang og god dubb i vognen på formiddagen, eks fra 11-12 og en time eller to, så får hun en liten dubb inne i senga ved 3-4 tiden... da sover hun kanskje en halvtime...så går det greit å legge henne ved sjutiden, og da sover hun godt for natten! Nå hører det jo til historien at hun får grøt da...noen unger blir jo roligere av det om kvelden , mer mett liksom... Men det er ikke alle det fungerer på! Noen kan bare bli urolige av det også, det er nytt for magen, noen opplever kanskje knip. Jeg blander litt maltekstrakt i grøtvannet, og har gitt litt sviskesaft noen ganger. Det begynte jeg med etter at hun fikk grøt fast! For da ble magen hardere...

 

Blir det trilletur i dag eller? Vi kommer vi...

 

 

Hej så lenge!

 

Hilsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vi snakke mer om på trilletreff, hihihi. Jeg drar nå!!!!

 

P.S.: Septemberstjerna og Florry!

Jeg skjønner åssen dere tenker! Vi kunne jo kommme oss inn i bilene en gang innimellom, vi andre, og reise til deres marker, kanskje? Noe å tenke på....

 

Nå har vi kjøpt oss sportsvogn, allerede, som kan slåes sammen enkelt, og da er vi også mer mobile, Veslesmurfen og jeg, til trilling andre steder...Det går sikkert an å bruke den vogna nå også, mener jeg, ikke bare til våren, altså. Vi prøvekjørte den igår, med dunposen....Det gikk det.

Vel, så snakkes vi.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig mamma- Prinsesse 19/9: Det var veldig koselig å bade med dere i går, Emil var veldig begeistret for badingen, så blir nok med neste gang også:) Så ut som søte lille Andrea koste seg også:)

 

Vi kan jo ta det med bildene på neste treff:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...